DECIZIE nr. 267 din 24 iunie 2003

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 542 din 29 iulie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 188 01/10/2000
ActulREFERIRE LALEGE 188 01/10/2000 ART. 1
ActulREFERIRE LAORDIN 2628 08/11/1999
ActulREFERIRE LALEGE 58 05/03/1998 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 58 05/03/1998 ART. 22
ActulREFERIRE LALEGE 58 05/03/1998 CAP. 16
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 58 05/03/1998 ART. 88
ActulREFERIRE LALEGE 35 13/03/1997 ART. 18
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 72
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 74
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 11 10/01/2006
ActulREFERIT DEDECIZIE 662 08/12/2005

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancară nr. 58/1998



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorAurelia Popa – procurorAfrodita Laura Tutunaru – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancară nr. 58/1998, excepţie ridicată de Cristina Ştefan în Dosarul nr. 13.433/2002 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti.La apelul nominal răspunde reprezentantul Băncii "Transilvania" – S.A. – Sucursala Lipscani (fosta Rosetti), lipsind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Băncii "Transilvania" – S.A. solicita respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând ca debitorul, ca în orice alt litigiu şi fără nici un fel de ingradire, poate să uzeze de toate căile de atac împotriva măsurilor pe care le considera nelegale. În plus, activitatea de executare silită efectuată de executorul bancar nu se încadrează în prevederile art. 72 alin. (3) lit. k) din Constituţie şi, prin urmare, nu este necesară reglementarea acesteia printr-o lege organică. Reprezentantul băncii depune, de asemenea, la dosar concluzii scrise.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondata, întrucât dispoziţiile criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate. Astfel, prin prevederile legale contestate nu se creează nici un fel de discriminare, iar reglementarea privind aprobarea statutului corpului de executori bancari este cuprinsă într-o lege organică.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 6 februarie 2003, pronunţată în Dosarul nr. 13.433/2002, Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancară nr. 58/1998.Excepţia a fost ridicată de Ştefan Cristina, contestatoare în dosarul de mai sus, având drept obiect soluţionarea unei contestaţii la executare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul excepţiei susţine ca textul criticat aduce atingere principiului egalităţii în drepturi, întrucât, prin punerea în executare a titlurilor executorii aparţinând băncilor, se ajunge la situaţia ca o banca să fie şi organizatoare a corpului de executori şi parte în cadrul executării silite. Împrejurarea ca acest corp de executori poate fi organizat separat sau în cadrul asociaţiilor profesionale ale băncilor duce, în opinia autorului, la concluzia ca independenta executorului bancar nu exista, iar imparţialitatea executorului bancar este pusă la indoiala de însăşi structura de organizare din care face parte.Pe de altă parte, art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 este neconstitutional, deoarece încalcă art. 72 alin. (3) din Constituţie, având în vedere ca se statuează în domeniul legilor organice printr-un ordin al ministrului justiţiei.Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti a apreciat ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât potrivit Codului de procedura civilă, partea interesată are posibilitatea formulării contestaţiei la executare, a cererii de suspendare a executării silite, precum şi a exercitării oricăror cai de atac împotriva actelor de executare silită. Pe de altă parte, în art. 1 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti, se prevede că dispoziţiile cu caracter civil din titlurile executorii pot fi puse în executare şi de alte organe în afară executorilor judecătoreşti, acolo unde legea nu prevede altfel.Instanţa de judecată considera neîntemeiată şi susţinerea în sensul că art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 încalcă dispoziţiile art. 72 alin. (3) din Constituţie, având în vedere ca legea bancară este o lege organică, adoptată cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, iar prin această lege a fost reglementată constituirea corpului de executori bancari.Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.Guvernul considera ca dispoziţiile art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea nr. 58/1998 nu aduc atingere principiului constituţional al egalităţii în drepturi a cetăţenilor, care se referă la egalitatea acestora în raport cu prevederile legii, iar nu la faptul ca toţi cetăţenii ar beneficia de aceleaşi drepturi.Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti, adoptată în regimul prevăzut pentru legile organice, reprezintă legea generală în materie. Întrucât art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancară nr. 58/1998 constituie o reglementare specială, care este de stricta aplicare şi nu a fost abrogată în mod expres prin Legea nr. 188/2000, se înţelege ca legiuitorul a dorit ca aceasta reglementare specială sa subziste în continuare din ratiuni de importanţa economică şi financiară, tocmai pentru realizarea cu celeritate a drepturilor stabilite în baza unor titluri executorii de către băncile creditoare.Faptul ca statutul corpului de executori se aproba prin ordin al ministrului justiţiei deriva din mandatul dat de lege.Susţinerea contestatoarei ca existenta corpului executorilor bancari ar afecta principiul independentei şi imparţialităţii este subiectiva, în realitate rolul acestor executori fiind acela de a realiza, în condiţiile procedurale aplicabile tuturor executorilor judecătoreşti, creanţele bancare, în conformitate cu cerinţele privind reîntregirea şi asigurarea resurselor financiare în domeniul bancar.Avocatul Poporului considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Art. 88 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 nu încalcă prevederile art. 16 din Constituţia României, întrucât orice executare silită a unor credite bancare este supusă reglementărilor legii speciale, indiferent de debitor, doar în ceea ce priveşte persoana care pune în executare titlul executoriu, şi nu referitor la dispoziţiile legale aplicabile în materie. De altfel, în art. 2 alin. 2 se prevede îndatorirea executorilor bancari de a exercita atribuţiile de serviciu cu respectarea stricta a dispoziţiilor Codului de procedura civilă, iar în art. 22 alin. 1 se dispune ca „Actele executorilor bancari sunt supuse, în condiţiile legii, controlului judecătoresc”.Referitor la susţinerea potrivit căreia art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 ar contraveni art. 72 alin. (3) din Constituţia României, Avocatul Poporului considera că nu ne aflam în faţa unor dispoziţii contrare, întrucât Legea bancară este o lege organică, iar înfiinţarea corpului executorilor judecătoreşti a fost facuta tocmai prin această lege.