DECIZIE nr. 262 din 14 martie 2006

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 323 din 11 aprilie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 4 03/02/2005 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 276 23/06/2004
ActulREFERIRE LALEGE 338 31/05/2002
ActulREFERIRE LAOUG 49 29/03/2001
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 38
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 169
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ART. 38REFERIT DEDECIZIE 18 05/10/2015

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (1) lit. a) şi art. 169 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorMihaela Cîrstea – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (1) lit. a) şi art. 169 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Cornelia Marcela Toma în Dosarul nr. 626/CA/2004 al Tribunalului Constanţa – Secţia de contencios administrativ.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza este în stare de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, considerând că susţinerile autorului excepţiei vizează în fapt modul de aplicare a textului de lege criticat, iar nu neconstituţionalitatea acestuia.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 28 noiembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 626/CA/2004, Tribunalul Constanţa – Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (1) lit. a) şi art. 169 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Cornelia Marcela Toma într-o cauză în contencios administrativ având ca obiect asigurări sociale.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate contravin principiului constituţional al egalităţii în drepturi. În acest sens, arată că doar persoanele pensionate după intrarea în vigoare a Legii nr. 19/2000 beneficiază, cu prilejul recalculării pensiilor, de includerea în stagiul de cotizare a perioadelor în care titularul a primit pensie de invaliditate, fiind omise persoanele ieşite la pensie anterior acestei date. Consideră că, pentru identitate de raţiune, legiuitorul ar fi trebuit să soluţioneze această problemă în acelaşi mod în care a procedat în cazul introducerii în stagiul de cotizare a perioadei studiilor universitare. Astfel, art. 169 alin. (1^1) din Legea nr. 19/2000 prevede în mod expres faptul că recalcularea se face şi în cazul pensiilor stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001.Tribunalul Constanţa – Secţia de contencios administrativ consideră că excepţia ridicată nu este întemeiată, întrucât supunerea cetăţenilor aflaţi în situaţii juridice diferite la tratamente legale distincte nu constituie o discriminare contrară prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie. De asemenea, consideră că aspectele invocate de autorul excepţiei vizează în fapt o omisiune legislativă ce ţine de prerogativele legiuitorului şi care nu poate constitui temeiul unei excepţii de neconstituţionalitate.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, având în vedere că prevederea altor condiţii de înscriere la pensie şi a altor criterii de calculare a pensiei pentru anumite categorii de cetăţeni aflate în situaţii distincte nu dă caracter discriminatoriu reglementării legale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitateCURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 38 alin. (1) lit. a) şi art. 169 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum au fost modificate prin articolul unic pct. 10 din Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002, şi articolul unic din Legea nr. 276/2004 pentru completarea art. 169 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 29 iunie 2004.Textele de lege criticate au următoarea redactare:– Art. 38 alin. (1) lit. a): "(1) În sistemul public se asimilează stagiului de cotizare şi perioadele necontributive, denumite în continuare perioade asimilate, în care asiguratul:a) a beneficiat sau beneficiază de drepturi de asigurări sociale, cu excepţia celor prevăzute la art. 40 lit. a)-c) şi e);";– Art. 169 alin. (1) şi (1^1): "(1) Pensia poate fi recalculată prin adăugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia.(1^1) Recalcularea, la cerere, prin adăugarea stagiului de cotizare asimilat prevăzut la art. 38 alin. (1) lit. b) se face şi în cazul pensiilor stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001."În opinia autorului excepţiei, textele de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, care consacră egalitatea în drepturi.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că art. 38 din Legea nr. 19/2000 prevede includerea în stagiul de cotizare a unor perioade necontributive, printre care, la alin. (1) lit. a), nominalizează perioada în care titularul a beneficiat de ajutoare de asigurări sociale, inclusiv de pensie de invaliditate. Textul nu prevede nici o diferenţiere în raport cu data înscrierii la pensie, anterioară ori ulterioară adoptării noilor reglementări, dar este aplicabil doar de la data intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000. De asemenea, nu distinge nici în privinţa aplicării la operaţiunile de stabilire iniţială a pensiei sau/şi la cele de recalculare a acesteia. Aşadar, acest text nu conţine nici o dispoziţie cu caracter de privilegiu sau de discriminare.Art. 169 din Legea nr. 19/2000 prevede la alin. (1) posibilitatea recalculării pensiei prin adăugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia, fără a face nici o exceptare în raport cu data stabilirii pensiei. În cazul în care perioadele necontributive asimilate stagiilor de cotizare nu au fost valorificate la stabilirea iniţială a pensiei, indiferent dacă aceasta s-a făcut în timpul în care a fost în vigoare legislaţia anterioară ori după intrarea în vigoare a Legii nr. 19/2000, acestea pot fi valorificate în cadrul operaţiunilor de recalculare.Acest articol a fost completat, prin Legea nr. 276/2004, cu un nou alineat, potrivit căruia, la cerere, pensiile stabilite anterior intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000 pot fi recalculate prin adăugarea stagiului de cotizare asimilat prevăzut la art. 38 alin. (1) lit. b), respectiv, perioada cursurilor universitare de zi. Această nouă reglementare, deşi nu prevede în mod explicit, poate determina concluzia că stagiile de cotizare asimilate pentru alte motive decât cel arătat la art. 38 alin. (1) lit. b) nu pot fi luate în calcul şi cu prilejul recalculării pensiilor stabilite sub imperiul legislaţiei anterioare.Potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, condiţiile de exercitare a dreptului la pensie se stabilesc prin lege. Astfel, legiuitorul este în drept să stabilească condiţiile şi criteriile de înscriere la pensie şi modalităţile de calcul al acesteia, precum şi să le modifice pe cele anterior stabilite. Datorită modificărilor succesive ale legislaţiei pensiilor, titularii dreptului la pensie se află în situaţii deosebite în raport cu data la care se înscriu la pensie şi cu legislaţia în vigoare la data respectivă. Curtea Constituţională a statuat în mod constant în jurisprudenţa sa, în concordanţă şi cu practica Curţii Europene a Drepturilor Omului, că situaţia obiectiv diferită în care se află diferite categorii de persoane justifică instituirea unui tratament juridic rezonabil diferenţiat, fără a fi încălcat principiul egalităţii în drepturi şi al nediscriminării.Cu toate acestea, Curtea reţine că unul dintre obiectivele noii legislaţii a pensiilor este şi acela de a elimina inechităţile şi discrepanţele existente între drepturile de care beneficiază cei pensionaţi anterior intrării în vigoare a noilor reglementări şi cei pensionaţi pe baza acestora, sens în care a prevăzut recalcularea şi recorelarea pensiilor. În această privinţă, art. 5 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, prevede că punctajul mediu anual rezultat în urma recalculării se poate modifica şi ca urmare a valorificării unor stagii de cotizare care nu au fost avute în vedere la recalculare.Analizând dispoziţiile coroborate ale acestui text de lege cu prevederile legale criticate, Curtea constată că, în speţă, nu este vorba de o problemă de constituţionalitate, ci de interpretare şi aplicare a normelor legale.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (1) lit. a) şi art. 169 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Cornelia Marcela Toma în Dosarul nr. 626/CA/2004 al Tribunalului Constanţa – Secţia de contencios administrativ.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 martie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x