DECIZIE nr. 284 din 23 septembrie 2010

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 668 din 30 septembrie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEDECIZIE 216 24/06/2011
ActulMODIFICAT DEDECIZIE 153 12/05/2011
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEHOTARARE 22/09/2010
ActulCONTINE PEMETODOLOGIE 22/09/2010
ActulREFERIRE LAHG 401 29/03/2006 ART. 6
ActulREFERIRE LAHG 401 29/03/2006 ART. 7
ActulREFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 131
ActulREFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 138
ANEXA 1REFERIRE LADECIZIE 200 26/05/2010
ANEXA 1REFERIRE LADECIZIE 185 01/09/2005
ANEXA 1REFERIRE LADECIZIE 104 03/05/2005
ANEXA 1REFERIRE LAMETODOLOGIE 03/05/2005
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 8 14/03/1996
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 98
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 105
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 123
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 131
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 139
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 80 29/07/2015
ActulREFERIT DEDECIZIE 81 29/07/2015
ActulREFERIT DEDECIZIE 174 10/10/2013
ActulREFERIT DEPROTOCOL 21/08/2013
ActulREFERIT DEDECIZIE 50 17/04/2012
ActulREFERIT DEHOTARARE 5 12/04/2012
ActulMODIFICAT DEDECIZIE 216 24/06/2011
ActulMODIFICAT DEDECIZIE 153 12/05/2011
ActulREFERIT DEDECIZIE 216 24/06/2011
ActulREFERIT DEDECIZIE 153 12/05/2011

privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotărârii arbitrale din data de 22 septembrie 2010 pentru stabilirea formei finale a Metodologiei privind remuneraţia datorată artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora de către organismele de radiodifuziune



Având în vedere dispoziţiile art. 131^2 alin. (8) şi art. 138 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare,în baza prevederilor art. 6 alin. (1) şi art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcţionarea, structura personalului şi dotările necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, cu modificările ulterioare,directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor emite următoarea decizie: + 
Articolul 1Se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotărârea arbitrală din data de 22 septembrie 2010 pentru stabilirea formei finale a Metodologiei privind remuneraţia datorată artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora de către organismele de radiodifuziune, prevăzută în anexa ce face parte integrantă din prezenta decizie.
 + 
Articolul 2Prezenta decizie intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.Directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor,Robert BucurBucureşti, 23 septembrie 2010.Nr. 284.
 + 
Anexa CORPUL DE ARBITRIOFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTORDosar 1/2010HOTĂRÂREA ARBITRALĂdin 22 septembrie 2010Completul de arbitraj constituit din:● Ţiclea Alexandru – preşedinte● Gozia Dan Cristian – arbitru● David Alice Mihaela – arbitru● Ciuraru Remus – arbitru● Ştiolică Florin – arbitruPe rol se află soluţionarea Cererii de arbitraj înregistrate la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) cu nr. 9.142 din 9 august 2010 pentru stabilirea formei finale a Metodologiei cuprinzând drepturile la remuneraţie echitabilă cuvenită artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme privind radiodifuzarea de către organismele de radio a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi tarifele cuprinzând drepturile la remuneraţie echitabilă ale acestor titulari, formulată de Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi (CREDIDAM), cu sediul în str. Jules Michelet nr. 15-17, et. 2, ap. 11, sectorul 1, Bucureşti, şi Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR), cu sediul în str. Nicolae Titulescu nr. 88, sectorul 1, Bucureşti, în contradictoriu cu Societatea Română de Radiodifuziune (SRR), cu sediul în str. General Berthelot nr. 60-64, sectorul 1, Bucureşti, Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale (ARCA), cu sediul în intrarea Victor Eftimiu nr. 5-7, et. 9, ap. 58, sectorul 1, Bucureşti, S.C. Radio XXI – S.A., cu sediul în str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti, S.C. Europe Development International România – S.R.L. (Europa FM), cu sediul în str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti, şi S.C. SBS Broadcasting Media – S.R.L. (FM KISS FM), cu sediul în bd. Dimitrie Pompei nr. 9-9A, clădirea 20, et. 8, sectorul 2, Bucureşti.Dezbaterile au avut loc la data de 21 septembrie 2010, fiind consemnate în încheierea de şedinţă, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.Ţinând seama de înscrisurile depuse de părţi, de dezbaterile şi concluziile acestora,COMPLETUL DE ARBITRI CONSTATĂ:Ca urmare a solicitării UPFR şi CREDIDAM, prin Decizia nr. 200 din 26 mai 2010 a directorului general ORDA, s-a constituit comisia pentru negocierea metodologiei privind remuneraţia datorată artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme, pentru difuzarea fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora de către organismele de radiodifuziune.A fost parcursă procedura negocierii, părţile rămânând în divergenţă.Completul de arbitri constată că sunt întrunite condiţiile legale pentru realizarea arbitrajului potrivit Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, motiv pentru care va proceda la arbitrarea litigiului.Prin cererea de arbitraj, reclamantele au solicitat pronunţarea unei hotărâri care să stabilească forma finală a metodologiei cuprinzând drepturile cuvenite artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme privind radiodifuzarea de către organismele de radio a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi tarifele cuprinzând drepturile la remuneraţie echitabilă ale acestor titulari prin gestiune colectivă obligatorie.Forma metodologiei propusă de către reclamante are următorul conţinut:"1. Pentru utilizarea directă sau indirectă a fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora prin radiodifuzare, organismele de radiodifuziune au obligaţia să plătească o remuneraţie unică echitabilă organismelor de gestiune colectivă ale artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme.2. Utilizarea prin radiodifuzare a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, aduse anterior la cunoştinţa publică, şi ale căror drepturi conexe patrimoniale se află în termenele de protecţie prevăzute de lege, de către organismele de radiodifuziune, se poate face numai în baza unei autorizaţii sub formă de licenţă neexclusivă, eliberată de organismele de gestiune colectivă desemnate de ORDA drept colectoare pentru artiştii interpreţi sau executanţi şi pentru producătorii de fonograme.3. În cazul utilizării fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora în spoturi publicitare, în spoturi de promovare a unui post de radio, în generice de emisiuni ori rubrici proprii ale acestora, producătorul spoturilor, respectiv realizatorul emisiunii sau al rubricii proprii are obligaţia de a obţine acordul expres al producătorului de fonograme.4. Organismele de radiodifuziune, denumite utilizatori, în sensul prezentei metodologii, au obligaţia să plătească trimestrial organismelor de gestiune colectivă desemnate de ORDA drept colectori pentru artiştii interpreţi sau executanţi şi producătorii de fonograme o remuneraţie reprezentând drepturi conexe patrimoniale pentru utilizarea fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora, stabilite prin aplicarea unui procent, conform tabelului de mai jos, la baza de calcul prevăzută la pct. 5 din metodologie, pentru fiecare post de radio deţinut.

