referitoare la stabilirea sancţiunilor pentru încălcarea prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996 de către Societatea de Asigurare Reasigurare ARDAF – S.A.
Comisia Consiliului ConcurenteiI. În baza:1. Decretului nr. 1.075 din 21 decembrie 2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;2. Legii concurentei nr. 21/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;3. Regulamentului de organizare, funcţionare şi procedura al Consiliului Concurentei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 bis din 25 martie 1997, cu modificările şi completările ulterioare;4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;5. Instrucţiunilor cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii părţii substanţiale de piaţa, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;6. Investigatiei declansate în Dosarul RS-171 din 22 iunie 2000 prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 59 din 19 iulie 2000;7. Prevederilor Deciziei Plenului Consiliului Concurentei nr. 317 din 14 iulie 2003, prin care s-a finalizat investigatia;8. Ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 142 din 15 iulie 2003, prin care s-a stabilit componenta comisiei care va decide cuantumul amenzilor aplicate pentru practicile anticoncurentiale săvârşite de către 12 societăţi de asigurare, prin încheierea unei înţelegeri privind stabilirea nivelului minim al primelor de asigurare pentru asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afară teritoriului României (asigurare tip Carte Verde);9. Procesului-verbal nr. V2 -1.463 din 30 iulie 2003.II. Având în vedere:1. Decizia Plenului Consiliului Concurentei nr. 317 din 14 iulie 20031.1. Prin aceasta decizie Plenul Consiliului Concurentei a stabilit ca societăţile de asigurări Societatea Comercială Asigurarea Românească ASIROM – S.A. (denumita în continuare ASIROM)*1), Societatea de Asigurare Reasigurare ASTRA – S.A. (denumita în continuare ASTRA)*2), Societatea Comercială METROPOL – Compania Internationala de Asigurări şi Reasigurari – S.A. (denumita în continuare METROPOL)*3), Societatea de Asigurare Reasigurare ARDAF – S.A. (denumita în continuare ARDAF)*4), Societatea Comercială ALLIANZ TIRIAC Asigurări – S.A. (denumita în continuare ALLIANZ)*5), Societatea de Asigurare Reasigurare OMNIASIG – S.A. (denumita în continuare OMNIASIG)*6), Grupul de Asigurări Roman GRUP AS – S.A. (denumita în continuare GRUP AS)*7), Societatea de Asigurare UNITA – S.A. (denumita în continuare UNITA)*8) şi Societatea Comercială Asigurare Reasigurare AGI ROMÂNIA – S.A. (denumita în continuare AGI ROMÂNIA)*9), INTERAMERICAN ROMÂNIA INSURANCE – S.A. (denumita în continuare INTERAMERICAN)*10), ASITRANS – S.A. Asigurări Reasigurari (denumita în continuare ASITRANS)*11) şi ASA Asigurări ATLASSIB – S.A. (denumita în continuare ATLASSIB)*12) se fac vinovate de încălcarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea şi/sau punerea în practica a unei înţelegeri având ca obiect fixarea – în cadrul Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (denumit în continuare BAAR) – a unor niveluri minime de prime la asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afară teritoriului României (Carte Verde).1.2. La data de 20 mai 1999, la sediul BAAR*13) a fost organizată intalnirea reprezentanţilor următoarelor societăţi de asigurări: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA. Aceasta intalnire a avut ca scop analizarea nivelului primei pentru asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afară teritoriului României (denumita în continuare asigurare tip Carte Verde).După analizarea propunerilor concrete avansate de către participanţi, aceştia au hotărât ca BAAR "sa recomande societăţilor de asigurare un nivel minim al primelor de asigurare, care să fie avut în vedere de către societăţile de asigurare la stabilirea primelor ce vor fi practicate începând cu data de 15 iunie 1999 ora 0", nivel majorat faţă de cel practicat la acea data. Aceasta hotărâre, incluzând şi nivelul minim recomandat al primelor de asigurare, a fost transmisă de către BAAR prin Circulara nr. 5.067 din 24 mai 1999 către "toţi membrii BAAR autorizaţi sa elibereze documente internaţionale de asigurare – Carte Verde".1.3. La data