DECIZIE nr. 219 din 3 iunie 2003

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 405 din 10 iunie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 241 16/05/2001
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 40 08/04/1999 ART. 26
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 40 08/04/1999 ART. 32
ActulREFERIRE LALEGE 35 13/03/1997 ART. 18
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 şi 32 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorAurelia Popa – procurorDoina Suliman – magistrat-asistent şefPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 şi 32 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001, excepţie ridicată de Cristian Ciochirca şi Maria Ciochirca în Dosarul nr. 6.675/2002 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.La apelul nominal au răspuns autorul excepţiei Cristian Ciochirca şi partea Iulian Anastasiu. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Autorul excepţiei, arătând ca prin dispoziţiile legale criticate se creează un regim discriminator între chiriaşii proprietarilor persoane fizice şi chiriaşii unităţilor locative, solicita admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.Iulian Anastasiu, apreciind ca dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate, solicita respingerea excepţiei ca neîntemeiată.Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin încheierea din 23 octombrie 2002, pronunţată în Dosarul nr. 6.675/2002, Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 şi 32 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001. Excepţia a fost ridicată de Cristian Ciochirca şi Maria Ciochirca într-o cauza civilă ce are ca obiect o acţiune în pretenţii.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin ca dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 care consacra principiul egalităţii în drepturi, deoarece creează un regim discriminator între chiriaşii statului şi chiriaşii persoanelor fizice.Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti apreciază ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, iar în conformitate cu art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.Guvernul apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei ridicate.Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat nu încalcă prevederile constituţionale invocate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului şi cel al instituţiei Avocatul Poporului, raportul întocmit în cauza de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 26 şi 32 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, ordonanţa aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, se constată că Legea nr. 241/2001, prin care a fost aprobată şi modificată Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 23 mai 2001, iar încheierea de sesizare a fost pronunţată la data de 23 octombrie 2002, astfel încât controlul de constituţionalitate va avea ca obiect textele modificate.Aceste dispoziţii legale prevăd următoarele:– Art. 26: "(1) Chiriile pentru locuintele care aparţin domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale ale acestuia, pentru locuintele de serviciu, locuintele de intervenţie şi căminele pentru salariaţi ai societăţilor comerciale, companiilor şi societăţilor naţionale şi ai regiilor autonome se calculează pornindu-se de la un tarif de baza lunar.(2) Chiriile pentru locuintele prevăzute la alin. (1) se diferentiaza pe categorii de localităţi şi pe zone, de către consiliile locale, conform criteriilor avute în vedere la stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru terenuri, prin aplicarea unui coeficient la chiria de baza, după cum urmează:

Zona în cadrul localităţii Categoria localităţii
Municipii Oraşe Comune
A 3,5 2,5 1
B 2,5 2 0,5
C 2 1,5
D 1,5 1

(3) Pentru locuintele sociale nivelul maxim al chiriei este de 10% din venitul net lunar, calculat pe ultimele 12 luni, pe familie.(4) Comunicatele Institutului Naţional de Statistica şi Studii Economice privind nivelul salariului mediu net pe economie vor fi publicate trimestrial în Monitorul Oficial al României."– Art. 32: "(1) Pentru locuintele proprietate particulară a persoanelor fizice şi juridice prevăzute la art. 2-7, chiria se stabileşte prin negociere între proprietar şi chiriaş cu ocazia încheierii noului contract de închiriere.(2) Dispoziţiile art. 31 se aplică în mod corespunzător."În argumentarea criticii de neconstituţionalitate autorii excepţiei pretind ca prin dispoziţiile art. 26 şi 32 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 s-a creat o discriminare între chiriaşii din imobilele retrocedate foştilor proprietari şi cei din imobilele aflate în continuare în patrimoniul statului, deoarece nivelul chiriei, în cazul celor din prima categorie, este stabilit prin negociere cu proprietarul particular, în timp ce pentru chiriaşii statului chiria este plafonata la nivelul tarifelor prevăzute în aceasta ordonanţa.Cu privire la aceasta sustinere Curtea retine ca textele de lege criticate nu contravin principiului egalităţii în drepturi consacrat prin art. 16 din Constituţie. În jurisprudenta sa Curtea Constituţională a statuat în mod constant ca instituirea de regimuri juridice diferite în situaţii care impun rezolvari diferite nu poate fi apreciată drept o încălcare a principiului egalităţii în faţa legii, constitutivă de discriminare. Asa se explica de ce în cazul chiriaşilor statului nivelul chiriei este stabilit prin act normativ, iar în cazul chiriaşilor din locuintele retrocedate, prevaland principiul garantarii dreptului de proprietate, îşi găseşte aplicare "negocierea".Deoarece nu au intervenit elemente noi de natura să justifice schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauza.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6) şi al art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 şi 32 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001, excepţie ridicată de Cristian Ciochirca şi Maria Ciochirca în Dosarul nr. 6.675/2002 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iunie 2003.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent şef,Doina Suliman––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x