DECIZIE nr. 221*) din 8 mai 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 364 din 4 august 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 34 04/05/1998
ActulREFERIRE LAINSTRUCTIUNI 28/02/1997
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 14/04/1997
ActulREFERIRE LADECRET 316 25/07/1996
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996
ART. 1REFERIRE LAREGULAMENT 14/04/1997 ART. 3
ART. 1REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 51
ART. 2REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 51
ART. 3REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996
ART. 4REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 33
ART. 6REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 21
ART. 7REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 62
ART. 8REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 62
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind autorizarea condiţionată a operaţiunii de concentrare economică



Notă *) Datele cu caracter confidenţial au fost eliminate în scopul publicării deciziei în Monitorul Oficial al României.Plenul Consiliului Concurentei,I. în baza:1. Legii concurentei nr. 21/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;2. Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 bis din 14 aprilie 1997;3. Instrucţiunilor cu privire la definirea pieţei relevante în scopul stabilirii părţii substanţiale de piaţa, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;4. Instrucţiunilor cu privire la aplicarea art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 cu privire la calculul taxei de autorizare a concentrarilor economice, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 175 din 7 mai 1998;5. Decretului nr. 316/1996 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;6. Regulamentului de organizare, funcţionare şi procedura al Consiliului Concurentei;7. Notificării concentrarii economice, înregistrată la Consiliul Concurentei cu nr. RS-190 din 13 august 1999;8. raportului întocmit în urma investigatiei declansate în baza Ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 3 din 10 ianuarie 2000, având ca obiect verificarea compatibilitatii operaţiunii de concentrare economică notificată cu un mediu concurential normal;9. observaţiilor la raportul de investigatie, transmise de părţile implicate în concentrarea economică, opiniilor exprimate şi declaraţiilor făcute de reprezentanţii părţilor implicate în concentrarea economică analizata, în cadrul audierii desfăşurate în Plenul Consiliului Concurentei la data de 26 aprilie 2000;10. actelor şi lucrărilor din dosarul cauzei nr. RS-190 din 13 august 1999,II. având în vedere ca:1. concentrarea economică urmează să se realizeze prin achiziţionarea de către BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH a Societăţii Comerciale "Alcim" – S.A. Alesd de la Societatea Comercială "Lafarge Romcim" – S.A. Bucureşti, conform scrisorii de intenţie, semnată la data de 22 iulie 1999, în baza căreia urmează să se încheie un contract de vânzare-cumpărare;2. BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH – societatea achizitoare – este controlată 100% de Grupul elvetian HOLDERBANK, iar Societatea Comercială "Alcim" – S.A. Alesd – societatea achizitionata – este controlată în proporţie de 99,84% de Societatea Comercială "Lafarge Romcim" – S.A. Bucureşti;3. în conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, la data de 13 august 1999 BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH a depus la Consiliul Concurentei formularul de notificare a concentrarii economice, care a devenit efectivă la data de 8 decembrie 1999;4. prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 3 din 10 ianuarie 2000 acesta a dispus declanşarea unei investigaţii având ca obiect verificarea compatibilitatii operaţiunii de concentrare economică notificată cu un mediu concurential normal;5. raportul de investigatie cuprinzând concluziile şi măsurile propuse de echipa de investigatie a fost transmis părţilor implicate la data de 24 martie 2000;6. la data de 26 aprilie 2000 s-a desfăşurat şedinţa de audiere în Plenul Consiliului Concurentei, în cadrul căreia au fost prezentate: raportul de investigatie, observaţiile la raportul de investigatie ale părţilor implicate şi punctul de vedere al echipei de investigatie referitor la aceste observaţii şi ca în cadrul audierii părţile implicate au adus completări