DECIZIE nr. 270 din 12 mai 2005

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 523 din 20 iunie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 577 22/12/2003
ActulREFERIRE LADECIZIE 476 09/12/2003
ActulREFERIRE LADECIZIE 70 18/02/2003
ActulREFERIRE LALEGE 338 31/05/2002
ActulREFERIRE LADECIZIE 103 26/03/2002
ActulREFERIRE LAOUG 49 29/03/2001
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 40
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 80
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 168
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 180
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 22
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 34
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 138
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 902 16/12/2021

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorIon Tiucă – procurorDaniela Ramona Mariţiu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Valeria Sahleanu în Dosarul nr. 235/2005 al Tribunalului Buzău – Secţia civilă.La apelul nominal este prezent autorul excepţiei, personal, lipsă fiind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, autorul excepţiei solicită admiterea excepţiei, deoarece textul de lege criticat creează discriminări între persoanele pensionate după data de 1 aprilie şi cele pensionate anterior acestei date, deşi acestea se află în situaţii identice.Reprezentantul Ministerului Public, făcând referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. Arată că dispoziţiile de lege criticate nu contravin art. 16 alin. (1) din Constituţie, situaţia celor pensionaţi înainte de intrarea în vigoare a legii fiind diferită de cea a celor pensionaţi după intrarea în vigoare a dispoziţiilor criticate, iar la situaţii diferite tratamentul nu poate fi decât diferit.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin încheierea din 16 februarie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 235/2005, Tribunalul Buzău – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Valeria Sahleanu.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că art. 180 din Legea nr. 19/2000 a instituit o discriminare nejustificată între persoanele înscrise la pensie anterior datei de intrare în vigoare a acestei legi şi cele pensionate după această dată, fiind grav prejudiciate persoanele pensionate în temeiul legislaţiei anterioare. Hotărârile Guvernului emise în temeiul acestor dispoziţii legale au determinat scăderea punctajului de pensie iniţial stabilit pentru cei pensionaţi anterior, cu consecinţa diminuării relative a cuantumului pensiei. Această discriminare lezează demnitatea umană, dreptul la pensie, dreptul la viaţă şi la integritate fizică şi psihică, precum şi dreptul la ocrotirea sănătăţii.Tribunalul Buzău – Secţia civilă apreciază că excepţia ridicată este neîntemeiată, întrucât art. 180 din Legea nr. 19/2000 nu instituie nici privilegii şi nici discriminări, acesta fiind deopotrivă aplicabil pentru toţi pensionarii care se află în situaţii identice. Persoanele care s-au pensionat pe baza reglementărilor din legislaţia în vigoare anterior datei intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000 şi cele pensionate conform acestei legi se află în situaţii diferite, fapt ce justifică şi tratamentul juridic diferenţiat, fără a putea considera că acesta are caracter discriminator.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.Guvernul arată că dispoziţiile de lege criticate nu încalcă prevederile art. 47 din Constituţie, întrucât criteriile şi condiţiile pentru stabilirea dreptului la pensie, elementele şi modul de calcul al cuantumului pensiei, cum ar fi determinarea valorii punctului de pensie şi a punctajului mediu, anual şi estimat, operaţiunile de recorelare şi celelalte aspecte privind sistemul public de pensii sunt reglementate prin lege, respectiv prin Legea nr. 19/2000, astfel cum dispune alin. (2) al art. 47 din Legea fundamentală. De asemenea, nu sunt încălcate nici prevederile constituţionale ale art. 16 ce instituie principiul egalităţii, deoarece persoanele pensionate în baza legislaţiei anterioare sunt în situaţii diferite faţă de persoanele pensionate potrivit Legii nr. 19/2000, ceea ce justifică un tratament diferit, care nu îndreptăţeşte însă calificarea reglementării ca fiind discriminatorie şi, prin aceasta, neconstituţională, esenţială fiind voinţa legiuitorului de a elimina discrepanţele inerente, în raport cu posibilităţile financiare existente.