DECIZIE nr. 361 din 5 august 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 154 din 23 februarie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 8 02/10/2002
ActulREFERIRE LANORMA 02/10/2002 ART. 2
ActulREFERIRE LADECRET 1075 21/12/2001
ActulREFERIRE LALEGE 32 03/04/2000
ActulREFERIRE LAOG 26 30/01/2000
ActulREFERIRE LAINSTRUCTIUNI 28/02/1997
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 28/02/1997
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 09/06/1997
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 6
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 27
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 50
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 54
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 55
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 56
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 57
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 60
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 68
ActulREFERIRE LALEGE 47 16/07/1991 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE 21 06/02/1924 ART. 102
ART. 1REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 5
ART. 2REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996
ART. 5REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 60
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la stabilirea sancţiunilor pentru încălcarea prevederilor Legii concurenţei nr. 21/1996 de către INTERAMERICAN România Insurance Company – S.A.



Comisia Consiliului ConcurenţeiI. În baza:1. Decretului nr. 1.075 din 21 decembrie 2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurenţei;2. Legii concurenţei nr. 21/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;3. Regulamentului de organizare, funcţionare şi procedură al Consiliului Concurenţei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 bis din 25 martie 1997, cu modificările şi completările ulterioare;4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurenţiale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;5. Instrucţiunilor cu privire la definirea pieţei relevante în scopul stabilirii părţii substanţiale de piaţă, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;6. Investigaţiei declanşate în Dosarul RS-171 din 22 iunie 2000, prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 59 din 19 iulie 2000;7. Prevederilor Deciziei Plenului Consiliului Concurenţei nr. 317 din 14 iulie 2003, prin care s-a finalizat investigaţia;8. Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 142 din 15 iulie 2003, prin care s-a stabilit componenţa Comisiei care va decide cuantumul amenzilor aplicate pentru practicile anticoncurenţiale săvârşite de către 12 societăţi de asigurare, prin încheierea unei înţelegeri privind stabilirea nivelului minim al primelor de asigurare pentru asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afara teritoriului României (asigurare tip Carte Verde);9. Procesului-verbal nr. V(2) – 1.463 din 30 iulie 2003,II. Având în vedere:1. Decizia Plenului Consiliului Concurenţei nr. 317 din 14 iulie 2003.1.1. Prin această decizie Plenul Consiliului Concurenţei a stabilit că societăţile de asigurări: Societatea Comercială Asigurarea Românească ASIROM – S.A. (denumită în continuare ASIROM)*1), Societatea de Asigurare Reasigurare ASTRA – S.A. (denumită în continuare ASTRA)*2) , Societatea Comercială METROPOL – Compania Internaţională de Asigurări şi Reasigurări – S.A. (denumită în continuare METROPOL)*3), Societatea de Asigurare Reasigurare ARDAF – S.A. (denumită în continuare ARDAF)*4) , Societatea Comercială ALLIANZ ŢIRIAC Asigurări – S.A. (denumită în continuare ALLIANZ)*5) , Societatea de Asigurare Reasigurare OMNIASIG – S.A. (denumită în continuare OMNIASIG)*6) , Grupul de Asigurări Român GRUP AS – S.A. (denumit în continuare GRUP AS)*7) , Societatea de Asigurare UNITA – S.A. (denumită în continuare UNITA) *8) şi Societatea Comercială Asigurare Reasigurare AGI ROMÂNIA – S.A. (denumită în continuare AGI ROMÂNIA)*9) , INTERAMERICAN ROMÂNIA INSURANCE – S.A. (denumită în continuare INTERAMERICAN)*10) , ASITRANS – S.A. Asigurări Reasigurări (denumită în continuare ASITRANS) *11) şi ASA Asigurări ATLASSIB – S.A. (denumită în continuare ATLASSIB)*12) se fac vinovate de încălcarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea concurenţei nr. 21/1996 prin încheierea şi/sau punerea în practică a unei înţelegeri având ca obiect fixarea – în cadrul Biroului Asigurătorilor din România (denumit în continuare BAAR – a unor niveluri minime de prime la asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afara