de 22 iunie 1999, în şedinţa Comitetului de direcţie al BAAR s-a hotărât ca "nivelul minim de prime la asigurarea de răspundere civilă auto, stabilit în şedinţa din 20 mai 1999, să se aplice începând cu data de 15 iulie 1999, ora 0,00, şi nu din 15 iunie 1999"; aceasta hotărâre a fost transmisă membrilor BAAR prin Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999.1.4. Transmiterea de către BAAR a hotărârii luate de către reprezentanţii celor 9 societăţi de asigurare a făcut ca aceste niveluri minime "recomandate" ale primelor sa capete caracter de "obligaţii" pentru toate societăţile de asigurare membre BAAR, care erau autorizate sa practice asigurarea tip Carte Verde. Prin urmare, societăţile de asigurare autorizate sa elibereze documente de asigurare internationala tip Carte Verde au considerat ca aceste niveluri minime "recomandate" ale primelor au un caracter obligatoriu şi le-au aplicat în consecinţa. Cu titlu exemplificativ, la data de 25 octombrie 2001, ASTRA a menţionat*14) ca "prima de asigurare practicată de ASTRA privind asigurarea de răspundere civilă pentru autovehicule cu valabilitate în afară teritoriului României este de 45 de USD […] Primele sunt fixe, nenegociabile şi sunt practicate de toate societăţile de asigurare printr-o convenţie ce a fost agreată în cadrul BAAR"; în acelaşi sens, UNITA*15) a precizat: "societatea UNITA a înţeles să se alinieze acestor tarife minimale". De asemenea, conform celor declarate de către ASIROM*16), "prima de asigurare pentru asigurarea tip Carte Verde pentru o perioadă de 15 zile, pentru autoturisme, este de 45 de USD".1.5. Aplicarea de către societăţile de asigurare a nivelurilor minime "recomandate" ca fiind obligatorii rezultă şi din adresele înaintate BAAR de către unii dintre membrii săi privind nerespectarea, de către alte societăţi de asigurare membre BAAR, a nivelurilor minime "recomandate". Cu titlu exemplificativ, la data de 22 iulie 1999*17), UNITA a înştiinţat BAAR ca ASTRA, sucursala Arad, nu a respectat hotărârea Comitetului de direcţie al BAAR din data de 22 iunie 1999 referitoare la stabilirea nivelului minim al primelor la asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afară teritoriului României. De asemenea, la data de 19 august 1999*18), ASIT aduce la cunoştinţa BAAR ca "ASIT a respectat şi continua să respecte întocmai tariful minimal recomandat de BAAR prin Circulara nr. 5.813 din 28 iunie 1999. Din pacate, am constatat că nu toţi membrii înţeleg să respecte recomandările BAAR, deşi reprezentanţii societăţilor autorizate de acesta sa elibereze documente de asigurare Carte Verde au fost în unanimitate de acord cu acest tarif în şedinţa din 20 mai 1999 […]. Societatea noastră a considerat ca atât conducerea, cat şi membrii BAAR trebuie să înţeleagă consecinţele grave pe care le-ar putea avea o practica gresita de vânzare a documentelor de asigurare Carte Verde la preţuri de dumping […], avându-se în vedere principiul solidarităţii între societăţile membre BAAR".1.6. Ca urmare a informaţiilor primite de către BAAR cu privire la nerespectarea, de către unii dintre membrii săi, a acestor niveluri minime, în şedinţa din data de 3 septembrie 1999, Adunarea generală extraordinară a membrilor BAAR a hotărât ca se vor sanctiona societăţile de asigurare care nu vor respecta nivelurile minime "recomandate", accentuand prin această măsură punitiva caracterul lor obligatoriu, şi nu de "recomandare", ştiut fiind faptul că nu se poate sanctiona nerespectarea unei "recomandări", ci numai a unei obligaţii asumate. Astfel, potrivit rezoluţiei Adunării generale extraordinare BAAR, începând cu data de 20 septembrie 1999, ora 0,00, s-a decis "să se respecte cu stricteţe Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999 cu referire la recomandarea privind tariful minimal de prime la asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afară teritoriului României […] nerespectarea acesteia poate atrage chiar retragerea dreptului societăţii dumneavoastră de a elibera documente internaţionale de asigurare Carte Verde". Aceasta rezoluţie a Adunării generale extraordinare BAAR a fost transmisă membrilor BAAR prin Circulara BAAR nr. 8.165 din 10 septembrie 1999.1.7. Înţelegerea intervenita în cadrul