DECIZIE nr. 21 din 12 ianuarie 2006

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 117 din 7 februarie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 545 18/10/2005
ActulREFERIRE LAOG (R) 102 31/08/2000 ART. 2
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG (R) 102 31/08/2000 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 14
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 22
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ActulREFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 3
ActulREFERIRE LACOD PR. CIVILA (R) 24/02/1948 ART. 156
ActulREFERIRE LACOD PR. CIVILA (R) 24/02/1948 ART. 164
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 227 07/03/2006
ActulREFERIT DEDECIZIE 264 14/03/2006
ActulREFERIT DEDECIZIE 288 28/03/2006

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorFlorentina Baltă – procurorValentina Bărbăţeanu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, excepţie ridicată de Ye Xiaoyong în Dosarul nr. 1.142/RF/2005 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, personal şi asistat de traducătorul autorizat de limbă chineză, domnul Ioan Budura. Se constată lipsa părţii Oficiul Naţional pentru Refugiaţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită. Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 766D/2005, nr. 816D/2005, nr. 880D/2005, nr. 882D/2005, nr. 883D/2005 şi nr. 884D/2005, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicată de Zhu Weifen şi Chen Shuting în dosarele nr. 7.403/2005 şi, respectiv, nr. 8.794/2005 ale Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti şi de Li Juguang, Ye Jinkui, Chen Lincong şi Xia Zhifei în dosarele nr. 4.187/RF/2005, nr. 4.186/RF/2005, nr. 4.654/RF/2005 şi, respectiv, nr. 2.911/RF/2005 ale Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal răspund autorii excepţiei, personal şi asistaţi de traducătorul autorizat de limbă chineză, domnul Ioan Budura. Se constată lipsa părţii Oficiul Naţional pentru Refugiaţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Magistratul-asistent referă asupra cererilor autorilor excepţiei, prin care se solicită acordarea unui nou termen de judecată în vederea administrării probei cu înscrisuri, prin care să dovedească temeinicia excepţiei de neconstituţionalitate.Având cuvântul asupra cererilor de amânare, reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea acestora.Curtea, în temeiul art. 156 alin. 1 din Codul de procedură civilă, respinge cererile de acordare a unui nou termen de judecată.Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor.Autorii excepţiei de neconstituţionalitate şi reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea dosarelor nr. 766D/2005, nr. 816D/2005, nr. 880D/2005, nr. 882D/2005, nr. 883D/2005 şi nr. 884D/2005 la Dosarul nr. 690D/2005, care a fost primul înregistrat.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul părţilor.Autorii excepţiei solicită admiterea acesteia, pentru motivele expuse în notele scrise aflate la dosarele cauzei.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:Prin încheierile din 9 iunie 2005, 6 octombrie 2005, 20 octombrie 2005 şi 3 noiembrie 2005, pronunţate de Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal în dosarele nr. 1.142/RF/2005, nr. 4.186/RF/2005, nr. 4.187/RF/2005, nr. 2.911/RF/2005 şi nr. 4.654/RF/2005, şi prin încheierile din 23 septembrie 2005 şi 4 octombrie 2005, pronunţate de Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti în dosarele nr. 7.403/2005 şi nr. 8.794/2005, Curtea Constituţională a fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1), art. 5 lit. b) şi art. 5 alin. (1) pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, republicată. Excepţiile au fost ridicate de Ye Xiaoyong, Ye Jinkui, Li Juguang, Xia Zhifei, Chen Lincong, Zhu Weifen şi Chen Shuting în cauze având ca obiect soluţionarea recursurilor împotriva sentinţelor prin care autorilor excepţiilor li s-au respins plângerile formulate împotriva unor hotărâri ale Oficiului Naţional pentru Refugiaţi.În motivarea excepţiilor de neconstituţionalitate, având un conţinut similar, se susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale datorită lipsei lor de precizie şi claritate, prin aceasta creând posibilitatea unor interpretări şi aplicări arbitrare.Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal şi Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate ridicată nu este întemeiată.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, susţinerile autorilor excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, conform încheierilor de sesizare, prevederile art. 5 alin. (1), art. 5 lit. b) şi art. 5 alin. (1) pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004. Se observă însă că, în realitate, în urma republicării, textul criticat este cel al art. 5 pct. 2. Conţinutul acestuia este următorul:Art. 5 pct. 2: "Protecţia umanitară condiţionată se poate acorda străinului care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) şi cu privire la care există motive serioase să se creadă că, dacă va fi returnat în ţara de origine, riscă să sufere o vătămare a drepturilor sale constând în: […]2. tortură, tratamente sau pedepse inumane ori degradante;".În opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate aceste dispoziţii de lege contravin prevederilor art. 22 alin. (2) din Constituţie şi celor ale art. 3 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ambele referitoare la interzicerea torturii.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România au mai format obiect al controlului de constituţionalitate, cu o motivare similară şi prin raportare la aceleaşi prevederi constituţionale şi convenţionale ca şi în cauza de faţă. Prin Decizia nr. 545 din 18 octombrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.042 din 23 noiembrie 2005, Curtea a respins excepţia ca neîntemeiată, pentru considerentele acolo reţinute.Cele statuate prin decizia menţionată îşi menţin valabilitatea, în cauza de faţă neintervenind elemente noi de natură să determine reconsiderarea soluţiei pronunţate cu acel prilej.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, excepţie ridicată de Ye Xiaoyong, Xia Zhifei, Ye Jinkui, Li Juguang şi Chen Lincong în dosarele nr. 1.142/RF/2005, nr. 2.911/RF/2005, nr. 4.186/RF/2005, nr. 4.187/RF/2005 şi nr. 4.654/RF/2005 ale Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal şi de Zhu Weifen şi Chen Shuting în dosarele nr. 7.403/2005 şi nr. 8.794/2005 ale Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 ianuarie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Valentina Bărbăţeanu___________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x