teritoriului României (Carte Verde).1.2. La data de 20 mai 1999, la sediul BAAR*13) a fost organizată întâlnirea reprezentanţilor următoarelor societăţi de asigurări: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA. Această întâlnire a avut ca scop analizarea nivelului primei pentru asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afara teritoriului României (denumită în continuare asigurare tip Carte Verde).După analizarea propunerilor concrete avansate de către participanţi, aceştia au hotărât ca BAAR "să recomande societăţilor de asigurare un nivel minim al primelor de asigurare, care să fie avut în vedere de către societăţile de asigurare la stabilirea primelor ce vor fi practicate începând cu data de 15 iunie 1999 ora 0,00", nivel majorat faţă de cel practicat la acea dată. Această hotărâre, incluzând şi nivelul minim recomandat al primelor de asigurare, a fost transmisă de către BAAR, prin Circulara nr. 5.067 din 24 mai 1999, către "toţi membrii BAAR autorizaţi să elibereze documente internaţionale de asigurare – Carte Verde".1.3. La data de 22 iunie 1999, în şedinţa Comitetului de direcţie al BAAR, s-a hotărât ca "nivelul minim de prime la asigurarea de răspundere civilă auto, stabilit în şedinţa din 20 mai 1999, să se aplice începând cu data de 15 iulie 1999, ora 0,00, şi nu din 15 iunie 1999"; această hotărâre a fost transmisă membrilor BAAR prin Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999.1.4. Transmiterea de către BAAR a hotărârii luate de către reprezentanţii celor 9 societăţi de asigurare a făcut ca aceste niveluri minime "recomandate" ale primelor să capete caracter de "obligaţii" pentru toate societăţile de asigurare membre BAAR, care erau autorizate să practice asigurarea tip Carte Verde. Prin urmare, societăţile de asigurare autorizate să elibereze documente de asigurare internaţională tip Carte Verde au considerat că aceste niveluri minime "recomandate" ale primelor au un caracter obligatoriu şi le-au aplicat în consecinţă. Cu titlu exemplificativ, la data de 25 octombrie 2001 societatea de asigurări ASTRA a menţionat*14) că "prima de asigurare practicată de ASTRA privind asigurarea de răspundere civilă pentru autovehicule cu valabilitate în afara teritoriului României este de 45 USD […]. Primele sunt fixe, nenegociabile şi sunt practicate de toate societăţile de asigurare printr-o convenţie ce a fost agreată în cadrul BAAR"; în acelaşi sens, societatea UNITA*15) a precizat: "societatea UNITA a înţeles să se alinieze acestor tarife minimale". De asemenea, conform celor declarate de către Societatea ASIROM*16) , "prima de asigurare pentru asigurarea tip Carte Verde pentru o perioadă de 15 zile, pentru autoturisme, este de 45 USD".1.5. Aplicarea de către societăţile de asigurare a nivelurilor minime "recomandate" ca fiind obligatorii rezultă şi din adresele înaintate BAAR de către unii dintre membrii săi privind nerespectarea, de către alte societăţi de asigurare membre BAAR, a nivelurilor minime "recomandate". Cu titlu exemplificativ, la data de 22 iulie 1999*17) , UNITA a înştiinţat BAAR că ASTRA – Sucursala Arad nu a respectat hotărârea Comitetului de direcţie al BAAR din data de 22 iunie 1999, referitoare la stabilirea nivelului minim al primelor la asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afara teritoriului României. De asemenea, la data de 19 august 1999*18) ASIT aduce la cunoştinţă BAAR că "ASIT a respectat şi continuă să respecte întocmai tariful minimal recomandat de BAAR prin Circulara nr. 5.813 din 28 iunie 1999. Din păcate, am constatat că nu toţi membrii înţeleg să respecte recomandările BAAR, deşi reprezentanţii societăţilor autorizate de acesta să elibereze documente de asigurare Carte Verde au fost în unanimitate de acord cu acest tarif în şedinţa din 20 mai 1999 […]. Societatea noastră a considerat că atât conducerea, cât şi membrii BAAR trebuie să înţeleagă consecinţele grave pe care le-ar putea avea o practică greşită de vânzare a documentelor de asigurare Carte Verde la preţuri de dumping […] avându-se în vedere principiul solidarităţii între societăţile membre BAAR".1.6. Ca urmare a informaţiilor primite de către BAAR cu privire la nerespectarea de către unii dintre membrii săi a acestor niveluri minime, în şedinţa din data de 3 septembrie 1999 Adunarea generală extraordinară a membrilor BAAR a hotărât că se vor sancţiona societăţile de asigurare care nu vor respecta nivelurile minime "recomandate", accetuând prin această măsură punitivă caracterul lor obligatoriu, şi nu de "recomandare", ştiut fiind faptul că nu se poate sancţiona nerespectarea unei "recomandări", ci