DECIZIE nr. 258 din 24 septembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 758 din 17 octombrie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 27 29/01/2002
ActulREFERIRE LALEGE 130 03/04/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 130 03/04/2001 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 130 03/04/2001 ART. 3
ActulREFERIRE LAOUG 136 14/09/2000 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 136 14/09/2000 ART. 2
ActulREFERIRE LAOUG 136 14/09/2000 ART. 3
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 136 14/09/2000
ActulREFERIRE LALEGE 138 20/07/1999 ART. 31
ActulREFERIRE LALEGE 138 20/07/1999 ART. 32
ActulREFERIRE LAOUG 100 29/06/1999 ART. 6
ActulREFERIRE LAOUG 100 29/06/1999 ART. 7
ActulREFERIRE LAORDONANTA 73 27/08/1999
ActulREFERIRE LAOG 7 26/01/1998 ART. 7
ActulREFERIRE LAOG 7 26/01/1998 ART. 8
ActulREFERIRE LAOG 7 26/01/1998 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE 35 13/03/1997 ART. 18
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 16
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 38
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 43
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 49
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 50
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 347 28/06/2005
ActulREFERIT DEDECIZIE 101 11/03/2003

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorPaula C. Pantea – procurorLaurentiu Cristescu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, excepţie ridicată de Constantin Dumitrescu în Dosarul nr. 396/2002, de Ionel Plevet în Dosarul nr. 401/2002, de Niculai Mihai în Dosarul nr. 403/2002, de Candid-Nicolae Moise în Dosarul nr. 404/2002, de Gabriel Galateanu în Dosarul nr. 405/2002, de Sorin-Doru Olaru în Dosarul nr. 406/2002 şi de Ioan Popovici în Dosarul nr. 407/2002, toate ale Curţii de Apel Galaţi, în litigii privind pretenţii băneşti.La apelul nominal răspunde, pentru Ministerul Apărării Naţionale, consilier juridic Dan Cimpoieru, lipsind autorii excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Curtea, având în vedere ca excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 294C/2002, nr. 295C/2002, nr. 296C/2002, nr. 297C/2002, nr. 298C/2002 şi nr. 299C/2002 au conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.Reprezentantul Ministerului Public nu se opune conexarii dosarelor.Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicată, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea dosarelor nr. 294C/2002, nr. 295C/2002, nr. 296C/2002, nr. 297C/2002, nr. 298C/2002 şi nr. 299C/2002 la Dosarul nr. 293C/2002, care este primul înregistrat.Reprezentantul Ministerului Apărării Naţionale considera ca mărirea sau micşorarea de către legiuitor, prin acte normative diferite, a cuantumului unor drepturi sau a unor obligaţii băneşti nu duce la încălcarea principiului egalităţii şi al nediscriminarii. S-ar putea discuta de încălcarea principiului menţionat dacă diferentierile ar rezultă din conţinutul aceluiaşi act normativ, nu din acte normative diferite. Critica potrivit căreia art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 ar încalcă principiul neretroactivitatii legii statuat prin art. 15 alin. (2) din Constituţie nu este intemeiata, deoarece aceasta norma legală nu reprezintă decât o aplicare a globalizarii veniturilor, în vederea impozitării, globalizare care a fost reglementată prin Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 şi se aplică veniturilor dobândite după 1 ianuarie 2000. Mai arata ca celelalte texte din Constituţie invocate de autorii excepţiei nu au incidenţa în cauza. Solicita respingerea excepţiei ca neîntemeiată.Reprezentantul Ministerului Public arata ca Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 a mai făcut obiectul controlului de constituţionalitate, Curtea Constituţională statuand ca acest act normativ nu încalcă nici o dispoziţie constituţională. Stabilirea prin acte normative, în perioade diferite, a unor drepturi sau obligaţii băneşti nu este de natura sa creeze discriminări. Întrucât nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea practicii Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele din acele cauze rămân valabile şi în cauza de faţa. Solicita respingerea excepţiei ca neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin încheierile din 18 aprilie 2002, pronunţate în dosarele nr. 396/2002, nr. 401/2002, nr. 403/2002, nr. 404/2002, nr. 405/2002, nr. 406/2002 şi nr. 407/2002, Curtea de Apel Galaţi – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, excepţie ridicată de Constantin Dumitrescu, Ionel Plevet, Niculai Mihai, Candid-Nicolae Moise, Gabriel Galateanu, Sorin-Doru Olaru şi de Ioan Popovici.