Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 321 din 14 mai 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 lit. b) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorTudorel Toader – judecătorIon Tiucă – procurorFlorentina Geangu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 şi 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „ROM SERV” – S.R.L. din Năvodari în Dosarul nr. 257/RCA/2006 al Tribunalului Constanţa – Secţia civilă.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca devenită inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, ca urmare a abrogării, şi ca neîntemeiată, privind prevederile art. 5 lit. b) din ordonanţă, apreciind că acestea din urmă nu contravin prevederilor constituţionale invocate în motivarea excepţiei.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 15 septembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 257/RCA/2006, Tribunalul Constanţa – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 şi 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „ROM SERV” – S.R.L. din Năvodari într-o cauză având ca obiect soluţionarea recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 9.585/2004 pronunţate de Judecătoria Constanţa, prin care a fost respinsă plângerea formulată împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate contravin următoarelor prevederi constituţionale:– art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (8), deoarece "lipsa autorizaţiei celui care a achiziţionat un bun uzat pe care urmează să-l înstrăineze în vederea dezmembrării şi valorificării sale de cei care au asemenea activităţi, ca o condiţie indispensabilă, de către cel ce achiziţionează un bun mobil duce la limitarea dreptului de proprietate şi imposibilitatea de a-şi putea exercita prerogativele acestui drept, deşi nu se face dovada dobândirii ilicite a bunului.";– art. 57, întrucât se "înfrânge posibilitatea proprietarului de a se bucura de un bun achiziţionat";– art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a), deoarece se "înfrânge libertatea comerţului şi se creează un cadru nefavorabil pentru valorificarea potenţialului comercial";– art. 45, deoarece se "încalcă liberul acces la o activitate economică, la liberă iniţiativă şi la exercitarea acestor libertăţi".Tribunalul Constanţa – Secţia civilă apreciază că prin dispoziţiile art. 5 şi 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 nu se aduce atingere niciunei prerogative ce intră în componenţa dreptului de proprietate şi nu se încalcă niciuna dintre dispoziţiile art. 57, art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) şi art. 45 din Constituţie.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul consideră că dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale şi, în consecinţă, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate invocată este neîntemeiată.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 sunt constituţionale, iar excepţia de neconstituţionalitate a art. 8 din ordonanţă este inadmisibilă, acesta fiind abrogat prin art. II pct. 1 din Legea nr. 27/2007.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Potrivit încheierii de sesizare a Curţii, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 5 şi 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 465/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, ordonanţă republicată ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002.Din examinarea susţinerilor autorului excepţiei se constată însă că acesta critică, în realitate, numai prevederile art. 5 lit. b) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001. Aşa fiind, Curtea urmează să se pronunţe numai asupra constituţionalităţii acestor dispoziţii legale.Dispoziţiile de lege criticate au următorul conţinut:– Art. 5 lit. b): "Deţinătorii de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt obligaţi să asigure strângerea, sortarea şi depozitarea temporară a acestora, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei, precum şi reintroducerea lor în circuitul productiv prin:b) valorificarea, cu respectarea prevederilor art. 8, şi comercializarea materiilor prime secundare şi, respectiv, a produselor reutilizabile obţinute prin reciclare."; … – Art. 8 alin. (1): "Agenţii economici specializaţi definiţi la art. 7 alin. (4), precum şi deţinătorii de deşeuri industriale definiţi la art. 5, care realizează operaţiuni de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile, în sensul definit prin prezenta ordonanţă de urgenţă, pot desfăşura această activitate numai pe bază de autorizaţie de valorificare emisă de Comisia Naţională pentru Reciclarea Materialelor, aflată în subordinea Ministerului Industriei şi Resurselor."În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, aceste dispoziţii de lege contravin, în ordinea invocării lor, prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (8) privind Dreptul de proprietate, ale art. 57 privind Exercitarea drepturilor şi a libertăţilor, ale art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) privind Economia şi ale art. 45 privind Libertatea economică.Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:I. Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, se constată că, ulterior sesizării Curţii Constituţionale, acestea au fost abrogate expres prin art. II pct. 1 din Legea nr. 27/2007 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 61/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 18 ianuarie 2007.Curtea reţine că, în conformitate cu dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, pot forma obiect al controlului de constituţionalitate numai legile şi ordonanţele în vigoare ori dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţă în vigoare.În consecinţă, având în vedere că dispoziţia legală criticată nu mai este în vigoare, în cauză devin incidente dispoziţiile art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 devenind inadmisibilă.II. Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, Curtea reţine următoarele:Art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 stabileşte obligaţia persoanelor juridice deţinătoare de deşeuri industriale reciclabile de a asigura, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei, reintroducerea lor în circuitul productiv prin una dintre modalităţile prevăzute la lit. a)-c) ale textului. Din conţinutul articolului rezultă că opţiunea alegerii uneia dintre aceste modalităţi aparţine deţinătorului de deşeuri. În cauză, critica de neconstituţionalitate priveşte lit. b) a art. 5 din ordonanţă, referitoare la valorificarea, cu respectarea prevederilor art. 8, şi comercializarea materiilor prime secundare şi, respectiv, a produselor reutilizabile obţinute prin reciclare. În opinia autorului excepţiei, aceste dispoziţii încalcă dispoziţiile constituţionale privind garantarea şi ocrotirea în mod egal de lege, indiferent de proprietar, a proprietăţii private, precum şi cele privind interzicerea confiscării averii dobândite licit, prevăzute de art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (8), exercitarea cu bună-credinţă a drepturilor şi libertăţilor, prevăzute de art. 57, libertatea comerţului şi concurenţa loială, prevăzute de art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi libertatea economică, prevăzute de art. 45. În esenţă, încălcarea constă în aceea că prin dispoziţiile de lege supuse controlului de constituţionalitate numai agenţii economici autorizaţi, conform art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, au posibilitatea să valorifice aceste deşeuri industriale reciclabile.Curtea constată că dispoziţiile textului de lege criticat ca fiind neconstituţional nu justifică formularea acestor susţineri, întrucât lit. b) a art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 stabileşte una dintre modalităţile în care deţinătorii de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, pot să desfăşoare activităţi de reciclare a deşeurilor industriale.Într-adevăr, potrivit ordonanţei, deţinătorii de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, care realizează operaţiuni de valorificare a deşeurilor, sunt obligaţi să desfăşoare această activitate cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei şi numai pe bază de autorizaţie din punctul de vedere al protecţiei mediului emisă de autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului, în conformitate cu legislaţia de mediu în vigoare.Aşadar, oricare dintre persoanele juridice deţinătoare de deşeuri industriale reciclabile care, potrivit opţiunii lor, doresc să desfăşoare o astfel de activitate o poate face, dar cu respectarea condiţiilor anterior arătate.Rezultă că prin dispoziţiile de lege ce fac obiectul controlului de constituţionalitate se stabilesc condiţiile în care aceşti agenţi economici pot desfăşura activităţi de reciclare a deşeurilor industriale. Or, o asemenea reglementare nu încalcă prevederile constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (8), art. 45 şi art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), ci este chiar în sensul prevederilor art. 34 – "Dreptul la ocrotirea sănătăţii" şi ale art. 35 – "Dreptul la mediu sănătos" din Constituţie.Tot astfel, nu poate fi reţinută nici încălcarea art. 57 din Legea fundamentală, acesta nefiind incident în cauză.Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:1. Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „ROM SERV” – S.R.L. din Năvodari în Dosarul nr. 257/RCA/2006 al Tribunalului Constanţa – Secţia civilă.2. Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie invocată de acelaşi autor în acelaşi dosar.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 aprilie 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Florentina Geangu––-