DECIZIE nr. 273 din 24 februarie 2011

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 28/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 375 din 30 mai 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 998 08/07/2010
ActulREFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 55
ActulREFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 56
ActulREFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 57
ActulREFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 58
ActulREFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 59
ActulREFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 196
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 263 16/12/2010 ART. 95
ActulREFERIRE LALEGE 338 31/05/2002
ActulREFERIRE LAOUG 49 29/03/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 42
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 43
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 44
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 47
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 77
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 22 29/06/2015

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 95 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice



Augustin Zegrean – preşedinteAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorMircea Ştefan Minea – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentCu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia ConstantinPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Dan Chiriţă în Dosarul nr. 5.032/110/2008 al Curţii de Apel Bacău – Secţia civilă, minori şi familie, conflicte de muncă şi asigurări sociale şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.055D/2010.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Preşedintele dispune să se facă apelul şi în dosarele nr. 1.543D/2010 şi nr. 2.873D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a aceloraşi dispoziţii de lege, excepţie ridicată de Gheorghe Timaru şi Vasile Alexiuc în dosarele nr. 1.067/110/2009 şi nr. 1.738/110/2009 ale Curţii de Apel Bacău – Secţia civilă, minori şi familie, conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Curtea, având în vedere că obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 1.055D/2010, nr. 1.543D/2010 şi nr. 2.873D/2010 este identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 1.543D/2010 şi nr. 2.873D/2010 la Dosarul nr. 1.055D/2010, care este primul înregistrat.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, sens în care invocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:Prin încheierile din 24 februarie 2010, 14 aprilie 2010 şi 12 mai 2010, pronunţate în dosarele nr. 5.032/110/2008, nr. 1.067/110/2009 şi nr. 1.738/110/2009, Curtea de Apel Bacău – Secţia civilă, minori şi familie, conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale.Excepţia a fost ridicată de Dan Chiriţă cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.144 din 30 iunie 2009, pronunţată de Tribunalul Bacău în Dosarul nr. 5.032/110/2008, de Gheorghe Timaru cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.527 din 11 noiembrie 2009, pronunţată de Tribunalul Bacău în Dosarul nr. 1.067/110/2009, şi de Vasile Alexiuc cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.367/D din 7 octombrie 2009, pronunţată de Tribunalul Bacău în Dosarul nr. 1.738/110/2009.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că textul de lege criticat, care prevede luarea în calcul la stabilirea punctajului mediu anual a unor stagii de cotizare reduse pentru persoanele care au desfăşurat activitatea în condiţii speciale sau în condiţii de handicap preexistent calităţii de asigurat, este neconstituţional, întrucât nu cuprinde în ipoteza sa şi asiguraţii prevăzuţi la art. 42 din Legea nr. 19/2000, care au desfăşurat activităţi încadrate de lege în condiţii deosebite de muncă. Astfel, se încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, acestor din urmă asiguraţi nefiindu-le aplicat acelaşi tratament legal ca şi celor menţionaţi mai sus.Curtea de Apel Bacău – Secţia civilă, minori şi familie, conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001 şi aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 338/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.Textul de lege criticat prevedea următoarele: "34. Articolul 77 va avea următorul cuprins:«Art. 77 – (1) Punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determină prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare, prevăzut în anexa nr. 3.(2) În situaţia asiguraţilor prevăzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevăzute la aceste articole.(3) În situaţiile prevăzute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevăzute în anexele nr. 4 şi 5.(4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual şi a numărului de puncte realizat în fiecare lună se utilizează cinci zecimale."»Dispoziţiile art. 43 şi 47 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, reglementau stagiile de cotizare şi vârstele de pensionare ale persoanelor care au desfăşurat munca în condiţii speciale, respectiv în condiţii de handicap preexistent calităţii de asigurat ori fiind nevăzători.Curtea constată că, ulterior sesizării sale, textul de lege criticat a fost abrogat prin dispoziţiile art. 196 lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010.Actul normativ abrogator a preluat însă soluţia legislativă criticată în cuprinsul art. 95, care prevede că: "(1) Punctajul mediu anual realizat de asigurat se determină prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale ale asiguratului la numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare, prevăzut în anexa nr. 5 sau, după caz, anexa nr. 6.(2) În situaţia persoanelor prevăzute la art. 56-59, la stabilirea punctajului mediu anual se iau în considerare stagiile de cotizare complete prevăzute la aceste articole.(3) În cazul persoanelor care realizează stagii de cotizare în mai multe situaţii, pentru care legea prevede stagii complete de cotizare diferite, punctajul mediu anual se determină prin însumarea punctajelor medii anuale calculate corespunzător stagiilor complete de cotizare prevăzute de prezenta lege, pentru fiecare dintre situaţiile respective.(4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual şi a punctajului lunar se utilizează 5 zecimale."Persoanele aflate în ipoteza art. 56-59 din Legea nr. 263/2010 sunt, de asemenea, o parte dintre categoriile de persoane care au desfăşurat munca în condiţii speciale de muncă, precum şi cei care au desfăşurat munca în condiţii de handicap preexistent calităţii de asigurat şi nevăzătorii.Aşa fiind, obiect al analizei de constituţionalitate urmează a-l constitui prevederile art. 95 din Legea nr. 263/2010.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că, în jurisprudenţa sa, a mai analizat aspectele de neconstituţionalitate invocate în prezenta cauză. Astfel, prin Decizia nr. 998 din 8 iulie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 539 din 3 august 2010, Curtea a arătat că persoanele care au desfăşurat activitate în condiţii deosebite şi despre care autorul excepţiei afirmă că se află într-o situaţie comparabilă cu cea a persoanelor care au desfăşurat munca în condiţii speciale beneficiază doar de reducerea vârstei de pensionare şi numai în condiţiile în care au realizat un stagiu complet de cotizare. În atare condiţii, este firesc ca punctajul mediu anual să se calculeze în funcţie de acest stagiu de cotizare, care reprezintă stagiul efectiv realizat, iar nu de un altul.În condiţiile în care art. 55 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 263/2010 prevede reducerea vârstelor standard de pensionare a persoanelor care au desfăşurat stagii de cotizare în condiţii deosebite de muncă, dar sub condiţia realizării stagiului complet de cotizare prevăzut de lege, Curtea apreciază că soluţia şi considerentele deciziei amintite îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 95 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, excepţie ridicată de Dan Chiriţă, Gheorghe Timaru şi Vasile Alexiuc în dosarele nr. 5.032/110/2008, nr. 1.067/110/2009 şi nr. 1.738/110/2009 ale Curţii de Apel Bacău – Secţia civilă, minori, familie, conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 februarie 2011.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x