Având în vedere art. 22 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE,în temeiul art. 23 din Legea nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 365/2002 privind comerțul electronic, precum și al art. 12 alin. (1) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările și completările ulterioare,Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații emite prezenta decizie. +
Articolul 1Prezenta decizie stabilește:a)condițiile și procedura de acordare a statutului de notificator de încredere la cererea oricărei entități legal constituite al cărei loc principal de stabilire se află în România ori care își are reședința în România (denumită în continuare solicitant) care demonstrează că îndeplinește toate condițiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE, denumit în continuare Regulamentul privind serviciile digitale; … b)procedura de suspendare, încetare și revocare a statutului de notificator de încredere acordat potrivit lit. a). … +
Articolul 2În exercitarea atribuțiilor de coordonator al serviciilor digitale în România, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, denumită în continuare ANCOM, primește, analizează și soluționează cererile ce au ca obiect acordarea statutului de notificator de încredere. +
Articolul 3În cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea, aplicabile definițiile relevante prevăzute la art. 3 din Regulamentul privind serviciile digitale și la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 365/2002 privind comerțul electronic. +
Articolul 4(1)Solicitantul transmite o cerere de acordare a statutului de notificator de încredere prin completarea unui formular-tip, împreună cu toate documentele și dovezile prin care demonstrează că îndeplinește condițiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale.(2)Formularul-tip cuprinde, în mod obligatoriu, cel puțin următoarele informații:a)forma de organizare, denumirea, codul unic de identificare într-un registru relevant, adresa sediului (social sau profesional) și adresa de e-mail; … b)numele persoanei împuternicite să reprezinte solicitantul în relația cu ANCOM și cu furnizorii de platforme online și datele de contact ale acesteia; … c)domeniul de competență în care intenționează să activeze ca notificator de încredere prin indicarea tipului sau tipurilor de conținut ilegal, pe care intenționează să le detecteze, identifice și notifice și precizarea articolelor relevante din actele normative în vigoare care califică drept ilegal respectivul tip de conținut; … d)limba sau limbile oficiale din Uniunea Europeană în care deține cunoștințe de specialitate și competențe specifice privind detectarea, identificarea și notificarea de conținut ilegal, dacă este cazul; … e)resursele umane și tehnice disponibile pentru detectarea, identificarea și notificarea conținutului ilegal precizat la lit. c); … f)modul și sursele de finanțare a activităților solicitantului, cu detalierea modului și surselor de finanțare pentru activitatea de notificator de încredere; … g)componența structurilor de conducere ale solicitantului și modul de luare a deciziilor, cu detalierea structurii de conducere și a modului de luare a deciziilor pentru activitatea de notificator de încredere; … h)descrierea detaliată a modului în care solicitantul își desfășoară activitatea, din care să rezulte că poate transmite notificări prin intermediul mecanismelor menționate la art. 16 din Regulamentul privind serviciile digitale cu diligență, acuratețe și obiectivitate; … i)o declarație pe propria răspundere privind îndeplinirea condiției de la art. 22 alin. (2) lit. b) din Regulamentul privind serviciile digitale; … j)o declarație pe propria răspundere prin care să ateste că toate datele și informațiile cuprinse în cerere, precum și în documentele anexate sunt corecte și complete. … (3)Opțional, formularul-tip poate include o explicație a procedurilor stabilite pentru a se asigura că își menține independența de orice furnizor de platforme online.(4)Formularul-tip în format digital poate fi obținut de pe pagina de internet a ANCOM.(5)Formularul-tip va fi însoțit de documente doveditoare pentru toate informațiile la care face referire în cuprinsul său.(6)Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (5), în cazul precizat la art. 10 alin. (3), notificatorul de încredere va anexa la formularul-tip completat doar documentele care nu au fost transmise împreună cu cererea inițială sau care nu au fost modificate/actualizate de la data transmiterii cererii inițiale. +
Articolul 5(1)Formularul-tip completat, împreună cu documentele însoțitoare, se transmite la adresa de poștă electronică tf.dsa@ancom.ro, ca înscris în formă electronică, căruia i s-a încorporat, atașat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică calificată în condițiile legislației speciale privind semnătura electronică.(2)Documentele precizate la art. 4 alin. (5) nu se vor transmite conform dispozițiilor alin. (1) în măsura în care, conform legislației în vigoare, ANCOM i se permite, în baza consimțământului expres al solicitantului, accesarea, respectiv verificarea, în bazele de date administrate conform atribuțiilor legale de alte autorități sau instituții publice, a informațiilor necesare identificării solicitantului și a reprezentantului legal al acestuia. Consimțământul expres al solicitantului se exprimă cu ocazia transmiterii cererii prevăzute la art. 4 alin. (1).(3)Documentele redactate într-o limbă străină transmise către ANCOM trebuie însoțite de traducerea autorizată a acestora în limba română. ANCOM poate excepta anumite documente de la obligativitatea transmiterii acestora însoțite de traducerea autorizată în limba română.(4)În cazul în care cererea pentru acordarea statutului de notificator de încredere conține informații și/sau documente confidențiale, solicitantul le va marca corespunzător și va detalia motivul pentru care le consideră confidențiale. +
