DECIZIE nr. 282 din 28 martie 2006

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 368 din 27 aprilie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 107 14/07/2005
ActulREFERIRE LAOUG 150 31/10/2002
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 150 31/10/2002 ART. 1
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 150 31/10/2002 ART. 4
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 150 31/10/2002 ART. 8
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 57
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorMihaela Cîrstea – procurorValentina Bărbăţeanu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, excepţie ridicată de Savin Năstase în Dosarul nr. 5.444/2005 al Tribunalului Arad – Secţia comercială şi contencios administrativ.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza aflându-se în stare de judecată, Curtea acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că autorul excepţiei critică aspecte legate de aplicarea şi interpretarea prevederilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 30 noiembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 5.444/2005, Tribunalul Arad – Secţia comercială şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate. Excepţia de neconstituţionalitate a fost invocată de Savin Năstase într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect anularea unui ordin emis de preşedintele Casei de Asigurări de Sănătate Arad.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textele de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 47, 53 şi 57 din Constituţie. În opinia sa, nimeni nu poate fi obligat să îşi respecte sau să îşi exercite un drept propriu şi consideră că nu poate fi obligat să achite contribuţia la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, din moment ce nu doreşte să beneficieze de servicii medicale pe teritoriul României.Tribunalul Arad – Secţia comercială şi contencios administrativ apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Precizează că reglementarea obligaţiei de contribuţie la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate reprezintă consacrarea la nivelul legii a regulii constituţionale potrivit căreia cetăţenii au dreptul la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat. Apreciază că obligaţia persoanelor de a contribui la constituirea fondului menţionat nu pune în discuţie restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi. În ceea ce priveşte critica prin raportare la dispoziţiile art. 57 din Constituţie, consideră că nu poate fi reţinută, întrucât aceste prevederi constituţionale nu au incidenţă în cauză.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 21 iulie 2005. Dispoziţiile de lege criticate au următorul conţinut:– Art. 1 alin. (2) lit. d): "Asigurările sociale de sănătate sunt obligatorii şi funcţionează ca un sistem unitar, pe baza următoarelor principii: (…)d) participarea obligatorie la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru formarea fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate;";– Art. 4 alin. (1): "Sunt asiguraţi, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, toţi cetăţenii români cu domiciliul în ţară, precum şi cetăţenii străini şi apatrizii care au domiciliul sau reşedinţa în România şi fac dovada plăţii contribuţiei la fond, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.";– Art. 8 alin. (1): "Obligaţia virării contribuţiei pentru asigurările sociale de sănătate revine persoanei juridice sau fizice care angajează persoane pe bază de contract individual de muncă sau în baza unui statut special prevăzut de lege, precum şi persoanelor fizice, după caz."În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine următoarelor dispoziţii din Legea fundamentală: art. 47 – "Nivelul de trai", art. 53 – "Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi" şi art. 57 – "Exercitarea drepturilor şi a libertăţilor".Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că stabilirea existenţei sau inexistenţei calităţii de asigurat a autorului excepţiei şi, implicit, obligativitatea plăţii contribuţiei la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate constituie o problemă de fapt care excedează competenţei instanţei de contencios constituţional. Pronunţarea asupra aspectelor de interpretare şi aplicare a legii este de competenţa exclusivă a instanţei de judecată în faţa căreia a fost ridicată excepţia de neconstituţionalitate.Pe de altă parte, deşi autorul excepţiei susţine că prevederile criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 încalcă dispoziţiile art. 47, 53 şi 57 din Constituţie, nu argumentează în nici un fel în ce rezidă această contradicţie, astfel încât şi sub acest aspect critica este neîntemeiată, urmând a fi respinsă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, excepţie ridicată de Savin Năstase în Dosarul nr. 5.444/2005 al Tribunalului Arad – Secţia comercială şi contencios administrativ.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 martie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Valentina Bărbăţeanu––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x