BAAR între societăţile membre BAAR, având ca obiect fixarea în mod concertat a nivelului minim de prime pentru asigurarea tip Carte Verde, a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu aproximativ 10 USD. Totodată fixarea acestor niveluri minime ale primelor a avut ca efect eliminarea concurentei pe piaţa relevanta şi prejudicierea consumatorilor, deoarece, începând cu momentul aplicării acestora, consumatorul a fost privat astfel de posibilitatea de a alege, societăţile autorizate practicând aceleaşi niveluri de prime, mai mari decât cele practicate anterior.1.8. La momentul încheierii înţelegerii, 26 de societăţi de asigurări de autovehicule erau membre BAAR, dintre acestea 9 fiind autorizate sa practice asigurarea tip Carte Verde, şi anume: ASIROM, UNITA, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, METROPOL, ASTRA şi AGI ROMÂNIA. Începând cu data de 1 decembrie 1999, au mai fost autorizate sa practice această categorie de asigurări şi societăţile: INTERAMERICAN (1 decembrie 1999 – 18 februarie 2002), ASIGURARE-REASIGURARE "INDUSTRIILOR ARGES" – S.A.*19), denumita în continuare ASIRAG (1 iunie 2000), ASITRANS (1 ianuarie 2001) şi ATLASSIB (1 iulie 2001). Cu excepţia societăţii ASIRAG, celelalte 3 societăţi de asigurări, autorizate ulterior sa practice asigurarea tip Carte Verde, deşi nu s-au numărat printre iniţiatorii înţelegerii în cauza, au aplicat în practica nivelurile minime de prime pentru această categorie de asigurare, stabilite în cadrul BAAR de către celelalte 9 societăţi de asigurări autorizate anterior.1.9. BAAR este o organizaţie profesională, înfiinţată de asiguratorii de autovehicule din România, neguvernamentala, creata în scopul dezvoltării şi cooperării în domeniul asigurărilor de autovehicule şi reprezentării societăţilor membre în relaţiile cu alte organizaţii din ţara şi din străinătate. BAAR a fost înfiinţat şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea societăţilor comerciale din domeniul asigurărilor, abrogată prin Legea nr. 32/2000 privind societăţile de asigurare şi supravegherea asigurărilor, şi ale art. 102 din Legea nr. 21/1924 pentru persoanele juridice, abrogată prin Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.1.10. BAAR, asa cum era constituit şi conform statutului în vigoare la data săvârşirii practicii anticoncurentiale, avea misiunea de a apara interesele legale ale membrilor săi în relaţiile interne şi internaţionale, fără a îndeplini şi rolul de Birou plătitor şi Birou gestionar, în sensul rambursarii către birourile gestionare din străinătate a sumelor plătite de acestea cu titlu de despăgubiri pentru pagube produse de asiguraţii de răspundere civilă Carte Verde ai societăţilor de asigurare membre ale BAAR, respectiv de a plati sumele datorate către terţe persoane pagubite, în România; funcţia de administrare şi gestionare a Fondului Comun Carte Verde, în calitate de Birou plătitor şi Birou gestionar, i-a fost conferita prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002; Adunarea generală şi Comitetul de direcţie ale BAAR nu aveau atribuţii în stabilirea nivelului primelor de asigurări.1.11. Prin urmare, societăţile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA au încălcat dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea şi punerea în practica a unei înţelegeri având ca obiect fixarea, în cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodată, deşi nu au participat la încheierea înţelegerii anticoncurentiale în cauza, fiind autorizate de către BAAR ulterior, societăţile INTERAMERICAN, ASITRANS şi ATLASSIB au pus în practica aceasta înţelegere, incalcand astfel prevederile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996. ASIRAG nu a fost membra a înţelegerii anticoncurentiale în cauza şi nu a pus în practica aceasta înţelegere.1.12. Includerea prevederilor conform cărora BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurările tip Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurări atât în art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, cat şi în art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele privind măsurile prudentiale pentru practicarea asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afară teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002, a intarit caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime şi a „legiferat” practic înţelegerea anticoncurentiala deja existenta între societăţile de asigurare în cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin legislaţiei în domeniul concurentei, fixarea unor tarife minime pentru asigurările tip Carte Verde fiind de natura a împiedica concurenta în detrimentul beneficiarilor acestor servicii. De la data intrării în vigoare a Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002 nu se mai poate retine vinovăţia societăţilor de asigurare.1.13. Consiliul Concurentei, în temeiul art. 54 din Legea nr. 21/1996, a constatat nulitatea art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, aprobat de Adunarea generală BAAR în şedinţa din 18 decembrie 2001. În mod concret, aceasta prevedere are următorul conţinut: „BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurările Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurări”. Totodată, în temeiul art. 27 lit. a) şi al art. 50 lit. a) din Legea nr. 21/1996, Consiliul Concurentei a solicitat Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor modificarea Normelor privind măsurile prudentiale pentru practicarea asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afară teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002, în sensul eliminării pct. 3 de la art. 2 alin. (1), conform căruia BAAR „stabileşte nivelul minim al tarifelor de prime şi limita maxima a cheltuielilor de achizitionare pentru asigurarea Carte Verde, cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor”.1.14. Motivatiile BAAR şi ale societăţilor de asigurare nu pot fi de natura să justifice o înţelegere asupra fixării, în mod concertat, a nivelurilor minime ale primelor şi aplicarea acestora de către societăţile de asigurare.1.15. Cu toate acestea, nu se poate face abstractie de faptul ca fixarea unor niveluri minime ale primelor a avut loc în contextul sancţiunilor impuse de Convenţie în cazul neîndeplinirii obligaţiei de restituire a sumelor plătite de către Biroul gestionar terţelor persoane pagubite, ceea ce atrage răspunderea biroului sub egida căruia a fost eliberat documentul de asigurare – BAAR; BAAR trebuia, în ultima instanţa, sa suporte contravaloarea despăgubirii. Imposibilitatea onorarii obligaţiilor de plată ar fi condus la eliminarea României din sistemul internaţional Carte Verde.1.16. Piaţa produsuluiProdusul care defineste piaţa îl reprezintă asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afară teritoriului României, eliberata de către o societate de asigurări autorizata, pentru a acoperi răspunderea ce rezultă din folosirea unui autovehicul.Aceasta asigurare acoperă despăgubirile acordate pentru daunele materiale şi vătămările corporale provocate de autoturismul pentru care s-a eliberat documentul de asigurare în urma unui accident în care acesta a fost implicat şi găsit răspunzător pentru provocarea lui.1.17. La data de 25 ianuarie 1949, Subcomitetul de transporturi rutiere al Comisiei Economice ONU pentru Europa a sugerat asigurătorilor – în vederea protejării terţilor pagubiti prin accidente de autovehicule – crearea unui document de asigurare de tip uniform, a unui Birou naţional în fiecare ţara care adera la acest sistem şi a unui organ central – Consiliul Birourilor, cu sediul la Londra. Convenţia Tip Interbirouri (denumita în continuare Convenţie) are ca obiect punerea în practica a acestor dispoziţii adoptate la 25 ianuarie 1949, înlocuite prin anexa nr. 2 a Rezoluţiei unificate asupra facilitatii transporturilor rutiere adoptate de Comitetul permanent de lucru la cea de-a 74-a sesiune din 25-29 iunie 1949 (denumita Recomandările de la Geneva).1.18. Conform acestei Convenţii: (i) certificat de asigurare înseamnă Cartea internationala de asigurare auto (Carte Verde), în modelul sau modelele aprobate de Comitetul permanent de lucru pentru transporturi rutiere; (îi) poliţa de asigurare înseamnă o poliţa de asigurare eliberata de un membru al Biroului emitent unui asigurat, pentru a acoperi răspunderea ce rezultă din folosirea unui autovehicul; (iii) Birou înseamnă organizaţia înfiinţată de asiguratori şi recunoscută de guvernul din acea