Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 10 ianuarie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială, modificată şi completată prin Legea nr. 86/1997
Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorGabriela Ghita – procurorDoina Suliman – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială, modificată şi completată prin Legea nr. 86/1997, excepţie ridicată de Ioachim Toma Naumescu, prin procurator, în Dosarul nr. 122/2001 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ.Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 18 septembrie 2001 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi dată, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la 25 septembrie 2001 şi apoi la 2 octombrie 2001.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 10 aprilie 2001, pronunţată în Dosarul nr. 122/2001, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială, modificată şi completată prin Legea nr. 86/1997. Excepţia a fost ridicată de Ioachim Toma Naumescu, prin procurator, într-o cauza de contencios administrativ, în contradictoriu cu Direcţia generală de muncă şi protecţie socială Bucureşti.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate s-a susţinut oral, în faţa instanţei judecătoreşti, de către procuratorul autorului excepţiei ca dispoziţiile art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977, asa cum au fost modificate prin Legea nr. 86/1997, încalcă prevederile art. 5, 11, 18, 20, 21 şi 43 din Constituţie.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciază, pe de o parte, ca, "deşi Legea nr. 3/1977 a fost abrogată prin Legea nr. 19/2000, dispoziţiile acestui act normativ vor fi avute în vedere la soluţionarea pricinii, potrivit art. 172 alin. (1) din Legea nr. 19/2000„, iar pe de altă parte, ca dispoziţia legală criticata „nu are legătură directa cu textele constituţionale citate de mandatarul reclamantului”.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată este inadmisibila, deoarece Legea nr. 3/1977 a fost abrogată prin Legea nr. 19/2000, iar potrivit dispoziţiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională decide asupra excepţiei de neconstituţionalitate a unei legi ori a unei ordonanţe sau a unei dispoziţii dintr-o lege ori dintr-o ordonanţa în vigoare. Se mai precizează ca dispoziţiile legale criticate nici nu sunt determinante în soluţionarea cauzei, întrucât acestea reglementează modalităţile de plată a pensiei, iar litigiul în care s-a ridicat excepţia are ca obiect contestarea refuzului de stabilire a dreptului la pensie.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială (publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6 august 1977), modificată şi completată prin Legea nr. 86/1997 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 30 mai 1997).Examinând excepţia, Curtea constata ca Legea nr. 3/1977, cu modificările ulterioare, a fost abrogată potrivit dispoziţiilor art. 198 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000). De altfel, soluţionarea cauzei, având ca obiect înscrierea la pensie, iar nu modalitatea de plată a acesteia, nu depinde de dispoziţiile legale criticate.În consecinţa, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila şi urmează să fie respinsă, în cauza fiind aplicabile dispoziţiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, potrivit cărora „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţa în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei”.Instanţa de judecată a reţinut corect motivele de inadmisibilitate a excepţiei, dar nu s-a conformat dispoziţiilor alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, care prevăd ca „Dacă excepţia este inadmisibila, fiind contrară prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanţa o respinge printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea Constituţională”.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială, modificată şi completată prin Legea nr. 86/1997, excepţie ridicată de Ioachim Toma Naumescu, prin procurator, în Dosarul nr. 122/2001 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 octombrie 2001.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Doina Suliman──────────────────