DECIZIE nr. 274 din 24 februarie 2009

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 25/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 19 martie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 310 12/07/2006
ActulREFERIRE LALEGE 95 14/04/2006
ActulREFERIRE LAOUG 107 14/07/2005
ActulREFERIRE LAOUG 150 31/10/2002
ActulREFERIRE LAOUG 150 31/10/2002 ART. 51
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic din Legea nr. 310/2006 privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic din Legea nr. 310/2006 privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, excepţie ridicată de Corneliu Liviu Popescu în Dosarul nr. 24.760/3/2007 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, lipsind cealaltă parte.Având în vedere cererea autorului excepţiei pentru a se reface procedura de citare cu partea lipsă, Curtea a amânat judecarea cauzei la 10 februarie 2009, dezbaterile publice fiind consemnate în încheierea din aceeaşi dată, când Curtea a amânat pronunţarea la 17 februarie 2009 şi, apoi, la 24 februarie 2009.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 3 iunie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 24.760/3/2007, Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic din Legea nr. 310/2006, excepţie ridicată de Corneliu Liviu Popescu în cauza ce are ca obiect judecarea cererii de pretenţii formulate de autorul excepţiei.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile articolului unic din Legea nr. 310/2006 contravin prevederilor art. 15 alin. (2) şi art. 115 alin. (7) şi (8) din Constituţie. Se arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005 a fost abrogată prin Legea nr. 95/2006, cu efect din data de 28 mai 2006. Articolul unic din Legea nr. 310/2006, care respinge Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005, a fost adoptat ulterior, şi anume la data de 12 iulie 2006, intrând în vigoare la trei zile de la publicare.Având în vedere că legea de respingere a unei ordonanţe produce efecte numai pentru viitor, respingerea unei ordonanţe abrogate "lasă impresia că ordonanţa ar fi în vigoare până la respingerea ei". În acest mod, legea de respingere a unei ordonanţe deja abrogate anterior şi care nu conţine nicio precizare în sensul că ordonanţa respinsă nu mai era în vigoare din momentul abrogării sale este retroactivă. Se apreciază că, în cauză, este aplicabil raţionamentul Curţii Constituţionale din Decizia nr. 98 din 5 aprilie 2001.Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia este întemeiată. Se arată că lipsa oricărei precizări din cuprinsul Legii nr. 310/2006 în sensul recunoaşterii ca valide a abrogării prin dispoziţiile Legii nr. 95/2006 a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002, se interpretează că legiuitorul a dorit respingerea cu efect retroactiv.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, deoarece aspectele invocate de autorul excepţiei vizează, în realitate, probleme legate de modul de interpretare şi de aplicare în perioada 1 februarie 2006 – 26 mai 2006, a dispoziţiilor art. 51 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002, care erau în vigoare în acea perioadă.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale. Se arată că prevederile articolului unic din Legea nr. 310/2006 au caracter retroactiv, întrucât Legea nr. 310/2006 nu menţionează dacă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2006 şi-a încetat aplicabilitatea de la data abrogării ei.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile articolului unic din Legea nr. 310/2006 privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din 24 iulie 2006, cu următorul cuprins: „Se respinge Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107 din 14 iulie 2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 21 iulie 2005.”Prevederile constituţionale invocate în motivarea excepţiei sunt cele ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii şi ale art. 115 alin. (7) şi (8) referitor la aprobarea sau respingerea ordonanţelor.Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că, la data de 28 mai 2006, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 a fost abrogată expres prin art. 317 alin. (3) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Ca urmare, implicit a fost abrogată şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate. Ulterior, prin Legea nr. 310/2006 a fost respinsă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005.Se susţine, de către autorul excepţiei, că respingerea prin lege a unei ordonanţe abrogate "lasă impresia că ordonanţa ar fi în vigoare până la respingerea ei".Faţă de susţinerile autorului excepţiei, Curtea reţine că aspectele invocate de acesta vizează, în realitate, probleme legate de modul de interpretare a legii. Astfel, întrucât Legea nr. 310/2006 nu menţionează că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005 şi-a încetat aplicabilitatea la data abrogării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002, se poate interpreta, în opinia autorului excepţiei, că această ordonanţă de urgenţă, şi anume Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005, ar fi în vigoare la data respingerii ei.Având în vedere dispoziţiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cărora Curtea Constituţională se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, ţinând cont de considerentele expuse, Curtea constată că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic din Legea nr. 310/2006 privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, excepţie ridicată de Corneliu Liviu Popescu în Dosarul nr. 24.760/3/2007 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 februarie 2009.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x