ţara ca organizaţie care îndeplineşte solicitarile şi dispoziţiile din Recomandările de la Geneva; (iv) Birou gestionar înseamnă biroul (şi/sau un membru al acelui birou care acţionează sub autorizarea acestuia) care are răspunderea în ţara sa pentru gestionarea şi regularizarea daunelor în conformitate cu prevederile Convenţiei şi legii sale naţionale; (v) Birou emitent înseamnă biroul (şi/sau un membru al acestui birou) sub autorizarea căruia a fost eliberat un certificat de asigurare şi care este răspunzător pentru îndeplinirea obligaţiilor Biroului gestionar, în conformitate cu prevederile Convenţiei; (vi) Birou de asistenţa înseamnă biroul care este autorizat sa gestioneze şi sa regularizeze o reclamaţie, în conformitate cu prevederile Convenţiei.1.19. Pe lângă facilitarea liberei circulatii transfrontaliere a persoanelor şi a bunurilor, Convenţia are drept scop atât indemnizarea victimelor accidentelor de autovehicule, de către Biroul gestionar al tarii unde s-a produs accidentul, cat şi rambursarea cu maxima rapiditate (în vederea reintregirii fondului de garanţie din care sunt indemnizate aceste victime) a sumelor plătite de Biroul gestionar, de către Biroul emitent (plătitor) sau de către un membru al acestui birou, sub autorizarea căruia a fost eliberat un certificat de asigurare şi care este răspunzător pentru îndeplinirea obligaţiilor Biroului gestionar.1.20. În conformitate cu dispoziţiile Convenţiei, documentul internaţional de asigurare "Carte Verde" este emis sub autoritatea şi egida Biroului emitent şi este oferit de către societăţile de asigurare membre ale acestui birou posesorilor de autovehicule care doresc sa calatoreasca în străinătate şi care încheie cu acestea un contract de asigurare de răspundere civilă auto cu valabilitate în afară teritoriului României. Acest document garantează ca, în fiecare ţara tranzitata de asigurat, Biroul gestionar al acelei tari îşi asuma pentru acel autovehicul, în mod obligatoriu, răspunderea pe care ar avea-o o societate de asigurare locală, potrivit reglementărilor legale privitoare la răspunderea pentru prejudiciile cauzate prin accidente de autovehicule în vigoare în ţara Biroului gestionar.1.21. Dacă asiguratul de răspundere civilă auto aflat în ţara Biroului gestionar produce un accident, victima se va adresa Biroului gestionar, care o va despăgubi în numele Biroului emitent. După efectuarea plăţii, Biroul gestionar care a regularizat dăuna se va adresa, în mod direct sau prin intermediul Biroului emitent, asiguratorului care a eliberat documentul internaţional de asigurare, iar în cazul în care acest asigurator nu efectuează plata, din orice motiv, inclusiv din cauze de insolvabilitate, Biroul gestionar se va regresa împotriva Biroului emitent, care va suporta întotdeauna, în ultima instanţa, despăgubirea acordată de către Biroul gestionar.1.22. În România BAAR este recunoscut de Guvernul României ca organizaţie care da curs solicitărilor şi dispoziţiilor din Recomandările de la Geneva, în conformitate cu art. 3 lit. g) din Convenţie.1.23. Piaţa relevanta geograficăAvând în vedere repartizarea în teritoriu a societăţilor de asigurare autorizate sa practice asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afară teritoriului României, precum şi a beneficiarilor, piaţa geografică relevanta este piaţa naţionala.1.24. Plenul Consiliului Concurentei a autorizat Comisia sa stabilească amenzile ce vor fi aplicate societăţilor de asigurări sub nivelul minim prevăzut de Normele Consiliului Concurentei privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevăzute la art. 55 şi 56 din Legea concurentei nr. 21/1996.2. Dispoziţiile art. 56 din Legea nr. 21/1996Conform dispoziţiilor art. 56 teza a 2-a lit. a) din Legea nr. 21/1996, încălcarea art. 5 alin. (1) din lege se sancţionează cu amendă de la 5 la 250 milioane lei, iar pentru agenţii economici cu o cifra de afaceri de peste 2,5 miliarde lei, cu o amenda în suma de până la 10% din cifra de afaceri.Cifrele de afaceri ale societăţilor de asigurări au fost calculate conform art. 68 lit. b) din Legea nr. 21/1996 şi transmise Comisiei Consiliului Concurentei de către societăţile de asigurare în cauza şi de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.Având