în susţinerea opiniilor exprimate în observaţiile transmise;7. la data de 4 mai 2000 s-a desfăşurat şedinţa de deliberare, în cadrul căreia Plenul Consiliului Concurentei, după analizarea raportului de investigatie, a observaţiilor la acesta şi a declaraţiilor făcute în timpul audierii, a adoptat prezenta decizie,III. luând în considerare ca:1. societatea achizitoare – BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH – este controlată în proporţie de 100% de Grupul elvetian HOLDERBANK;2. la momentul notificării Grupul HOLDERBANK era prezent pe piaţa românească ca acţionar majoritar la Societatea Comercială "Cimentul" – S.A. Turda, societate ce are ca obiect principal de activitate producerea şi comercializarea cimentului;3. societatea achizitionata – Societatea Comercială "Alcim" – S.A. – este fosta sucursala Alesd a Societăţii Comerciale "Lafarge Romcim" – S.A. Bucureşti şi este controlată de către aceasta;4. Societatea Comercială "Alcim" – S.A. Alesd are ca obiect principal de activitate producerea şi comercializarea de materiale de construcţii cum sunt: cimentul, varul, betonul, mortarul şi elementele din beton, din ciment şi din ipsos;5. Societatea Comercială "Lafarge Romcim" – S.A. Bucureşti desfăşoară activităţi de producere şi de comercializare a cimentului prin sucursalele sale: Medgidia, Hoghiz şi Targu Jiu;6. în urma realizării operaţiunii de concentrare economică Grupul HOLDERBANK va deţine controlul asupra Societăţii Comerciale "Cimentul" – S.A. Turda şi Societăţii Comerciale "Alcim" – S.A. Alesd, ambele societăţi comerciale fiind producătoare de ciment;7. din analiza pieţelor produselor, pe care sunt prezente părţile implicate, şi a ponderilor activităţilor acestora în cifrele lor de afaceri a rezultat ca activitatea în cadrul căreia pot aparea eventuale efecte ale operaţiunii de concentrare economică este aceea de producere şi de comercializare a cimentului;8. produsul pe piaţa căruia se realizează concentrarea economică este cimentul şi ca, în ceea ce priveşte caracteristicile, utilitatea şi preţul, cimentul nu este un produs substituibil;9. ţinându-se seama de specificul activităţii de producere şi comercializare a cimentului, piaţa geografică aferentă operaţiunii a fost definită ca reuniunea suprafeţelor descrise de cercuri cu raza de 200 km în jurul fabricilor din localităţile Alesd şi Turda;10. piaţa geografică afectată de concentrarea economică a fost definită ca zona în care se afla cei mai mulţi beneficiari ai fabricilor din localităţile Alesd şi Turda, piaţa pe care pot aparea efectele anticoncurentiale ale operaţiunii analizate. Aceasta zona este reprezentată de judeţele Maramures, Satu Mare, Bihor, Salaj, Cluj şi Bistrita-Nasaud;11. la momentul notificării, pe piaţa relevanta afectată erau prezente următoarele societăţi comerciale producătoare de ciment, producători activi: Societatea Comercială "Cimentul" – S.A. Turda, Societatea Comercială "Alcim" – S.A. Alesd şi Societatea Comercială "Casial" – S.A. Deva;12. pe piaţa definită în cadrul acestei analize nu exista în prezent reţele de distribuţie;13. în zona analizata importurile ce pot aparea au ca sursa fabricile producătoare din Ungaria şi Ucraina. Eventualele importuri din Ungaria ar proveni de la fabrici controlate sau la care deţin participatii grupurile HOLDERBANK şi HEIDELBERGER ZEMENT AG. Importurile de ciment provenite din Ungaria şi Ucraina pe piaţa relevanta afectată definită nu au avut o pondere semnificativă;14. principalii beneficiari ai producătorilor de ciment sunt: societăţile comerciale producătoare de betoane, societăţile comerciale de construcţii-montaj care executa construcţii civile şi industriale, drumuri, cai ferate, poduri, hidrocentrale etc.;15. diminuarea volumului investiţiilor din ultimii ani a antrenat reducerea activităţii în acest domeniu de activitate, producătorii nelucrand la întreaga capacitate;16. în momentul analizei consumul de ciment inregistra valori foarte scăzute, dar pentru perioada următoare se intrevede o revigorare a sectorului investiţiilor, ceea ce va conduce la creşterea consumului;17. înainte de realizarea concentrarii economice cotele de piaţa deţinute de societăţile comerciale prezente pe piaţa relevanta afectată erau următoarele:● Societatea Comercială "Cimentul" – S.A. Turda – 33%, Societatea Comercială "Alcim" – S.A. Alesd – 32% şi Societatea Comercială "Casial" – S.A. Deva – 35%, calculate în funcţie