DECIZIE nr. 35 din 14 ianuarie 2010

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 26/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 105 din 16 februarie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 169 28/02/2006
ActulREFERIRE LADECIZIE 106 09/02/2006
ActulREFERIRE LADECIZIE 347 28/06/2005
ActulREFERIRE LADECIZIE 220 21/04/2005
ActulREFERIRE LADECIZIE 341 21/09/2004
ActulREFERIRE LALEGE 252 29/04/2002
ActulREFERIRE LALEGE 243 29/04/2002
ActulREFERIRE LAOUG 112 30/08/2001 ART. 1
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 112 30/08/2001
ActulREFERIRE LAOUG 105 27/06/2001 ART. 70
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 105 27/06/2001
ActulREFERIRE LACODUL PENAL (R) 16/04/1997 ART. 293
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 23
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 61
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIuliana Nedelcu – procurorOana Cristina Puică – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România, excepţie ridicată de Petrea Adam în Dosarul nr. 3.333/229/2008 (număr în format vechi 257/2009) al Tribunalului Ialomiţa – Secţia penală.La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza este în stare de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând, în acest sens, jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 27 mai 2009, pronunţată în Dosarul nr. 3.333/229/2008 (număr în format vechi 257/2009), Tribunalul Ialomiţa – Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România, ale art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 şi ale art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001. Excepţia a fost ridicată de Petrea Adam cu ocazia soluţionării apelului împotriva unei sentinţe penale de condamnare pentru săvârşirea infracţiunilor prevăzute şi pedepsite de art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001, de art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 şi de art. 293 alin. (1) din Codul penal.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001, în ansamblul lor, aduc atingere dreptului la liberă circulaţie, precum şi dispoziţiilor constituţionale referitoare la rolul şi structura Parlamentului şi la delegarea legislativă, întrucât, pe de o parte, nu este justificată urgenţa adoptării lor, iar pe de altă parte, dreptul la liberă circulaţie nu poate face obiectul reglementării prin ordonanţă de urgenţă. Mai arată că prevederile art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 şi ale art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 încalcă libertatea individuală şi dreptul la liberă circulaţie.Tribunalul Ialomiţa – Secţia penală apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile de lege criticate nu încalcă prevederile din Legea fundamentală invocate de autorul excepţiei. Face trimitere, în acest sens, la Deciziile Curţii Constituţionale nr. 220/2005 şi nr. 169/2006.Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001, ale art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 şi ale art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 sunt constituţionale, întrucât nu încalcă prevederile din Legea fundamentală invocate. Face trimitere, în acest sens, la Decizia Curţii Constituţionale nr. 106/2006.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 8 mai 2002, precum şi dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 252/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 9 mai 2002. Dispoziţiile art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 şi ale art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 sunt criticate distinct de autorul excepţiei şi au următorul cuprins:Art. 70 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001: „Intrarea sau ieşirea din ţară prin trecerea ilegală a frontierei de stat constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani.”;Art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001: „Intrarea sau ieşirea dintr-un stat străin prin trecerea ilegală a frontierei acestuia, săvârşită de către un cetăţean român sau de o persoană fără cetăţenie domiciliată pe teritoriul României, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani”.În susţinerea neconstituţionalităţii acestor prevederi de lege, autorul excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 20 referitoare la preeminenţa tratatelor internaţionale privind drepturile omului asupra reglementărilor interne, ale art. 23 alin. (1) referitoare la libertatea individuală, ale art. 25 privind dreptul la liberă circulaţie, ale art. 61 alin. (1) referitoare la rolul şi structura Parlamentului, ale art. 115 alin. (4) şi (6) privind delegarea legislativă şi ale art. 148 referitoare la integrarea în Uniunea Europeană.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 au mai fost supuse controlului instanţei de contencios constituţional prin raportare la aceleaşi prevederi din Legea fundamentală, invocate şi în prezenta cauză, şi faţă de critici similare. În acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 341 din 21 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 924 din 11 octombrie 2004, Decizia nr. 347 din 28 iunie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 779 din 26 august 2005, şi Decizia nr. 106 din 9 februarie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 23 februarie 2006, prin care Curtea Constituţională a respins ca neîntemeiate criticile de neconstituţionalitate aduse dispoziţiilor de lege criticate, pentru motivele acolo arătate.Întrucât nu au apărut elemente noi, de natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, atât soluţia, cât şi considerentele deciziilor menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.Dispoziţiile art. 20, ale art. 23 alin. (1), ale art. 25 şi ale art. 148 din Legea fundamentală nu se aplică.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România, excepţie ridicată de Petrea Adam în Dosarul nr. 3.333/229/2008 (număr în format vechi 257/2009) al Tribunalului Ialomiţa – Secţia penală.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 ianuarie 2010.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Oana Cristina Puică–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x