Ponderea muzicii
în programe*)
Artişti interpreţi
sau executanţi
Producători
de fonograme
Până la 35% inclusiv 1,8% 1,8%
Peste 35%, până la 65% inclusiv 2,4% 2,4%
Peste 65% 3% 3%

–––Notă *) Ponderea muzicii în programe se determină prin raportarea duratei cumulate a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora care au fost radiodifuzate de utilizator la durata totală de emisie a postului de radio respectiv.5. Baza de calcul asupra căreia se aplică procentele prevăzute în tabel o constituie totalitatea veniturilor brute lunare (mai puţin TVA), obţinute de utilizatori din activitatea de radiodifuzare incluzând, dar fără a se limita la acestea, veniturile din publicitate, barter, abonamente, anunţuri şi informaţii, numere suprataxate (pentru telefoane şi SMS-uri), sponsorizări, concursuri şi jocuri radiodifuzate, închirieri spaţii de emisie, alocaţii bugetare, alte contribuţii financiare, autorizaţii de recepţie, venituri din radiodifuzări realizate la comandă, venituri provenite din asocieri sau din alte activităţi corelate cu cea de radiodifuzare, veniturile societăţilor terţe de natura celor enumerate în legătură cu activitatea de radiodifuzare, în special ale societăţilor de producţie şi achiziţie de publicitate, în măsura în care sunt încasate pentru activitatea de radiodifuzare a utilizatorului etc. În lipsa veniturilor, baza de calcul o constituie totalitatea cheltuielilor efectuate de utilizator pentru activitatea de radiodifuzare (cum ar fi cheltuielile de personal, cheltuielile pentru serviciile prestate de terţi, achiziţii de orice fel etc.) în trimestrul pentru care remuneraţia este datorată.6. Sumele rezultate din aplicarea procentelor la baza de calcul nu pot fi mai mici decât echivalentul a 1.000 euro pe trimestru, la cursul Băncii Naţionale a României (BNR) din ziua scadenţei, reprezentând remuneraţie minimă datorată de utilizatori pentru fiecare post de radio deţinut.7. Remuneraţiilor prevăzute de prezenta metodologie li se adaugă şi cota de TVA.8. Remuneraţia se plăteşte trimestrial, până la data de 26 a primei luni următoare trimestrului pentru care este datorată.9. Pentru întârzieri la plată, utilizatorii datorează penalizări de 0,1% aferente sumelor neachitate la termen, pe zi de întârziere.10. Utilizatorii au obligaţia să transmită organismelor de gestiune colectivă ale artiştilor interpreţi şi producătorilor de fonograme, până la data de 25 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, un raport care va cuprinde:a) lista completă în format electronic (excel, tabelar), a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproduceriloracestora radiodifuzate, conform modelului de playlist din tabelul de mai jos. Aceste liste constituie baza de repartizare a remuneraţiilor încasate de organismele de gestiune colectivă a drepturilor conexe prevăzute în prezenta metodologie;

