DECIZIE nr. 254 din 18 septembrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 18 septembrie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 215 24/11/2000
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 49 31/03/1999
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 44 26/03/1999
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război şi ale Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R.



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorGabriela Ghita – procurorDoina Suliman – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război şi ale Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., excepţie ridicată de Dumitru Burdubus în Dosarul nr. 184/A/2001 al Curţii de Apel Craiova – Secţia de contencios administrativ.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public, arătând ca soluţionarea cauzei nu depinde de dispoziţiile Legii nr. 49/1999, solicita respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibila. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 44/1994, se considera ca aceasta este neîntemeiată, deoarece acest act normativ nu prevede nici o diferentiere a drepturilor acordate veteranilor de război în raport cu gradele militare deţinute.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 28 februarie 2001, pronunţată în Dosarul nr. 184/A/2001, Curtea de Apel Craiova – Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război şi ale Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R. Excepţia a fost ridicată de Dumitru Burdubus într-o cauza de contencios administrativ în contradictoriu cu Ministerul Apărării Naţionale.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca Legea nr. 44/1994 şi Legea nr. 49/1999 contravin Constituţiei, deoarece nu prevăd acordarea drepturilor reparatorii tuturor participanţilor la război, care fac parte din categoria veteranilor de război, ci instituie tratament juridic diferit în funcţie de gradele militare avute în timpul participării la război.Curtea de Apel Craiova – Secţia de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, considera ca "soluţionarea cauzei depinde de modul de rezolvare a excepţiei ridicate", iar în ceea ce priveşte conţinutul excepţiei apreciază ca "Legea nr. 49/1999 este constituţională, că nu încalcă principiul consacrat în Constituţia României privind egalitatea în drepturi a tuturor cetăţenilor. Aceasta întrucât egalitatea în drepturi presupune ca persoanele aflate în aceeaşi situaţie sa beneficieze de acelaşi tratament juridic”.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca prin dispoziţiile Legii nr. 44/1994 nu este încălcat principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor, prevăzut la art. 16 din Constituţie, întrucât veteranii de război decorati cu ordine sau cu medalii se afla într-o situaţie diferita faţă de ceilalţi veterani de război, ceea ce justifica şi acordarea unor drepturi diferenţiate. Se mai arata ca Legea nr. 49/1999 diferentiaza în privinta cuantumului pensiei acordate în raport cu gradele de invaliditate, iar nu cu gradele militare sau cu decoratiile primite.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 7 iulie 1994, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 215/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 25 noiembrie 2000, şi ale Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 1 aprilie 1999.Autorul excepţiei susţine ca aceste legi sunt neconstituţionale, în ansamblul lor, deoarece dispoziţiile lor disting între gradele militare în ceea ce priveşte acordarea drepturilor reparatorii, astfel ca acestea nu sunt acordate în mod egal tuturor participanţilor la război. Deşi autorul excepţiei nu precizează în mod explicit, totuşi din motivarea cererii sale rezultă ca a avut în vedere contrarietatea dispoziţiilor celor două legi criticate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie.Examinând excepţia, Curtea constata ca, potrivit dispoziţiilor art. 13 şi 13^1 din Legea nr. 44/1994, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 215/2000, se acordă anumite drepturi suplimentare veteranilor de război care au primit decoraţii sau medalii, astfel:– Art. 13: "Veteranii de război, cărora le-au fost acordate ordine şi medalii pentru fapte de arme săvârşite pe câmpul de lupta, beneficiază de următoarele drepturi, dacă nu le-au primit, în conformitate cu Legea nr. 18/1991 sau sub orice alta forma, de la data decorarii şi până la data intrării în vigoare a prezentei legi şi dovedesc cu acte legale aceste împrejurări de fapt:a) cei decorati cu Ordinul lt; lt;Mihai Viteazul gt; gt; sau Ordinul lt; lt;Virtutea Aeronautica gt; gt; cu spade, clasa cavaler:– improprietarirea cu un lot de 5 ha teren agricol, din rezerva creata conform Legii nr. 18/1991 în localitatea de domiciliu sau