privind asigurarea informării corecte a opiniei publice
Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de autoritate unica de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,convinsi ca libertatea de exprimare şi asigurarea accesului neingradit la orice informaţie de interes public constituie fundamente esenţiale ale unei societăţi democrate,ţinând seama de faptul ca exercitarea dreptului la libera exprimare comporta îndatoriri, dar şi responsabilităţi,având în vedere obligaţia radiodifuzorilor de a informa în mod obiectiv publicul prin prezentarea corecta a faptelor şi a evenimentelor, precum şi obligaţia Consiliului Naţional al Audiovizualului de a apara, în domeniul programelor audiovizuale, dreptul publicului de a pretinde corectitudine şi respect pentru adevăr în tratarea informaţiilor difuzate,în temeiul art. 3 alin. (2) şi al art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr. 504/2002,membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului adopta următoarea decizie: +
Articolul 1(1) Informarea publicului în probleme controversate de natura politica, economică, socială şi culturală va respecta următoarele principii: … a) favorizarea liberei formari a opiniilor; … b) asigurarea imparţialităţii şi echilibrului, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie; … c) asigurarea unei dinstinctii clare între faptele şi opiniile prezentate; … d) evitarea oricăror forme de discriminare, în special pe considerente de rasa, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie. … (2) Principiile enunţate la alin. (1) nu exclud posibilitatea radiodifuzorului de a-şi exprima opinia în legătură cu subiectul prezentat. … +
Articolul 2Comunicarea, comentarea sau punerea în dezbatere, în cadrul serviciilor de programe, a oricăror informaţii referitoare la fapte sau evenimente locale, naţionale ori internaţionale sau la acţiuni hotărâte de autorităţile publice trebuie să asigure informarea corecta a publicului şi sa favorizeze libera formare a opiniilor. +
Articolul 3Radiodifuzorii au obligaţia de a asigura în cadrul emisiunilor cu caracter informativ respectarea următoarelor exigente:a) rigoare şi exactitate în redactarea şi prezentarea informaţiilor, astfel încât sensul stirilor sa nu fie deformat prin modul de formulare, prin titluri, prin trunchiere sau prin alte procedee tehnice; … b) acuratete şi imparţialitate în relatarea stirilor; … c) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul sa existe o conexiune reală; … d) să se asigure distincţia clara dintre reconstituirea faptului cu ajutorul altor persoane şi imaginile şi/sau sunetul înregistrate la evenimentul real; … e) în cazul prezentării de materiale audiovizuale provenind din surse externe redactiei, să se precizeze acest lucru; … f) în enunţarea unor ipoteze sau a unor relaţii de cauzalitate privind producerea unor eventuale catastrofe, să se solicite şi un punct de vedere al unei persoane cu competenţa în domeniu; … g) sondajele de opinie prezentate trebuie să fie însoţite de următoarele informaţii: … – denumirea instituţiei care a realizat sondajul;– data sau intervalul în care a fost efectuat sondajul şi metodologia utilizata;– dimensiunea esantionului şi eroarea maxima de esantionare;– solicitantul sondajului;h) televotul sau anchetele făcute pe strada nu vor fi prezentate ca fiind reprezentative pentru opinia publică ori pentru un anumit grup social sau etnic. … +
Articolul 4(1) În cazul informării asupra unor accidente, dezastre sau tragedii colective se va evita accentuarea gratuita a stării de ingrijorare şi se vor cita sursele de informare. … (2) Se vor evita speculatiile asupra evenimentelor tragice, a cauzelor şi consecinţelor lor ori prezentarea repetată a unor imagini socante, pentru a nu provoca temeri inutile sau panica în rândul publicului. … (3) Nu se va preciza numele victimelor, până la comunicarea sau confirmarea oficială a acestora. … +
