DECIZIE nr. 269 din 10 iulie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 707 din 9 octombrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECRET 1075 21/12/2001
ActulREFERIRE LAHG 238 08/02/2001
ActulREFERIRE LAORDIN 235 06/06/2001
ActulREFERIRE LAORDIN 129 15/09/2000
ActulREFERIRE LAORDIN 52 11/04/2000
ActulREFERIRE LAHG 513 21/08/1998
ActulREFERIRE LAORDIN 125 11/09/1998
ActulREFERIRE LAINSTRUCTIUNI 28/02/1997
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 28/02/1997
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 09/06/1997
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 55
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 56
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 57
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 60
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 68
ART. 1REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996
ART. 5REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 60
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind cuantumul amenzii ce va fi aplicată ANAT



Comisia Consiliului Concurentei,I. În baza:1. Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;2. Legii concurentei nr. 21/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;3. Regulamentului de organizare, funcţionare şi procedura al Consiliului Concurentei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 bis din 25 martie 1997, cu modificările şi completările ulterioare;4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;5. Instrucţiunilor cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii părţii substanţiale de piaţa, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;6. investigatiei declansate în Dosarul RS-30 din 2 februarie 2001, prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 20 din 1 martie 2001;7. prevederilor Deciziei nr. 188 din 30 mai 2002, emisă de Plenul Consiliului Concurentei, prin care s-a finalizat investigatia;8. Ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 114 din 31 mai 2002, prin care s-a stabilit componenta comisiei care va decide cuantumul amenzilor aplicate pentru practicile anticoncurentiale săvârşite de Asociaţia Naţionala a Agentiilor de Turism din România şi de Societatea Comercială „Roumanie Assurance Internaţional” – S.A.,II. având în vedere:1. Decizia nr. 188 din 30 mai 2002 emisă de Plenul Consiliului Concurentei1.1. Prin aceasta decizie Plenul Consiliului Concurentei a stabilit ca Asociaţia Naţionala a Agentiilor de Turism din România*) (denumita în continuare ANAT) şi Societatea Comercială "Roumanie Assurance Internaţional" – S.A.**) (denumita în continuare RAI – S.A.) se fac vinovate de încălcarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a) şi g) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin încheierea unei înţelegeri în urma căreia ANAT a stabilit, în numele membrilor săi, comisioanele aplicate pentru poliţele de asigurare în caz de insolvabilitate şi/sau faliment al agenţiei de turism, conferind în felul acesta societăţii RAI – S.A., pentru marea majoritate a membrilor ANAT, calitatea de asigurator al agentiilor de turism, în detrimentul celorlalte societăţi de asigurare.1.2. Concret, prin înţelegerea încheiată între ANAT şi societatea RAI – S.A., datată 22 octombrie 2000 şi semnată de reprezentanţii lor legali (respectiv domnul Cornel Gaina, preşedintele ANAT, şi domnul Daniel Tudor, preşedintele RAI – S.A.), s-au negociat şi în final au fost stabilite de comun acord nivelurile comisioanelor aplicate pentru poliţa de asigurare a agenţiei de turism, în caz de insolvabilitate şi/sau faliment, şi anume:– pentru turism extern – Europa: 0,3%;– pentru turism extern – în afară Europei: 0,4%;– pentru turism intern: 0,2%,făcându-se menţiunea ca "aceste comisioane… se aplică numai membrilor ANAT".