*Font 7*
Nr.
crt.

Data
difu-
zării

Ora
difu-
zării

Minute
difu-
zate

Secunde
difu-
zate

Titlul
piesei

Autorul
muzicii

Artist

Orches-
tră/
forma-
ţie/grup
Nr.
de
ar-
tişti
Album

Nr.
cata-
log

Label

Pro-
ducă-
tor

Ţara

Anul
înre-
gis-
trării
Tipul
înre-
gis-
trării
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Tipul înregistrării se referă la înregistrarea originală, remixată, remasterizată etc.b) baza de calcul a sumelor virate.11. Raportul va fi transmis în format electronic (excel, tabelar) şi va fi însoţit de o adresă de înaintare purtând numele reprezentantului legal, semnătura acestuia şi ştampila utilizatorului, adresă prin care va fi confirmată pe propria răspundere veridicitatea informaţiilor ce sunt conţinute în raport.12. La solicitarea scrisă a organismelor de gestiune colectivă, utilizatorul are obligaţia de a comunică acestora copii certificate pe propria răspundere de reprezentantul legal de pe documentele cuprinzând informaţiile pe baza cărora s-a determinat baza de calcul, copii certificate de pe documentele necesare pentru determinarea cuantumului remuneraţiilor, precum şi informaţiile aferente privind fonogramele utilizate. Utilizatorul care a primit din partea organismelor de gestiune colectivă o asemenea cerere va avea un termen de maximum 10 zile pentru pregătirea şi transmiterea documentaţiei solicitate.13. Organismele de gestiune colectivă au dreptul să ceară un audit extern pentru examinarea corectitudinii calculării remuneraţiei, de către un auditor agreat de toate părţile.14. Gradul de utilizare a fonogramelor publicate în scop comercial şi a reproducerilor acestora de către posturile de radio va putea fi determinat de organismele de gestiune colectivă desemnate de ORDA drept colectoare pentru artiştii interpreţi sau executanţi şi pentru producătorii de fonograme, în mod direct ori prin comandarea de monitorizări ale activităţii de radiodifuzare a utilizatorilor.15. Pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute de prezenta metodologie, utilizatorii datorează triplul sumelor legal datorate pentru tipul de utilizare ce a făcut obiectul faptei ilicite, în condiţiile art. 139 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare.16. Prezenta metodologie va putea fi modificată numai după 3 ani de la data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia cazului în care dispoziţiile Legii nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, sunt modificate înainte de împlinirea acestui termen, caz în care organismele de gestiune colectivă sau utilizatorii vor putea solicita iniţierea unei noi proceduri de negociere şi înainte de împlinirea termenului de 3 ani.”Prin întâmpinarea comună depusă, SRR şi ARCA au invocat excepţia lipsei calităţii procesuale active a reclamantelor, întemeiată în esenţă pe ideea gestiunii colective facultative aplicabilă în cauză coroborată cu lipsa dovezii mandatului de reprezentare.Pe fondul cauzei cele două pârâte au criticat metodologia propusă de reclamante, considerând că aceasta extinde în mod nelegal obligaţia de plată a remuneraţiei la toate fonogramele publicate în scop comercial şi nu se rezumă la cele aflate în repertoriul gestionat de către organismele de gestiune colectivă.Totodată au fost aduse critici şi cu privire la modalitatea de calcul progresivă, în trepte, în raport cu ponderea utilizării muzicii în programele radiodifuzorilor, precum şi cu privire la procentele aplicate pe fiecare treaptă a ponderilor.Pârâta, FM KISS FM, printr-o adresă depusă la dosarul cauzei, arată că subscrie la întâmpinarea depusă de ARCA şi SRR.Prin întâmpinarea comună depusă de S.C. Radio XXI – S.A. şi Europa FM, aceste două pârâte, în esenţă, formulează aceleaşi critici ca şi pârâtele ARCA şi SRR, respectiv cele referitoare la modalitatea de calcul şi procentele aplicabile.De asemenea, susţin excepţia lipsei calităţii procesuale active a reclamantelor ARCA şi SRR.Analizând întregul material probator, completul de arbitri reţine următoarele:Cu privire la excepţia lipsei calităţii procesuale active a reclamantelor CREDIDAM şi UPFR, excepţie invocată de pârâtele SRR şi ARCA şi susţinută de către celelalte pârâte, completul de arbitri urmează a o respinge, având în vedere că legitimitatea procesuală activă a reclamantelor este conferită de dispoziţiile Legii nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, care reglementează procedura de negociere a metodologiei privind remuneraţia