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia arata ca au fost trecuţi în rezerva la 30 iunie 2001, dar la achitarea plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor prevăzute de art. 31 din Legea nr. 138/1999, datorită aplicării dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, drepturile lor au fost impozitate, deşi acestea, potrivit dispoziţiilor legale anterioare şi neabrogate, au fost scutite de plată impozitului pe venit. Considera ca ordonanţa criticata „nu numai ca a creat inegalitati între cadrele militare, dar a încălcat alte prevederi legale, în vigoare şi astăzi, care nu au fost abrogate nici expres şi nici tacit”. Susţin, de asemenea, ca „prevederile acestei ordonanţe nu se supun textului constituţional şi retroactiveaza, efectele sale făcând inoperante prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul global”. Apreciază astfel ca dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile art. 15, art. 16 alin. (1) şi (2), precum şi cele ale art. 38, 43, 49 şi 50 din Constituţie.Curtea de Apel Galaţi – Secţia civilă apreciază ca nici una dintre dispoziţiile legale criticate nu încalcă prevederile constituţionale invocate de autorii excepţiei care au fost trecuţi în rezerva la 29 iunie 2001, fiindu-le aplicabile dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, intrata în vigoare la 22 septembrie 2000. Instanţa mai retine ca „Statul este în drept să-şi stabilească politica fiscală, fără ca prin aceasta să se considere ca sunt incalcate dispoziţiile constituţionale”, precum şi faptul ca „dispoziţiile art. 38, 43, 49 şi 50 din Constituţie, invocate ca fiind incalcate, nu au nici o legătură cu problema în discuţie: deducerea sau nu a impozitului din plăţile compensatorii şi ajutoarele acordate”.În conformitate cu dispoziţiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată nu este intemeiata. Arata în acest sens ca nici una dintre dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu încalcă prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, nu au efecte retroactive, ci „urmăresc aplicarea principiului general […] potrivit căruia impozitul pe venit are caracter global şi anual. Ca urmare, în cursul anului fiscal (care corespunde anului calendaristic) modul de calcul al impozitului pe veniturile periodice ale cetăţenilor poate fi modificat pentru întregul an, urmând ca după expirarea anului să se facă regularizarea prin compararea impozitului plătit cu cel global datorat, ţinându-se seama şi de eventualele venituri realizate din alte surse”. Realizandu-se punerea de acord a modului de impozitare a veniturilor de natura salariala realizate de toate categoriile de cetăţeni, se respecta principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor. Invoca şi soluţia din Decizia Curţii Constituţionale nr. 27/2002.Avocatul Poporului apreciază ca, pentru considerentele reţinute şi în Decizia Curţii Constituţionale nr. 27/2002, sunt neintemeiate susţinerile autorilor excepţiei potrivit cărora dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 ar avea caracter retroactiv. Nu este încălcat nici principiul constituţional al egalităţii în drepturi, întrucât, „După cum în mod constant a statuat Curtea Constituţională, principiul egalităţii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie nu înseamnă uniformitate, asa încât la situaţii diferite trebuie să corespundă un tratament juridic diferenţiat”. Dispoziţiile legale criticate garantează tocmai dreptul la protecţia socială a muncii şi dreptul la un nivel de trai decent, în acord cu prevederile art. 38 alin. (2) şi ale art. 43 alin. (1) din Constituţie, iar prevederile art. 49 alin. (1) şi ale art. 50 din Constituţie nu au nici o legătură cu dispoziţiile legale considerate de autorul excepţiei ca fiind neconstituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi cele ale Avocatului Poporului, rapoartele judecătorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Autorii excepţiei critica pentru neconstituţionalitate dispoziţiile art. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, aprobată prin Legea nr. 130/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001. În realitate, obiectul excepţiei îl constituie ordonanţa în ansamblu, întrucât aceasta are doar trei articole. Aceste dispoziţii au următorul conţinut:– Art. 1: "Sumele reprezentând plăţile compensatorii prevăzute la art. 7, 8 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 100/1998, precum şi ajutoarele prevăzute la art. 31 şi la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc în raport cu solda lunară neta.”;– Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunară bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o sumă calculată prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.Baremul lunar de impozitare este cel prevăzut de Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.”;– Art. 3: "Plăţile compensatorii şi ajutoarele prevăzute la art. 1, plătite începând de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."În opinia autorilor excepţiei aceste dispoziţii legale sunt contrare următoarelor prevederi constituţionale:– Art. 15: "(1) Cetăţenii beneficiază de drepturile şi de libertăţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevăzute de acestea.