–––Notă *) Sediul social: Str. Foisorului nr. 8, bl. 3C, ap. 41, sectorul 3, Bucureşti; organizaţie cu scop nelucrativ, autorizata prin Hotărârea judecătorească nr. 2.096 din 24 septembrie 1990.Notă **) Sediul social: str. Tepes Voda nr. 51, sectorul 2, Bucureşti; număr de înregistrare la Oficiul registrului comerţului: J/40/21.751/1992.1.3. ANAT a transmis membrilor săi ca se pot încheia poliţe de asigurare în caz de faliment şi/sau insolvabilitate financiară cu una sau mai multe societăţi de asigurare, dar "Consiliul de administraţie ANAT a hotărât, în şedinţa din 13 decembrie 2000, sa recomande tuturor membrilor asociaţiei sa încheie contractul de poliţa de asigurare cu societatea RAI – S.A." şi "chiar dacă s-a încheiat un contract de poliţa de asigurare cu alte companii, se recomanda să se încheie o alta şi cu RAI – S.A.".1.4. În baza Hotărârii Guvernului nr. 513/1998*) ANAT a dispus ca, începând din data de 1 ianuarie 2001, agenţii economici care comercializează servicii turistice şi/sau componente ale acestora prin agenţii de turism au obligaţia de a prezenta garanţii financiare care să asigure repatrierea turistilor şi/sau rambursarea sumelor plătite în caz de insolvabilitate şi/sau de faliment.Garanţia financiară trebuia dovedită, în mod obligatoriu, cu o poliţa de asigurare în favoarea turistului, emisă de o societate de asigurare.În acest sens a fost emis Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind activitatea de comercializare a serviciilor turistice, criteriile şi metodologia de acordare a licenţelor şi brevetelor de turism, aprobate prin Ordinul ministrului turismului nr. 125 din 11 septembrie 1998 şi modificate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Turism nr. 52 din 11 aprilie 2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 519 din 23 octombrie 2000.Conform Buletinului informativ nr. 14/2000 al ANAT, prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000 se inlocuia sistemul de constituire a fondului de garanţie la asociaţie sau la banca comercială prin încheierea unei poliţe la o societate de asigurare agreată de Autoritatea Naţionala pentru Turism prin Oficiul de Autorizare şi Control în Turism (OACT), în vederea rambursarii cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de turişti, în caz de insolvabilitate sau de faliment al agenţiei de turism.Conform noilor prevederi, fiecărui turist, la cumpărarea unui pachet de servicii turistice, i se remitea un certificat de asigurare în care erau specificate condiţiile de asigurare, obligaţiile asiguratului şi asiguratorului, constatarea daunelor şi plata despăgubirilor.1.5. Conform Adresei Ministerului Turismului – Direcţia generală de autorizare şi control nr. 926 din 17 aprilie 2001, la data respectiva exista un număr de 23 de societăţi de asigurare agreate, care au fost abilitate sa încheie poliţa de asigurare în caz de faliment şi/sau insolvabilitate, printre care ASTRA – S.A. şi RAI – S.A.1.6. Statutul ANAT prevede la art. 9, 11 şi 12 următoarele:– admiterea în Asociaţie se face pe baza unei cereri adresate consiliului de administraţie;– admiterea cererii reprezintă şi angajamentul solemn de a se supune hotărârilor adunării generale şi de a le respecta;– calitatea de membru ANAT se pierde, printre altele, şi în cazul în care "se refuza să se respecte deciziile adunării generale şi ale Consiliului de administraţie…".1.7. Decizia Curţii Supreme de Justiţie nr. 1.448/1999 face precizarea ca "prin stabilirea tarifelor în cadrul unei negocieri colective… s-a săvârşit o practica anticoncurentiala…", ca atare practica anticoncurentiala este ilegala "per se" şi nu trebuie să fie demonstrate efectele sale negative asupra unui mediu concurential normal, ci este suficient să se facă dovada existenţei practicii.1.8. Decizia Curţii Supreme de Justiţie nr. 955/1998 statuează ca prin încălcarea Legii nr. 21/1996 nu trebuie să se şi producă efecte