echitabilă şi procedura de arbitraj.Astfel, art. 131^1 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că „Metodologia se negociază de către organismele de gestiune colectivă cu reprezentanţii prevăzuţi la art. 131 alin. (2) lit. b)…”.UPFR şi CREDIDAM sunt organisme de gestiune colectivă înfiinţate prin Sentinţa civilă nr. 136 din 11 iunie 1996, pronunţată de Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti, respectiv prin Sentinţa civilă nr. 207 din 19 septembrie 1996, pronunţată de Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti.Ambele organisme au fost desemnate drept colectori în baza Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 185/2005 privind desemnarea organismelor de gestiune colectivă Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi (CREDIDAM) drept colector al remuneraţiilor cuvenite artiştilor interpreţi sau executanţi pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR) drept colector al remuneraţiilor cuvenite producătorilor de fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi a Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 104/2005 pentru publicarea Metodologiei privind remuneraţia datorată artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme pentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora de către organismele de radiodifuziune şi de televiziune, prin gestiune colectivă obligatorie.Prin urmare, susţinerile utilizatorilor potrivit cărora lipsa calităţii procesuale active ar depinde de calificarea tipului de gestiune aplicabil în cauză ca fiind gestiune colectivă facultativă sunt irelevante, în condiţiile în care textul de lege nominalizează expres care sunt părţile ce participă la negocierea metodologiilor, precum şi la procedura de arbitraj.Pe fondul cauzei, completul de arbitraj reţine:Cu privire la pct. 1 din metodologia propusă de către reclamante, se impun următoarele precizări:Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, utilizează în conţinutul său [art. 123^1 alin. (1) lit. f) şi art. 123^2 alin. (1) lit. f)] sintagmele fonograme de comerţ şi fonograme publicate în scop comercial, fără însă a le defini.Pentru a defini cele două noţiuni, apreciem că trebuie avut în vedere regimul juridic diferit pe care legiuitorul li-l consacră.Astfel, în privinţa fonogramelor de comerţ, regimul gestiunii colective este obligatoriu, spre deosebire de cazul fonogramelor publicate în scop comercial, unde regimul de gestiune colectivă este facultativ.Pornind de la această delimitare, considerăm că obligativitatea gestiunii colective este justificată de existenţa acelor situaţii în care modul de exploatare a operelor sau a prestaţiilor face imposibilă urmărirea individuală a dreptului privind remuneraţia echitabilă, ipoteză corespunzătoare noţiunii "fonogramă de comerţ".Dimpotrivă, gestiunea colectivă facultativă corespunde ipotezei în care modul de exploatare a operelor sau prestaţiilor permite urmărirea individuală a dreptului privind remuneraţia echitabilă, ipoteză corespunzătoare noţiunii "fonogramă publicată în scop comercial".Faţă de criteriile mai sus enunţate, completul de arbitraj apreciază că prin sintagma fonogramă de comerţ se înţelege acea fonogramă ce se comunică public sau se radiodifuzează de acea categorie de utilizatori în raport cu care este imposibilă exercitarea în mod individual a dreptului la remuneraţie echitabilă de către titularii drepturilor conexe dreptului de autor; prin sintagma fonogramă publicată în scop comercial se înţelege acea fonogramă ce se comunică public sau se radiodifuzează de acea categorie de utilizatori în raport cu care este posibilă exercitarea în mod individual a dreptului la remuneraţie echitabilă de către titularii drepturilor conexe dreptului de autor.În speţă, apreciem că este vorba despre dreptul la remuneraţie echitabilă pentru utilizarea fonogramelor publicate în scop comercial de către societăţile de radiodifuziune, astfel că gestiunea colectivă a acestui drept este una facultativă, potrivit prevederilor art. 123^2 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare.De aceea se impune modificarea pct. 1 din metodologia propusă de reclamante în sensul adăugării următoarelor condiţii:a) sunt utilizate fonograme care se află în repertoriul gestionat de organismele de gestiune colectivă respective, pe baza mandatului sau a contractelor de reprezentare date/încheiate în condiţiile legii;b) organismul de radiodifuziune nu este