Articolul 5(1) Radiodifuzorii care dau publicităţii date, informaţii, avertizari şi prognoze meteorologice sunt obligaţi sa precizeze sursa de informare. … (2) Serviciile publice de radio şi televiziune sunt obligate sa aducă la cunoştinţa publicului, în mod repetat, informaţiile, prognozele generale şi avertizarile meteorologice referitoare la fenomenele meteorologice periculoase, furnizate de Centrul meteorologic naţional. … +
Articolul 6În vederea informării corecte a populaţiei despre iminenta producerii unor dezastre şi a zonelor de risc potenţial, despre măsurile de prevenire, de intervenţie operativă şi de refacere în cazul dezastrelor (calamitati naturale şi alte catastrofe), pentru diminuarea efectelor sociale, economice şi ecologice ale acestora, radiodifuzorii sunt obligaţi sa confrunte informaţiile primite din surse proprii sau de la colaboratori ocazionali cu informaţiile deţinute de autorităţile competente, înainte de a transmite ştiri şi puncte de vedere care pot genera panica în randurile populaţiei; în cazul în care versiunile primite diferă, se va transmite în mod obligatoriu şi informaţia provenită de la sursa autorizata legal, cu menţionarea acesteia. +
Articolul 7(1) Informaţiile şi comunicatele oficiale ale autorităţilor publice cu privire la dezastre, la starea de urgenţă sau la starea de asediu trebuie difuzate integral şi cu prioritate. … (2) În conformitate cu prevederile legale, decretul de instituire a stării de asediu sau a stării de urgenta, împreună cu măsurile urgente de aplicare, se aduc neîntârziat la cunoştinţa populaţiei; decretul se difuzează pe posturile de radio şi de televiziune, în cel mult două ore de la semnare, şi este difuzat în mod repetat în primele 24 de ore de la instituirea stării de asediu sau de urgenta. … (3) Informaţiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgenţă, cu excepţia celor referitoare la dezastre, se dau publicităţii numai cu avizul autorităţilor militare. … (4) Pe timpul stării de asediu sau al stării de urgenta radiodifuzorii sunt obligaţi sa transmită, cu prioritate, mesajele autorităţilor militare, la cererea acestora. … +
Articolul 8(1) Prezenta siglei serviciului de programe de televiziune pe întreaga durata a difuzării, cu excepţia timpului afectat publicităţii, este obligatorie. … (2) Afişarea pe ecran a informaţiilor ce se impun pentru precizarea caracterului transmisiei este obligatorie în următoarele cazuri: … a) la transmiterea în direct a unor emisiuni, evenimente sau manifestări, cu excepţia buletinelor de ştiri, se va face menţiunea "transmisiune în direct" sau "direct" pe întreaga durata a emisiunii sau transmisiei; … b) la difuzarea în reluare a emisiunilor informative, politice, social-economice, sportive, culturale, religioase şi de divertisment se va face menţiunea "reluare" sau "în reluare", pe întreaga durata a difuzării acestora. … +
Articolul 9În cazul utilizării unor imagini şi/sau înregistrări sonore de arhiva, în alte emisiuni decât cele având caracter retrospectiv declarat, este obligatorie informarea publicului prin menţiunea "arhiva"; data filmarii sau a înregistrării trebuie precizată dacă este necesar pentru înţelegerea corecta a informatiei. +
Articolul 10(1) Încălcarea prevederilor art. 3 lit. e)-h), ale art. 4 alin. (1) şi (3) şi ale art. 5-9 se sancţionează potrivit dispoziţiilor art. 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002. … (2) În cazul nerespectării celorlalte dispoziţii ale prezentei decizii, Consiliul Naţional al Audiovizualului va adresa radiodifuzorului o somaţie pe care acesta este obligat sa o comunice publicului în condiţiile prevăzute în Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 52 din 4 martie 2003 privind obligaţia radiodifuzorilor de a aduce la cunoştinţa publicului somatiile şi sancţiunile aplicate de Consiliul Naţional al Audiovizualului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 147 din 6 martie 2003. … Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului,Ralu FilipBucureşti, 25 septembrie 2003.Nr. 274.––-