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele: Curtea Constituţională constata ca a fost legal sesizată şi este competenţa potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancară nr. 58/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 23 martie 1998, şi are următorul conţinut:– Art. 88 alin. 2 şi 3:"Separat sau în cadrul asociaţiilor profesionale, băncile vor putea să-şi organizeze un corp propriu de executori, a cărui activitate va fi strict legată de punerea în executare a titlurilor executorii aparţinând băncilor.Statutul acestui corp de executori va fi aprobat prin ordin al ministrului justiţiei."Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine ca prin dispoziţiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 şi ale art. 72 alin. (3) din Constituţie, al căror conţinut este următorul:– Art. 16: "(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.(2) Nimeni nu este mai presus de lege.(3) Funcţiile şi demnităţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetăţenia română şi domiciliul în ţara."– Art. 72 alin. (3):"Prin lege organică se reglementează:a) sistemul electoral;b) organizarea şi funcţionarea partidelor politice;c) organizarea şi desfăşurarea referendumului;d) organizarea Guvernului şi a Consiliului Suprem de Apărare a Tarii;e) regimul stării de asediu şi al celei de urgenta;f) infracţiunile, pedepsele şi regimul executării acestora;g) acordarea amnistiei sau a graţierii colective;h) organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor judecătoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de Conturi;i) statutul funcţionarilor publici;j) contenciosul administrativ;k) regimul juridic general al proprietăţii şi al moştenirii;l) regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele şi protecţia socială;m) organizarea generală a învăţământului;n) regimul general al cultelor;o) organizarea administraţiei locale, a teritoriului, precum şi regimul general privind autonomia locală;p) modul de stabilire a zonei economice exclusive;r) celelalte domenii pentru care, în Constituţie, se prevede adoptarea de legi organice."Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca prevederile legale criticate sunt cuprinse în cap. XVI din Legea nr. 58/1998, denumit „Dispoziţii finale”, şi reglementează posibilitatea organizării unui corp propriu de executori care să îndeplinească orice activităţi legale în scopul realizării voluntare sau, când este cazul, prin executare silită a obligaţiilor stabilite prin titlurile executorii ce aparţin băncilor.În examinarea criticilor formulate, Curtea retine ca prin dispoziţiile art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancară nr. 58/1998 nu se încalcă principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii, principiu din care decurge recunoaşterea şi aplicarea unui regim juridic egal persoanelor aflate în situaţii juridice identice. Or, executarea silită prin executori bancari se aplică, fără discriminare, în egala măsura, tuturor debitorilor împotriva cărora sunt constituite titluri executorii aparţinând băncilor.Nu poate fi primită susţinerea autorului excepţiei, în sensul că inegalitatea de tratament între debitori ar rezultă din lipsa de independenta a executorilor bancari în raport cu executorii judecătoreşti, dat fiind ca prin statutul lor, aprobat prin ordin al ministrului justiţiei, executorilor bancari li se impune, ca şi executorilor judecătoreşti, îndatorirea de a-şi exercită atribuţiile şi de a efectua orice act necesar pentru îndeplinirea executării, cu respectarea stricta a dispoziţiilor Codului de procedura civilă şi a celorlalte reglementări aplicabile în materie.Pe de altă parte, actele de executare îndeplinite de executorii bancari sunt supuse, ca şi actele de executare îndeplinite de executorii judecătoreşti, aceloraşi cai de atac prevăzute de lege, astfel ca debitorii sunt apăraţi împotriva eventualelor abuzuri care ar decurge din apartenenţa executorilor bancari la structurile organizaţiei creditoare.Este nefondata şi critica intemeiata pe dispoziţiile art. 72 alin. (3) din Constituţie, din textul constituţional nerezultand ca statutul organelor de executare a hotărârilor judecătoreşti ar trebui reglementat prin lege organică. Faptul ca organizarea activităţii executorilor judecătoreşti este reglementată prin Legea nr. 188/2000, care este o lege organică, nu implica obligativitatea organizării prin lege organică şi a activităţii executorilor bancari.De altfel, textul de lege criticat de autorul excepţiei – art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancară nr. 58/1998 – aparţine unei legi organice, iar aprobarea de către ministrul justiţiei a Statutului Corpului executorilor bancari, prin Ordinul nr. 2.628/C din 8 noiembrie 1999 (publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 565 din 19 noiembrie 1999), este legitimata prin delegarea data de această lege.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2), al art. 16 şi al art. 72 alin. (3) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancară nr. 58/1998, excepţie ridicată de Cristina Ştefan în Dosarul nr. 13.433/2002 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 iunie 2003.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Afrodita Laura Tutunaru–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x