Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 769 din 24 august 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorIon Tiucă – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicată de Elisabeta Tekereş în Dosarul nr. 1.057/Asig./2005 al Curţii de Apel Braşov – Secţia muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public arată că prevederile legale criticate nu contravin principiului constituţional al egalităţii în drepturi sau prevederilor art. 53 din Constituţie care se referă la condiţiile în care pot fi aduse restrângeri exerciţiului unor drepturi sau libertăţi. Astfel, obligaţia impusă cadrelor didactice de a se pensiona numai la data încheierii anului şcolar sau universitar este justificată de necesitatea protejării unui interes social general care priveşte procesul de învăţământ şi evitarea perturbării bunului mers al acestuia. De altfel, observă că art. 127 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 dă posibilitatea ca, pentru motive temeinice, pensionarea personalului didactic să se facă şi în timpul anului şcolar sau universitar, cu aprobarea inspectoratului şcolar, respectiv a senatului universitar. Având în vedere aceste aspecte, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 6 aprilie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 1.057/Asig./2005, Curtea de Apel Braşov – Secţia muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicată de Elisabeta Tekereş cu ocazia soluţionării recursului împotriva Sentinţei civile nr. 88 din 1 februarie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 2.242/2004 al Tribunalului Covasna.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 contravin principiului constituţional al egalităţii în drepturi şi prevederilor art. 53 din Constituţie, cât şi prevederilor art. 7 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului. Astfel, obligaţia cadrelor didactice de a se pensiona numai la data încheierii anului şcolar sau universitar reprezintă, în opinia sa, o discriminare a cadrelor didactice faţă de alte categorii de cetăţeni cu drept la pensie, care beneficiază de dispoziţiile art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000. De asemenea, apreciază că dispoziţia legală criticată aduce o restrângere a exerciţiului dreptului la pensie, fără a exista o justificare raţională, echitabilă şi acceptabilă.Curtea de Apel Braşov – Secţia muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia ridicată este neîntemeiată. În acest sens, arată că dispoziţiile art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 se aplică în mod egal tuturor cetăţenilor care au dobândit dreptul legal de a beneficia de pensie, fără nici un fel de distincţie sau discriminare. Textul de lege criticat nu înlătură aplicabilitatea termenului de 30 de zile pentru depunerea dosarului, ci doar marchează data naşterii dreptului de a intră în pensie pentru cadrele didactice. De altfel, arată că a proceda altfel, în sensul acordării dreptului de pensie celor care îndeplinesc condiţiile de pensionare în timpul anului şcolar, ar duce la perturbarea activităţii şcolare, fapt ce ar atrage consecinţe negative asupra actului educaţional.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.Guvernul apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată. Astfel, arată că legiuitorul a ales să reglementeze diferit situaţia cadrelor didactice care îndeplinesc condiţiile pensionării pentru limită de vârstă în timpul anului şcolar, în raport cu celelalte categorii de persoane, în consideraţia unor criterii obiective, amintite de Curtea de Apel Braşov – Secţia muncă şi asigurări sociale în încheierea de sesizare. Un astfel de tratament juridic diferenţiat nu este considerat de Guvern a fi contrar principiului constituţional al egalităţii în drepturi, sens în care aminteşte jurisprudenţa Curţii Constituţionale în care s-a statuat că "egalitatea nu înseamnă uniformitate", astfel că "pot fi instituite tratamente juridice distincte pentru anumite categorii de persoane sau grupuri, dacă există o justificare obiectivă şi rezonabilă". Pentru aceleaşi argumente arată că art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 este în acord cu dispoziţiile art. 53 din Constituţie şi ale art. 7 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Astfel, arată că dispoziţiile legale criticate nu contravin principiului constituţional al egalităţii în drepturi, întrucât, prin natura profesiei, cadrele didactice se află într-o situaţie diferită faţă de persoanele angajate în alte sectoare de activitate, ceea ce justifică aplicarea unui tratament juridic diferit. În acest sens aminteşte şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale, prin Decizia nr. 444/2004. Cât priveşte critica de neconstituţionalitate raportată la prevederile art. 53 din Legea fundamentală, arată că dispoziţiile legale criticate, prin conţinutul reglementării lor, nu pun în discuţie restrângeri ale exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, dispoziţii potrivit cărora „Personalul didactic poate fi pensionat numai la data încheierii anului şcolar sau universitar”.În susţinerea neconstituţionalităţii acestui text de lege autorul excepţiei invocă dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi ale art. 53 din Constituţie, care au următorul conţinut:– Art. 16 alin. (1): "Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.";– Art. 53: "(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.(2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii." … De asemenea, autorul excepţiei invocă şi contrarietatea dintre art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 şi prevederile art. 7 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, potrivit cărora „Toţi oamenii sunt egali în faţa legii şi au dreptul fără deosebire la o protecţie egală a legii. Toţi oamenii au dreptul la o protecţie egală împotriva oricărei discriminări care ar încălca prezenta Declaraţie şi împotriva oricărei provocări la o astfel de discriminare”.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale prevede regula generală potrivit căreia: „Drepturile de pensie pentru limită de vârstă se acordă şi se plătesc de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la această dată.”Art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 prevede, cu caracter de excepţie, că „Personalul didactic poate fi pensionat numai la data încheierii anului şcolar sau universitar”.Acest tratament juridic diferenţiat este instituit de legiuitor în considerarea situaţiei diferite în care se află personalul didactic faţă de alte categorii de persoane îndreptăţite la pensia pentru limită de vârstă. Este evident că încetarea activităţii unui cadru didactic în timpul anului şcolar sau universitar ar provoca, contrar interesului general, perturbări în buna desfăşurare a procesului instructiv-educativ.Curtea Constituţională a statuat în mod constant în jurisprudenţa sa că instituirea unui tratament juridic diferenţiat pentru persoanele care se află, în mod obiectiv, în situaţii diferite nu reprezintă un privilegiu sau o discriminare contrară principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice.Având în vedere aceleaşi raţiuni ale textului de lege criticat, ce ţin de necesitatea ocrotirii unui interes general, Curtea constată că art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 este în deplin acord atât cu limitele constituţionale impuse legiuitorului cu privire la posibilitatea restrângerii exerciţiului unor drepturi sau libertăţi, cât şi cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului în care s-a statuat că o astfel de restrângere trebuie să urmărească un scop legitim şi să existe un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele utilizate şi scopul urmărit, fără ca prin aceasta să se aducă atingere însăşi substanţei dreptului.De altfel, Curtea observă că excepţia prevăzută de textul de lege criticat nu are caracter absolut, alin. (2) al aceluiaşi art. 127 prevăzând că: "Pentru motive temeinice, pensionarea personalului didactic se poate face şi în timpul anului şcolar sau universitar, cu aprobarea inspectoratului şcolar, respectiv a senatului universitar".Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicată de Elisabeta Tekereş în Dosarul nr. 1.057/Asig./2005 al Curţii de Apel Braşov – Secţia muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 iunie 2005.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea____________