Articolul 6(1)În cazul în care cererea nu îndeplinește cerințele prevăzute la art. 4 alin. (2), (5) și, dacă este cazul, alin. (6), respectiv art. 5 alin. (3), solicitantului i se vor comunica, în scris, la adresa de poștă electronică de la care s-a primit formularul-tip, neconformitățile și i se va pune în vedere să aducă lămuriri suplimentare în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării neconformităților. ANCOM poate decide prelungirea termenului de răspuns, în baza unei solicitări motivate obiectiv, transmise de solicitant în interiorul termenului menționat.(2)Neîndeplinirea obligației prevăzute la alin. (1) în termenul stabilit va atrage respingerea cererii, prin răspuns, fără a se mai parcurge fazele următoare ale procedurii de acordare a statutului de notificator de încredere. +
Articolul 7În privința verificării respectării condițiilor prevăzute la art. 22 alin. (2) lit. a)-c) din Regulamentul privind serviciile digitale, ANCOM analizează dacă din documentele depuse rezultă că solicitantul:a)are în structura sa persoane fizice cu atribuții privind detectarea, identificarea și notificarea fiecărui tip de conținut ilegal precizat în formularul-tip și de coordonare a acestor activități, care dispun de experiența și cunoștințele de specialitate juridice și tehnice necesare, astfel încât să permită solicitantului să detecteze, identifice și notifice conținutul ilegal; … b)demonstrează cunoașterea legislației aferente fiecărui tip de conținut ilegal precizat în formularul-tip, inclusiv a legislației naționale și, dacă este cazul, a limbilor fiecărei țări dacă intenționează să notifice conținut ilegal raportat la diferitele legi naționale; … c)utilizează tehnologiile digitale, în special în ceea ce privește monitorizarea platformelor online; … d)deține competențele științifice necesare sau colaborează cu experți externi, atunci când conținutul care trebuie evaluat este de natură științifică; … e)ia decizii în mod independent de orice furnizor de platforme online și niciun membru al personalului unui furnizor de platforme online nu este implicat în luarea deciziilor solicitantului; … f)are un sistem de finanțare transparent care îi asigură independența de orice furnizor de platforme online în activitatea sa de notificator de încredere; … g)interzice persoanelor care participă, direct sau indirect, la activitatea de notificare a conținutului ilegal să facă parte din personalul unui furnizor de platforme online (sau al unei firme de consultanță care lucrează pentru un furnizor de platforme online); … h)are suficiente resurse (umane, tehnice, financiare) pentru a detecta, identifica și notifica în mod regulat tipul sau tipurile de conținut ilegal precizat în formularul-tip; … i)transmite notificări precise; … j)se angajează să respecte drepturile destinatarilor activi ai platformelor online, inclusiv drepturile lor fundamentale și siguranța acestora; … k)deține o pagină de internet actualizată care permite destinatarilor activi ai platformelor online să transmită electronic o atenționare privind prezența unui conținut posibil ilegal pe o platformă online și a informațiilor justificative necesare; … l)permite schimbul de informații cu destinatarii activi ai platformelor online, respectiv cu furnizorii de platforme online prin mijloace electronice. … +
Articolul 8În cazul în care consideră că informațiile prezentate conform art. 4-6, împreună cu documentele și dovezile depuse, nu sunt suficiente pentru a demonstra îndeplinirea tuturor condițiilor prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale, ANCOM poate cere solicitantului completarea cererii. +
Articolul 9(1)ANCOM decide cu privire la solicitarea de acordare a statutului de notificator de încredere, după cum urmează:a)acordarea statutului de notificator de încredere, în cazul în care solicitantul a demonstrat că îndeplinește toate condițiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale; … b)respingerea solicitării de acordare a statutului de notificator de încredere, atunci când solicitantul nu a demonstrat că îndeplinește toate condițiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale. … (2)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), solicitantului i se va elibera certificatul care atestă statutul de notificator de încredere, iar, în cazul prevăzut la alin. (1) lit. b), solicitantului i se va transmite un răspuns. +
Articolul 10(1)Notificatorul de încredere are obligația de a informa ANCOM în legătură cu orice modificare a informațiilor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a) și b), în termen de 5 zile lucrătoare de la apariția modificării.(2)Notificatorul de încredere are obligația de a anunța ANCOM imediat ce apar schimbări care conduc la imposibilitatea respectării oricăreia dintre condițiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale. În această situație, ANCOM revocă statutul de notificator de încredere în condițiile art. 12 alin. (5).(3)În situația în care notificatorul de încredere dorește să extindă domeniul său de competență prin adăugarea altor tipuri de conținut ilegal decât cele precizate în cererea inițială conform art. 4 alin. (2) lit. c) și/sau altor limbi oficiale din Uniunea Europeană decât cele precizate în cererea inițială conform art. 4 alin. (2) lit. d), acesta va completa o nouă cerere, în condițiile art. 4, reluându-se procedura de certificare.(4)În situația în care notificatorul de încredere dorește să restrângă domeniul său de competență prin eliminarea anumitor tipuri de conținut ilegal din cele precizate în cererea inițială conform art. 4 alin. (2) lit. c) și/sau a anumitor limbi oficiale din Uniunea Europeană din cele precizate în cererea inițială conform art. 4 alin. (2) lit. d), acesta transmite o informare către ANCOM, care va actualiza, în consecință, certificatul de notificator de încredere. +
