privind unele reguli ale publicităţii şi teleshoppingului
Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de unica autoritate de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,ţinând cont de necesitatea reglementării publicităţii şi teleshoppingului la unele produse şi servicii,în vederea armonizării legislaţiei româneşti cu reglementările şi normele Uniunii Europene, ţinând cont de necesitatea respectării principiilor liberei concurente, protecţiei vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor, precum şi a mediului,în temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr. 504/2002,membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului adopta următoarea decizie: +
Articolul 1Publicitatea şi teleshoppingul vor respecta regulile unei competitii corecte şi transparente, care trebuie să servească în primul rând interesele publicului. +
Articolul 2(1) Este interzisă orice formă de promovare a unor produse ori a unor servicii care sugereaza sau instiga publicul sa renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare, sub motivul ca acestea din urma devin inutile sau improprii folosinţei. … (2) Publicitatea comparativa trebuie să respecte prevederile Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificările ulterioare. … +
Articolul 3Durata publicităţii şi a teleshoppingului nu constituie un motiv care să înlăture obligaţiile de informare corecta a publicului în legătură cu bunurile sau serviciile promovate. +
Articolul 4Este interzisă difuzarea de publicitate la băuturi alcoolice prin care se promovează comportamente agresive sau antisociale. +
Articolul 5(1) Este interzisă difuzarea, în intervalul orar 6,00-22,00, a emisiunilor sponsorizate de companiile al căror nume sau marca este identică cu numele ori cu marca unei băuturi alcoolice. … (2) Este interzisă difuzarea, în intervalul orar 6,00-22,00, a concursurilor sau a anunţurilor promotionale care conţin referiri la numele ori marca unei băuturi alcoolice distilate. … +
Articolul 6(1) Este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate ori care pot fi identificate de public prin marca, producător sau modalităţi de comercializare şi care constituie publicitate mascată. … (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) produsele şi serviciile culturale sau cele destinate învăţământului. … +
Articolul 7(1) Este interzisă descrierea calităţii produselor sau serviciilor oferite ca premii în emisiunile-concurs, cu excepţia marcii şi a preţului. … (2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) produsele sau serviciile culturale. … +
Articolul 8Informaţiile prezentate în publicitate sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să induca în eroare publicul, direct sau prin omisiune, în privinta:a) caracteristicilor produsului şi, în special, a naturii, identităţii, proprietăţilor, compoziţiei, cantităţii, durabilitatii, originii sau provenientei, precum şi a metodelor de fabricaţie ori de producţie; … b) atribuirii de efecte sau de proprietăţi pe care produsul nu le poseda. … +
Articolul 9Publicitatea la produsele alimentare va respecta următoarele condiţii:a) sa nu induca în eroare publicul, în special în ceea ce priveşte calitatea, originea sau provenienţă alimentului; … b) sa nu încurajeze consumul excesiv de alimente; … c) comparatiile dintre alimente sa nu încurajeze sau sa nu sugereze renunţarea la alimentele de baza, în special la legumele şi fructele proaspete; … d) afirmatiile precise privind nutritia (de exemplu, efectele vitaminei C) ori afirmatiile legate de sănătate (de exemplu "ajuta la o digestie sanatoasa") se vor baza pe fapte ştiinţifice solide şi nu vor crea impresii inselatoare privind beneficiile nutritionale sau de sănătate ale alimentului respectiv. … +
Articolul 10Ilustrarea cu fructe şi/sau cu porţiuni vegetale nu este permisă decât în cazul în care fructele (sau părţi de fruct – suc de fructe, pulpa de fruct) şi/sau portiunile vegetale sunt înscrise pe eticheta produsului, în lista ingredientelor, cu o cantitate, exprimată în procente, de minimum 4%. +
Articolul 11În cazul utilizării la fabricarea alimentelor numai a aromelor se interzice ilustrarea, desenarea sau orice alte forme de reprezentare a fructelor şi/sau a portiunilor vegetale. +
Articolul 12Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi de prevenire, tratare sau vindecare a bolilor şi nu se vor face referiri la astfel de proprietăţi; sunt exceptate de la aceasta interdicţie apele minerale naturale, care sunt utilizate ca medicamente sau în scopuri curative în staţiunile balneare. +
Articolul 13Clipurile publicitare pentru băuturi alcoolice distilate, cu o durată mai mare de 10 secunde, vor include la final avertizarea sonora şi scrisă, cu o durată de minimum 6 secunde: "Consumul excesiv de alcool dauneaza grav sănătăţii". +
Articolul 14(1) În programele de televiziune, la sfârşitul fiecărui grupaj publicitar, va fi difuzat anunţul sonor şi scris, cu o durată de minimum 5 secunde: "Cititi cu atenţie eticheta sau prospectul produsului înainte de cumpărare". … (2) În programele de radiodifuziune sonora anunţul precizat la alin. (1) va fi difuzat la sfârşitul unor grupaje publicitare, dar nu mai puţin de doua ori în timpul oricărei ore date. … +
Articolul 15În cazul nerespectării prevederilor prezentei decizii, Consiliul Naţional al Audiovizualului va emite o somaţie de intrare în legalitate cu termene precise, iar dacă radiodifuzorul nu intră în legalitate în termenul şi în condiţiile stabilite în somaţie, Consiliul Naţional al Audiovizualului va sanctiona radiodifuzorul cu amendă, conform prevederilor art. 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002.PreşedinteleConsiliului Naţional al Audiovizualului,Ralu FilipBucureşti, 28 ianuarie 2003.Nr. 22––––