DECIZIE nr. 325 din 23 martie 2010

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 27/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 293 din 5 mai 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 330 05/11/2009
ActulREFERIRE LAOUG 1 29/01/2009 ART. 1
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 9 30/01/2008
ActulREFERIRE LALEGE 373 28/12/2007
ActulREFERIRE LALEGE 232 06/07/2007
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 1
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 2
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 3
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 4
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 5
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 6
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 7
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 8
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 9
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 10
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 11
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 12
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 13
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 14
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 15
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 16
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 17
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 18
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 19
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 20
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 21
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 22
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 23
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 24
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 25
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 26
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 27
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 28
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 29
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 30
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 31
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 32
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 33
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 34
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 35
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 36
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 37
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 38
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 39
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 40
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 41
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 42
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 43
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 44
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 45
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 46
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 47
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 48
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 49
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 6 24/01/2007 ART. 50
ActulREFERIRE LALEGE 502 28/12/2006
ActulREFERIRE LALEGE 417 16/11/2006
ActulREFERIRE LALEGE 404 09/11/2006
ActulREFERIRE LAOG 2 12/01/2006
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 2 12/01/2006
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, ale Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorAntonia Constantin – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, ale Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008, excepţie ridicată de Veronica Neagu, Adelina Elena Oprea şi Nela Călin în Dosarul nr. 1.564/90/2009 al Tribunalului Vâlcea – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care arată că excepţia de neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 este inadmisibilă, deoarece acest act normativ şi-a încetat efectele juridice la sfârşitul anului 2006. Referitor la Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007, susţine că aceasta a fost abrogată parţial prin Legea nr. 330/2009, astfel că, în ceea ce priveşte textele din ordonanţă ce nu au fost preluate de noul act normativ, excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă, iar în privinţa dispoziţiilor menţinute în vigoare, solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată, deoarece nu există legătură între conţinutul acestora şi critica de neconstituţionalitate formulată. În sfârşit, pune concluzii de respingere ca devenită inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008, acest act normativ fiind aplicabil până la data de 31 martie 2009.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 29 septembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 1.564/90/2009, Tribunalul Vâlcea – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, ale Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Veronica Neagu, Adelina Elena Oprea şi Nela Călin într-o cauză având ca obiect o acţiune pentru acordarea unor drepturi băneşti constând în sporul de risc şi de suprasolicitare neuropsihică.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că cele trei ordonanţe ale Guvernului criticate – nr. 2/2006, nr. 6/2007 şi nr. 9/2008 – încalcă prevederile art. 108 alin. (3) din Constituţie referitoare la delegarea legislativă, cât şi dispoziţiile legilor de abilitare a Guvernului de a emite ordonanţe, respectiv legile nr. 404/2005, nr. 502/2006 şi nr. 373/2007. Potrivit art. 73 alin. (3) lit. j) şi p) din Legea fundamentală, statutul funcţionarilor publici, precum şi regimul general privind raporturile de muncă se reglementează prin lege organică, iar ordonanţele Guvernului sunt emise, conform art. 115 alin. (1) din Constituţie, în domenii care nu fac obiectul legilor organice. Or, un element esenţial al raportului de muncă îl reprezintă tocmai salariul, iar dreptul la sporul de risc şi suprasolicitare neuropsihică reprezintă un drept de remunerare a muncii, astfel că actele normative criticate, emise de Guvern în domeniul salarizării funcţionarilor publici, sunt neconstituţionale. În plus, aceste acte normative nu au introdus sporul de risc şi de suprasolicitare neuropsihică în structura salariului funcţionarilor publici, astfel că acestora li s-a cauzat un prejudiciu patrimonial.Tribunalul Vâlcea – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006, modificată şi completată, ale Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007, modificată şi completată, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 este inadmisibilă, deoarece dispoziţiile legale criticate au avut o aplicabilitate limitată în timp, raportată la anii 2006, 2007 şi, respectiv, 2008.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 20 ianuarie 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 417/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2006, ale Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 29 ianuarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2008, act normativ ce şi-a încetat aplicabilitatea la data de 31 martie 2009, potrivit art. 1 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009.Autorii excepţiei invocă încălcarea prevederilor art. 108 alin. (3) din Constituţie, potrivit cărora "Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta".Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006 este un act normativ cu aplicabilitate temporară, aferentă anului 2006, după cum rezultă chiar din titlul acesteia. Întrucât art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale prevede că aceasta se pronunţă asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, rezultă că această excepţie urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.Cu privire la dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, se constată că, ulterior sesizării Curţii Constituţionale cu prezenta excepţie, a fost adoptată Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. Art. 48 alin. (1) pct. 13 din această lege prevede: „(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă: (…) 13. Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 29 ianuarie 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, cu modificările ulterioare, cu excepţia art. 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30 şi 33.” Curtea constată că dispoziţiile menţinute în vigoare se referă însă la drepturi de care beneficiază funcţionarii publici, altele decât cele vizate de autorii excepţiei de neconstituţionalitate, respectiv sporul de risc şi de suprasolicitare neuropsihică, motiv pentru care excepţia de neconstituţionalitate referitoare la aceste texte urmează să fie respinsă ca neîntemeiată. Curtea observă, totodată, că dispoziţiile art. 49 pct. 1 din Legea nr. 330/2009 prevăd: „La 3 zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, se abrogă: 1. Art. 19 şi 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 (…).” În consecinţă, excepţia de neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile art. 1-21, art. 28, art. 31, art. 32 şi art. 34-50 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007, care au fost abrogate expres prin Legea nr. 330/2009, astfel cum s-a arătat, urmează să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.Ordonanţa Guvernului nr. 9/2008 şi-a încetat aplicabilitatea la data de 31 martie 2009, potrivit art. 1 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar. Aşadar, această excepţie urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:1. Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008, excepţie ridicată de Veronica Neagu, Adelina Elena Oprea şi Nela Călin în Dosarul nr. 1.564/90/2009 al Tribunalului Vâlcea – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.2. Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30 şi 33 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, excepţie ridicată de aceiaşi autori în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe de judecată.3. Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1-21, art. 28, art. 31, art. 32 şi art. 34-50 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007, care au fost abrogate expres prin Legea nr. 330/2009, excepţie invocată de aceiaşi autori în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe de judecată.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 martie 2010.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi__________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x