numai a unei obligaţii asumate. Astfel, potrivit rezoluţiei Adunării generale extraordinare BAAR, începând cu data de 20 septembrie 1999, ora 0,00, s-a decis "să se respecte cu stricteţe Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999 cu referire la recomandarea privind tariful minimal de prime la asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afara teritoriului României […] nerespectarea acesteia poate atrage chiar retragerea dreptului societăţii dumneavoastră de a elibera documente internaţionale de asigurare Carte Verde". Această rezoluţie a Adunării generale extraordinare BAAR a fost transmisă membrilor BAAR prin Circulara BAAR nr. 8.165 din 10 septembrie 1999.1.7. Înţelegerea intervenită în cadrul BAAR între societăţile membre BAAR, având ca obiect fixarea în mod concertat a nivelului minim de prime pentru asigurarea tip Carte Verde, a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu aproximativ 10 USD. Totodată fixarea acestor niveluri minime ale primelor a avut ca efect eliminarea concurenţei pe piaţa relevantă şi prejudicierea consumatorilor, deoarece, începând cu momentul aplicării acestora, consumatorul a fost privat astfel de posibilitatea de a alege, societăţile autorizate practicând aceleaşi niveluri de prime, mai mari decât cele practicate anterior.1.8. La momentul încheierii înţelegerii, 26 de societăţi de asigurări de autovehicule erau membre BAAR, dintre acestea 9 fiind autorizate să practice asigurarea tip Carte Verde, şi anume: ASIROM, UNITA, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, METROPOL, ASTRA şi AGI ROMÂNIA. Începând cu data de 1 decembrie 1999, au mai fost autorizate să practice această categorie de asigurări şi societăţile: INTERAMERICAN (1 decembrie 1999-18 februarie 2002), Asigurare-Reasigurare "INDUSTRIILOR ARGEŞ" – S.A.*19) – denumită în continuare ASIRAG (1 iunie 2000), ASITRANS (1 ianuarie 2001) şi ATLASSIB (1 iulie 2001). Cu excepţia societăţii ASIRAG, celelalte 3 societăţi de asigurări, autorizate ulterior să practice asigurarea tip Carte Verde, deşi nu s-au numărat printre iniţiatorii înţelegerii în cauză, au aplicat în practică nivelurile minime de prime pentru această categorie de asigurare, stabilite în cadrul BAAR de către celelalte 9 societăţi de asigurări autorizate anterior.1.9. BAAR este o organizaţie profesională, înfiinţată de asigurătorii de autovehicule din România, neguvernamentală, creată în scopul dezvoltării şi cooperării în domeniul asigurărilor de autovehicule şi reprezentării societăţilor membre în relaţiile cu alte organizaţii din ţară şi străinătate. BAAR a fost înfiinţat şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea societăţilor comerciale din domeniul asigurărilor, abrogată în prezent prin Legea nr. 32/2000 privind societăţile de asigurare şi supravegherea asigurărilor, şi ale art. 102 din Legea nr. 21/1924 privind persoanele juridice, abrogată în prezent prin Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.1.10. BAAR, aşa cum era constituit şi conform statutului în vigoare la data săvârşirii practicii anticoncurenţiale, avea misiunea de a apăra interesele legale ale membrilor săi în relaţiile interne şi internaţionale, fără a îndeplini şi rolul de Birou plătitor şi Birou gestionar, în sensul rambursării către birourile gestionare din străinătate a sumelor plătite de acestea cu titlu de despăgubiri pentru pagube produse de asiguraţii de răspundere civilă Carte Verde ai societăţilor de asigurare membre ale BAAR, respectiv de a plăti sumele datorate către terţe persoane păgubite, în România; funcţia de administrare şi gestionare a Fondului Comun Carte Verde, în calitate de Birou plătitor şi Birou gestionar, i-a fost conferită prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002; Adunarea generală şi Comitetul de direcţie ale BAAR nu aveau atribuţii în stabilirea nivelului primelor de asigurări.1.11. Prin urmare, societăţile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA au încălcat dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea şi punerea în practică a unei înţelegeri având ca obiect fixarea, în cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodată, deşi nu au participat la încheierea înţelegerii anticoncurenţiale în cauză, fiind autorizate de către BAAR ulterior, societăţile INTERAMERICAN, ASITRANS şi ATLASSIB au pus în practică această înţelegere, încălcând astfel prevederile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996. Societatea ASIRAG nu a fost membră a înţelegerii anticoncurenţiale în cauză şi nu a pus în practică această înţelegere.1.12. Includerea prevederilor conform cărora BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurările tip Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurări atât în art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, cât şi în art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele privind măsurile prudenţiale pentru practicarea asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afara teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002 – a întărit caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime şi a „legiferat” practic înţelegerea anticoncurenţială deja existentă între societăţile de asigurare în cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin legislaţiei în domeniul concurenţei, fixarea unor tarife minime pentru asigurările tip Carte Verde fiind de natură a împiedica concurenţa în detrimentul beneficiarilor acestor servicii. De la data intrării în vigoare a Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002 nu se mai poate reţine vinovăţia societăţilor de asigurare.1.13. Consiliul Concurenţei, în temeiul art. 54 din Legea nr. 21/1996, a constatat nulitatea art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, aprobat de Adunarea generală BAAR în şedinţa din 18 decembrie 2001. În concret, această prevedere are următorul conţinut: „BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurările Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurări”. Totodată, în temeiul art. 27 lit. a) şi al art. 50 lit. a) din Legea nr. 21/1996, Consiliul Concurenţei a solicitat Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor modificarea Normelor privind măsurile prudenţiale pentru practicarea asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afara teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002, în sensul eliminării pct. 3 al art. 2 alin. (1), conform căruia BAAR „stabileşte nivelul minim al tarifelor de prime şi limita maximă a cheltuielilor de achiziţionare pentru asigurarea Carte Verde, cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor”.1.14. Motivaţiile BAAR şi ale societăţilor de asigurare nu pot fi de natură să justifice o înţelegere asupra fixării, în mod concertat, a nivelurilor minime ale primelor şi aplicarea acestora de către societăţile de asigurare.1.15. Cu toate acestea, nu se poate face abstracţie de faptul că fixarea unor niveluri minime ale primelor a avut loc în contextul sancţiunilor impuse de Convenţie în cazul neîndeplinirii obligaţiei de restituire a sumelor plătite de către Biroul gestionar terţelor persoane păgubite, ceea ce atrăgea răspunderea biroului sub egida căruia a fost eliberat documentul de asigurare – BAAR; BAAR trebuia, în ultimă instanţă, să suporte contravaloarea despăgubirii. Imposibilitatea onorării obligaţiilor de plată ar fi condus la eliminarea României din sistemul internaţional Carte Verde.1.16. Piaţa produsuluiProdusul care defineşte piaţa îl reprezintă asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afara teritoriului României, eliberată de către o societate de asigurări autorizată, pentru a acoperi răspunderea ce rezultă din folosirea unui autovehicul.Această asigurare acoperă despăgubirile acordate pentru daunele materiale şi vătămările corporale provocate de autoturismul pentru care s-a eliberat documentul de asigurare în urma unui accident în care acesta a fost implicat şi găsit răspunzător pentru provocarea lui.1.17. La data de 25 ianuarie 1949 Subcomitetul de transporturi rutiere al Comisiei Economice O.N.U. pentru Europa a sugerat asigurătorilor – în vederea protejării terţilor păgubiţi prin accidente de autovehicule – crearea unui document de asigurare de tip uniform, a unui Birou naţional în fiecare ţară care aderă la acest sistem şi a unui organ central – Consiliul Birourilor, cu sediul la Londra. Convenţia Tip Interbirouri (denumită în continuare Convenţie) are ca obiect punerea în practică a acestor dispoziţii adoptate la 25 ianuarie 1949, înlocuite prin anexa nr. 2 la Rezoluţia unificată asupra facilităţii transporturilor rutiere, adoptată de Comitetul permanent de lucru la cea de-a 74-a sesiune din 25-29 iunie 1949 (denumită în continuare Recomandările de la Geneva).1.18. Conform acestei Convenţii: (i) certificat de asigurare înseamnă Cartea internaţională de asigurare auto (Carte Verde), în modelul sau modelele aprobate de Comitetul permanent de lucru pentru transporturi rutiere; (îi) poliţa de asigurare înseamnă o poliţă de asigurare eliberată de un membru al Biroului emitent unui asigurat, pentru a acoperi răspunderea ce rezultă din folosirea unui autovehicul; (iii) Birou înseamnă organizaţia înfiinţată de asigurători şi recunoscută de guvernul