DECIZIE nr. 322 din 3 martie 2011

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 28/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 258 din 12 aprilie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 284 28/12/2010
ActulREFERIRE LALEGE 330 05/11/2009
ActulREFERIRE LAOUG 41 28/04/2009 ART. 3
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 41 28/04/2009 ART. 2
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 31 01/04/2009 ART. 2
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 31 01/04/2009 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE 221 27/10/2008
ActulREFERIRE LAOG 15 30/01/2008
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 41
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 61
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 102
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 111
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 141
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009



Augustin Zegrean – preşedinteAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorMircea Ştefan Minea – judecătorIulia Antoanella Motoc – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorOana Cristina Puică – magistrat-asistentCu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie ridicată de Sindicatul Liber al Învăţământului din Judeţul Covasna în dosarele nr. 2.191/119/2009, nr. 2.193/119/2009, nr. 2.131/119/2009, nr. 2.134/119/2009, nr. 2.192/119/2009, nr. 2.133/119/2009 şi nr. 2.125/119/2009 ale Tribunalului Covasna – Secţia civilă şi de Sindicatul Independent al Învăţământului Preuniversitar din Judeţul Timiş în Dosarul nr. 2.384/30/2010 al Tribunalului Timiş – Secţia civilă.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Curtea, având în vedere că excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 3.028D/2010-nr. 3.033D/2010, nr. 3.221D/2010 şi nr. 4.022D/2010 au obiect identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.Reprezentantul Ministerului Public nu se opune conexării dosarelor.Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 3.029D/2010-nr. 3.033D/2010, nr. 3.221D/2010 şi nr. 4.022D/2010 la Dosarul nr. 3.028D/2010, care este primul înregistrat.Cauza este în stare de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:Prin încheierile din 21 ianuarie 2010, pronunţate în dosarele nr. 2.191/119/2009, nr. 2.193/119/2009, nr. 2.131/119/2009, nr. 2.134/119/2009, nr. 2.192/119/2009, nr. 2.133/119/2009 şi nr. 2.125/119/2009, Tribunalul Covasna – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009.Excepţia a fost ridicată de Sindicatul Liber al Învăţământului din Judeţul Covasna cu ocazia soluţionării unor cauze civile având ca obiect drepturi băneşti.Prin Încheierea din 27 septembrie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 2.384/30/2010, Tribunalul Timiş – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009.Excepţia a fost ridicată de Sindicatul Independent al Învăţământului Preuniversitar din Judeţul Timiş cu ocazia soluţionării unei cauze civile având ca obiect drepturi băneşti.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prevederile criticate din cele două ordonanţe de urgenţă încalcă dreptul la muncă şi la protecţia socială a muncii, dreptul la un nivel de trai decent şi condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţă, precum şi dispoziţiile constituţionale privind rolul şi informarea Parlamentului, rolul Guvernului, respectiv al Consiliului Economic şi Social, întrucât, deşi Legea învăţământului prevede că în România învăţământul constituie prioritate naţională, Guvernul a diminuat salariile personalului didactic. Astfel, apreciază că Guvernul a adoptat respectivele ordonanţe de urgenţă cu încălcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, deoarece nu a indicat situaţia extraordinară care a stat la baza emiterii lor, nu a motivat corespunzător urgenţa reglementărilor şi a afectat drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la muncă şi la protecţia socială a muncii şi dreptul la un nivel de trai decent, consacrate de dispoziţiile constituţionale ale art. 41 alin. (1) şi (2) şi ale art. 47 alin. (1). Mai arată că Guvernul refuză să aplice o lege adoptată de Parlament, şi anume Legea nr. 221/2008, ceea ce contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) şi ale art. 61 alin. (1). Totodată, consideră a fi încălcate şi prevederile art. 102 alin. (1) şi (2) şi ale art. 141 din Legea fundamentală, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social atunci când a adoptat respectivele ordonanţe de urgenţă.Tribunalul Covasna – Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 este întemeiată.Tribunalul Timiş – Secţia civilă consideră întemeiată excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009.Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2009, şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009. Art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 a fost abrogat prin dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, celelalte texte de lege criticate având următorul cuprins:Art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009: „Alineatul (1) al articolului 1^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. După litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins:«a^1) pentru perioada 1-30 aprilie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;».2. Litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:«b) pentru perioada 1 mai-31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;».";Art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009: „Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariate ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La articolul 1^1 alineatul (1), litera a^1) va avea următorul cuprins:«a^1) pentru perioada 1 mai-31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;».2. La articolul 1^1 alineatul (1), literele b) şi c) se abrogă.3. Anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b se abrogă."În susţinerea neconstituţionalităţii acestor prevederi de lege, autorii excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) privind statul român, ale art. 20 alin. (1) referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 41 alin. (1) şi (2) privind dreptul la muncă şi la protecţia socială a muncii, ale art. 47 alin. (1) referitoare la dreptul la un nivel de trai decent, ale art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) şi (2) referitoare la rolul Guvernului, ale art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului, ale art. 115 alin. (4) şi (6) referitoare la condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţă şi ale art. 141 privind Consiliul Economic şi Social.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că prevederile art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/1990 şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, completau, respectiv modificau dispoziţii ale Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, act normativ abrogat la data de 1 ianuarie 2010 prin Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009, lege abrogată, la rândul ei, prin Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 28 decembrie 2010. Actele normative abrogatoare se referă, printre altele, şi la salarizarea personalului didactic, dar, având în vedere că susţinerile autorilor excepţiei privesc caracterul neconstituţional al modificării prin ordonanţă de urgenţă a unor domenii ce au fost iniţial reglementate prin lege, Curtea constată că obiectul criticii nu mai subzistă.Pentru acest motiv, având în vedere dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare”, precum şi data la care instanţa de contencios constituţional a fost sesizată, respectiv 21 ianuarie 2010 şi 27 septembrie 2010, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/1990 şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.În baza aceluiaşi temei legal, soluţia de respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate se impune şi în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009, abrogate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie ridicată de Sindicatul Liber al Învăţământului din Judeţul Covasna în dosarele nr. 2.191/119/2009, nr. 2.193/119/2009, nr. 2.131/119/2009, nr. 2.134/119/2009, nr. 2.192/119/2009, nr. 2.133/119/2009 şi nr. 2.125/119/2009 ale Tribunalului Covasna – Secţia civilă şi de Sindicatul Independent al Învăţământului Preuniversitar din Judeţul Timiş în Dosarul nr. 2.384/30/2010 al Tribunalului Timiş – Secţia civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 martie 2011.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Oana Cristina Puică––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x