îndreptăţit ca, pentru anumite fonograme utilizate, să gestioneze el însuşi drepturile conexe cuvenite artiştilor interpreţi sau executanţi ori producătorilor de fonograme, pe baza unui mandat sau contract de reprezentare ori în baza legii.Cu privire la pct. 2 din metodologia propusă de reclamante, completul arbitral constată întemeiate criticile aduse de pârâtele SRR şi ARCA în sensul că, potrivit dispoziţiilor art. 98 şi 105 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, pentru utilizarea prin radiodifuzare, artiştii interpreţi sau executanţi şi producătorii de fonograme au un drept la remuneraţie echitabilă, nu şi un drept de a autoriza sau de a interzice.Pct. 3 din metodologia propusă de reclamante urmează a fi înlăturat deoarece contravine dispoziţiilor legale, metodologia privind exercitarea dreptului la remuneraţia unică echitabilă nu trebuie să includă prevederi privind obţinerea autorizării radiodifuzării fonogramelor.Referitor la remuneraţia prevăzută la pct. 4 din metodologia propusă de reclamante, completul de arbitraj consideră că se impune renunţarea la utilizarea criteriului ponderii graduale pe trei nivele a muzicii în programe, urmând să se plătească o remuneraţie unică, prin aplicarea la totalul veniturilor brute lunare (fără TVA) obţinute din activitatea de radiodifuzare a unui cuantum de 2,5% ce corespunde unei utilizări a fonogramelor într-o pondere de 100% din totalul timpului de emisie, după formula: x = 2,5y/100, unde x reprezintă remuneraţia unică echitabilă cuvenită interpreţilor şi producătorilor de fonograme, iar y este ponderea radiodifuzării trimestriale a fonogramelor în cazul fiecărui utilizator.Propunerea prezentată de reclamante privind o remuneraţie în 3 trepte procentuale contravine art. 131^1 alin. (2) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare.Cuantumul de 2,5% reprezintă o remuneraţie echitabilă şi rezonabilă, ce corespunde şi nivelului practicat în ţări europene cu un grad de dezvoltare asemănătoare României. La stabilirea acestui procent s-au avut în vedere şi studiul Federaţiei Internaţionale a Industriei Fonografice, depus de către UPFR şi CREDIDAM, precum şi studiul Ministerului Culturii din Danemarca, depus de către pârâtele SRR şi ARCA.Aceeaşi este raţiunea pentru care pct. 6 din metodologia propusă de reclamante va fi modificat în sensul că sumele rezultate din aplicarea procentului la baza de calcul nu pot fi mai mici decât echivalentul în lei, la cursul BNR din ziua scadenţei, a 500 de euro pe trimestru.În ceea ce priveşte pct. 5 din metodologia propusă, se elimină fraza finală deoarece, în lipsa veniturilor, devin aplicabile prevederile stabilite la pct. 6 din metodologia propusă de reclamante (remuneraţia minimă datorată).Faţă de forma propusă de reclamante la pct. 7 din metodologie, opinia completului este în sensul menţinerii acesteia, justificat de faptul că, potrivit legislaţiei fiscale aplicabile, remuneraţia datorată nu este exclusă de la plata TVA.Pct. 8, 9, 10, 11 şi 12 din metodologia propusă de reclamante se menţin în forma propusă, nefiind contestate de pârâte.Pct. 13 din metodologia propusă de reclamante se menţine în forma propusă. Inserarea în textul metodologiei a obligaţiei de plată a auditului extern (modificare propusă prin întâmpinare de către S.C. Radio XXI S.A. şi Europa FM) ar fi ineficientă în condiţiile în care auditul profită părţii care a solicitat-o.Ca urmare a modificărilor aduse pct. 4 din metodologia propusă de reclamante, prin renunţarea la utilizarea criteriului ponderii progresivă, în trepte, a muzicii în programe, prevederile pct. 14 din metodologia propusă de reclamante urmează a fi eliminat, întrucât a rămas fără obiect.Aceeaşi soluţie de eliminare se impune şi în cazul pct. 15 din metodologia propusă de reclamante întrucât prin menţinerea prevederilor pct. 9 din metodologia propusă de reclamante s-a stabilit deja care este sancţiunea pentru întârzierile la plată.Pe cale de consecinţă, metodologia va fi renumerotată.PENTRU ACESTE MOTIVECOMPLETUL DE ARBITRAJHOTĂRĂŞTE:Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale active a CREDIDAM, cu sediul în str. Jules Michelet nr. 15-17, et. 2, ap. 11, sectorul 1, Bucureşti, şi a UPFR, cu sediul în str. Nicolae Titulescu nr. 88, sectorul 1, Bucureşti, ca neîntemeiată.Admite în parte cererea de arbitraj introdusă de reclamantele UPFR şi CREDIDAM în contradictoriu cu pârâtele SRR, cu sediul în str. General Berthelot