Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 75 din 31 ianuarie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte
Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorLucian Stangu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorIoan Vida – judecătorGabriela Ghita – procurorLaurentiu Cristescu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Romfar Group” – S.R.L. Pitesti în Dosarul nr. 994/2000/F-C al Curţii de Apel Pitesti – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal răspund Societatea Comercială "Romfar Group" – S.R.L. Pitesti, prin avocat, şi Direcţia Generală a Finanţelor Publice şi Controlului Financiar de Stat Arges, prin consilier juridic, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Societăţii Comerciale "Romfar Group" – S.R.L., având cuvântul, arata, referindu-se la faptul ca dispoziţiile legale criticate au fost abrogate, ca excepţia poate fi soluţionată deoarece abrogarea textului criticat nu şterge efectele produse în vremea când era în vigoare. Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 este un act normativ prin care s-a impus plata retroactivă a accizelor la carburanţi.De asemenea, la data ridicării excepţiei de neconstituţionalitate, 12 aprilie 2000, ordonanţa criticata era în vigoare. De aceea considera ca admisibilitatea oricărei cereri în justiţie trebuie analizata în funcţie de cadrul legal existent la data formulării sale. Or, la data formulării excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 acestea erau în vigoare şi erau, în opinia autorului, neconstituţionale, în înţelesul art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicată.Reprezentantul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice şi Controlului Financiar de Stat Arges arata ca unitatea pe care o reprezintă solicita respingerea excepţiei pentru motivele depuse la dosar de Ministerul Finanţelor Publice.Reprezentantul Ministerului Public arata ca, după data sesizării Curţii Constituţionale, dispoziţiile criticate au fost abrogate şi, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, nu mai pot face obiectul controlului de constituţionalitate. Este o regulă de procedura, iar regulile de procedura trebuie respectate întocmai. Considera ca soluţia este respingerea excepţiei ca devenită inadmisibila.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, retine următoarele:Prin Încheierea din 12 aprilie 2000, Curtea de Apel Pitesti – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Romfar Group” – S.R.L. Pitesti în Dosarul nr. 994/2000/F-C al acelei instanţe.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia invoca încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii. Se susţine ca prin art. I pct. 1 din ordonanţa de urgenţă criticata "a fost modificat art. 14 din Ordonanţa de urgenta nr. 82/1997 în ceea ce priveşte metodologia de calcul, în sensul că „. Or, în opinia autorului sesizării, „Organele de control ale Gărzii financiare au avut la baza o ordonanţa neconstitutionala, atunci când au stabilit ca societatea noastră ar datora bugetului de stat suma de 617.369.940 lei, reprezentând accize pentru carburanţii comercializati din stocul existent la 2.03.1999”.Curtea de Apel Pitesti – Secţia comercială şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, considera ca excepţia este neîntemeiată, "deoarece Ordonanţa nu a prevăzut o aplicare retroactivă" şi deci nu se încalcă art. 15 alin. (2) din Constituţie. Potrivit opiniei instanţei "calcularea accizelor în sume fixe asupra produselor aflate în stoc şi pentru care s-au plătit accize potrivit legii fiscale anterioare nu înseamnă retroactivitate, ci aplicarea imediata a legii fiscale noi". Conform opiniei instanţei, întrucât "valoarea accizelor se recuperează de la consumatori prin cuprinderea ei în preţul produselor, ordonanţa modificatoare a accizelor nu a creat o situaţie mai grea comercianţilor de combustibili auto care aveau plătite accizele pentru cantităţile aflate în stoc, întrucât obligaţia plăţii diferenţei de accize a fost stabilită la momentul livrării stocurilor inventariate [art. II alin. (3)]".Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât ordonanţa criticata nu mai era în vigoare la data sesizării Curţii Constituţionale, fiind abrogată potrivit art. 57 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 2 martie 1999. Ordonanţa criticata are următorul cuprins:"Art. I. Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 196/1998, cu modificările şi completările ulterioare, se modifica după cum urmează:1. Articolul 14 va avea următorul cuprins:<>"La punctul 2 al art. I din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 se prevăd poziţiile 9, 10, 11 din anexa nr. 1 „Lista cuprinzând taxele speciale de consumaţie (accize)”, cărora li s-au fixat valorile accizelor/tona, pentru: 9. Benzina premium, regular şi normală; 10. Benzina fără plumb; 11. Motorina auto (combustibil pentru motoare Diesel)."Art. II. (1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă agenţii economici importatori, precum şi agenţii economici care desfăşoară activitate de comercializare a carburantilor auto vor proceda la inventarierea stocurilor de astfel de produse.(2) O copie de pe listele de inventariere, valorificate conform prevederilor legale în materie şi certificate de conducerea agenţilor economici în cauza, va fi depusa în termen de doua zile la organele fiscale teritoriale în a căror rază teritorială aceştia îşi desfăşoară activitatea. … (3) Sumele reprezentând diferenţele dintre valoarea accizelor, determinata pe baza sumelor fixe stabilite prin prezenta ordonanţă de urgenţă, şi valoarea accizelor achitate fie în vama, fie la achiziţionarea de pe piaţa interna a carburantilor auto se fac venit la bugetul de stat, momentul datorarii acestora fiind data livrării stocurilor inventariate. … (4) Acestor sume cuvenite bugetului de stat li se aplică prevederile cap. IV <> din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, cu modificările ulterioare.” … Curtea constata ca, ulterior ridicării excepţiei de neconstituţionalitate, prin Ordonanţa Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, începând cu data de 15 februarie 2000 au fost abrogate prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, aprobată şi modificată prin Legea nr. 196/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998.În consecinţa, având în vedere dispoziţiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, conform cărora „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unor dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţa în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei”, Curtea urmează să facă aplicarea dispoziţiilor alin. (6) al aceluiaşi articol şi sa respingă, ca devenită inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Susţinerea autorului excepţiei ca admisibilitatea acesteia trebuia analizata în funcţie de cadrul legal existent la data formulării sale nu poate fi primită, având în vedere caracterul imperativ al dispoziţiilor art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, precum şi faţă de dispoziţiile art. 145 alin. (2) din Constituţie, care stabilesc ca deciziile Curţii Constituţionale „au putere numai pentru viitor”.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul prevederilor art. 144 lit. c) şi ale art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 23 şi ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al impozitelor indirecte, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Romfar Group” – S.R.L. Pitesti în Dosarul nr. 994/2000/F-C al Curţii de Apel Pitesti – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 noiembrie 2001.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Laurentiu Cristescu–––––