DECIZIE nr. 306 din 14 iunie 2005

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 609 din 14 iulie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorMarilena Mincă – procurorFlorentina Geangu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Viorel Ştiube în Dosarul nr. 10.992/2002 al Tribunalului Suceava – Secţia penală.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. În acest sens, arată că, întrucât dispoziţiile legale care fac obiectul controlului de constituţionalitate nu se aplică în mod diferenţiat, nu poate fi primită critica privind încălcarea art. 16, 21 şi 24 din Constituţie.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 6 decembrie 2004, pronunţată în Dosarul nr. 10.992/2002, Tribunalul Suceava – Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Viorel Ştiube.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că, potrivit dispoziţiilor legale criticate, în faza de urmărire penală, părţile nu pot participa la efectuarea comisiei rogatorii nici personal şi nici prin apărător, acest lucru fiind posibil doar în faza de judecată, conform art. 134 din Codul de procedură penală, ceea ce contravine prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi ale art. 21 alin. (3). Totodată apreciază că se încalcă şi prevederile art. 24 alin. (2) din Constituţie, care consacră dreptul la apărare, întrucât, în faza de urmărire penală, părţile, personal sau prin apărător, nu pot participa la administrarea unor probe. Din această perspectivă, autorul excepţiei susţine că textele legale criticate sunt în contradicţie şi cu dispoziţiile art. 17 alin. (2) din Legea nr. 704/2001, care stabilesc dreptul atât al autorităţilor, cât şi al persoanelor în cauză de a asista la îndeplinirea cererii şi de a colabora la executarea comisiei rogatorii, dispoziţii raportate la art. 11 alin. (1) şi (2) din Constituţie şi art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. În final, apreciază că textele criticate contravin şi prevederilor art. 53 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, în cazuri strict delimitate.Tribunalul Suceava – Secţia penală, exprimându-şi opinia asupra excepţiei, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens, arată că instituirea, prin dispoziţiile legale criticate, a comisiei rogatorii ca procedură utilizată pentru administrarea unor probe sau efectuarea unor acte procedurale de către un alt organ decât cel care instrumentează cauza penală nu contravine principiului egalităţii în drepturi, consacrat prin art. 16 alin. (1) din Constituţie. Astfel, instituirea unor reguli speciale legate de administrarea probelor nu poate fi considerată o încălcare a acestui principiu, atâta timp cât ea asigură egalitatea juridică a cetăţenilor în utilizarea lor. Instanţa apreciază că nu sunt încălcate nici prevederile constituţionale ale art. 21 alin. (3), referitoare la dreptul la un proces echitabil, şi nici cele ale art. 24 alin. (2), arătând totodată că dreptul la un proces echitabil în materie penală, potrivit art. 21 alin. (3) din Constituţie şi art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, "reprezintă dreptul de a subordona unui judecător pentru luarea deciziei toate «acuzaţiile» aduse inculpatului". De asemenea, arată că, în analiza caracterului echitabil sau nu al procedurii comisiei rogatorii, trebuie avut în vedere faptul că dispoziţiile care reglementează această procedură în cursul urmăririi penale nu încalcă cu nimic dreptul la apărare al învinuitului, atâta timp cât dispoziţiile art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală reglementează, în mod expres, dreptul apărătorului de a asista la efectuarea oricărui act de urmărire penală, de a formula cereri (deci inclusiv cererea de a participa la efectuarea actului de procedură prin comisia rogatorie şi de acordare a asistenţei juridice în acest sens), având totodată posibilitatea de a formula întrebări şi răspunsuri în favoarea învinuitului sau de a depune memorii. Instanţa arată că dispoziţiile art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală, deşi nu prevăd expres, nici nu interzic prezenţa apărătorului la efectuarea actelor procedurale. Pentru aceste considerente, apreciază că nu poate fi reţinută nici înfrângerea art. 53 alin. (1) din Constituţie, întrucât nu există nici un text de lege care să restrângă exercitarea dreptului la apărare la efectuarea comisiei rogatorii, în faza de urmărire penală.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Astfel, arată că dispoziţiile criticate trebuie interpretate şi aplicate în coroborare cu celelalte dispoziţii referitoare la desfăşurarea procesului penal. În acest sens, apreciază că, în cazul dispunerii comisiei rogatorii în faza de urmărire penală, îşi găsesc deplina aplicabilitate prevederile art. 172 alin. 1 şi cele ale art. 173 alin. 1 din Codul de procedură penală. Din această perspectivă, dispoziţiile art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală nu încalcă dreptul la apărare, legea prevăzând expres dreptul apărătorului învinuitului şi al părţilor din proces de a asista la efectuarea oricărui act de urmărire penală, de a formula cereri şi de a adresa memorii organului de urmărire penală. Întrucât nu operează nici o restrângere a dreptului la apărare, nu se poate susţine încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 53, referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi. În opinia Guvernului, dispoziţiile criticate nu contravin nici art. 21 din Constituţie, privind dreptul la un proces echitabil, întrucât administrarea probelor în cursul judecăţii este guvernată de principiul nemijlocirii, al publicităţii şedinţei de judecată şi al contradictorialităţii. De asemenea, apreciază că nu se aduce atingere nici principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, astfel cum este statuat în art. 16 din Constituţie, deoarece aplicarea art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală nu se face în mod diferenţiat, pe baza unor criterii discriminatorii, cum ar fi cele privind rasa, naţionalitatea, sexul ori religia părţilor.