cuantificabile; este suficient ca actele şi faptele să fie de natura a afecta concurenta.1.9. Deşi iniţial RAI – S.A. a recunoscut ca ANAT "a negociat prime preferenţiale pentru membrii săi", negociere concretizata prin cotaţii de prima reduse şi modalităţi de lucru avantajoase, ulterior a revenit şi a explicat reusita campaniei de lansare a produsului respectiv prin "cotatiile de prima cele mai joase" practicate la momentul respectiv şi prin munca de teren pe care angajaţii săi au depus-o pentru a aduna informaţiile necesare pentru ameliorarea metodologiei de aplicare a Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000, metodologie care venea în conflict cu o serie de notiuni elementare ale activităţii de turism, ticketing şi asigurări.Toate acestea au făcut ca, o dată declansata aceasta campanie, multe dintre agenţiile de turism să se îndrepte spre societatea RAI – S.A., cu care, de altfel, colaborau în domeniul asigurărilor medicale de călătorie în străinătate.1.10. Trebuie menţionat ca în practica RAI – S.A. a aplicat aceleaşi cotaţii de prima (cele negociate cu ANAT) tuturor agentiilor de turism cu care a încheiat poliţe de asigurare, fără a face distincţie dacă sunt sau nu sunt membre ANAT.De altfel, cotatiile de prima şi perioada de asigurare sunt singurele care pot fi negociate de societatea de asigurare cu fiecare agenţie de turism, acestea nefiind impuse prin acte normative. Restul condiţiilor de asigurare sunt stabilite prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000.1.11. Trebuie menţionat faptul ca, o dată încheiate poliţele respective, acest lucru nu înseamnă şi poliţe încasate, întrucât la momentul încheierii poliţei nu exista practic o sumă asigurata. Aceasta se constituie în baza formularelor de avizare şi a certificatelor emise pe măsura ce agenţia de turism comercializează pachete de servicii turistice.1.12. Piaţa produsului a fost definită ca fiind piaţa serviciilor de asigurare a turistilor în caz de insolvabilitate şi/sau faliment al agenţiei de turism.1.13. Din situaţia (întocmită la acea data) privind numărul politelor de asigurare încheiate în caz de insolvabilitate şi/sau faliment, poliţe încheiate cu diferite societăţi de asigurare, rezultă ca pe primele locuri se situeaza societăţile de asigurare RAI – S.A., ASIROM – S.A. şi OMNIASIG – S.A., urmate de alte societăţi de asigurare cu cote de piaţa mult mai mici.1.14. Cota înregistrată de RAI – S.A. poate fi interpretată şi ca fiind urmarea sustinerii ei de către ANAT în faţa membrilor săi, sustinere materializata prin recomandarea societăţii RAI – S.A. ca societate asigurătoare.1.15. Începând cu 1 august 2001, în baza Ordinului ministrului turismului nr. 235/2001, a fost anulat Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000.Prin noul ordin poliţa încheiată conform Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000 a devenit nulă la data de 1 august 2001 şi certificatele de asigurare emise anterior acestei date au rămas valabile;2. Dispoziţiile art. 56 din Legea nr. 21/1996Conform dispoziţiilor art. 56 lit. a) din Legea nr. 21/1996, încălcarea art. 5 alin. (1) din lege se sancţionează cu amendă de la 5.000.000 lei la 250.000.000 lei, iar pentru agenţii economici cu o cifra de afaceri de peste 2.500.000.000 lei, cu o amenda în suma de până la 10% din cifra de afaceri.Având în vedere ca:– veniturile din activităţile fără scop lucrativ înregistrate de ANAT au fost în anul 2001 de 3.092.897.000 lei, deci au depăşit 2.500.000.000 lei; şi– cifra de afaceri a societăţii RAI -S.A., calculată conform art. 68 lit. b) din Legea nr. 21/1996**), a fost în anul 2001 de 60.661.064.000 lei***), deci a depăşit 2.500.000.000 lei,rezultă ca amenzile ce vor fi aplicate celor doi vinovaţi de încălcarea art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996 – ANAT şi RAI – S.A. – vor reprezenta până