de cifra de afaceri realizată din activitatea legată de ciment; şi● Societatea Comercială "Cimentul" – S.A. Turda – 21%, Societatea Comercială "Alcim" – S.A. Alesd – 25% şi Societatea Comercială "Casial" – S.A. Deva – 54%, calculate în funcţie de capacitatea de producţie în funcţiune (utilizata);18. ca efect al operaţiunii de concentrare economică, numărul concurenţilor prezenţi pe piaţa relevanta afectată se va reduce, rămânând doar LASSELSBERGER HOLDING INTERNAŢIONAL GmbH care controlează Societatea Comercială "Casial" – S.A. Deva şi Grupul HOLDERBANK, care va deţine controlul asupra Societăţii Comerciale "Cimentul" – S.A. Turda şi Societăţii Comerciale "Alcim" – S.A. Alesd;19. după realizarea concentrarii economice cota de piaţa deţinută de Grupul HOLDERBANK, rezultată prin însumarea cotelor de piaţa ale Societăţii Comerciale "Cimentul" – S.A. Turda şi Societăţii Comerciale "Alcim" – S.A. Alesd, va avea următoarele valori:● 65%, în situaţia în care cota este calculată în funcţie de cifra de afaceri realizată din activitatea de ciment; şi● 46%, în situaţia în care cota este calculată în funcţie de capacitatea de producţie în funcţiune (utilizata);20. pe piaţa relevanta barierele la intrare sunt semnificative, prin urmare nu se intrevad intrari de noi concurenţi pe aceasta piaţa în viitorul apropiat;21. în judeţele din sudul pieţei relevante afectate (Bihor, Salaj, Cluj şi Bistrita-Nasaud) concurenta este asigurata prin existenta a doi producători: Grupul HOLDERBANK (cu fabricile Societatea Comercială "Alcim" – S.A. Alesd şi Societatea Comercială "Cimentul" – S.A. Turda) şi societatea LASSELSBERGER HOLDING INTERNAŢIONAL GmbH cu fabrica Societatea Comercială "Casial" – S.A. Deva;22. în judeţele Maramures şi Satu Mare pot aparea efecte negative ale concentrarii economice în situaţia în care, prin manifestarea poziţiei sale dominante, Grupul HOLDERBANK va practica preţuri discriminatorii în comparatie cu preţurile pentru beneficiarii din alte judeţe;23. în prezent Societatea Comercială "Alcim" – S.A. Alesd şi Societatea Comercială "Cimentul" – S.A. Turda practica preţuri în condiţii de livrare Ex Works, preţul de desfacere al cimentului fiind acelaşi pentru toţi beneficiarii, indiferent de zona din care aceştia provin;24. deşi în prezent nu se fac discriminări prin preţ între zone geografice, acest fenomen poate aparea ca urmare a dezvoltării unor sisteme de distribuţie pe zone geografice diferite, din aceste ratiuni fiind necesar să fie prevăzute măsuri care să împiedice discriminarea prin preţ de către Grupul HOLDERBANK;25. analiza criteriilor de stabilire a compatibilitatii concentrarii economice cu un mediu concurential normal, prevăzute la art. 14 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, a evidenţiat următoarele:a) Grupul HOLDERBANK se angajează sa realizeze un program de investiţii în valoare totală de …….. USD. Modernizarea fabricii de ciment de la Alesd va conduce la creşterea eficientei, ameliorarea producţiei, distribuţiei şi progresului tehnic şi la creşterea competitivitatii la export a Societăţii Comerciale "Alcim" – S.A. Alesd, putând oferi astfel beneficii consumatorilor, prin practicarea unor preţuri reale mai scăzute;b) efectele benefice ale realizării concentrarii economice pot fi considerate atât prin prisma realizării investiţiilor asumate, cat şi a extinderii pieţei. În aceeaşi măsura aceasta operaţiune contribuie la dezvoltarea economică a regiunii, la crearea locurilor de muncă şi la ameliorarea condiţiilor acestora. Ca efect, consumatorii vor putea beneficia de avantajul practicării de către producători a unor preţuri reale mai scăzute;c) Grupul HOLDERBANK ar putea oferi reale beneficii consumatorului, care va beneficia de activitatea Societăţii Comerciale "Alcim" – S.A. Alesd la preţuri mai scăzute după ce investiţiile şi modernizarea vor fi realizate,în temeiul art. 21 alin. (4) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996,DECIDE: + 
Articolul 1În conformitate cu dispoziţiile art. 51 alin. (2) lit. c) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi ale art. 3.1 lit. c) din partea a II-a a cap. I din Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice se autorizeaza condiţionat operaţiunea de concentrare economică realizată prin achiziţionarea de către BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH a 99,84% din capitalul social al Societăţii Comerciale „Alcim” – S.A. Alesd.
