DECIZIE nr. 355 din 23 septembrie 2003

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 776 din 5 noiembrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 56 25/06/2003 ART. 16
ActulREFERIRE LALEGE 35 13/03/1997 ART. 18
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 16
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 72
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 107
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 150
ActulREFERIRE LALEGE (R) 23 18/11/1969
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a măsurii arestării preventive, aprobat prin Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282 din 15 decembrie 1969, cu modificările şi completările ulterioare



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorIuliana Nedelcu – procurorFlorentina Geangu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969, excepţie ridicată de Gabriel Ene în Dosarul nr. 2.367/2003 al Tribunalului Brăila – Secţia penală. La apelul nominal se constata lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită. Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 250 C/2003, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicată de Florian Dorin Covaliov în Dosarul nr. 2.674/2003 al Tribunalului Brăila – Secţia penală. La apelul nominal se constata lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită. Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor.Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.Curtea, în temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, raportat la art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 250 C/2003 la Dosarul nr. 249 C/2003, care este primul înregistrat.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibila, deoarece dispoziţiile criticate nu fac parte din categoria prevederilor legale care pot constitui obiectul controlului de constituţionalitate, potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constata următoarele:Prin încheierile din 19 mai 2003, pronunţate în dosarele nr. 2.367/2003 şi nr. 2.674/2003, Tribunalul Brăila – Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969, excepţie ridicată de Gabriel Ene şi, respectiv, de Florian Dorin Covaliov în cadrul unor contestaţii la executare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia arata ca dispoziţiile cuprinse în actul normativ criticat sunt neconstituţionale, deoarece prin nepublicarea acestuia în Buletinul Oficial al României la data adoptării sale sunt incalcate prevederile art. 78 din Constituţie, referitoare la intrarea în vigoare a legii.Exprimandu-şi opinia asupra excepţiei, Tribunalul Brăila – Secţia penală constata ca Regulamentul privind executarea unor pedepse şi a măsurii arestării preventive a fost adoptat printr-o hotărâre a Consiliului de Miniştri, adică printr-un act având o forta juridică asemănătoare actualei ordonanţe a Guvernului, şi deci poate fi atacată cu excepţia de neconstituţionalitate potrivit art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992, republicată. Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată în cauza, instanţa apreciază ca aceasta are un caracter pur formal, neputând conduce la contestarea executării măsurii, deoarece în caz de admitere a excepţiei executarea s-ar considera efectuată în baza prevederilor Legii nr. 23/1969. Considerând însă ca excepţia nu este inadmisibila, sesizează Curtea Constituţională cu soluţionarea ei.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.Guvernul apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât, potrivit prevederilor art. 144 din Constituţie şi ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, competenţa Curţii Constituţionale priveşte exclusiv neconstituţionalitatea legilor şi ordonanţelor, iar nu a unui act normativ de nivelul unei hotărâri a Guvernului, cum este Regulamentul privind executarea unor pedepse şi a măsurii arestării preventive, aprobat prin Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969. Se mai arata ca, după intrarea în vigoare a Constituţiei, având în vedere în special prevederile art. 72 alin. (3) lit. f), art. 107 alin. (4) şi art. 150 alin. (1), dispoziţiile Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a măsurii arestării preventive, aprobat prin Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969, referitoare la regimul executării pedepselor, au devenit neaplicabile. Din cuprinsul regulamentului au rămas în vigoare numai acele dispoziţii cu caracter militar (organizarea, paza penitenciarelor etc.) pentru care, potrivit prevederilor ultimei teze a alin. (4) al art. 107 din Constituţie („Hotărârile care au caracter militar se comunică numai instituţiilor interesate”), nu exista obligaţia publicării în Monitorul Oficial al României.Avocatul Poporului considera ca excepţia este inadmisibila, deoarece, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională decide numai asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor. Ca atare, neconstituţionalitatea hotărârilor Guvernului nu poate fi atacată în cadrul contenciosului constituţional, ci doar în cadrul celui administrativ.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctul lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Examinând excepţia ridicată, Curtea Constituţională constata ca, potrivit competentei sale, aceasta autoritate publică hotărăşte asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti cu privire la "neconstituţionalitatea legilor şi ordonanţelor", potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Legea fundamentală, dispoziţie preluată şi de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată. De aceea, verificarea conţinutului hotărârilor Guvernului intră în competenţa instanţelor judecătoreşti de contencios administrativ, care pot sa statueze, cu ocazia controlului specific, asupra conformitatii dispoziţiilor acestora cu actul normativ cu forta juridică superioară, respectiv legea.Astfel fiind, instanţa de judecată, conform alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, trebuia sa respingă excepţia, printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea Constituţională. Întrucât instanţa de judecată nu a aplicat aceste dispoziţii legale, Curtea urmează sa respingă aceasta excepţie ca fiind inadmisibila.În subsidiar, este de observat ca, potrivit prevederilor art. 16 alin. (2) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, „Dispoziţiile Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a măsurii arestării preventive, aprobat prin Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282 din 15 decembrie 1969, cu modificările şi completările ulterioare, sunt şi rămân abrogate”.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi (6) şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a măsurii arestării preventive, aprobat prin Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Gabriel Ene şi Florian Dorin Covaliov în dosarele nr. 2.367/2003 şi, respectiv, nr. 2.674/2003 ale Tribunalului Brăila – Secţia penală.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 septembrie 2003.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Florentina Geangu–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x