DECIZIE nr. 288 din 5 noiembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 836 din 20 noiembrie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 330 27/11/2001
ActulREFERIRE LALEGE 124 03/04/2001
ActulREFERIRE LAOUG 1 04/01/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 1 04/01/2001 ART. 3
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 1 04/01/2001 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 188 08/12/1999
ActulREFERIRE LALEGE 188 08/12/1999 ART. 101
ActulREFERIRE LALEGE 35 13/03/1997 ART. 18
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 07/07/1994
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 07/07/1994 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 07/07/1994 ART. 5
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE (R) 47 07/07/1994 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 16
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 46 04/02/2003
ActulREFERIT DEDECIZIE 218 03/06/2003

referitoare la excepţiile de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, republicată, şi ale art. II din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorAurelia Popa – procurorGabriela Dragomirescu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, republicată, şi ale art. II din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României, excepţie ridicată de Nicoleta Druta în Dosarul nr. 3.237/2001 al Curţii Supreme de Justiţie – Secţia de contencios administrativ.La apelul nominal răspunde autorul excepţiei personal şi asistat de avocat George-Iulian Stancov, constatandu-se lipsa Administraţiei prezidenţiale, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 196C/2002, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicată de Andrei Siperco în Dosarul nr. 3.236/2001 al Curţii Supreme de Justiţie – Secţia de contencios administrativ. La apelul nominal răspunde, pentru autorul excepţiei, avocat George-Iulian Stancov, constatandu-se lipsa Administraţiei prezidenţiale, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită. Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor. Părţile prezente şi reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.Curtea, în temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, raportat la art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 196C/2002 la Dosarul nr. 195C/2002.Reprezentantul autorilor excepţiilor de neconstituţionalitate solicita admiterea acestora, arătând ca dispoziţiile criticate încalcă, pe de o parte, principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie, iar pe de altă parte, afectează stabilitatea funcţiei, prin aceea ca se aplică personalului deja existent la Administraţia prezidentiala.Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea excepţiilor de neconstituţionalitate ca neintemeiate, întrucât apreciază ca dispoziţiile de lege criticate nu contravin textelor din Constituţie invocate ca fiind incalcate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constata următoarele:Prin încheierile din 28 martie 2002, pronunţate în dosarele nr. 3.237/2001 şi nr. 3.236/2001, Curtea Suprema de Justiţie – Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4^1 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, introdus prin art. I pct. 4 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 47/1994, precum şi cele ale art. II din aceasta ordonanţa. Excepţiile au fost ridicate de Nicoleta Druta şi Andrei Siperco în cadrul unor litigii de muncă.În motivarea excepţiilor de neconstituţionalitate, al căror conţinut este identic, se susţine "nelegalitatea aplicării retroactive a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, cu consecinţa vatamarii dreptului la stabilitatea în funcţie obţinute potrivit legii”, precum şi „neconstituţionalitatea textelor de lege criticate, atâta vreme cat acestea se aplică unor situaţii reglementate prin Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici”.Curtea Suprema de Justiţie – Secţia de contencios administrativ apreciază ca dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.Guvernul apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată. În acest sens, cat priveşte dispoziţiile art. 4^1 din Legea nr. 47/1994, introduse prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, în esenta, se arata ca din conţinutul lor nu rezultă încălcarea principiului neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie. Se mai arata ca acest text, care instituie doua condiţii noi pentru numirea funcţionarilor publici din cadrul Administraţiei prezidenţiale – încrederea acordată de Preşedintele României şi semnarea unui angajament de loialitate -, a fost pus în aplicare după 15 zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei. Ca atare, nici dispoziţiile art. II din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 nu au efect retroactiv, ele privesc aplicarea legii, iar acest aspect nu poate face obiectul controlului de constituţionalitate.Avocatul Poporului apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată. Astfel, sub aspectul încălcării principiului neretroactivitatii legii, se arata ca prevederile art. 4^1 introduse prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 au fost aplicate în termenul de 15 zile de la data intrării în vigoare a acesteia, iar cat priveşte introducerea unor noi criterii de selectare a personalului din Administraţia prezidentiala, se considera ca acestea sunt în sensul dispoziţiilor art. 101 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţiile de neconstituţionalitate ridicate.Obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate, astfel cum au fost formulate de autorii acestora, îl constituie prevederile art. 4^1 din Legea nr. 47/1994, introduse prin art. I pct. 4 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României, precum şi cele ale art. II din aceasta ordonanţa, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001.