nr. 60-64, sectorul 1, Bucureşti, ARCA, cu sediul în intrarea Victor Eftimiu nr. 5-7, et. 9, ap. 58, sectorul 1, Bucureşti, S.C. Radio XXI – S.A., cu sediul în str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti, Europa FM, cu sediul în str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti, şi FM KISS FM, cu sediul în bd. Dimitrie Pompei nr. 9-9A, clădirea 20, et. 8, sectorul 2, Bucureşti.Stabileşte următoarea:METODOLOGIEprivind remuneraţia datorată artiştilor interpreţi sauexecutanţi şi producătorilor de fonogramepentru radiodifuzarea fonogramelor publicate în scop comercialori a reproducerilor acestora de către organismele de radiodifuziune1. Pentru utilizarea directă sau indirectă a fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora prin radiodifuzare, organismele de radiodifuziune au obligaţia să plătească o remuneraţie unică echitabilă organismelor de gestiune colectivă ale artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme, dar numai în condiţiile în care:a) sunt utilizate fonograme care se află în repertoriul gestionat de organismele de gestiune colectivă respective, pe baza mandatului sau contractelor de reprezentare date/încheiate în condiţiile legii;b) organismul de radiodifuziune nu este îndreptăţit ca pentru anumite fonograme utilizate să gestioneze el însuşi drepturile conexe cuvenite artiştilor interpreţi sau executanţi ori producătorilor de fonograme, pe baza unui mandat sau contract de reprezentare ori în baza legii.2. Utilizarea prin radiodifuzare a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, aduse anterior la cunoştinţă publică şi ale căror drepturi conexe patrimoniale se află în termenele de protecţie prevăzute de lege, de către organismele de radiodifuziune, dă naştere obligaţiei radiodifuzorului la plata unei remuneraţii echitabile către organismele de gestiune colectivă.3. Organismele de radiodifuziune au obligaţia să plătească trimestrial organismelor de gestiune colectivă desemnate de ORDA drept colectori pentru artiştii interpreţi sau executanţi şi producătorii de fonograme o remuneraţie reprezentând drepturi conexe patrimoniale pentru utilizarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, calculată prin aplicarea la totalul veniturilor brute lunare obţinute din activitatea de radiodifuzare (publicitate şi barter) a unui cuantum de 2,5% în cazul unei utilizări a fonogramelor în pondere de 100% din totalul timpului de emisie a programelor. În cazul unei utilizări mai reduse, cuantumul de 2,5% se reduce direct proporţional cu ponderea timpului de utilizare a fonogramelor în raport cu timpul total de emisie a programelor.4. Baza de calcul asupra căreia se aplică cuantumul de 2,5% o constituie totalitatea veniturilor brute lunare, mai puţin taxa pe valoarea adăugată, obţinute de utilizatori din activitatea de radiodifuzare incluzând, dar fără a se limita la acestea, veniturile din publicitate, barter, abonamente, anunţuri şi informaţii, apeluri telefonice şi SMS-uri suprataxate, sponsorizări, concursuri şi jocuri radiodifuzate, închirieri spaţii de emisie, alte contribuţii financiare, autorizaţii de recepţie, venituri din radiodifuzări realizate la comandă, venituri provenite din asocieri sau alte activităţi corelate cu cea de radiodifuzare.5. Sumele rezultate din aplicarea procentelor la baza de calcul nu pot fi mai mici decât echivalentul în lei a 500 euro/trimestru calculat la cursul BNR din ziua scadenţei, reprezentând remuneraţia minimă datorată de utilizatori pentru fiecare post de radio deţinut.6. Remuneraţiilor prevăzute de prezenta metodologie li se adaugă şi cota de TVA.7. Remuneraţia se plăteşte trimestrial, până la data de 26 a primei luni următoare trimestrului pentru care este datorată.8. Pentru întârzieri la plată, utilizatorii datorează penalizări de 0,1% aferente sumelor neachitate la termen, pe zi de întârziere.9. Utilizatorii au obligaţia să transmită organismelor de gestiune colectivă ale artiştilor interpreţi şi producătorilor de fonograme, până la data de 25 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, un raport care va cuprinde:a) lista completă în format electronic (excel, tabelar) a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora radiodifuzate, conform modelului de playlist din tabelul de mai jos. Aceste liste constituie baza de repartizare a remuneraţiilor încasate de organismele de gestiune colectivă a drepturilor conexe prevăzute în prezenta metodologie;