 + 
Articolul 2În conformitate cu dispoziţiile art. 51 alin. (2) lit. c) din Legea concurentei nr. 21/1996 se stabilesc condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru ca operaţiunea realizată de BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH prin achiziţionarea a 99,84% din capitalul social al Societăţii Comerciale „Alcim” – S.A. Alesd să fie compatibila cu un mediu concurential normal. Acestea constau în:1. Societatea Comercială BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH are obligaţia sa realizeze, în cadrul Societăţii Comerciale "Alcim" – S.A. Alesd, investiţii în valoare de ……. USD. Acestea reprezintă investiţii suplimentare şi nu sunt parte din valoarea de …….. USD, investiţii pe care Societatea Comercială "Lafarge România" – S.A. Bucureşti s-a angajat să le realizeze în cadrul fabricilor ce fac parte din Societatea Comercială "Romcim" – S.A. Bucureşti, prin contractul nr. 1.310 din 24 septembrie 1997, încheiat cu Fondul Proprietăţii de Stat. Realizarea suplimentară a acestor investiţii s-a asumat prin declaraţiile făcute de Societatea Comercială "Lafarge Romcim" – S.A. Bucureşti în cadrul şedinţei de audiere din data de 26 aprilie 2000 şi s-a menţionat la pct. II.1 "Efecte pozitive pentru consumator" din Memoriul de răspuns la Raportul Consiliului Concurentei din România, prezentat de Societatea Comercială "Lafarge Romcim" – S.A. Bucureşti, după cum urmează: "contrar celor indicate în raport, în ceea ce priveşte fabrica de la Alesd aceste investiţii ale HOLDERBANK vor veni în plus, şi nu în locul celor pe care LAFARGE s-a angajat să le realizeze".Realizarea unor investiţii:● în valoare de ……. USD, în cadrul Societăţii Comerciale "Alcim" – S.A. Alesd, de către Grupul HOLDERBANK în perioada 2000-2001; şi● în valoare de …… USD, în cadrul fabricilor rămase la Societatea Comercială "Lafarge Romcim" – S.A. Bucureşti, de către Grupul LAFARGE în perioada 1998-2001 reprezintă un real avantaj al realizării concentrarii economice, contribuind la creşterea eficientei economice, la ameliorarea producţiei, creşterea competitivitatii la export şi la protecţia mediului.Aceste investiţii, făcute atât la Societatea Comercială "Alcim" – S.A. Alesd, cat şi la fabricile din localităţile Targu Jiu, Hoghiz şi Medgidia ale concurentului Societatea Comercială "Lafarge Romcim" – S.A. Bucureşti, vor asigura menţinerea şi dezvoltarea concurentei pe piaţa relevanta a cimentului aferentă operaţiunii de concentrare economică.2. Grupul HOLDERBANK nu va vinde ciment de aceeaşi calitate de la fabricile sale de la Alesd şi Turda la cumpărători diferiţi cu preţuri diferite, cu următoarele excepţii:a) aceasta condiţie nu va interzice Grupului HOLDERBANK sa vândă ciment franco destinaţie. În acest caz însă preţul total facturat trebuie defalcat pe preţ ciment şi preţ transport. În acelaşi timp beneficiarul poate opta pentru condiţia de livrare Ex Works, cu transportul efectuat pe cont propriu sau franco destinaţie, cu transportul asigurat de către furnizor;b) aceasta condiţie nu împiedica Grupul HOLDERBANK să aplice disconturi beneficiarilor, pe criterii cum ar fi cantitatea vândută sau frecventa vânzărilor, cu condiţia ca acestea să fie făcute cunoscute şi să fie aplicate oricărui client eligibil după criteriile menţionate mai sus;c) aceasta condiţie nu împiedica Grupul HOLDERBANK sa participe la licitaţii organizate de beneficiarii din judeţele Maramures şi Satu Mare, cu condiţia ca ofertele sa nu conţină preţuri mai mari decât cele obţinute la cea mai recenta licitaţie câştigată de grup, vizând vânzarea de ciment de la aceeaşi fabrica în alte judeţe. În cazul în care preţul de vânzare