Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 298 din 4 mai 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorTudorel Toader – judecătorAntonia Constantin – procurorFlorentina Geangu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste, excepţie ridicată de Lucian Pasă în Dosarul nr. 4.862/54/2006 al Curţii de Apel Craiova – Secţia civilă.Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de 13 martie 2007, în prezenţa autorului excepţiei şi a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 29 martie 2007.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 22 septembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 4.862/54/2006, Curtea de Apel Craiova – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 187/1999, excepţie ridicată de Lucian Pasă într-o cauză ce are ca obiect soluţionarea unei contestaţii împotriva unei decizii date de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor art. 30 alin. (1) şi (6) din Constituţie, deoarece prin deconspirarea ofiţerilor de securitate se aduce atingere interesului şi securităţii naţionale. Totodată, consideră că Legea nr. 187/1999 se aplică în mod arbitrar, încălcându-se astfel dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie.Curtea de Apel Craiova – Secţia civilă apreciază că dispoziţiile art. 17 alin. (2) din Legea nr. 187/1999 nu contravin prevederilor art. 30 alin. (1) din Constituţie. În ceea ce priveşte pretinsa contradicţie cu dispoziţiile art. 30 alin. (6) din Constituţie, instanţa apreciază că în cauză nu se pune în discuţie aplicarea unei dispoziţii legale privitoare la libertatea de exprimare.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textul de lege criticat fiind în deplină concordanţă cu dispoziţiile constituţionale invocate în motivarea excepţiei.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 17 alin. (2) din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999, astfel cum au fost modificate şi completate prin art. I pct. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 27 februarie 2006, cu următorul conţinut: „Consiliul publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, numele agenţilor, inclusiv numele conspirative, funcţiile, precum şi faptele calificate ca fiind activităţi de poliţie politică în sensul prezentei legi. În cazul ofiţerilor de informaţii care au făcut poliţie politică în timpul regimului comunist, vor fi sesizate organele de justiţie cu privire la încălcarea prevederilor legale.”În susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii legale autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea în drepturi şi ale art. 30 alin. (1) şi (6) referitoare la libertatea de exprimare.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că prevederea criticată prin excepţia de neconstituţionalitate, care instituie publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a numelor agenţilor, inclusiv numele conspirative, funcţiile, precum şi faptele calificate ca fiind activităţi de poliţie politică, nu încalcă prevederile art. 30 alin. (1) şi (6) din Constituţie privind libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor, întrucât deconspirarea numelor agenţilor nu presupune încălcarea acestor libertăţi. Dimpotrivă, aceste prevederi legale reprezintă o concretizare a dreptului la informaţie consacrat prin art. 31 din Constituţie.Curtea constată, de asemenea, că susţinerile autorului excepţiei privitoare la aplicarea arbitrară a Legii nr. 187/1999 şi implicit la încălcarea dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie nu pot fi reţinute, deoarece, în conformitate cu prevederile art. 2 din Legea nr. 47/1992, instanţa de contencios constituţional realizează un control de constituţionalitate a legilor şi a altor acte normative, în timp ce problemele referitoare la aplicarea legii revin instanţei de judecată.Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste, excepţie ridicată de Lucian Pasă în Dosarul nr. 4.862/54/2006 al Curţii de Apel Craiova – Secţia civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 martie 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Florentina Geangu________