Articolul 11(1)Notificatorul de încredere urmărește respectarea art. 22 alin. (3) din Regulamentul privind serviciile digitale.(2)Notificatorul de încredere se asigură că raportul publicat pe pagina sa de internet nu conține date cu caracter personal.(3)În maximum 5 zile lucrătoare de la data publicării pe pagina proprie de internet, notificatorul de încredere transmite raportul menționat la alin. (2) către ANCOM, la adresa de e-mail tf.dsa@ancom.ro. +
Articolul 12(1)ANCOM are dreptul de a investiga, fie din proprie inițiativă, fie pe baza informațiilor primite de la terți, inclusiv a informațiilor furnizate de un furnizor de platforme online în temeiul art. 22 alin. (6) din Regulamentul privind serviciile digitale, dacă notificatorul de încredere mai îndeplinește condițiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale.(2)ANCOM poate suspenda, prin decizie, statutul de notificator de încredere în condițiile art. 22 alin. (6) teza a II-a din Regulamentul privind serviciile digitale.(3)Dacă, în urma investigației menționate la alin. (1), ANCOM constată că notificatorul de încredere nu mai îndeplinește condițiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale, îl înștiințează cu privire la aspectele constatate și la intenția de revocare a statutului, acordându-i un termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data înștiințării pentru formularea unui punct de vedere.(4)După împlinirea termenului prevăzut la alin. (3), ANCOM revocă statutul de notificator de încredere dacă, în urma investigației menționate la alin. (1) și a informațiilor comunicate de notificatorul de încredere în cauză conform alin. (3), constată că acesta nu mai îndeplinește condițiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul privind serviciile digitale.(5)Revocarea statutului de notificator de încredere se dispune prin decizie, în condițiile legii, și se comunică notificatorului de încredere în cauză.(6)Deciziile ANCOM pot fi contestate conform art. 12 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 13(1)Încetarea statutului de notificator de încredere operează:a)la solicitarea formulată în mod expres de către notificatorul de încredere în cauză; … b)în cazul intrării în faliment, de la data intrării în faliment în condițiile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare; … c)în cazul dizolvării, de la data dizolvării înscrisă în registrul relevant; … d)în cazul încetării, în orice alt mod, a existenței notificatorului de încredere. … (2)Cererea prevăzută la alin. (1) lit. a) produce efecte de la data transmiterii către ANCOM sau de la o dată ulterioară prevăzută în cuprinsul acesteia. ANCOM confirmă, în scris, încetarea statutului de notificator de încredere. +
Articolul 14(1)ANCOM comunică atât Comisiei Europene, cât și Comitetului european pentru servicii digitale cel puțin următoarele informații cu privire la fiecare notificator de încredere certificat:a)după emiterea certificatului prevăzut la art. 9 alin. (2):(i)denumirea, adresa sediului și adresa de e-mail; … (ii)domeniul de competență desemnat (tipul sau tipurile de conținut ilegal pe care le notifică în calitate de notificator de încredere); … (iii)limba sau limbile oficiale din Uniunea Europeană pentru care a fost acordat statutul de notificator de încredere și în care se pot transmite notificări privind conținutul presupus ilegal, dacă este cazul; … … b)orice modificări ale informațiilor precizate la lit. a), așa cum au fost transmise ANCOM de către notificatorul de încredere; … c)suspendarea statutului de notificator de încredere, conform art. 12 alin. (2); … d)revocarea statutului de notificator de încredere, conform art. 10 alin. (2) și art. 12 alin. (4); … e)încetarea statutului de notificator de încredere, conform art. 13. … (2)ANCOM transmite comunicările menționate la alin. (1) în maximum 5 zile lucrătoare de la data producerii acțiunilor respective. +
Articolul 15(1)Toate documentele și informările prevăzute în prezenta decizie trebuie să fie semnate de reprezentantul legal al solicitantului/notificatorului de încredere, iar transmiterea se efectuează, conform termenelor stabilite prin prezenta decizie, către adresa de poștă electronică tf.dsa@ancom.ro, numai ca înscris în formă electronică, căruia i s-a încorporat, atașat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică calificată în condițiile legislației speciale privind semnătura electronică.(2)Este considerată dată a transmiterii data la care s-a realizat transmiterea înscrisului în formă electronică în condițiile alin. (1).(3)În cazurile în care prezenta decizie prevede transmiterea unor documente de către ANCOM, acestea se transmit prin intermediul poștei electronice. +
Articolul 16Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării acesteia.
Președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații,
Valeriu Ștefan ZgoneaBucurești, 27 iunie 2024.Nr. 336.