DECIZIE nr. 371 din 17 martie 2009

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 25/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 302 din 7 mai 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 573 14/12/2004
ActulREFERIRE LALEGE 101 07/04/2004
ActulREFERIRE LALEGE 353 10/07/2003
ActulREFERIRE LAOUG 89 02/10/2003 ART. 1
ActulREFERIRE LAOG 38 30/01/2003
ActulREFERIRE LALEGE 360 06/06/2002
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 360 06/06/2002 ART. 78
ActulREFERIRE LALEGE (R) 188 08/12/1999
ActulREFERIRE LALEGE (R) 188 08/12/1999 ART. 34
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului



Ioan Vida – preşedinteAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorTudorel Toader – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Daniel Soare în Dosarul nr. 6.582/121/2007 al Curţii de Apel Galaţi – Secţia contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei. Lipsesc părţile Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Galaţi şi Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Autorul excepţiei solicită admiterea acesteia, arătând că textul de lege criticat este discriminatoriu, întrucât instituie reglementări diferite în ceea ce priveşte acordarea primei de vacanţă între funcţionarii aceluiaşi minister. Astfel, poliţiştii, deşi au dobândit statutul de funcţionari publici, continuă să se supună legii de salarizare aplicabile militarilor, care nu prevede acordarea primei de vacanţă.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că, în realitate, autorul excepţiei urmăreşte o modificare a textului de lege criticat în sensul atribuirii primei de vacanţă, aspect ce revine însă competenţei exclusive a legiuitorului.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 13 noiembrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 6.582/121/2007, Curtea de Apel Galaţi – Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului. Excepţia a fost ridicată de Daniel Soare cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei nr. 54 din 9 ianuarie 2008, pronunţată de Tribunalul Galaţi în Dosarul nr. 6.582/121/2007.În motivarea excepţiei autorul acesteia susţine că prin textul de lege criticat "este încălcat dreptul poliţiştilor de a beneficia de primele de vacanţă începând cu data de 24 august 2002, aşa cum beneficiau la acel moment şi ceilalţi funcţionari publici, conform art. 34 din Legea nr. 188/1999.” Or, consideră că nu este posibil ca funcţionarii publici din cadrul aceluiaşi minister să fie salarizaţi după două legi diferite, o parte dintre aceştia beneficiind de prima de vacanţă, iar o altă parte neavând acest drept. Astfel se creează o situaţie discriminatorie, contrară art. 16 alin. (1) din Constituţie.Curtea de Apel Galaţi – Secţia contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, arată că dispoziţiile Legii nr. 360/2002 se coroborează cu dispoziţiile Legii nr. 573/2004 privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiţeri şi funcţionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiţeri, care, în sensul art. 1 alin. (2), conferă ofiţerilor şi funcţionarilor publici cu statut special (cum sunt poliţiştii) grade profesionale echivalente cu gradele de ofiţer. Prin urmare, având în vedere că prin legi speciale poliţiştilor le-au fost recunoscute drepturi echivalente cu cele ale cadrelor militare, nu sunt temeiuri pentru a se considera că există o stare de discriminare în sensul invocat de autorul excepţiei.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. În acest sens, arată că dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, care prevedeau acordarea primei de vacanţă, au fost suspendate prin acte normative temporare, emise datorită unor condiţii financiare deosebite. Astfel, poliţiştilor fiindu-le recunoscute prin legi speciale drepturi echivalente cu cele ale cadrelor militare, susţinerea autorului excepţiei potrivit căreia există o stare de discriminare determinată de neacordarea, conform Legii nr. 188/1999, a primelor de concediu pentru perioada 2000-2003 este neîntemeiată.Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este constituţional, acesta aplicându-se uniform pentru toţi cetăţenii care se află în situaţia stabilită de ipoteza normelor menţionate, fără a institui privilegii sau discriminări pe criterii arbitrare. De asemenea, arată că principiul egalităţii nu înseamnă uniformitate, astfel încât este constituţional ca o lege să stabilească reguli diferite în raport cu persoane care se găsesc în situaţii deosebite şi reguli analoage pentru persoane care se află în situaţii egale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vede asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, aşa cum a fost modificată prin art. I pct. 46 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 101/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004.Textul de lege criticat are următoarea redactare:Art. 78 alin. (2): "Până la intrarea în vigoare a legii privind salarizarea poliţiştilor, acestora le sunt aplicabile dispoziţiile legale referitoare la salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională."Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este contrar dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie privind egalitatea în drepturi.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că textul de lege criticat reprezintă o normă cu caracter tranzitoriu, temporară, prin care a fost reglementată salarizarea poliţiştilor până la adoptarea unei legi speciale în materie. Pe data de 1 ianuarie 2004 a intrat în vigoare Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 2 februarie 2003, şi aprobată prin Legea nr. 353/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 519 din 18 iulie 2003. Ca efect al intrării în vigoare a acestei ordonanţe, prevederile art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 şi-au încetat aplicabilitatea.Având în vedere cele arătate mai sus, precum şi faptul că, potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu poate decide decât asupra prevederilor dintr-o lege sau ordonanţă în vigoare, se apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art.146 lit. d) şi al art.147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art.11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Daniel Soare în Dosarul nr. 6.582/121/2007 al Curţii de apel Galaţi – Secţia contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 martie 2009.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x