în vedere ca cifra de afaceri a ARDAF*20) a fost în anul 2002 de 653.866.118.000 lei, deci a depăşit 2.500.000.000 lei, rezultă ca amenda ce va fi aplicată acestui agent economic vinovat de încălcarea art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 va reprezenta până la 10% din cifra de afaceri.3. Prevederile Normelor privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevăzute la art. 55 şi 56 din Legea concurentei nr. 21/1996, emise în aplicarea art. 57 din Legea nr. 21/1996Conform acestor norme, la individualizarea sancţiunilor ce vor fi aplicate agenţilor economici pentru încălcarea prevederilor Legii nr. 21/1996 se va tine cont de următoarele aspecte:3.1. Impactul şi consecinţele practicii anticoncurentiale asupra mediului concurential şi asupra consumatorilor: efectul negativ se estimeaza prin analiza pieţelor relevante, a cotei de piaţa deţinute de către agentul economic implicat, a duratei practicii anticoncurentiale, a efectelor structurale şi/sau conjuncturale ale acesteia.3.1.1. Durata practicii şi efectele acesteia asupra mediului concurentialNivelul minim al primelor de asigurare de răspundere civilă auto cu valabilitate în afară teritoriului României a fost stabilit de către "reprezentanţii societăţilor de asigurare autorizate sa elibereze documente de asigurare tip «Carte Verde» în şedinţa din 20 mai 1999", conform Circularei BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999.Hotărârea BAAR, cuprinzând nivelul minim "recomandat" al primelor de asigurare de răspundere civilă auto cu valabilitate în afară teritoriului României a fost transmisă de către acesta, prin circularele nr. 5.067 din 24 mai 1999 şi nr. 5.813 din 28 iunie 1999, către "toţi membrii BAAR autorizaţi sa elibereze documente internaţionale de asigurare – Carte Verde"; aceasta "recomandare" privind nivelul minim al primelor pentru asigurarea tip Carte Verde a avut în fapt caracter obligatoriu, aspect confirmat de aplicarea în practica a acestor niveluri minime de către toate societăţile care au participat la luarea deciziei în cadrul BAAR şi de către 3 dintre cele 4 societăţi autorizate ulterior sa elibereze documentul internaţional de asigurare Carte Verde.Înţelegerea intervenita în cadrul BAAR între societăţile membre BAAR, având ca obiect fixarea în mod concertat a nivelului minim de prime pentru asigurarea tip Carte Verde, a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu aproximativ 10 USD. Totodată fixarea acestor niveluri minime ale primelor a avut ca efect eliminarea concurentei pe piaţa relevanta şi prejudicierea consumatorilor, deoarece, începând cu momentul aplicării acestora, consumatorul a fost privat astfel de posibilitatea de a alege, societăţile autorizate practicând aceleaşi niveluri de prime, mai mari decât cele practicate anterior.Totodată includerea prevederilor conform cărora BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurările tip Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurări, atât în art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, cat şi în art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele privind măsurile prudentiale pentru practicarea asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afară teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002, a intarit caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime şi a „legiferat” practic înţelegerea anticoncurentiala deja existenta între societăţile de asigurare în cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin legislaţiei în domeniul concurentei, fixarea unor tarife minime pentru asigurările tip Carte Verde fiind de natura a împiedica concurenta în detrimentul beneficiarilor acestor servicii.CONCLUZIE: Încălcarea prevederilor legale s-a materializat în încheierea şi punerea în practica a unei înţelegeri pe orizontala, intervenita între societăţile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA, având ca obiect fixarea, în cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodată, deşi nu au participat la încheierea înţelegerii anticoncurentiale în cauza, fiind autorizate de către BAAR ulterior, societăţile INTERAMERICAN, ASITRANS şi ATLASSIB au pus în practica aceasta înţelegere. Prin urmare, cele 12 societăţi de