*Font 7*
Nr.
crt.

Data
difu-
zării

Ora
difu-
zării

Minute
difu-
zate

Secunde
difu-
zate

Titlul
piesei

Autorul
muzicii

Artist

Orches-
tră/
forma-
ţie/grup
Nr.
de
ar-
tişti
Album

Nr.
cata-
log

Label

Pro-
ducă-
tor

Ţara

Anul
înre-
gis-
trării
Tipul
înre-
gis-
trării
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Tipul înregistrării se referă la înregistrarea originală, remixată, remasterizată etc.b) baza de calcul a sumelor virate.10. Raportul va fi transmis în format electronic (excel, tabelar) şi va fi însoţit de o adresă de înaintare, purtând numele reprezentantului legal, semnătura acestuia şi ştampila utilizatorului, adresă prin care va fi confirmată pe propria răspundere veridicitatea informaţiilor ce sunt conţinute în raport.11. La solicitarea scrisă a organismelor de gestiune colectivă, utilizatorul are obligaţia de a comunică acestora copii certificate pe propria răspundere de reprezentantul legal de pe documentele cuprinzând informaţiile pe baza cărora s-a determinat baza de calcul, copii certificate de pe documentele necesare pentru determinarea cuantumului remuneraţiilor, precum şi informaţiile aferente privind fonogramele utilizate. Utilizatorul care a primit din partea organismelor de gestiune colectivă o asemenea cerere va avea un termen de maximum 10 zile pentru pregătirea şi transmiterea documentaţiei solicitate.12. Organismele de gestiune colectivă au dreptul să ceară un audit extern pentru examinarea corectitudinii calculării remuneraţiei, de către un auditor agreat de toate părţile.13. Prezenta metodologie va putea fi modificată numai după 3 ani de la data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia cazului în care dispoziţiile Legii nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, sunt modificate înainte de împlinirea acestui termen, caz în care organismele de gestiune colectivă sau utilizatorii vor putea solicita iniţierea unei noi proceduri de negociere şi înainte de împlinirea termenului de 3 ani.Pronunţată astăzi, 22 septembrie 2010, la sediul ORDA din Bucureşti, Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 3.Executorie de la data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I.Cu apel în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.Completul de arbitraj:Ţiclea Alexandru – preşedinteGozia Dan Cristian – arbitruDavid Alice Mihaela – arbitruCiuraru Remus – arbitruŞtiolică Florin – arbitru–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x