din acea ţară, ca organizaţie care îndeplineşte solicitările şi dispoziţiile din Recomandările de la Geneva; (iv) Birou gestionar înseamnă biroul (şi/sau un membru al acelui birou care acţionează sub autorizarea acestuia) care are răspunderea în ţara sa pentru gestionarea şi regularizarea daunelor în conformitate cu prevederile Convenţiei şi legii sale naţionale; (v) Birou emitent înseamnă biroul (şi/sau un membru al acestui birou) sub autorizarea căruia a fost eliberat un certificat de asigurare şi care este răspunzător pentru îndeplinirea obligaţiilor Biroului gestionar, în conformitate cu prevederile Convenţiei; (vi) Birou de asistenţă înseamnă biroul care este autorizat să gestioneze şi să regularizeze o reclamaţie, în conformitate cu prevederile Convenţiei.1.19. Pe lângă facilitarea liberei circulaţii transfrontaliere a persoanelor şi a bunurilor, Convenţia are drept scop atât indemnizarea victimelor accidentelor de autovehicule, de către Biroul gestionar al ţării unde s-a produs accidentul, cât şi rambursarea cu maximă rapiditate (în vederea reîntregirii fondului de garanţie din care sunt indemnizate aceste victime) a sumelor plătite de Biroul gestionar, de către Biroul emitent (plătitor) sau de către un membru al acestui birou, sub autorizarea căruia a fost eliberat un certificat de asigurare şi care este răspunzător pentru îndeplinirea obligaţiilor Biroului gestionar.1.20. În conformitate cu dispoziţiile Convenţiei, documentul internaţional de asigurare "Carte Verde" este emis sub autoritatea şi egida Biroului emitent şi este oferit de către societăţile de asigurare membre ale acestui birou posesorilor de autovehicule care doresc să călătorească în străinătate şi care încheie cu acestea un contract de asigurare de răspundere civilă auto, cu valabilitate în afara teritoriului României. Acest document garantează că, în fiecare ţară tranzitată de asigurat, Biroul gestionar al acelei ţări îşi asumă pentru acel autovehicul, în mod obligatoriu, răspunderea pe care ar avea-o o societate de asigurare locală, potrivit reglementărilor legale privitoare la răspunderea pentru prejudiciile cauzate prin accidente de autovehicule, în vigoare în ţara Biroului gestionar.1.21. Dacă asiguratul de răspundere civilă auto, aflat în ţara Biroului gestionar, produce un accident, victima se va adresa Biroului gestionar, care o va despăgubi în numele Biroului emitent. După efectuarea plăţii, Biroul gestionar care a regularizat dauna se va adresa, în mod direct sau prin intermediul Biroului emitent, asigurătorului care a eliberat documentul internaţional de asigurare, iar în cazul în care acest asigurător nu efectuează plata, din orice motiv, inclusiv din cauze de insolvabilitate, Biroul gestionar se va regresa împotriva Biroului emitent, care va suporta întotdeauna, în ultimă instanţă, despăgubirea acordată de către Biroul gestionar.1.22. În România BAAR este recunoscut de Guvernul României ca organizaţie care dă curs solicitărilor şi dispoziţiilor din Recomandările de la Geneva, în conformitate cu art. 3 lit. g) din Convenţie.1.23. Piaţa relevantă geograficăAvând în vedere repartizarea în teritoriu a societăţilor de asigurare autorizate să practice asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afara teritoriului României, precum şi a beneficiarilor, piaţa geografică relevantă este piaţa naţională.1.24. Plenul Consiliului Concurenţei a autorizat Comisia să stabilească amenzile ce vor fi aplicate societăţilor de asigurări sub nivelul minim prevăzut de Normele Consiliului Concurenţei privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevăzute la art. 55 şi 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996.2. Dispoziţiile art. 56 din Legea nr. 21/1996Conform dispoziţiilor art. 56 teza a 2-a lit. a) din Legea nr. 21/1996, încălcarea art. 5 alin. (1) din lege se sancţionează cu amendă de la 5 la 250 milioane lei, iar pentru agenţii economici cu o cifră de afaceri de peste 2,5 miliarde lei, cu o amendă în sumă de până la 10% din cifra de afaceri.Cifrele de afaceri ale societăţilor de asigurări au fost calculate conform art. 68 lit. b) din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi transmise Comisiei Consiliului Concurenţei de către societăţile de asigurare în cauză şi de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.Având în vedere că cifra de afaceri a INTERAMERICAN*20) a fost în anul 2002 de 215.526.785.250 lei, deci a depăşit 2.500.000.000 lei, rezultă că amenda ce va fi aplicată acestui agent economic vinovat de încălcarea art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 va reprezenta până la 10% din cifra