la 10% din veniturile realizate/cifra de afaceri;3. Prevederile Normelor privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevăzute la art. 55 şi 56 din Legea concurentei nr. 21/1996, emise în aplicarea art. 57 din Legea nr. 21/1996Conform acestor norme, la individualizarea sancţiunilor ce vor fi aplicate ANAT şi societăţii RAI – S.A. pentru încălcarea prevederilor Legii nr. 21/1996 se va tine cont de următoarele aspecte:3.1. Impactul şi consecinţele practicii anticoncurentiale asupra mediului concurential şi asupra consumatorilor: efectul negativ se estimeaza prin analiza pieţei relevante, a cotei de piaţa deţinute de către agentul economic implicat, a duratei practicii anticoncurentiale3.1.1. Durata practicii şi efectele acesteia asupra mediului concurential–––Notă *) Hotărârea Guvernului nr. 513/1998 a fost abrogată prin Hotărârea Guvernului nr. 238/2001.Notă **) Pentru societăţile de asigurări cifra de afaceri este înlocuită prin valoarea primelor brute emise, care vor include toate sumele primite sau de primit conform contractelor de asigurări încheiate de ele sau în contul lor, inclusiv primele cedate reasiguratorilor după deducerea impozitelor şi taxelor parafiscale percepute asupra sumei primelor sau volumului total al acesteia.Notă ***) Comunicată prin Adresa RAI – S.A. nr. 437 din 25 iunie 2002 şi înregistrată la Consiliul Concurentei cu nr. V(2) – 1.135 din 25 iunie 2002.Acordul încheiat între ANAT şi RAI – S.A. a fost un acord încheiat între o asociaţie profesională – a agenţilor de turism din România, care avea la data investigatiei un număr de 527 de membri dintr-un număr total aproximativ*) de 1.985 de societăţi de turism licentiate – şi o societate de asigurare/reasigurare, deci este vorba de un acord realizat pe verticala.Acordul încheiat între ANAT şi RAI – S.A. se referă la negocierea şi stabilirea de comun acord a nivelurilor comisioanelor aplicate pentru poliţa de asigurare a agenţiei de turism în caz de insolvabilitate şi/sau faliment, fapta considerată grava în practica concurentiala.Poliţele de asigurare în caz de insolvabilitate şi/sau faliment se încheie pe o perioadă de un an şi trebuie menţionat faptul ca o dată încheiate, acest lucru nu înseamnă şi poliţe încasate; la momentul încheierii poliţei nu exista practic o sumă asigurata.Aceasta se constituie în baza formularelor de avizare şi a certificatelor emise pe măsura ce agenţia de turism comercializează pachete de servicii turistice.Având în vedere aceste aspecte, din punct de vedere al gravitatii fapta se înscrie în categoria incalcarilor grave ale regulilor de concurenta, pe următoarea scara:– încălcări minore;– încălcări grave;– încălcări foarte grave.Din punct de vedere al perioadei de timp în care acordul a afectat piaţa serviciilor de asigurare a turistilor în caz de insolvabilitate şi/sau faliment al agenţiei de turism (1 ianuarie 2001 – 1 august 2001), fapta se înscrie în categoria incalcarilor de scurta durata ale concurentei, pe următoarea scara:– încălcări de scurta durata: în general, mai puţin de 1 an;– încălcări de durata medie: 1-5 ani;– încălcări de durata mare: mai mult de 5 ani.Conform instrucţiunilor Comisiei Europene, pentru o durată a unei practici anticoncurentiale mai mare de un an, amenda stabilită conform criteriului "gravitate" creşte cu până la 50% din cuantumul determinat conform acestui criteriu şi pentru o durată a unei practici anticoncurentiale mai mica de un an, amenzii stabilite conform criteriului "gravitate" nu i se aplică nici un fel de majorare.Aceste incadrari au fost realizate având în vedere prevederile instrucţiunilor Comisiei europene referitoare la metoda de stabilire a amenzilor impuse conform art. 15 (2) din Reglementarea nr. 17/1962 şi art. 65 (5) din Tratatul ECSC (98/c9/03), publicate în Jurnalul Oficial C 009 din 14 ianuarie 1998**).3.1.2. Cota de