DECIZIE nr. 315 din 6 aprilie 2006

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 9 mai 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 4 03/02/2005
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAHG 1550 23/09/2004
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 46
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ActulREFERIRE LALEGE 3 30/06/1977
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 929 14/12/2006

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorIon Tiucă – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Victoria Istrate în Dosarul nr. 3.096/Cv/2005 al Tribunalului Vâlcea – Secţia civilă, conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Curtea dispune să se facă apelul şi în Dosarul nr. 179D/2006, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004, excepţie ridicată de Ion Istrate în Dosarul nr. 3.097/Cv/2005 al Tribunalului Vâlcea – Secţia civilă, conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate, Curtea pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 179D/2006 la Dosarul nr. 178D/2006, care este primul înregistrat.Cauza este în stare de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca inadmisibilă. În acest sens, arată că o hotărâre a Guvernului nu poate constitui obiect al controlului de constituţionalitate, iar în ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, arată că nu este motivată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:Prin încheierile nr. 1 şi nr. 2 din 5 ianuarie 2006, pronunţate în dosarele nr. 3.096/Cv/2005 şi nr. 3.097/Cv/2005, Tribunalul Vâlcea – Secţia civilă, conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat. Aceste excepţii au fost ridicate de Victoria Istrate şi Ion Istrate cu prilejul soluţionării unor cauze civile având ca obiect contestaţiile formulate împotriva deciziilor de pensionare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004 modifică dispoziţiile Legii nr. 19/2000, încălcând astfel principiul separaţiei puterilor în stat. De asemenea, consideră că metodologia Legii nr. 19/2000 impietează asupra puterii de cumpărare a pensiilor stabilite în baza Legii nr. 3/1977.Tribunalul Vâlcea – Secţia civilă, conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că susţinerile autorilor excepţiei nu reprezintă o critică de neconstituţionalitate, ci o părere personală a acestora privind principiul separării puterilor în stat şi puterea de cumpărare a pensiei, despre care se afirmă că este diminuată prin noua legislaţie privind pensiile.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului, invocând dispoziţiile art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, arată că excepţia de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 este inadmisibilă. În ceea ce priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, arată că excepţia de neconstituţionalitate nu este motivată, nefiind indicat un text constituţional considerat a fi fost încălcat.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 897 din 1 octombrie 2004, şi dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005.Autorii excepţiei îşi raportează critica de neconstituţionalitate a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 la dispoziţiile art. 1 alin. (4) din Constituţie care consacră principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în cadrul democraţiei constituţionale.Examinând excepţia de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004, Curtea constată că, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, o hotărâre a Guvernului nu poate constitui obiect al controlului exercitat de Curtea Constituţională.De asemenea, contrar dispoziţiilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, neconstituţionalitatea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 a fost doar enunţată de autorul excepţiei, fără a fi însă motivată în raport cu un text constituţional. Astfel, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă şi în această privinţă.De altfel, Curtea observă că aceste aspecte trebuiau constatate de Tribunalul Vâlcea care trebuia, în consecinţă, să respingă excepţia ca fiind inadmisibilă, în sensul dispoziţiilor art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza instanţa de contencios constituţional.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Victoria Istrate şi Ion Istrate în dosarele nr. 3.096/Cv/2005 şi nr. 3.097/Cv/2005 ale Tribunalului Vâlcea – Secţia civilă, conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 aprilie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea_________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x