Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 123 din 11 februarie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.278/2002
Nicolae Popa – preşedinteCostică Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorLucian Stângu – judecătorIoan Vida – judecătorFlorentina Baltă – procurorGabriela Dragomirescu – magistrat-asistent şefPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.278/2002. Excepţia a fost ridicată de Virginia Ghiorghe în Dosarul nr. 1.943/2003 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a V-a civilă.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca devenită inadmisibilă, întrucât Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 a fost aprobată prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 10 septembrie 2003, pronunţată în Dosarul nr. 1.943/2003, Tribunalul Bucureşti – Secţia a V-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.278/2002. Excepţia a fost ridicată de Virginia Ghiorghe într-o cauză având ca obiect contestaţia la cuantumul taxei judiciare de timbru aferente unei contestaţii la executare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile art. 61 din ordonanţa criticată, precum şi cele ale pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea ordonanţei, prevederi potrivit cărora contestaţiile împotriva modului de stabilire a taxelor judiciare de timbru se soluţionează prin dispoziţie motivată a primarului, iar împotriva acesteia se poate introduce acţiune la judecătorie, "sunt neconstituţionale în raport cu principiile constituţionale ale independenţei justiţiei şi separaţiei puterilor în stat, precum şi cu jurisprudenţa instanţei de contencios constituţional". În sprijinul acestor susţineri se invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 127 din 17 martie 2003.Tribunalul Bucureşti – Secţia a V-a civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 este întemeiată şi ar trebui admisă, pentru aceleaşi considerente care au justificat deciziile Curţii Constituţionale nr. 127 din 27 martie 2003 şi nr. 233 din 5 iunie 2003. În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea unor prevederi din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002, apreciază că acestea nu pot face obiectul controlului de constituţionalitate, în legătură cu acestea urmând să se pronunţe tribunalul.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. În acest sens, arată că "stabilirea cuantumului taxei judiciare de timbru constituie un aspect prejudicial de care depinde înfăptuirea actului de justiţie şi revine, în exclusivitate, instanţei judecătoreşti învestite cu soluţionarea pricinii", astfel că prin "darea în competenţa unor autorităţi ale administraţiei publice a soluţionării contestaţiilor împotriva modului de stabilire, de către instanţa de judecată, a taxei judiciare de timbru" se încalcă principiul separaţiei puterilor în stat consacrat în art. 1 alin. (4) din Constituţie, republicată, precum şi, implicit, prevederile constituţionale ale art. 126 alin. (1).Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, republicată, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicată, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.278/2002.Art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevede: „(1) Stabilirea, constatarea, controlul, urmărirea şi încasarea impozitelor şi taxelor locale, a majorărilor de întârziere, a penalităţilor, a amenzilor şi a oricăror venituri proprii ale bugetelor locale, soluţionarea obiecţiilor şi contestaţiilor formulate împotriva actelor de control şi de impunere având ca obiect constatarea şi stabilirea acestor venituri, precum şi executarea creanţelor bugetare locale se efectuează de către autorităţile administraţiei publice locale sau prin compartimentele de specialitate ale acestora, după caz, în funcţie de atribuţiile specifice, potrivit legii.(2) Taxele cuvenite bugetelor locale în condiţiile art. 74 sunt asimilate impozitelor şi taxelor locale." … Pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.278/2002, prevede: „Stabilirea, constatarea, controlul, urmărirea şi încasarea impozitelor şi taxelor locale, precum şi a oricăror alte venituri proprii ale bugetelor locale se efectuează de către autorităţile administraţiei publice locale sau prin compartimentele de specialitate ale acestora, după caz, ţinându-se seama de atribuţiile specifice, potrivit legii.”În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate prevederile menţionate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (4), introdus prin Legea de revizuire a Constituţiei nr. 429/2003, şi ale art. 125 alin. (1), modificat prin aceeaşi lege şi devenit art. 126 alin. (1) din Constituţia republicată, dispoziţii care prevăd:– Art. 1 alin. (4): "Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor – legislativă, executivă şi judecătorească – în cadrul democraţiei constituţionale.";– Art. 126 alin. (1): "Justiţia se realizează prin Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege."Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că aceasta urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.Astfel, ulterior sesizării Curţii Constituţionale prin Încheierea din 10 septembrie 2003, Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 a fost abrogată expres prin art. 298 alin. (1) pct. 27 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, iar soluţia de principiu cuprinsă în art. 61 din ordonanţă, criticat ca fiind neconstituţional, nu a fost preluată de actul normativ menţionat. Totodată, potrivit art. 297 din lege, Codul fiscal intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2004, aşa încât, în prezent, dispoziţia de lege criticată nu mai este în vigoare. În consecinţă, în temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, potrivit căruia „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare […]”, excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă şi urmează să fie respinsă.În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele legale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.278/2002, Curtea constată că şi aceasta este inadmisibilă şi urmează să fie respinsă, în temeiul dispoziţiilor art. 23 alin. (1), coroborat cu alin. (6) al aceluiaşi articol din Legea nr. 47/1992, republicată.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicată, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:I. Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Virginia Ghiorghe în Dosarul nr. 1.943/2003 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a V-a civilă.II. Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.278/2002, excepţie ridicată de acelaşi autor în dosarul aceleiaşi instanţe.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 ianuarie 2004.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent şef,Gabriela Dragomirescu––––