cu un loc de casa de 500 mp în municipiul, oraşul sau comuna în care domiciliază decoratul;– o renta lunară, echivalenta soldei de grad a unui sublocotenent;b) cei decorati cu Ordinul lt; lt;Steaua României gt; gt; cu spade şi panglica de lt; lt;Virtute Militară gt; gt; sau Ordinul lt; lt;Steaua României gt; gt; cu spade, Ordinul lt; lt;Virtutea Aeronautica gt; gt; cu spade, Ordinul lt; lt;Coroana României gt; gt; cu spade şi panglica de lt; lt;Virtute Militară gt; gt; sau Ordinul lt; lt;Coroana României gt; gt; cu spade, Ordinul lt; lt;Crucea Regina Maria gt; gt;, Medalia lt; lt;Virtutea Maritima gt; gt;, Medalia lt; lt;Serviciul Credincios gt; gt; cu spade, Medalia lt; lt;Barbatie şi Credinţa gt; gt; cu spade, Crucea lt; lt;Serviciul Credincios gt; gt; cu spade şi Crucea lt; lt;Meritul Sanitar gt; gt;:– improprietarirea cu 500 mp pentru un loc de casa în municipiul, oraşul sau comuna în care domiciliază sau, dacă acest lucru nu este posibil, cu 1 ha teren arabil;c) cei decorati cu Medalia lt; lt;Virtutea Militară de Război gt; gt;:– improprietarirea cu 500 mp pentru loc de casa în municipiul, oraşul ori comuna în care domiciliază sau, dacă acest lucru nu este posibil, cu 1 ha teren arabil.Cei decorati cu ordinele sau medaliile prevăzute la lit. b) şi c) beneficiază de o renta lunară echivalenta cu 75% din solda de grad a unui sublocotenent.Veteranii de război care, din cauza deficitului de teren în localităţile unde domiciliază, nu au putut fi improprietariti conform legii vor putea fi improprietariti cu aceleaşi suprafeţe în alte localităţi decât cea de domiciliu.";– Art. 13^1: "Veteranii de război care nu sunt decorati cu ordine, medalii sau cruci de război prevăzute la art. 13 alin. 1 lit. a) şi b), dar cărora le-a fost conferita medalia lt; lt;Crucea comemorativa a celui de-al doilea război mondial, 1941-1945 gt; gt; beneficiază de o renta lunară echivalenta cu 25% din solda de grad a unui sublocotenent."În opinia autorului excepţiei dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora "Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări", întrucât nu acorda aceleaşi drepturi tuturor veteranilor de război.Analizând textele de lege criticate, Curtea constata ca acestea nu prevăd nici o diferentiere în privinta drepturilor acordate veteranilor de război în raport cu gradele militare pe care aceştia le-au avut. Singurele referiri la un grad militar (cel de sublocotenent) sunt făcute pentru precizarea soldei de grad în raport cu care se stabileşte renta lunară ce se acordă unor categorii de veterani de război.Într-adevăr, pentru veteranii de război cărora le-au fost acordate ordine şi medalii textele de lege criticate prevăd beneficiul unor drepturi suplimentare, diferenţiate şi acestea în raport cu natura ordinelor şi a medaliilor primite. Este evident însă ca veteranii de război decorati cu ordine şi medalii se afla, în mod obiectiv, într-o situaţie diferita de celelalte categorii de veterani de război, nu numai datorită faptului ca le-au fost acordate ordine sau medalii, ci, în primul rând, datorită împrejurărilor, a faptelor săvârşite pe câmpul de lupta, pentru care li s-au acordat acele ordine sau medalii.Potrivit jurisprudenţei constante a Curţii Constituţionale principiul egalităţii în drepturi, fără privilegii şi fără discriminări, impune tratament juridic egal pentru cetăţenii aflaţi în situaţii identice, iar situaţiile obiectiv diferite nu numai ca justifica, ci chiar presupun instituirea tratamentului juridic diferit. Asa fiind, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 44/1994 este neîntemeiată şi urmează să fie respinsă.În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., Curtea constata ca aceasta reglementează „Pensiile I.O.V.R. care se acordă invalizilor şi accidentatilor de război, urmaşilor celor morţi sau dispăruţi în război, precum şi urmaşilor foştilor pensionari invalizi şi accidentati de război”, dar nu face nici o distincţie în raport cu gradele militare sau cu decoratiile titularilor de drepturi. În aceste condiţii soluţionarea cauzei în care a fost ridicată excepţia de neconstituţionalitate nu depinde de dispoziţiile acestei legi, astfel ca excepţia, sub acest aspect, urmează să fie respinsă ca fiind inadmisibila.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:1. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, excepţie ridicată de Dumitru Burdubus în Dosarul nr. 184/A/2001 al Curţii de Apel Craiova – Secţia de contencios administrativ.2. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., excepţie ridicată în acelaşi dosar de acelaşi autor.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 septembrie 2001.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Doina Suliman––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x