DECIZIE nr. 355 din 10 decembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 118 din 25 februarie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 338 31/05/2002
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001
ActulREFERIRE LAOUG 49 29/03/2001
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 41
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 167
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 194
ActulREFERIRE LALEGE 35 13/03/1997 ART. 18
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 16 08/04/2024
ActulREFERIT DEDECIZIE 461 22/04/2008
ActulREFERIT DEDECIZIE 116 24/02/2005
ActulREFERIT DEDECIZIE 280 26/05/2005

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare



     
  Costică Bulai – preşedinte
  Constantin Doldur – judecător
  Kozsokar Gabor – judecător
  Petre Ninosu – judecător
  Şerban Viorel Stănoiu – judecător
  Lucian Stângu – judecător
  Ioan Vida – judecător
  Aurelia Popa – procuror
  Gabriela Dragomirescu – magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Gheorghe Purcarea în Dosarul nr. 4.265/2002 al Tribunalului Arad – Secţia civilă.La apelul nominal se constata lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea excepţiei, întrucât apreciază ca textele de lege criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 9 iulie 2002, pronunţată în Dosarul nr. 4.265/2002, Tribunalul Arad – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare. Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Purcarea într-o cauza având ca obiect contestaţia formulată de acesta împotriva deciziei de pensionare întocmite de Casa judeteana de pensii Arad.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât „o persoană care a desfăşurat munca recunoscută în sistemul public în gr. I de muncă beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare, iar o altă persoană care a muncit tot în gr. I de muncă în calitate de militar nu beneficiază de acest drept, fapt care creează o discriminare, cel defavorizat fiind clar cel care a desfăşurat munca în domeniul militar. Cele doua persoane nu sunt egale în faţa Legii nr. 19/2000, este avantajata persoana care a muncit în domeniul civil, pe când persoana care a muncit ca militar în gr. I este discriminata, ea nebeneficiind de reducerea varstelor standard de pensionare”.Tribunalul Arad – Secţia civilă apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece textele criticate nu contravin art. 16 alin. (1) din Constituţie.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.Guvernul considera, în esenta, ca dispoziţiile de lege criticate instituie egalitatea de tratament juridic în privinta dreptului la pensie pentru limita de vârsta în sistemul public de pensii, pentru toţi asiguraţii acestui sistem care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, pe când asiguraţii care nu au stagiul complet de cotizare în sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv vechime în serviciu, în alte sisteme de pensii şi asigurări sociale, cum este sistemul pensiilor militare de stat reglementat de Legea nr. 164/2001, sunt într-o situaţie diferita. Astfel, deşi cele doua sisteme de pensii îşi recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în munca sau în serviciu, pensia pentru limita de vârsta, inclusiv alte drepturi de asigurări sociale în sistemul public, se acordă numai pentru stagiul de cotizare realizat în sistemul public. Se mai considera ca, de altfel, excepţia de neconstituţionalitate vizează, în realitate, modul de aplicare şi de interpretare a prevederilor art. 167^1 din Legea nr. 19/2000.Avocatul Poporului apreciază ca textele de lege invocate ca fiind neconstituţionale nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece exista doua sisteme de pensii, care nu se exclud, ci se completează reciproc, şi anume sistemul public de pensii, reglementat prin Legea nr. 19/2000, şi sistemul pensiilor militare de stat, reglementat prin Legea nr. 164/2001. Se mai arata ca atât Legea nr. 19/2000, cat şi Legea nr. 164/2001 conţin dispoziţii referitoare la locurile de muncă cu condiţii deosebite şi speciale, astfel ca „ne aflam, cel mult, în faţa unei probleme de interpretare a textelor de lege, nicidecum în faţa unor texte care contravin prevederilor constituţionale”.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională constata ca a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, astfel cum au fost modificate şi completate prin Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Aceste texte prevăd:– Art. 41: "(1) Pensia pentru limita de vârsta se acordă asiguraţilor care îndeplinesc, cumulativ, la data pensionării, condiţiile privind vârsta standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public.(2) Vârsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei şi 65 de ani pentru bărbaţi. Atingerea vârstei standard de pensionare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin creşterea varstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei şi de la 62 de ani pentru bărbaţi, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 3.(3) Stagiul minim de cotizare atât pentru femei, cat şi pentru bărbaţi este de 15 ani. Creşterea stagiului minim de cotizare de la 10 ani la 15 ani se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 3.(4) Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei şi de 35 de ani pentru bărbaţi. Atingerea stagiului complet de cotizare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin creşterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru femei şi de la 30 de ani pentru bărbaţi, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 3.(5) Asiguraţii care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege pentru obţinerea unei pensii pentru limita de vârsta, cu excepţia pensiei anticipate şi a pensiei anticipate parţiale, îşi pot continua activitatea numai cu acordul angajatorului.(6) În situaţia asiguraţilor care au depus cerere de pensionare, angajatorii acestora nu pot dispune încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a calităţii de membru cooperator, după caz, în vederea pensionării, decât după primirea deciziei de admitere a cererii de pensionare.";…………………………………………………………….– Art. 167^1 : "(1) Într-un interval de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi persoanele care au desfăşurat activităţi încadrate în grupa I de muncă, conform legislaţiei anterioare, pot solicita pensie pentru limita de vârsta cu reducerea varstelor standard de pensionare, conform tabelului nr. 4.    TABELUL Nr. 4