(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.";– Art. 16 alin. (1) şi (2): "(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.(2) Nimeni nu este mai presus de lege."Totodată autorii susţin ca dispoziţiile criticate încalcă şi prevederile constituţionale ale art. 38 alin. (2), privind dreptul salariaţilor la protecţia socială a muncii, ale art. 43 alin. (1), referitoare la obligaţia statului de a asigura cetăţenilor un nivel de trai decent, ale art. 49 alin. (1), privind restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, precum şi ale art. 50, referitoare la fidelitatea faţă de ţara.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata următoarele:Plăţile compensatorii şi ajutoarele ce se acordă de stat cadrelor militare trecute în rezerva sau direct în retragere au fost reglementate prin acte normative succesive. Aplicarea acestor acte normative se face pe baza regulilor generale ale acţiunii în timp a normelor juridice, iar aceasta nu constituie o problemă de constituţionalitate, ci una de aplicare a legii, care este de competenţa exclusiva a instanţelor judecătoreşti. Eventualele neconcordante dintre reglementările juridice cuprinse în mai multe acte normative în vigoare nu pot fi considerate probleme de constituţionalitate, problema corelării normative urmând a fi rezolvată de legiuitor.Actele normative anterioare au reglementat în mod diferit cuantumul plăţilor compensatorii şi al ajutoarelor acordate, precum şi baza de calcul a acestora, prevăzând şi scutirea de la plata impozitului pe venit a acestor drepturi. Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 prevede, în mod unitar, pentru toate plăţile compensatorii şi ajutoarele acordate cadrelor militare, stabilirea lor în raport cu solda lunară neta, calculată pe baza soldei brute din ultima luna de activitate, din care se deduce impozitul datorat potrivit baremului de impozitare în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.Stabilirea în cuantum diferit, în perioade diferite şi prin acte normative diferite a drepturilor materiale şi a altor ajutoare de aceeaşi natura, acordate aceloraşi categorii de cetăţeni, nu este de natura sa creeze nici privilegii şi nici discriminări. Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 se aplică deopotrivă tuturor cetăţenilor care se afla într-o situaţie identică şi care urmează sa beneficieze de drepturile respective după intrarea în vigoare a acelui act normativ.Legiuitorul este în drept sa reglementeze în mod diferit, în perioade diferite şi în funcţie de posibilităţile existente în privinta măsurilor de protecţie socială drepturile ce se acordă unor categorii de cetăţeni, fără sa aducă atingere drepturilor anterior stabilite, precum şi sa determine veniturile supuse impozitării, cu condiţia sa nu contravina dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, referitoare la aşezarea justa a sarcinilor fiscale, ceea ce nu este cazul şi nici nu se susţine în cauza de faţa.Nu se poate retine caracterul retroactiv al nici uneia dintre dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, întrucât acestea se aplică exclusiv în privinta plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor ce se acordă după data intrării în vigoare a ordonanţei. Nici dispoziţiile art. 3 din ordonanţa, care prevăd neglobalizarea plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor plătite începând cu data de 1 ianuarie 2000, nu au efecte retroactive. Aceasta reglementare a fost necesară, deoarece de la data de 1 ianuarie 2000 se aplicau dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul global. Globalizarea priveşte totalitatea veniturilor dintr-un an, or, dispoziţia legală referitoare la neglobalizarea plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor plătite militarilor disponibilizaţi începând cu data de 1 ianuarie 2000 a intrat în vigoare înainte de expirarea anului fiscal. De altfel, reglementarea neglobalizarii este în avantajul evident al beneficiarilor plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor.Prevederile art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) şi ale art. 50 din Constituţie nu au nici o legătură cu dispoziţiile legale supuse controlului de constituţionalitate.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, excepţie ridicată de Constantin Dumitrescu în Dosarul nr. 396/2002, de Ionel Plevet în Dosarul nr. 401/2002, de Niculai Mihai în Dosarul nr. 403/2002, de Candid-Nicolae Moise în Dosarul nr. 404/2002, de Gabriel Galateanu în Dosarul nr. 405/2002, de Sorin doru Olaru în Dosarul nr. 406/2002 şi de Ioan Popovici în Dosarul nr. 407/2002, toate ale Curţii de Apel Galaţi.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 septembrie 2002.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Laurentiu Cristescu────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x