asigurări au încălcat dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996. Societatea ASIRAG nu a fost membra a înţelegerii anticoncurentiale în cauza şi nu a pus în practica aceasta înţelegere.Durata în care înţelegerea anticoncurentiala a afectat piaţa relevanta definită în cauza a fost de 3,5 ani (iunie 1999-octombrie 2002). Începând cu data intrării în vigoare a Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002, prin care s-au pus în aplicare Normele privind măsurile prudentiale pentru practicarea asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afară teritoriului României (Carte Verde), s-a legiferat ca atribuţie a BAAR stabilirea tarifelor de prime tehnice minimale pentru asigurările tip Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurări, intarindu-se astfel caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime. De la data intrării în vigoare a Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002 (octombrie 2002), nu se mai poate retine vinovăţia societăţilor de asigurare.Având în vedere aceste aspecte, din punct de vedere al gravitatii fapta se înscrie în categoria incalcarilor grave ale regulilor de concurenta, pe următoarea scara:– încălcări minore;– încălcări grave;– încălcări foarte grave.Din punct de vedere al perioadei în care înţelegerea anticoncurentiala a afectat piaţa relevanta definită în speta – 3,5 ani – fapta se înscrie în categoria incalcarilor de durata medie ale concurentei, pe următoarea scara:– încălcări de scurta durata: în general, mai puţin de 1 an;– încălcări de durata medie: 1-5 ani;– încălcări de durata mare: în general, mai mult de 5 ani.Aceste incadrari au fost realizate avându-se în vedere prevederile Instrucţiunilor Comisiei Europene referitoare la metoda de stabilire a amenzilor impuse conform art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 şi art. 65(5) din Tratatul ECSC (98/C9/03), publicate în Jurnalul Oficial C 009 din 14 ianuarie 1998*21).3.1.2. Cota de piaţaCota de piaţa deţinută de către ARDAF în anul 2002, cota calculată în funcţie de volumul primelor brute încasate din asigurări tip Carte Verde, a fost de 11,84%.3.2. Situaţia economică şi financiară a contravenientului, poziţia pe piaţa, puterea de influentare asupra pieţei: situaţia financiară a agentului economic implicat într-o practica anticoncurentiala este caracterizată de cifra de afaceri şi de alţi indicatori financiari, după caz.ARDAFAnul 2002 (anul anterior emiterii deciziei):Cifra de afaceri: 653.866.118.000 leiProfit net: 109,968 milioane lei3.3. Poziţia autorului faţă de fapta şi consecinţele acesteia, prin săvârşirea ei din culpa sau cu intenţie (constând din fapte şi acte anticoncurentiale care au ca scop împiedicarea, denaturarea sau restrangerea concurentei ori cauze care au mai făcut obiectul unor decizii anterioare ale Consiliului Concurentei în care au fost incriminati aceiaşi agenţi economici), amploarea şi repetarea acţiunilor anticoncurentialeARDAF nu a mai fost anterior sancţionată pentru încălcarea prevederilor Legii nr. 21/1996.3.4. Circumstanţe agravante şi/sau circumstanţe atenuante3.4.1. Circumstanţe atenuante:– fixarea unor niveluri minime ale primelor a avut loc în contextul sancţiunilor impuse de Convenţie în cazul neîndeplinirii obligaţiei de restituire a sumelor plătite de către Biroul gestionar terţelor persoane pagubite, ceea ce atragea răspunderea biroului sub egida căruia a fost eliberat documentul de asigurare – BAAR; BAAR trebuia, în ultima instanţa, sa suporte contravaloarea despăgubirii;– imposibilitatea onorarii obligaţiilor de plată ar fi condus la eliminarea României din sistemul internaţional Carte Verde.3.5. Nivelul minim al amenzii pentru contravenţia săvârşită de către ARDAF, prevăzut de Normele Consiliului Concurentei privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevăzute la art. 55 şi 56 din Legea concurentei nr. 21/1996 este de 2.000.000.000 lei.În temeiul art. 56 lit. a), coroborat cu art. 57 şi cu art. 60 alin. (3) din Legea nr. 21/1996,––––-*1) Sediul social: bd. Carol I nr. 31-33, sectorul 2, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/304/1991.*2) Sediul social: str. Puskin nr. 1, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/305/1991.