de afaceri.3. Prevederile Normelor privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevăzute la art. 55 şi 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996, emise în aplicarea art. 57 din Legea nr. 21/1996Conform acestor norme, la individualizarea sancţiunilor ce vor fi aplicate agenţilor economici pentru încălcarea prevederilor Legii nr. 21/1996 se va ţine cont de următoarele aspecte:3.1. Impactul şi consecinţele practicii anticoncurenţiale asupra mediului concurenţial şi asupra consumatorilor: efectul negativ se estimează prin analiza pieţelor relevante, a cotei de piaţă deţinute de către agentul economic implicat, a duratei practicii anticoncurenţiale, a efectelor structurale şi/sau conjuncturale ale acesteia.3.1.1. Durata practicii şi efectele acesteia asupra mediului concurenţialNivelul minim al primelor de asigurare de răspundere civilă auto, cu valabilitate în afara teritoriului României a fost stabilit de către "reprezentanţii societăţilor de asigurare autorizate să elibereze documente de asigurare lt; lt;Carte Verde gt; gt; în şedinţa din 20 mai 1999", conform Circularei BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999. Hotărârea BAAR, cuprinzând nivelul minim "recomandat" al primelor de asigurare de răspundere civilă auto, cu valabilitate în afara teritoriului României, a fost transmisă de către acesta, prin circularele nr. 5.067 din 24 mai 1999 şi nr. 5.813 din 28 iunie 1999, către "toţi membrii BAAR autorizaţi să elibereze documente internaţionale de asigurare Carte Verde"; această "recomandare" privind nivelul minim al primelor pentru asigurarea tip Carte Verde a avut în fapt caracter obligatoriu, aspect confirmat de aplicarea în practică a acestor niveluri minime de către toate societăţile care au participat la luarea deciziei în cadrul BAAR şi de către 3 dintre cele 4 societăţi autorizate ulterior să elibereze documentul internaţional de asigurare Carte Verde.Înţelegerea intervenită în cadrul BAAR între societăţile membre BAAR, având ca obiect fixarea în mod concertat a nivelului minim de prime pentru asigurarea tip Carte Verde, a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu aproximativ 10 USD.Totodată fixarea acestor niveluri minime ale primelor a avut ca efect eliminarea concurenţei pe piaţa relevantă şi prejudicierea consumatorilor, deoarece, începând cu momentul aplicării acestora, consumatorul a fost privat astfel de posibilitatea de a alege, societăţile autorizate practicând aceleaşi niveluri de prime, mai mari decât cele practicate anterior. Totodată includerea prevederilor conform cărora BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurările tip Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurări, atât în art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, cât şi în art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele privind măsurile prudenţiale pentru practicarea asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afara teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002, a întărit caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime şi a „legiferat” practic înţelegerea anticoncurenţială deja existentă între societăţile de asigurare în cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin legislaţiei în domeniul concurenţei, fixarea unor tarife minime pentru asigurările tip Carte Verde fiind de natură a împiedica concurenţa în detrimentul beneficiarilor acestor servicii.CONCLUZIE: Încălcarea prevederilor legale s-a materializat în încheierea şi punerea în practică a unei înţelegeri pe orizontală, intervenită între societăţile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA, având ca obiect fixarea, în cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodată, deşi nu au participat la încheierea înţelegerii anticoncurenţiale în cauză, fiind autorizate de către BAAR ulterior, societăţile: INTERAMERICAN, ASITRANS ŞI ATLASSIB au pus în practică această înţelegere. Prin urmare, cele 12 societăţi de asigurări au încălcat dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996. Societatea ASIRAG nu a fost membră a înţelegerii anticoncurenţiale în cauză şi nu a pus în practică această înţelegere.Durata în care înţelegerea anticoncurenţială a afectat piaţa relevantă definită în cauză a fost de 3,5 ani (iunie 1999-octombrie 2002). Începând cu data intrării în vigoare a Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002, prin care s-au pus în aplicare Normele privind măsurile prudenţiale pentru practicarea asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afara teritoriului României (Carte Verde), s-a legiferat ca atribuţie a