piaţaANAT nu a fost prezenta pe piaţa relevanta definită, respectiv piaţa serviciilor de asigurare a turistilor în caz de insolvabilitate şi/sau faliment al agenţiei de turism (acordul a fost realizat pe verticala).Cota de piaţa a ANAT – 0 (zero) pe piaţa produsului definit.3.2. Situaţia economică şi financiară a contravenientului, poziţia pe piaţa, puterea de influentare a pieţeiSituaţia financiară a agentului economic implicat într-o practica anticoncurentiala este caracterizată de cifra de afaceri şi de alţi indicatori financiari, după caz:– venituri din activităţile fără scop lucrativ, înregistrate de ANAT în anul 2001***) (anul anterior emiterii deciziei): 3.092.897.000 lei;– rezultatul activităţii fără scop lucrativ: excedent – 831.139.000 lei.3.3. Circumstanţe agravante şi/sau circumstanţe atenuantePentru ANAT nu au fost reţinute circumstanţe agravante şi/sau circumstanţe atenuante.În temeiul art. 56 lit. a), coroborat cu art. 57 şi cu art. 60 alin. (3) din Legea nr. 21/1996,––––Notă *) Din 1.985 de licenţe eliberate până la data de 20 aprilie 2001 este posibil ca numărul agentiilor de turism care activează să fie mai mic, datorită faptului ca cele care îşi încetează activitatea, temporar sau definitiv, nu au obligaţia notificării la Ministerul Turismului.Notă **) Art. 15 (2) din Reglementarea nr. 17/1962 este similar art. 56 din Legea nr. 21/1996.Notă ***) ANAT este o asociaţie profesională (deci fără cifra de afaceri) care înregistrează venituri din activităţi fără scop lucrativ.DECIDE: + 
Articolul 1Cuantumul amenzii ce va fi aplicată ANAT pentru încălcarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a) şi g) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea unei înţelegeri în urma căreia ANAT a stabilit, în numele membrilor săi, comisioanele aplicate pentru poliţele de asigurare în caz de insolvabilitate şi/sau de faliment al agenţiei de turism, conferind în felul acesta societăţii RAI – S.A., pentru majoritatea membrilor ANAT, calitatea de asigurator al agentiilor de turism, în detrimentul celorlalte societăţi de asigurare, este de 215.000.000 (doua sute cincisprezece milioane) lei, ceea ce reprezintă circa 7% din veniturile obţinute de ANAT în anul 2001 din activităţile fără scop lucrativ.
 + 
Articolul 2Suma reprezentând amenda se va vira în termen de maximum 15 (cincisprezece) zile de la data primirii prezentei decizii de către ANAT, la bugetul de stat, cu ordin de plată tip trezorerie, în contul 361280053300, deschis la Banca Naţionala a României, Sucursala Municipiului Bucureşti, beneficiar Trezoreria Sectorului 3, cu menţiunea: "Amenzi aplicate conform Legii nr. 21/1996„.Pe versoul ordinului de plată se va menţiona: cod cont: 20.22.01.03. O copie de pe ordinul de plată va fi transmisă neîntârziat Consiliului Concurentei.
 + 
Articolul 3Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala ANAT, în termen de 30 de zile de la comunicare.
 + 
Articolul 4Prezenta decizie intră în vigoare la data comunicării sale de către Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
 + 
Articolul 5Prezenta decizie poate fi atacată, conform art. 60 alin. (4) din Legea nr. 21/1996, la preşedintele Consiliului Concurentei, în termen de 15 zile de la comunicare.
 + 
Articolul 6Departamentul servicii şi Secretariatul general din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări ducerea la îndeplinire a prezentei decizii.
 + 
Articolul 7Secretariatul general va transmite prezenta decizie:– Asociaţiei Naţionale a Agentiilor de Turism din RomâniaSediul social: Str. Foisorului nr. 8, bl. F3C, sc. 2, ap. 41, sectorul 3, Bucureşti 74288Autorizata prin Hotărârea judecătorească nr. 2.096/1990Telefon: (01) 323.08.55Fax: (01) 321.19.08Comisia Consiliului ConcurenteiPreşedinte, Membri:Vasile Seclaman Alexe Gavrila Viorel Munteanu––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x