În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate potrivit căreia dispoziţia de lege criticată vine în contradicţie cu prevederile art. 1 alin. (3), art. 20, art. 22 şi art. 34 alin. (1) din Constituţie, arată că nici aceasta nu poate fi reţinută, deoarece aceste dispoziţii din Constituţie conţin prevederi principiale, care nu au incidenţă în cauza dedusă controlului.Avocatul Poporului arată că nu poate fi reţinută susţinerea potrivit căreia dispoziţiile criticate încalcă art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, deoarece modul de calcul al punctajului mediu anual se face în aceleaşi condiţii pentru toate categoriile de pensionari aflate în aceeaşi situaţie, fără a determina privilegii sau discriminări. Dispoziţiile criticate reglementează o procedură tehnică prin a cărei aplicare se urmăreşte înlăturarea discrepanţelor inerente între cei pensionaţi sub imperiul legii anterioare şi cei pensionaţi după intrarea în vigoare a noii reglementări, fără ca aceste discrepanţe să îndreptăţească calificarea reglementării ca fiind discriminatorie. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 faţă de cele ale art. 47 din Constituţie, se arată că nici aceasta nu poate fi reţinută, deoarece conţinutul şi condiţiile acordării dreptului la pensie se stabilesc prin lege, şi numai în raport de resursele financiare existente, care pot fi alocate în acest sens potrivit art. 138 alin. (5) din Constituţie.În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000 faţă de prevederile art. 1 alin. (3), art. 20, art. 22 şi art. 34 alin. (1) din Constituţie, arată că aceste prevederi constituţionale nu au incidenţă în cauza dedusă controlului.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, ordonanţă aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Ulterior modificării aduse prin Legea nr. 338/2002, art. 180 din Legea nr. 19/2000 a fost modificat şi completat prin Legea nr. 577/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004.Acest text de lege are următorul conţinut:– Art. 180: "(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi pensiile de asigurări sociale de stat, pensiile suplimentare, pensiile de asigurări sociale pentru agricultori, stabilite pe baza legislaţiei anterioare, precum şi ajutoarele sociale stabilite potrivit legislaţiei de pensii devin pensii în înţelesul prezentei legi.(2) CNPAS va lua măsurile necesare astfel încât la data intrării în vigoare a prezentei legi să determine punctajul mediu anual al fiecărui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare, pe categoriile de pensii prevăzute la art. 40, din care s-a dedus contribuţia pentru asigurările sociale de sănătate, datorată conform legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilită în condiţiile art. 80.(3) Pensionarilor de asigurări sociale de stat ale căror drepturi stabilite în perioada 1 ianuarie 1998 – 31 martie 2001 sunt mai mari decât un punctaj mediu estimat pentru persoanele ce se vor pensiona în condiţiile prezentei legi, pe lângă punctajul mediu anual determinat conform prevederilor alin. (2), li se atribuie şi acest punctaj mediu estimat, care se are în vedere la operaţiunile de indexare şi recorelare.(3^1) Se exceptează de la prevederile alin. (3) pensionarii de asigurări sociale de stat ale căror drepturi de pensie s-au stabilit în baza salariilor din ultimii 5 ani de activitate sau pe baza salariilor de până la data de 1 aprilie 1992. Acestor categorii de persoane li se aplică prevederile alin. (2).(4) Punctajul mediu estimat, prevăzut la alin. (3), se calculează de CNPAS.(5) Punctajul mediu anual şi punctajul mediu estimat se pot corecta corespunzător recorelării prevăzute la art. 168 alin. (3)-(5).(5^1) După definitivarea procesului de recorelare, punctajul mediu anual al pensiilor cuvenite persoanelor prevăzute la alin. (3^1) nu poate fi mai mic decât cel calculat la data de 1 aprilie 2001.