BAAR stabilirea tarifelor de prime tehnice minimale pentru asigurările tip Carte Verde şi a cuantumului cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurări, întărindu-se astfel caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime. De la data intrării în vigoare a Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 8/2002 (octombrie 2002), nu se mai poate reţine vinovăţia societăţilor de asigurare.Având în vedere aceste aspecte, din punct de vedere al gravităţii, fapta se înscrie în categoria încălcărilor grave ale regulilor de concurenţă, pe următoarea scară:– încălcări minore;– încălcări grave;– încălcări foarte grave.Din punct de vedere al perioadei în care înţelegerea anticoncurenţială a afectat piaţa relevantă definită în speţă – 3,5 ani – fapta se înscrie în categoria încălcărilor de durată medie ale concurenţei, pe următoarea scară:– încălcări de scurtă durată: în general, mai puţin de 1 an;– încălcări de durată medie: 1-5 ani;– încălcări de durată mare: în general, mai mult de 5 ani.Aceste încadrări au fost realizate avându-se în vedere prevederile Instrucţiunilor Comisiei Europene referitoare la metoda de stabilire a amenzilor impuse conform art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 şi art. 65(5) din Tratatul ECSC (98/C9/03), publicate în Jurnalul Oficial C 009 din 14 ianuarie 1998*21) .Se menţionează faptul că INTERAMERICAN a fost autorizată de către BAAR să practice asigurarea tip Carte Verde la data de 1 decembrie 1999. Deci INTERAMERICAN a pus în practică înţelegerea anticoncurenţială începând de la această dată şi până la data de 18 februarie 2002, moment de la care INTERAMERICAN nu a mai practicat asigurări tip Carte Verde.3.1.2. Cota de piaţăCota de piaţă deţinută de către INTERAMERICAN în anul 2002, cotă calculată în funcţie de volumul primelor brute încasate din asigurări tip Carte Verde, a fost de 0,01%.3.2. Situaţia economică şi financiară a contravenientului, poziţia pe piaţă, puterea de influenţare asupra pieţei: situaţia financiară a agentului economic implicat într-o practică anticoncurenţială este caracterizată de cifra de afaceri şi de alţi indicatori financiari, după caz.INTERAMERICANAnul 2002 (anul anterior emiterii deciziei):Cifra de afaceri: 215.526.785.250 leiPierdere: 69,972 milioane lei.3.3. Poziţia autorului faţă de fapta şi consecinţele acesteia, prin săvârşirea ei din culpă sau cu intenţie (constând în fapte şi acte anticoncurenţiale care au ca scop împiedicarea, denaturarea sau restrângerea concurenţei ori cauze care au mai făcut obiectul unor decizii anterioare ale Consiliului Concurenţei, în care au fost incriminaţi aceiaşi agenţi economici), amploarea şi repetarea acţiunilor anticoncurenţiale.INTERAMERICAN nu a mai fost anterior sancţionată pentru încălcarea prevederilor Legii nr. 21/1996.3.4. Circumstanţe agravante şi/sau circumstanţe atenuante3.4.1. Circumstanţe atenuante:– fixarea unor niveluri minime ale primelor a avut loc în contextul sancţiunilor impuse de Convenţie în cazul neîndeplinirii obligaţiei de restituire a sumelor plătite de către Biroul gestionar terţelor persoane păgubite, ceea ce atrăgea răspunderea biroului sub egida căruia a fost eliberat documentul de asigurare – BAAR; BAAR trebuia, în ultimă instanţă, să suporte contravaloarea despăgubirii.– imposibilitatea onorării obligaţiilor de plată ar fi condus la eliminarea României din sistemul internaţional Carte Verde.– nu s-a numărat printre iniţiatorii înţelegerii anticoncurenţiale, neparticipând la încheierea acesteia (a fost autorizată de către BAAR să practice asigurarea tip Carte Verde ulterior datei la care s-a încheiat înţelegerea anticoncurenţială), dar a pus în practică această înţelegere, practicând niveluri minime de prime stabilite de către celelalte 9 societăţi de asigurări în cadrul BAAR.3.5. Nivelul minim al amenzii pentru contravenţia săvârşită de către INTERAMERICAN, prevăzut de Normele Consiliului Concurenţei privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevăzute la art. 55 şi 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996 este de 1.000.000.000 lei.În temeiul art. 56 lit. a), coroborat cu art. 57 şi art. 60 alin. (3) din Legea nr. 21/1996,D E C I D E: + 
Articolul 1Cuantumul amenzii ce va fi aplicat INTERAMERICAN România Insurance Company – S.A. pentru încălcarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea şi punerea în practică a unei înţelegeri având ca obiect fixarea, în cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea de răspundere civilă auto cu valabilitate în afara teritoriului României (Carte Verde) este de 10.000.000 (zece milioane) lei.
