Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 334 din 13 aprilie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorIon Tiucă – procurorMaria Bratu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1-30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, excepţie ridicată de Consiliul Local al Comunei Meteş, judeţul Alba, în Dosarul nr. 6.501/2005 al Tribunalului Alba – Secţia comercială şi contencios administrativ.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca inadmisibilă, arătând că, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 167/2005, aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 a fost suspendată până la data de 31 martie 2006.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 8 decembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 6.501/2005, Tribunalul Alba – Secţia comercială şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1-30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, excepţie ridicată de Consiliul Local al Comunei Meteş, judeţul Alba.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele criticate contravin dispoziţiilor art. 44 alin. (2) şi ale art. 120 alin. (1) din Constituţie, deoarece obligă unităţile administrativ-teritoriale la vânzarea spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, aflate în proprietatea privată a acestor autorităţi.Tribunalul Alba – Secţia comercială şi contencios administrativ propune respingerea excepţiei, arătând că legiuitorul este competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate în accepţiunea principială conferită de Constituţie.Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că excepţia este inadmisibilă, întrucât aplicarea ordonanţei criticate a fost suspendată până la data de 31 martie 2006, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 167/2005.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Excepţia are ca obiect art. 1-30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 iulie 2005.Curtea observă că această ordonanţă cuprinde în totalitate un număr de 30 de articole. Aşadar Curtea va exercita controlul de constituţionalitate asupra acestei ordonanţe în integralitatea ei.Textele constituţionale considerate a fi încălcate sunt cele ale art. 44 alin. (2) – garantarea şi ocrotirea proprietăţii private, şi ale art. 121 alin. (1) – autorităţi comunale şi orăşeneşti.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că prin articolul unic din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 167/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.100 din 6 decembrie 2005, aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005, a fost suspendată până la data de 31 martie 2006. Având în vedere că această suspendare este limitată şi priveşte aplicarea ordonanţei criticate care a produs efecte, până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 167/2005, Curtea urmează să se pronunţe pe fond asupra constituţionalităţii ei.Analizând criticile de neconstituţionalitate, Curtea constată că acestea sunt neîntemeiate.Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 are ca scop finalizarea procesului de reformă a asistenţei medicale ambulatorii, ca o condiţie esenţială în alocarea eficientă a resurselor şi reducerea costurilor asistenţei medicale acordate în spital, precum şi reducerea deficitului bugetar al sistemului sanitar. În acest sens, această ordonanţă stabileşte cadrul juridic pentru vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale în care, la data intrării în vigoare a acestei ordonanţe, funcţionau unităţi medicale înfiinţate şi organizate în baza Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001.Autorul excepţiei consideră că această ordonanţă este neconstituţională, întrucât obligă autorităţile administraţiei publice locale la vânzarea spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, ce sunt în proprietatea privată a acestor autorităţi. În speţă, prefectul judeţului Alba a solicitat pe calea unei acţiuni în contencios administrativ anularea unei hotărâri a Consiliului Local al comunei Meteş, prin care a fost respinsă lista cu spaţiile cu destinaţia de cabinete medicale ce urmau a fi vândute potrivit ordonanţei criticate, acest consiliu optând pentru concesionarea lor.Examinând prevederile ordonanţei criticate, Curtea reţine că, potrivit art. 4 din această ordonanţă, consiliile judeţene sau cele locale aprobă prin hotărâre lista spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale sau în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, aflate în proprietatea acestora ori în proprietatea privată a statului, şi care se află în administrarea lor. Aşadar, stabilirea listei cu spaţiile ce urmează a fi vândute este de competenţa acestor autorităţi, astfel că nu se poate susţine că prevederile ordonanţei criticate ar contraveni dispoziţiilor constituţionale privind garantarea şi ocrotirea dreptului de proprietate privată şi nici celor privind autonomia autorităţilor administraţiei publice locale. De altfel, art. 3 alin. (3) al acestei ordonanţe prevede că spaţiile cu destinaţia de cabinete medicale ce au fost deja concesionate, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 884/2004, şi pentru care concesionarii nu şi-au exprimat intenţia de cumpărare, pot fi folosite în continuare de aceştia, până la expirarea duratei pentru care s-a încheiat contractul de concesionare.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, excepţie ridicată de Consiliul Local al Comunei Meteş, judeţul Alba, în Dosarul nr. 6.501/2005 al Tribunalului Alba- Secţia comercială şi contencios administrativ.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 martie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Maria Bratu–––-