(6) Cuantumul pensiilor se stabileşte pe baza prevederilor art. 76, luându-se în considerare punctajul mediu anual sau punctajul mediu estimat, după caz, ce va fi stabilit conform alin. (2), (3), (5) şi (5^1).(7) În situaţia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei anterioare, se păstrează în plată cuantumul avantajos."Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că prin dispoziţia legală criticată sunt încălcate prevederile art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1) şi (2), art. 20, art. 22, art. 34 alin. (1) şi art. 47 din Constituţia României.– Art. 1 alin. (3): "România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme, în spiritul tradiţiilor democratice ale poporului român şi idealurilor Revoluţiei din decembrie 1989, şi sunt garantate.";– Art. 16 alin. (1) şi (2): "(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";– Art. 20: "(1) Dispoziţiile constituţionale privind drepturile şi libertăţile cetăţenilor vor fi interpretate şi aplicate în concordanţă cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu celelalte tratate la care România este parte.(2) Dacă există neconcordanţe între pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi legile interne, au prioritate reglementările internaţionale, cu excepţia cazului în care Constituţia sau legile interne conţin dispoziţii mai favorabile.";– Art. 22: "(1) Dreptul la viaţă, precum şi dreptul la integritate fizică şi psihică ale persoanei sunt garantate.(2) Nimeni nu poate fi supus torturii şi nici unui fel de pedeapsă sau de tratament inuman ori degradant.(3) Pedeapsa cu moartea este interzisă.";– Art. 34 alin. (1): "Dreptul la ocrotirea sănătăţii este garantat.";– Art. 47: "(1) Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială, de natură să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent.(2) Cetăţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurări sociale politice sau private, prevăzute de lege. Cetăţenii au dreptul şi la măsuri de asistenţă socială, potrivit legii."Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că art. 180 din Legea nr. 19/2000 prevede determinarea punctajului mediu anual al fiecărui pensionar „prin raportarea pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare… la valoarea unui punct de pensie stabilită în condiţiile art. 80”, fără a institui privilegii sau discriminări, acest text fiind deopotrivă aplicabil pentru toţi pensionarii care se află în situaţii identice. Determinarea punctajului mediu anual al fiecărei persoane este un procedeu de natură tehnică şi se face în aceleaşi condiţii pentru toate persoanele pensionate anterior datei intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000 şi urmează a se avea în vedere la recalcularea şi recorelarea pensiilor, operaţiune ce se efectuează eşalonat în timp, în funcţie de posibilităţile financiare existente.Prin Decizia nr. 70 din 18 februarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2003, Curtea Constituţională a statuat că nu poate fi reţinută critica potrivit căreia art. 180 din Legea nr. 19/2000 încalcă art. 16 din Constituţie, întrucât această critică este infirmată de chiar conţinutul textului, care reglementează o procedură tehnică prin a cărei aplicare, în timp, se urmăreşte înlăturarea discrepanţelor inerente între cei pensionaţi sub imperiul legii anterioare şi cei pensionaţi după intrarea în vigoare a noii reglementări. Existenţa unor asemenea discrepanţe nu îndreptăţeşte însă calificarea reglementării ca fiind discriminatorie şi, prin aceasta, neconstituţională, esenţială fiind voinţa legiuitorului de a le elimina, chiar dacă un atare deziderat se realizează printr-un proces cu derulare în timp, şi nu dintr-o dată, ceea ce, pentru raţiuni evidente, nu este practic posibil.De altfel, alin. (7) al art. 180 elimină posibilitatea diminuării unor drepturi stabilite pe baza legislaţiei anterioare, prevăzând că, "în situaţia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei anterioare, se păstrează în plată cuantumul avantajos". De asemenea, ţinând seama de existenţa unor diferenţe inechitabile între pensiile stabilite pe baza unor reglementări legale succesive, legiuitorul