 + 
Articolul 2Suma reprezentând amenda se va vira în termen de maximum 15 (cincisprezece) zile de la data primirii prezentei decizii de către INTERAMERICAN România Insurance Company – S.A. la bugetul de stat, cu ordin de plată tip trezorerie, în contul 361280056300 deschis la Banca Naţională a României – Sucursala Municipiului Bucureşti, beneficiar Trezoreria Sectorului 6, cu menţiunea: "amenzi aplicate conform Legii nr. 21/1996„. Pe verso ordinului de plată se va menţiona: cod cont: 20220103. O copie de pe ordinul de plată va fi transmisă neîntârziat Consiliului Concurenţei.
 + 
Articolul 3Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala INTERAMERICAN România Insurance Company – S.A., în termen de 30 de zile de la comunicare.
 + 
Articolul 4Prezenta decizie intră în vigoare la data comunicării sale de către Secretariatul General al Consiliului Concurenţei.
 + 
Articolul 5Prezenta decizie poate fi atacată, conform art. 60 alin. (4) din Legea nr. 21/1996, la preşedintele Consiliului Concurenţei, în termen de 15 zile de la comunicare.
 + 
Articolul 6Departamentul servicii şi Secretariatul general din cadrul Consiliului Concurenţei vor urmări ducerea la îndeplinire a prezentei decizii.
 + 
Articolul 7Secretariatul general va transmite această decizie la:INTERAMERICAN România Insurance Company – S.A.Sediul social: şos. Cotroceni nr. 20, sectorul 6, Bucureşti.Nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/15656/1994Telefon/fax: 313.22.64/313.27.56*1) Sediul social: bd. Carol I nr. 31-33, sectorul 2, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J40/304/1991.*2) Sediul social: str. Puşkin nr. 1, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J40/305/1991.*3) Sediul social: bd. Dimitrie Cantemir nr. 1, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J40/12428/1991.*4) Sediul social: str. Samuil Micu nr. 7, Cluj-Napoca, judeţul Cluj; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J12/4169/1992.*5) Sediul social: str. Căderea Bastiliei nr. 80-84, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J40/15882/1994.*6) Sediul social: aleea Alexandru nr. 48, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J40/8364/1994.*7) Sediul social: Bd. Unirii nr. 67, bl. G2A, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J40/6961/1995.*8) Sediul social: str. Ofcea nr. 9, Timişoara, judeţul Timiş; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J35/21/1991.*9) Sediul social: bd. Mircea Vodă nr. 34, bl. M1, et. 2, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J40/10595/1995.*10) Sediul social: şos. Cotroceni nr. 20, sectorul 6, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J40/15656/1994.*11) Sediul social: str. Gramont nr. 8, sectorul 4, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J40/2241/1994.*12) Sediul social: str. Noica bl. 4, ap. 20, sc. b, et. 4, Sibiu, judeţul Sibiu; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J32/1053/1996.*13) Sediul social: şos. Ştefan cel Mare nr. 30, bl. 26, sc. A, et. 6, ap. 16, sectorul 2, Bucureşti.*14) Prin Adresa înregistrată la Consiliul Concurenţei cu nr. SG 1.008 din 26 octombrie 2001.*15) Prin Adresa UNITA nr. SIAR/92.591 din 5 iulie 2000, înregistrată la Consiliul Concurenţei cu nr. V2 639 din 6 iulie 2000.*16) Prin Adresa ASIROM nr. 25.870 din 26 octombrie 2001, înregistrată la Consiliul Concurenţei cu nr. SG 1.015 din 26 octombrie 2001.*17) Prin Adresa nr. AB 41.716 din 16 iulie 1999, înregistrată la BAAR cu nr. 6.139 din 22 iulie 1999.*18) Prin Adresa nr. 5.130 din 19 august 1999, înregistrată la BAAR cu nr. 8.120 din 30 august 1999.*19) Sediul social: bd. I.C. Brătianu bl. A5-A7, parter, Piteşti, judeţul Argeş.*20) Transmisă prin Adresa INTERAMERICAN nr. 555 din 17 iulie 2003, înregistrată la Consiliul Concurenţei cu nr. V2 1.374 din 18 iulie 2003.*21) Art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 este similar art. 56 din Legea nr. 21/1996.COMISIA CONSILIULUI CONCURENŢEIVicepreşedinte,Vasile ŞeclămanConsilieri de concurenţă,Viorel Munteanu Alexe GavrilăBucureşti, 5 august 2003.Nr. 361.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x