al cimentului livrat de Grupul HOLDERBANK a crescut faţă de cea mai recenta licitaţie câştigată, preţul de oferta va fi ajustat cu aceeaşi suma ca şi creşterea de preţ. În situaţia în care cheltuielile de transport sunt incluse în preţul de oferta, cheltuielile de transport aferente judeţelor Maramures şi Satu Mare vor fi calculate în acelaşi mod ca şi cheltuielile de transport către alte judeţe.3. Pentru a permite Consiliului Concurentei sa verifice respectarea condiţiilor prevăzute la pct. 2 Grupul HOLDERBANK va pune la dispoziţie acestuia listele cuprinzând preţurile pentru vânzarea cimentului de la fabricile din localităţile Alesd şi Turda, precum şi dimensiunile şi criteriile de acordare a disconturilor aplicate, pe o perioadă de 5 ani de la comunicarea prezentei decizii. De asemenea, Grupul HOLDERBANK va transmite o copie datată de pe lista de preţuri, în cazul apariţiei oricăror modificări ale acesteia, imediat ce noile preţuri devin efective. Grupul HOLDERBANK va păstra copii de pe toate facturile emise pe o durată de 5 ani de la data comunicării deciziei şi le va pune la dispoziţie Consiliului Concurentei, la cererea acestuia.
 + 
Articolul 3Neîndeplinirea de către părţile implicate a condiţiilor stabilite prin prezenta decizie atrage aplicarea sancţiunilor prevăzute în Legea concurentei nr. 21/1996.
 + 
Articolul 4În temeiul dispoziţiilor art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH va plati taxa de autorizare în valoare de 373.602.650 lei. Suma menţionată va fi plătită cu ordin de plată către beneficiar B.C.R. – Centrala, cod SWIFT RNCBROBU, în contul nr. 361280039300/20170103, deschis la Trezoreria municipiului Oradea, cu menţiunea „Taxa de autorizare în baza Legii concurentei nr. 21/1996„. O copie de pe ordinul de plată va fi transmisă imediat Consiliului Concurentei.
 + 
Articolul 5Prezenta decizie devine aplicabilă de la data primirii de către Consiliul Concurentei a unei copii de pe ordinul de plată a taxei de autorizare.
 + 
Articolul 6Decizia Consiliului Concurentei poate fi atacată conform dispoziţiilor art. 21 alin. (6) din Legea concurentei nr. 21/1996, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia de contencios administrativ.
 + 
Articolul 7În conformitate cu prevederile art. 62 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbH.
 + 
Articolul 8Prezenta decizie se comunică părţilor, conform art. 62 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, de către Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
 + 
Articolul 9Departamentul bunuri industriale şi Secretariatul general al Consiliului Concurentei vor urmări aducerea la îndeplinire a prezentei decizii.
 + 
Articolul 10Prezenta decizie se comunică:1. Societăţii achizitoare:BREITENBURGER AUSLANDSBETEILIGUNGS GmbHAdresa: Ost-West-Strasse 69, D-20457 Hamburg, GermaniaTelefon: +49(0) 40 36 35 84Fax: +49(0) 40 36 33 11Prin împuternicit: avocat Laurentiu Victor PachiuTelefon: 228 88 88Fax: 223 44 442. Societăţii achiziţionate:Societatea Comercială "Alcim" – S.A. AlesdAdresa: localitatea Alesd, judeţul Bihor, Str. Fabricii nr. 1Prin împuternicit: Nestor amp; Nestor SCPAAvocaţi: Mihaela Rosca, Ilinca Popovici, Alexandru HarsanyTelefon: 224 08 90Fax: 224 08 913. Societăţii vanzatoare:Societatea Comercială "Lafarge Romcim" – S.A. BucureştiAdresa: Bucureşti, str. Radu Calomfirescu nr. 8, sectorul 3Telefon: 312 51 01, 310 08 80Fax: 310 26 10, 312 09 45Prin împuternicit: Nestor amp; Nestor SCPAAvocaţi: Mihaela Rosca, Ilinca Popovici, Alexandru HarsanyTelefon: 224 08 90Fax: 224 08 91PREŞEDINTELECONSILIULUI CONCURENTEI,VIOREL MUNTEANU––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x