a prevăzut, chiar în Legea nr. 19/2000, ca măsură de protecţie socială pentru cei defavorizaţi, recalcularea şi recorelarea pensiilor stabilite pe baza legislaţiei anterioare.De asemenea, Curtea constată că nu poate fi reţinută nici susţinerea potrivit căreia dispoziţiile de lege criticate înfrâng prevederile constituţionale ale art. 47.Astfel, Curtea observă că dispoziţiile constituţionale ale art. 47 alin. (2) consacră, printre altele, dreptul la pensie, pentru toţi cetăţenii, în condiţiile prevăzute de lege. Astfel, criteriile şi condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru beneficiul efectiv al dreptului la pensie, criteriile de acordare a pensiei şi modul de calcul al cuantumului acesteia, toate celelalte norme de drept substanţial ori de procedură privind funcţionarea sistemului public de asigurări sociale, precum şi dreptul la celelalte măsuri de asistenţă socială trebuie reglementate prin lege.Astfel, prin Decizia nr. 103 din 26 martie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 8 mai 2002, şi Decizia nr. 476 din 9 decembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 11 februarie 2004, Curtea a statuat că, în cadrul realizării politicii în domeniul asigurărilor sociale de stat, legiuitorul are deplina autoritate să stabilească periodic noi modalităţi şi condiţii de acordare şi de calculare a pensiilor, cum a procedat şi prin adoptarea Legii nr. 19/2000. Noile reglementări pot să fie avantajoase sau chiar dezavantajoase beneficiarilor de pensii, după cum permite sau impune, după caz, situaţia economico-financiară a ţării şi fondurile de asigurări sociale de stat disponibile, iar în oricare dintre aceste ipoteze, dispoziţiile legale noi se aplică numai pentru viitor, pentru persoane care se vor înscrie la pensie după intrarea lor în vigoare, neputând atinge drepturile de pensie anterior stabilite. De vreme ce drepturile de pensii anterior stabilite nu sunt atinse, nu sunt diminuate, iar pensiile stabilite reflectă, în cuantum, posibilităţile limitate în raport cu resursele existente într-o perioadă dată, nu se poate susţine că noile reglementări tranzitorii ar leza dreptul la viaţă, precum şi dreptul la integritate fizică sau psihică ori că ar institui un tratament inuman sau degradant. Legiuitorul, prin dispoziţiile tranzitorii ale Legii nr. 19/2000 şi prin modificarea şi completarea acestora, a urmărit realizarea, în cadrul limitelor actualmente posibile, a obligaţiilor statului în domeniul măsurilor de protecţie socială. Pe linia acestor preocupări, dispoziţiile legale respective prevăd, pentru o primă etapă, stabilirea punctajului anual şi în privinţa pensiilor anterior stabilite, precum şi recorelarea acestora pentru a ajunge la nivelul punctajului mediu, stabilit pentru persoanele care se pensionează după intrarea în vigoare a legii. Sunt exceptaţi pensionarii ale căror drepturi anterior stabilite sunt mai mari decât punctajul mediu stabilit conform noilor reglementări. Aceste reglementări se aplică în mod egal pentru toate persoanele care se află în situaţii identice. Legea reglementează, la modul general, şi etapele următoare ale recorelării, abilitând Guvernul ca, în limita posibilităţilor ulterioare, să elaboreze un program de recorelare etapizat, ca la finalizarea acestora toţi pensionarii să beneficieze de drepturi egale pentru aceeaşi activitate şi perioadă de cotizare, indiferent de data înscrierii la pensie.Soluţia adoptată şi considerentele deciziilor citate sunt valabile şi în prezenta cauză, întrucât nu au apărut elemente noi, de natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.În ceea ce priveşte invocarea, de către autorul excepţiei, a prevederilor art. 1 alin. (3) şi art. 20 din Constituţie, Curtea reţine că aceste dispoziţii constituţionale nu au relevanţă în cauza dedusă controlului.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂîn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Valeria Sahleanu în Dosarul nr. 235/2005 al Tribunalului Buzău – Secţia civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 mai 2005.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Daniela Ramona Mariţiu––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x