DECIZIE nr. 334 din 27 noiembrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 57 din 28 ianuarie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 323 27/06/2001
ActulREFERIRE LADECIZIE 261 05/12/2000
ActulREFERIRE LAORDONANTA 102 31/08/2000 ART. 13
ActulREFERIRE LAORDONANTA 102 31/08/2000 ART. 20
ActulREFERIRE LAORDONANTA 102 31/08/2000 ART. 21
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 16
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 24
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 58
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 128
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
ActulREFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 6
ActulREFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 13
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 288 03/07/2003
ActulREFERIT DEDECIZIE 389 16/10/2003
ActulREFERIT DEDECIZIE 329 26/11/2002

referitoare la excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic al Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispoziţiile art. 20 alin. (5) şi (6) şi ale art. 21 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiatilor în România



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKoszokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorLucian Stangu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorIoan Vida – judecătorGabriela Ghita – procurorDoina Suliman – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiilor de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic al Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispoziţiile art. 20 alin. (5) şi (6) şi ale art. 21 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiatilor în România, excepţii ridicate de Hu Li Hua şi Xie Liyan din China în dosarele nr. 7.087/2001 şi nr. 6.995/2001 ale Judecătoriei Sectorului 6 Bucureşti.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Curtea, având în vedere ca excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 316C/2001 şi nr. 317C/2001 au un conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.Reprezentantul Ministerului Public considera legală şi necesară conexarea dosarelor.Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicată, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 317C/2001 la Dosarul nr. 316C/2001 care este primul înregistrat.Reprezentantul Ministerului Public, considerând ca dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 13 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, coroborate cu cele ale art. 6 din aceeaşi convenţie, solicita admiterea excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constata următoarele:Prin încheierile din 5 iulie 2001, pronunţate în dosarele nr. 6.995/2001 şi nr. 7.087/2001, Judecătoria Sectorului 6 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic al Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispoziţiile art. 20 alin. (5) şi (6) şi ale art. 21 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiatilor în România, excepţii ridicate de Hu Li Hua şi Xie Liyan din China.În motivarea excepţiilor de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 24 coroborate cu cele ale art. 16, deoarece, în cadrul procedurii accelerate de rezolvare a cererilor pentru acordarea statutului de refugiat, împotriva hotărârii pronunţate de instanţa de judecată nu se poate exercita nici o cale de atac, ceea ce creează o discriminare faţă de solicitanţii cărora li se examinează cererile pe calea procedurii ordinare.Judecătoria Sectorului 6 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, apreciază ca excepţiile sunt neintemeiate. Se arata, în esenta, ca "deoarece, în anumite situaţii expres prevăzute de lege şi care nu pot fi extinse prin analogie, legea poate exclude folosirea căilor de atac".Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţiile de neconstituţionalitate sunt neintemeiate. Se arata ca legiuitorul poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedura".Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţiile de neconstituţionalitate ridicate.Obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile articolului unic al Legii nr. 323/2001 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiatilor în România, lege publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001.Aceste text de lege are următoarea redactare:"Articol unic. – Se aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 102 din 31 august 2000 privind statutul şi regimul refugiatilor în România, adoptată în temeiul art. 1 lit. G pct. 2 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000, cu următoarele modificări:1. Alineatul (5) al articolului 20 va avea următorul cuprins:lt; lt;(5) Hotărârea instanţei este definitivă şi irevocabilă. gt; gt;2. Alineatul (6) al articolului 20 se abroga.3. Alineatul (6) al articolului 21 va avea următorul cuprins:lt; lt;(6) În cazul prevăzut la alin. (5) lit. a) hotărârea instanţei este definitivă şi irevocabilă. gt; gt;"În susţinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege se invoca încălcarea art. 24 din Constituţie privind dreptul la apărare, precum şi a principiului fundamental al egalităţii în drepturi, în sensul că dispoziţiile legale criticate nu permit exercitarea unei cai de atac împotriva hotărârilor judecătoreşti pronunţate în cadrul procedurii accelerate de rezolvare a cererilor pentru acordarea statutului de refugiat.Examinând excepţiile de neconstituţionalitate, Curtea constata ca modificările aduse art. 20 alin. (5) şi art. 21 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 prin pct. 1 şi 3 ale articolului unic din Legea nr. 323/2001 nu au nici o legătură cu dreptul la apărare şi nu ingradesc în nici un fel exercitarea acestui drept. Faptul ca hotărârea instanţei de judecată este definitivă şi irevocabilă nu înseamnă ca autorii excepţiilor sunt lipsiţi de dreptul la apărare. Pe întreaga durata a procedurii accelerate petentii se bucura, potrivit art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000, de dreptul de a fi asistaţi sau reprezentaţi de un avocat, de dreptul de a li se asigura în mod gratuit un interpret, de a fi consiliati şi asistaţi de un reprezentant al organizaţiilor neguvernamentale, de a fi informati cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le au.Totodată, potrivit prevederilor constituţionale ale art. 128, împotriva hotărârilor judecătoreşti căile de atac pot fi exercitate de partea interesată şi de Ministerul Public numai în condiţiile legii, legiuitorul putând institui, în considerarea unor situaţii deosebite (asa cum de altfel este situaţia refugiatilor în România), reguli speciale de procedura şi modalităţi de exercitare a drepturilor procesuale. În acest sens este jurisprudenta Curţii Constituţionale, concretizata în numeroase decizii, ca de exemplu Decizia nr. 261/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 5 aprilie 2001.În ceea ce priveşte pct. 2 al aceluiaşi articol de lege, prin care se abroga dispoziţiile art. 20 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000, se constată că acesta nu poate constitui obiect al controlului de constituţionalitate prin excepţie, deoarece, potrivit art. 58 alin. (1) din Constituţie, abrogarea dispoziţiilor legale este atributul exclusiv al legiuitorului, iar Curtea Constituţională nu se poate substitui acestuia pentru menţinerea în vigoare a acestor dispoziţii.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic al Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispoziţiile art. 20 alin. (5) şi (6) şi ale art. 21 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiatilor în România, excepţii ridicate de Hu Li Hua şi Xie Liyan din China în dosarele nr. 7.087/2001 şi nr. 6.995/2001 ale Judecătoriei Sectorului 6 Bucureşti.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 noiembrie 2001.PREŞEDINTELE CURŢIICONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Doina Suliman––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x