DECIZIE nr. 25 din 29 ianuarie 2002

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 137 din 21 februarie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 158 27/11/2001 ART. 62
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 1
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 2
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 3
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 4
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 5
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 7
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 8
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 9
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 10
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 11
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 12
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 13
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 14
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 15
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 16
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 17
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 18
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 19
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 20
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 21
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 22
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 23
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 24
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 25
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 26
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 27
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 43
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 44
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 45
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 46
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 47
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 48
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 49
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 50
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 27 30/01/2000 ART. 6
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 134
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 116 11/03/2004
ActulREFERIT DEDECIZIE 97 21/03/2002

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificările şi completările ulterioare



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorGabriela Ghita – procurorVlad Mihai Cercel – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Complex Turistic” – S.A. din satul Dancu, comuna Holboca, judeţul Iaşi, în Dosarul nr. 249/2001 al Tribunalului Iaşi.La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei, reprezentat de avocat Dan Constantin Tudurache, lipsind Garda financiară Iaşi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Autorul excepţiei considera ca dispoziţiile art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000, privind impunerea unor preţuri minime de vânzare a anumitor produse, sunt neconstituţionale, incalcand prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, referitoare la obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurentei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie. Deşi dispoziţiile art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 au fost abrogate, autorul excepţiei considera ca excepţia nu a rămas fără obiect, întrucât aceste dispoziţii constituie legea aplicabilă litigiului din faţa instanţei de fond. În final se solicita admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispoziţiile atacate ca fiind neconstituţionale au fost abrogate expres prin art. 62 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 158/2001. Deşi acestea sunt aplicabile în faţa instanţei de fond, totuşi considera ca excepţia invocată a devenit inadmisibila, în sensul jurisprudenţei constante a Curţii Constituţionale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 14 martie 2001, pronunţată în Dosarul nr. 249/2001, Tribunalul Iaşi a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificările şi completările ulterioare. Excepţia a fost invocată de Societatea Comercială „Complex Turistic” – S.A. din satul Dancu, comuna Holboca, judeţul Iaşi, într-un recurs împotriva unei hotărâri prin care s-a respins plângerea împotriva procesului-verbal de contravenţie prin care a fost sancţionat autorul excepţiei.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia se referă la dispoziţiile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, potrivit cărora statul este obligat să asigure libertatea comerţului, protecţia concurentei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie. Fiind vorba despre o dispoziţie legală prin care statul opreşte agenţii economici de a desfăşura o activitate libera în care preţul de vânzare a produselor să fie stabilit exclusiv pe criterii de eficienta economică, autorul excepţiei considera ca aceste prevederi, care au un asa-zis scop de a lichidă activităţile comerciale ilicite cu mărfuri supuse accizarii, sunt neconstituţionale.Tribunalul Iaşi, exprimandu-şi opinia, apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât activitatea de natura privată a agenţilor economici trebuie să fie efectuată în acord cu interesul naţional. În cadrul economiei naţionale statul are obligaţia de a apara şi de a promova interesul public "prin utilizarea de către Guvern a parghiilor sale specifice de influentare". Având în vedere ca preţurile minime sunt stabilite de comun acord de către asociaţiile patronale ale producătorilor de băuturi alcoolice legal înfiinţate, se considera ca dispoziţiile criticate nu contravin Constituţiei.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Dispoziţiile art. 134 din Constituţie trebuie interpretate în mod sistematic, în temeiul acestora statul român având obligaţia de a apara şi promova interesul public; în acest scop poate interveni în desfăşurarea anumitor activităţi economice. Astfel, măsurile protectioniste impuse prin lege servesc la integrarea intereselor private în cadrul interesului public, existent şi în cadrul unei economii de piaţa. De asemenea, modul de stabilire a preţurilor minime de vânzare este în acord cu regulile economiei de piaţa.Guvernul, în punctul sau de vedere, referindu-se la alin. (3) al art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000, arata ca prevederile acestuia contrazic vadit cele invocate de autorul excepţiei şi nu vin în contradictie cu prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie. Statul are atât dreptul, cat şi îndatorirea de a interveni în activităţile economice şi de a crea cadrul juridic corespunzător, politica legislativă fiind una dintre parghiile specifice de intervenţie a statului în economie. Faţa de cele arătate Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata.Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere exprimate de preşedintele Camerei Deputaţilor şi de Guvern, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, republicată, retine următoarele:Curtea Constituţională constata ca este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanţa Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, cu modificările şi completările ulterioare.Examinând excepţia de neconstituţionalitate invocată, Curtea constata ca ulterior datei sesizării sale a fost emisă Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 158 din 27 noiembrie 2001 privind regimul accizelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 30 noiembrie 2001. Prin dispoziţiile art. 62 din acest act normativ se abroga, de la data de 1 ianuarie 2002, prevederile art. 1-27 şi ale art. 43-50 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000. De asemenea, Curtea constata ca dispoziţia legală criticata nu a fost preluată în actul normativ abrogator.În aceste condiţii rezultă ca au devenit incidente dispoziţiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, potrivit cărora Curtea Constituţională se pronunţa numai asupra excepţiilor de neconstituţionalitate având ca obiect dispoziţii legale în vigoare. În consecinţa, Curtea, constatând ca dispoziţiile legale criticate au fost abrogate, urmează sa respingă excepţia de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibila.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Complex Turistic” – S.A. din satul Dancu, comuna Holboca, judeţul Iaşi, în Dosarul nr. 249/2001 al Tribunalului Iaşi.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 ianuarie 2002.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Vlad Mihai Cercel––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x