În temeiul art. III din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, cu modificările şi completările aduse prin aceasta ordonanţa, a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 25 aprilie 2001, dându-se articolelor o noua numerotare. Astfel, art. 4^1, introdus prin ordonanţa şi criticat ca fiind neconstitutional, a devenit art. 5 din lege, iar Curtea urmează a se pronunţa cu privire la acesta.Art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicată, prevede:"(1) Personalul Administraţiei prezidenţiale este alcătuit din persoane detasate, la cererea Preşedintelui României, din ministere şi alte autorităţi publice, precum şi din persoane încadrate direct pe funcţiile sau posturile pe care urmează să le îndeplinească.(2) Personalul prevăzut la alin. (1) poate fi încadrat numai pe baza încrederii acordate de Preşedintele României şi cu condiţia semnării unui angajament de loialitate stabilit prin regulamentul prevăzut la art. 2. Retragerea încrederii are ca efect revocarea încadrării, precum şi încetarea detaşării, eliberarea sau destituirea din funcţie ori desfacerea contractului de muncă, după caz.(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică în mod corespunzător şi personalului de ordine şi paza afectat Administraţiei prezidenţiale".Articolul II din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, aprobată prin Legea nr. 124 din 3 aprilie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001, criticat, de asemenea, ca fiind neconstitutional, stabileşte: „Prevederile art. I pct. 4 se aplică personalului existent la Administraţia prezidentiala în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pe baza unui examen de atestare pe post.”În opinia autorilor excepţiilor de neconstituţionalitate, prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 au aplicare retroactivă, „cu consecinţa vatamarii dreptului la stabilitatea în funcţie obţinute potrivit legii”, ceea ce contravine art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile”. Caracterul retroactiv al acestor dispoziţii rezultă şi din aplicarea lor „unor situaţii reglementate prin Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici”.Examinând excepţiile de neconstituţionalitate ridicate, Curtea Constituţională constata următoarele:Art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicată, dispune cu privire la personalul ce alcătuieşte Administraţia prezidentiala, condiţiile în care acesta poate fi încadrat, şi anume „numai pe baza încrederii acordate de Preşedintele României” şi „semnarea unui angajament de loialitate”, precum şi cu privire la efectele retragerii încrederii. Din analiza conţinutului acestui articol nu rezultă existenta unor prevederi care urmează sa retroactiveze.De asemenea, nu retroactiveaza nici prevederile art. II din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, potrivit cărora dispoziţiile art. 5 din lege „se aplică personalului existent la Administraţia prezidentiala în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pe baza unui examen de atestare pe post”. Dimpotriva, textul dispune ca prevederile de lege criticate se aplică personalului existent, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei.În jurisprudenta sa, Curtea Constituţională a statuat ca o lege nu este retroactivă atunci când modifica pentru viitor o stare de drept născută anterior şi nici atunci când suprima producerea în viitor a efectelor unei situaţii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru ca în aceste cazuri legea noua nu face altceva decât sa refuze supravietuirea legii vechi şi sa reglementeze modul de acţiune în timpul următor intrării ei în vigoare, adică în domeniul ei propriu de aplicare. În acest sens este, de exemplu, Decizia Curţii Constituţionale nr. 330 din 27 noiembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 28 ianuarie 2002.Deoarece în prezenta cauza nu au intervenit elemente noi de natura să justifice schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior îşi menţin valabilitatea. În legătură cu susţinerea potrivit căreia dispoziţiile art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicată, sunt neconstituţionale şi prin raportare la Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, Curtea observa ca examinarea constituţionalităţii unui text de lege are în vedere compatibilitatea lui cu prevederile Constituţiei, iar nu compararea prevederilor mai multor legi între ele. Asa fiind, acest aspect excede competentei Curţii şi nu poate fi reţinut.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţiile de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, republicată, şi ale art. II din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 47/1994, privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României, excepţii ridicate de Nicoleta Druta şi Andrei Siperco în dosarele nr. 3.237/2001 şi nr. 3.236/2001 ale Curţii Supreme de Justiţie – Secţia de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 noiembrie 2002.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Gabriela Dragomirescu––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x