DECIZIE nr. 234 din 10 septembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 752 din 15 octombrie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 215 23/04/2001 ART. 113
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 121
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 113 alin. (2) teza a doua din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările ulterioare



Nicolae Popa – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorGabriela Ghita – procurorGabriela Dragomirescu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 113 alin. (2) teza finala din Legea nr. 215/2001, excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Bihor în Dosarul nr. 2.216/CA/2002 al Tribunalului Bihor – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal răspunde Ionel Avrigeanu, reprezentat de avocat Elena Zamfir-Ciurezu, lipsa fiind autorul excepţiei, precum şi celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul părţii prezente solicita respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât apreciază ca dispoziţiile de lege criticate, care stabilesc ca vicepreşedinţii consiliilor judeţene pot fi eliberaţi din funcţie în aceleaşi condiţii ca şi preşedinţii consiliului, nu încalcă prevederile art. 121 alin. (2) din Constituţie, în sensul cărora consiliul judeţean este ales şi funcţionează potrivit legii.Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, arătând ca dispoziţiile art. 113 din Legea nr. 215/2001, referitoare la numirea şi eliberarea din funcţie a preşedinţilor şi vicepreşedinţilor consiliului local, reprezintă opţiunea legiuitorului, ceea ce nu contravine textului constituţional invocat ca fiind încălcat.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 9 aprilie 2002, pronunţată în Dosarul nr. 2.216/CA/2002, Tribunalul Bihor – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 113 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 215/2001, cu modificările ulterioare, excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Bihor într-o cauza de contencios administrativ.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arata ca dispoziţiile "art. 113 – partea sa finala" din Legea nr. 215/2001, care stabilesc ca vicepreşedinţii consiliului judeţean pot fi eliberaţi din funcţie „numai în aceleaşi condiţii ca şi preşedintele consiliului judeţean”, fără a tine seama de faptul ca vicepreşedintele nu are aceleaşi atribuţii ca şi preşedintele consiliului judeţean, încalcă prevederile art. 121 din Constituţie. Se mai arata ca atât preşedintele, cat şi vicepreşedintele consiliului judeţean sunt şi consilieri judeţeni şi pot fi eliberaţi din funcţie în aceleaşi condiţii ca şi aceştia.Tribunalul Bihor – Secţia comercială şi de contencios administrativ apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată, întrucât prin dispoziţia de lege criticata legiuitorul a înţeles sa confere stabilitate funcţiei de vicepreşedinte al consiliului judeţean şi de "a curma arbitrariul din activitatea consiliului".Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată. În acest sens se arata ca legiuitorul a stabilit, pentru eliberarea din funcţie a preşedintelui şi a vicepreşedintelui consiliului judeţean, o procedură deosebită de cea prevăzută pentru consilieri, "tocmai datorită calităţilor pe care aceştia le au în cadrul consiliului". Procedura astfel instituită are în vedere numai eliberarea din funcţia de preşedinte sau, după caz, de vicepreşedinte al consiliului judeţean, chiar dacă ei au şi calitatea de consilieri. În acest context dispoziţiile alin. (1) al art. 121 din Constituţie nu sunt relevante, iar dispoziţiile alin. (2) al aceluiaşi articol conferă legiuitorului competenţa de a stabili condiţiile în care funcţionează consiliul judeţean, inclusiv cele privitoare la eliberarea din funcţia de preşedinte ori de vicepreşedinte al consiliului.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, susţinerile părţii prezente, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum este formulat de autorul acesteia, îl constituie prevederile "art. 113 – partea sa finala" din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările ulterioare. În realitate, din argumentele expuse în susţinerea excepţiei, aceasta priveşte dispoziţiile alin. (2) teza a doua a art. 113 din lege, potrivit cărora: „Vicepreşedinţii pot fi eliberaţi din funcţie, în aceleaşi condiţii, numai dacă s-a constatat prin hotărâre judecătorească irevocabilă ca aceştia au contravenit, în exercitarea sarcinilor ce le-au revenit, intereselor generale ale statului sau ale judeţului ori au încălcat Constituţia şi legile tarii.”În esenta, în opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, aceste dispoziţii din lege, care nu "ţin cont de faptul ca vicepreşedintele nu are aceleaşi atribuţii ca şi preşedintele consiliului judeţean" şi nici de faptul ca ei "sunt şi consilieri judeţeni iar ca atare pot fi eliberaţi din funcţie în aceleaşi condiţii ca şi aceştia", contravin art. 121 din Constituţie, care prevede:"(1) Consiliul judeţean este autoritatea administraţiei publice pentru coordonarea activităţii consiliilor comunale şi orăşeneşti, în vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean.(2) Consiliul judeţean este ales şi funcţionează în condiţiile legii."Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea Constituţională constata următoarele:Art. 113 alin. (2) teza a doua din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările ulterioare, conţine reguli de procedura cu privire la eliberarea din funcţie a vicepreşedinţilor consiliului judeţean. Astfel, textul prevede că, în cazul în care prin hotărâre judecătorească irevocabilă s-a constatat ca vicepreşedinţii consiliului judeţean au contravenit în exercitarea sarcinilor ce le-au revenit intereselor generale ale statului sau ale judeţului ori au încălcat Constituţia şi legile tarii, aceştia pot fi eliberaţi din funcţie în aceleaşi condiţii ca şi preşedintele consiliului judeţean. Curtea constata ca stabilirea anumitor condiţii pentru eliberarea din funcţie a preşedintelui sau vicepreşedinţilor consiliului judeţean, care pe durata mandatului consiliului judeţean îşi păstrează calitatea de consilieri, reprezintă o opţiune a legiuitorului, singurul în măsura sa instituie asemenea reguli. În speta, aceasta opţiune, chiar dacă este alta decât cea referitoare la modalităţile de eliberare din funcţie a consilierilor judeţeni, nu numai că nu este contrară, asa cum susţine autorul excepţiei, art. 121 din Constituţie, ci este chiar în sensul alin. (2) al acestui articol constituţional, potrivit căruia „Consiliul judeţean este ales şi funcţionează în condiţiile legii”.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 113 alin. (2) teza a doua din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările ulterioare, excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Bihor în Dosarul nr. 2.216/CA/2002 al Tribunalului Bihor – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 septembrie 2002.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Gabriela Dragomirescu───────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x