*3) Sediul social: bd. Dimitrie Cantemir nr. 1, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/12.428/1991.*4) Sediul social: str. Samuil Micu nr. 7, Cluj-Napoca, judeţul Cluj; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 12/4.169/1992.*5) Sediul social: str. Căderea Bastiliei nr. 80-84, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/15.882/1994.*6) Sediul social: aleea Alexandru nr. 48, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/8.364/1994.*7) Sediul social: Bd. Unirii nr. 67, bl. G2A, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/6.961/1995.*8) Sediul social: str. Ofcea nr. 9, Timişoara, judeţul Timiş; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 35/21/1991.*9) Sediul social: bd. Mircea Voda nr. 34, bl. M1, et. 2, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/10.595/1995.*10) Sediul social: sos. Cotroceni nr. 20, sectorul 6, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/15.656/1994.*11) Sediul social: str. Gramond nr. 8, sectorul 4, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/2.241/1994.*12) Sediul social: str. Noica bl. 4, ap. 20, sc. b, et. 4, Sibiu; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 32/1.053/1996.*13) Sediul social: sos. Ştefan cel Mare nr. 30, bl. 26, sc. A, et. 6, ap. 16, sectorul 2, Bucureşti.*14) Prin Adresa înregistrată la Consiliul Concurentei cu nr. SG-1.008 din 26 octombrie 2001.*15) Prin Adresa UNITA nr. SIAR/92.591 din 5 iulie 2000, înregistrată la Consiliul Concurentei cu nr. V2 639 din 6 iulie 2000.*16) Prin Adresa ASIROM nr. 25.870 din 26 octombrie 2001, înregistrată la Consiliul Concurentei cu nr. SG 1.015 din 26 octombrie 2001.*17) Prin Adresa nr. AB 41.716 din 16 iulie 1999, înregistrată la BAAR cu nr. 6.139 din 22 iulie 1999.*18) Prin Adresa nr. 5.130 din 19 august 1999, înregistrată la BAAR cu nr. 8.120 din 30 august 1999.*19) Sediul social: bd. I.C. Bratianu bl. A5-A7, parter, Pitesti, judeţul Arges.*20) Transmisă prin Adresa ARDAF nr. 8.407 din 18 iulie 2003, înregistrată la Consiliul Concurentei cu nr. V2-1.382 din 18 iulie 2003.*21) Art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 este similar art. 56 din Legea nr. 21/1996.DECIDE: +
Articolul 1Cuantumul amenzii ce va fi aplicat Societăţii de Asigurare Reasigurare ARDAF – S.A. pentru încălcarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea şi punerea în practica a unei înţelegeri având ca obiect fixarea – în cadrul BAAR – a unor niveluri minime de prime la asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afară teritoriului României (Carte Verde) este de 500.000.000 (cincisutemilioane) lei. +
Articolul 2Suma reprezentând amenda se va vira în termen de maximum 15 (cincisprezece) zile de la data primirii prezentei decizii de către Societatea de Asigurare Reasigurare ARDAF – S.A. la bugetul de stat, cu ordin de plată tip trezorerie, în contul 361280013302 deschis la Banca Naţionala a României – Sucursala Judeţului Cluj, beneficiar Trezoreria Cluj, cu menţiunea: "amenzi aplicate conform Legii nr. 21/1996„. Pe versoul ordinului de plată se va menţiona: cod cont: 20220103. O copie de pe ordinul de plată va fi transmisă neîntârziat Consiliului Concurentei. +
Articolul 3Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala Societăţii de Asigurare Reasigurare ARDAF – S.A., în termen de 30 de zile de la comunicare. +
Articolul 4Prezenta decizie intră în vigoare la data comunicării sale de către Secretariatul general al Consiliului Concurentei. +
Articolul 5Prezenta decizie poate fi atacată, conform art. 60 alin. (4) din Legea nr. 21/1996, la preşedintele Consiliului Concurentei, în termen de 15 zile de la comunicare. +
Articolul 6Departamentul servicii şi Secretariatul general din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări ducerea la îndeplinire a prezentei decizii. +
Articolul 7Secretariatul general va transmite aceasta decizie la:Societatea de Asigurare Reasigurare ARDAF – S.A.Sediul social: str. Samuil Micu nr. 7, Cluj-Napoca, judeţul ClujNr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 12/4169/1992Telefon/fax: 0264/19.82.61/19.82.66COMISIA CONSILIULUI CONCURENTEIVicepreşedinte,Vasile SeclamanConsilieri de concurenta,Viorel Munteanu Alexe GavrilaBucureşti, 5 august 2003.Nr. 364.––-