       
  Stagiul de cotizare realizat efectiv, conform legislaţiei anterioare, în grupa I de muncă (ani împliniţi) Reducerea vârstelor standard de pensionare prevăzute în anexa nr. 3
  (ani) (luni)
  2 1 2
  4 2 5
  6 3 7
  8 4 10
  10 6 0
  12 7 2
  14 8 5
  16 9 7
  18 10 10
  20 12 0
  22 13 0
  24 14 0
  26 şi peste 15 0

(2) Varstele de pensionare reduse conform prevederilor alin. (1) nu pot fi mai mici de 50 de ani.(3) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul asiguraţilor prevăzuţi la art. 20, dacă acestea sunt mai avantajoase decât cele stipulate în anexele nr. 4 şi 5.(4) Varstele standard de pensionare din care se face reducerea prevăzută în tabelul nr. 4 sunt cele corespunzătoare anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie, prevăzute în anexa nr. 3, în condiţiile realizării stagiului complet de cotizare corespunzător anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie.(5) Reducerea varstelor standard de pensionare în baza tabelului nr. 4 nu poate fi cumulată cu celelalte reduceri prevăzute de prezenta lege sau de legile cu caracter special.";……………………………………………………………..– Art. 194: "(1) Între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurări sociale, neintegrate până la data intrării în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în munca sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limita de vârsta, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor drepturi de asigurări sociale prevăzute de prezenta lege.(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) prestaţiile de asigurări sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem.(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. b) şi c), care constituie şi vechime în munca sau în serviciu în sistemul pensiilor militare şi în celelalte sisteme proprii de asigurări sociale neintegrate, se iau în calcul, optional, în unul dintre sisteme.(4) Decontarea între sistemul public şi celelalte sisteme de asigurări sociale neintegrate încetează începând cu data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă.(5) În situaţiile prevăzute la alin. (4) prevederile art. 180 se vor aplica doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza vechimii în munca realizate în sectorul asigurărilor sociale de stat."În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate aceste dispoziţii de lege contravin art. 16 alin. (1) din Constituţie, potrivit căruia: "Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări."Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea retine următoarele:În opinia autorului excepţiei dispoziţiile art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât „munca desfăşurată în grupa I de către militari nu este recunoscută în sistemul public”, astfel ca aceste persoane nu beneficiază de reducerea varstelor standard de pensie, ceea ce creează discriminare între asiguraţii sistemului public de pensie şi asiguraţii sistemului pensiilor militare.Art. 41 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, stabileşte condiţiile care trebuie îndeplinite, cumulativ, în vederea acordării pensiei pentru limita de vârsta asiguraţilor în sistemul public, şi anume vârsta standard de pensionare, stagiul minim de cotizare, stagiul complet de cotizare, iar art. 167^1 din aceeaşi lege se referă la reducerea varstelor standard de pensionare, în cadrul aceluiaşi sistem de pensii. Potrivit art. 194 din lege, între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurări sociale, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, în vederea deschiderii drepturilor la pensie, însă prestaţiile de asigurări sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem.Rezultă asadar ca asiguraţii în sistemul public de pensii, care îndeplinesc cumulativ condiţiile prevăzute de textele criticate, beneficiază de tratament juridic egal în ceea ce priveşte dreptul la pensie pentru limita de vârsta. Asiguraţii care nu au stagiul complet de cotizare în sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv vechime în serviciu, în alte sisteme de pensii şi asigurări sociale, cum este sistemul pensiilor militare de stat reglementat de Legea nr. 164/2001, sunt într-o situaţie diferita şi, în consecinţa, şi tratamentul juridic este diferit, fără ca prin aceasta să se instituie vreo discriminare. Astfel, deşi cele doua sisteme de pensii îşi recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în munca sau vechimea în serviciu, pensia pentru limita de vârsta, inclusiv alte drepturi de asigurări sociale în sistemul public, se acordă numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem, pe când dispoziţiile Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod egal tuturor asiguraţilor care se afla în situaţiile prevăzute de acestea.Totodată faptul ca art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că prestaţiile de asigurări sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem reprezintă voinţa legiuitorului, care a înţeles ca persoanele care nu se afla în asemenea situaţii sa beneficieze de alte reglementări legale, în speta, de cele cuprinse în Legea nr. 164/2001. Or, asa cum s-a statuat în mod constant în jurisprudenta Curţii Constituţionale, de exemplu prin Decizia nr. 48 din 16 martie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 1 iunie 2000, principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor nu exclude, ci, dimpotriva, presupune soluţii diferite pentru situaţii diferite.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Gheorghe Purcarea în Dosarul nr. 4.265/2002 al Tribunalului Arad – Secţia civilă.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 decembrie 2002.PREŞEDINTE,prof. univ. dr. COSTICA BULAIMagistrat-asistent,Gabriela Dragomirescu ––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x