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. În acest sens, arată că nu poate fi reţinută critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală faţă de art. 16 din Constituţie, întrucât instituirea unor reguli procedurale privind comisia rogatorie nu este contrară principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, atâta timp cât acestea asigură egalitatea părţilor în utilizarea lor. În ceea ce priveşte contrarietatea dispoziţiilor legale criticate faţă de art. 21 alin. (3) din Constituţie, consideră că procedura comisiei rogatorii este utilizată pentru administrarea unor probe sau efectuarea unor acte procedurale de alt organ judiciar decât cel care instrumentează cauza penală, în vederea asigurării operativităţii procesului penal şi a îndeplinirii exigenţelor unui proces echitabil. De altfel, observă că, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a statuat că este de competenţa exclusivă a legiuitorului instituirea regulilor de desfăşurare a procesului în faţa instanţelor judecătoreşti. De asemenea, arată că nu poate fi reţinută nici critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală faţă de art. 24 alin. (2) din Constituţie, întrucât, potrivit reglementărilor referitoare la comisia rogatorie, oricare dintre părţi poate cere să fie citată la efectuarea comisiei rogatorii, iar în cazul în care inculpatul este arestat, instanţa care urmează a efectua comisia rogatorie dispune desemnarea unui apărător din oficiu, în scopul respectării garanţiilor procesuale ale dreptului la apărare. În opinia Avocatului Poporului, prevederile criticate nu contravin nici art. 53 din Constituţie, deoarece nu pun în discuţie restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală, care au următorul cuprins:– Art. 132: "Când un organ de urmărire penală sau instanţa de judecată nu are posibilitatea să asculte un martor, să facă o cercetare la faţa locului, să procedeze la ridicarea unor obiecte sau să efectueze orice alt act procedural, se poate adresa unui alt organ de urmărire penală ori unei alte instanţe, care are posibilitatea să le efectueze.Punerea în mişcare a acţiunii penale, luarea măsurilor preventive, încuviinţarea de probatorii, precum şi dispunerea celorlalte acte procesuale sau măsuri procesuale nu pot forma obiectul comisiei rogatorii.Comisia rogatorie se poate adresa numai unui organ sau unei instanţe egale în grad.";– Art. 133: "Rezoluţia sau încheierea prin care s-a dispus comisia rogatorie trebuie să conţină toate lămuririle referitoare la îndeplinirea actului care face obiectul acesteia, iar în cazul când urmează să fie ascultată o persoană, se vor arăta şi întrebările ce trebuie să i se pună.Organul de urmărire penală sau instanţa de judecată care efectuează comisia rogatorie poate pune şi alte întrebări, dacă necesitatea acestora rezultă în cursul ascultării."Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 11 alin. (1) şi (2), ale art. 16 alin. (1), ale art. 21 alin. (3), ale art. 24 alin. (2) şi ale art. 53 alin. (1), care au următorul conţinut:– Art. 11 alin. (1) şi (2): "(1) Statul român se obligă să îndeplinească întocmai şi cu bună-credinţă obligaţiile ce-i revin din tratatele la care este parte.(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.";– Art. 16 alin. (1): "Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.";– Art. 21 alin. (3): "Părţile au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.";– Art. 24 alin. (2): "În tot cursul procesului, părţile au dreptul să fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.";– Art. 53 alin. (1): "Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav."De asemenea, în susţinerea neconstituţionalităţii acestor texte de lege, autorul excepţiei invocă şi încălcarea dispoziţiilor art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.Examinând aceste susţineri se constată că, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat asupra excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală, prin Decizia nr. 180 din 29 martie 2005, nepublicată. Cu acel prilej, respingând excepţia de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă, Curtea a reţinut că obiectul criticii de neconstituţionalitate are în vedere pretinsa interdicţie pentru părţi de a participa la efectuarea comisiei rogatorii, în faza de urmărire penală, care nu rezultă însă nici explicit, nici implicit din prevederile art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală deduse controlului.În realitate, o asemenea concluzie ar fi putut fi desprinsă numai din reglementarea cuprinsă în art. 134 al aceluiaşi cod, text care, deşi invocat în argumentarea excepţiei, nu constituie obiect al acesteia.Aşa fiind, deoarece, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, „Curtea Constituţională se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului”, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudenţei Curţii, atât soluţia, cât şi considerentele deciziei menţionate sunt valabile şi în prezenta cauză.Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 132 şi 133 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Viorel Ştiube în Dosarul nr. 10.992/2002 al Tribunalului Suceava – Secţia penală.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 iunie 2005.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Florentina Geangu–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x