Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 127 din 27 februarie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicată, modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 72/2001
Costica Bulai – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorFlorentina Balta – procurorGabriela Dragomirescu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicată, modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 72/2001, excepţie ridicată de reprezentantul Ministerului Public de pe lângă Judecătoria Bolintin-Vale în Dosarul nr. 1.733/2002 al acestei judecătorii.La apelul nominal răspunde Partidul Democrat – Filiala Giurgiu, prin delegat Dinu Ionel, constatandu-se lipsa autorului excepţiei şi a celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul părţii prezente solicita admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât se apreciază ca textul de lege criticat, potrivit căruia hotărârea prin care judecătoria soluţionează sesizările şi contestaţiile prevăzute de art. 30 alin. (1) lit. f) şi g) din Legea nr. 70/1991 este definitivă şi irevocabilă, ingradeste liberul acces la justiţie consacrat de art. 21 din Constituţie.Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea excepţiei, sens în care se arata ca accesul liber la justiţie nu presupune accesul la toate structurile judecătoreşti şi parcurgerea tuturor căilor de atac, ci posibilitatea neingradita a utilizării acestora, în condiţiile stabilite de lege.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 27 iunie 2002, pronunţată în Dosarul nr. 1.733/2002, Judecătoria Bolintin-Vale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicată, alineat introdus prin articolul unic pct. 2 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 72/2001 pentru modificarea şi completarea art. 28 şi 77 din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale. Excepţia a fost ridicată de reprezentantul Ministerului Public de pe lângă Judecătoria Bolintin-Vale într-o cauza având ca obiect contestaţiile formulate la alegerile locale din comuna Roata de Jos.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca prin dispoziţiile art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991, astfel cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 72/2001, se încalcă prevederile constituţionale ale art. 21 şi 128, „întrucât părţile nu au la dispoziţie nici o cale de atac, hotărârea pronunţată de judecătorie fiind definitivă şi irevocabilă”, cu consecinţa imposibilităţii corectării erorilor săvârşite. Se mai arata ca existenta căilor de atac constituie pentru părţi o garanţie a exercitării dreptului la apărare, iar pentru instanţele de judecată, un instrument care le obliga să aibă un rol activ în respectarea dispoziţiilor legale pe tot parcursul judecaţii.Judecătoria Bolintin-Vale nu şi-a exprimat opinia în legătură cu excepţia de neconstituţionalitate.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.Guvernul apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată. În acest sens, se arata ca dispoziţiile de lege criticate instituie o procedură derogatorie de la dreptul comun în materia căilor de atac, întrucât constituirea autorităţilor administraţiei publice locale, în urma scrutinului electoral, reprezintă un proces important pentru unitatea administrativ-teritorială, iar exercitarea căilor de atac ar conduce la menţinerea unei situaţii de incertitudine, defavorabila interesului public. De altfel, hotărârea instanţei de judecată este susceptibilă de reformare prin exercitarea căilor extraordinare de atac. Sub aspectul existenţei şi a altor prevederi legale care deroga de la dreptul comun în privinta căilor de atac, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat, de exemplu, prin Decizia nr. 16 din 9 februarie 1999. În sfârşit, se arata ca art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991, republicată şi modificată, este în deplina concordanta cu art. 21 şi 128 din Constituţie.Avocatul Poporului apreciază ca textul de lege criticat este constituţional. Se arata, în esenta, ca accesul la justiţie nu presupune accesul la toate mijloacele procedurale prin care se înfăptuieşte justiţia, iar instituirea regulilor de desfăşurare a procesului în faţa instanţelor judecătoreşti, inclusiv reglementarea căilor ordinare şi extraordinare de atac, este de competenţa legiuitorului. În acest sens, se menţionează, printre altele, Decizia Curţii Constituţionale nr. 38 din 26 februarie 1998.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională constata ca a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, al cărui conţinut, potrivit articolului unic pct. 2 din Legea nr. 170/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 72/2001 pentru modificarea şi completarea art. 28 din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256 din 16 aprilie 2002, este următorul: „În judeţele în care se organizează alegeri parţiale într-o singura circumscripţie electorală soluţionarea sesizarilor şi contestaţiilor prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. f) şi g) este de competenţa judecătoriei în a carei raza teritorială se afla circumscripţia electorală, aceasta urmând a se pronunţa în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea sesizarilor şi contestaţiilor. Hotărârea este definitivă şi irevocabilă.”În opinia autorului excepţiei, conform dispoziţiilor acestui text, "părţile nu au la dispoziţie nici o cale de atac, hotărârea pronunţată de judecătorie fiind definitivă şi irevocabilă", astfel ca se încalcă art. 21 şi 128 din Constituţie, care prevăd:– Art. 21: "(1) Orice persoană se poate adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime.(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept."; … – Art. 128: "Împotriva hotărârilor judecătoreşti, părţile interesate şi Ministerul Public pot exercita căile de atac, în condiţiile legii."Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea retine următoarele:În activitatea jurisdicţională anterioară, Curtea a examinat dacă liberul acces la justiţie este compatibil cu instituirea unor proceduri speciale pentru situaţii deosebite sau dacă el implica existenta unor proceduri unice chiar şi pentru situaţii diferite, inclusiv în ceea ce priveşte exercitarea căilor de atac. Astfel, de exemplu, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Curtea a statuat ca "liberul acces la justiţie presupune şi accesul la mijloacele procedurale prin care se înfăptuieşte justiţia", iar "instituirea regulilor de desfăşurare a procesului în faţa instanţelor judecătoreşti este de competenţa exclusiva a legiuitorului", soluţie ce decurge din dispoziţiile art. 125 alin. (3), potrivit cărora "Competenţa şi procedura de judecată sunt stabilite de lege", precum şi cele ale art. 128, în conformitate cu care, "Împotriva hotărârilor judecătoreşti, părţile interesate şi Ministerul Public pot exercita căile de atac, în condiţiile legii". S-a reţinut ca, "pe cale de consecinţa, legiuitorul poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedura, ca şi modalităţile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justiţie presupunand posibilitatea neingradita a celor interesaţi de a utiliza aceste proceduri, în formele şi modalităţile instituite de lege".Totodată, prin Decizia Plenului Curţii Constituţionale nr. 3 din 30 iunie 1992 cu privire la constituţionalitatea art. 85 alin. 2 din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 16 iulie 1992, precum şi prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, anterior menţionată, Curtea a statuat ca soluţia excluderii folosirii căilor de atac în materie electorală este impusa de necesitatea asigurării operativitatii în rezolvarea problemelor legate de desfăşurarea alegerilor, precum şi de interesul stabilitatii rezultatelor acestora, deoarece aplicarea în aceasta materie a normelor de drept comun ar insemna, practic, să se împiedice desfăşurarea lor sau să se pună sub semnul incertitudinii un timp îndelungat rezultatele alegerilor.Deoarece în prezenta cauza nu au intervenit elemente noi, de natura sa determine schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior îşi menţin valabilitatea.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicată, modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 72/2001, excepţie ridicată de reprezentantul Ministerului Public de pe lângă Judecătoria Bolintin-Vale în Dosarul nr. 1.733/2002 al acestei judecătorii.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 decembrie 2002.PREŞEDINTE,prof. univ. dr. COSTICA BULAIMagistrat-asistent,Gabriela Dragomirescu──────────────────────