DECIZIE*) nr. 203 din 28 septembrie 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 518 din 25 octombrie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 445 03/06/1999
ActulREFERIRE LAORDIN 251 17/05/1999
ActulREFERIRE LAOUG 67 19/05/1999
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la autorizarea concentrarii economice realizate prin achiziţionarea de către RENAULT a 50,96% din capitalul social al Societăţii Comerciale "Automobile Dacia" – S.A. Pitesti



––––Notă *) În vederea publicării deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I, informaţiile cu caracter secret au fost protejate.Plenul Consiliului Concurentei,I. în baza:1. Legii concurentei nr. 21/1996, publicatain Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;2. Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 bis din 14 aprilie 1997;3. Instrucţiunilor cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii părţii substanţiale de piaţa, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;4. Instrucţiunilor date în aplicarea art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 cu privire la calculul taxei de autorizare a concentrarii economice, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1998;5. Notificării concentrarii economice realizate prin achiziţionarea de către RENAULT a 50,96% din capitalul social al Societăţii Comerciale "Automobile Dacia" – S.A. Pitesti, depusa de RENAULT prin societatea de consultanţa imputernicita GIDE LOYRETTE NOUEL şi înregistrată la Consiliul Concurentei sub nr. R.S.-153 din 5 iulie 1999;6. investigatiei declansate în baza Ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 47 din 23 iulie 1999, având ca obiect verificarea compatibilitatii concentrarii economice notificate de RENAULT cu un mediu concurential normal;7. Raportului de investigatie transmis împreună cu citaţia pentru audierea părţilor la concentrarea economică în Plenul Consiliului Concurentei în termenul prevăzut la art. 49 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, precum şi a celorlalte documente din dosarul cazului;8. observaţiilor la Raportul de investigatie, transmise de părţile implicate în concentrarea economică, respectiv Fondul Proprietăţii de Stat şi RENAULT;9. participării la audiere, la solicitare şi în baza aprobării date de preşedintele Consiliului Concurentei, a reprezentanţilor legali ai celorlalţi producători de automobile din România, respectiv:– Societatea Comercială Daewoo Automobile – S.A. Craiova;– Societatea Comercială Daewoo Auto Trading – S.R.L.;– Societatea Comercială ARO Campulung – S.A., ai Asociaţiei Patronale a Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule din România (APIA) şi ai unor întreprinderi din industria orizontala românească, furnizori principali de repere şi subansambluri pentru automobile:– Societatea Comercială "Elba" – S.A. Timişoara;– Societatea Comercială "Electroprecizia" – S.A. Sacele-Braşov;– Societatea Comercială "UAMT" – S.A. Oradea;– Societatea Comercială "Subansamble Auto" – S.A. Pitesti;– Societatea Comercială "Roti Auto" – S.A. Dragasani;– Societatea Comercială "Romradiatoare" – S.A. Braşov;– Societatea Comercială Organe de asamblare Braşov;10. declaraţiilor făcute în timpul audierii desfăşurate în Plenul Consiliului Concurentei, la data de 27 septembrie 1999, de reprezentanţii părţilor implicate în concentrarea economică şi de reprezentanţii terţilor menţionaţi la pct. 9,II. având în vedere ca:1. la data de 15 octombrie 1998 Fondul Proprietăţii de Stat, denumit în continuare F.P.S., a lansat oferta publică pentru vânzarea, prin metoda negocierii directe, a 349.148.522 acţiuni, reprezentând 50,96% din capitalul social al Societăţii Comerciale "Automobile Dacia" – S.A. Pitesti, denumita în continuare DACIA. La data de 7 decembrie 1998 F.P.S. a admis oferta depusa de RENAULT şi la data de 8 decembrie 1998 au început negocierile între cele doua părţi;2. la data de 24 mai 1999 a intrat în vigoare Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 67/1999 privind unele măsuri pentru dezvoltarea activităţii economice, care prevede posibilitatea acordării unor facilităţi investitorilor strategici. În temeiul acestei ordonanţe Guvernul a emis Hotărârea nr. 445/1999 privind acordarea de facilităţi şi condiţiile de realizare a investiţiei la Societatea Comercială „Automobile Dacia” – S.A., intrata în vigoare la data de 7 iunie 1999, prin care se acordă anumite facilităţi firmei RENAULT, în vederea realizării investiţiilor preconizate la DACIA şi condiţionate de realizarea acestora. Prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 251 din 17 mai 1999, de la data de 1 ianuarie 2000 vor intra în vigoare reglementările privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România – RNTR 2;3. la data de 2 iulie 1999 între F.P.S., în calitate de vânzător, şi RENAULT, în calitate de cumpărător, s-a încheiat contractul de vânzare-cumpărare a unui pachet de 349.148.522 acţiuni, reprezentând 50,96% din capitalul social al DACIEI. Contractul cuprinde, printre altele, valoarea investiţiilor, sursele de finanţare şi eşalonarea calendaristică a etapelor de realizare, care corespund prevederilor anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 445/1999, de realizarea acestora depinzand acordarea facilităţilor cuprinse în anexa nr. 1 la aceasta hotărâre;4. în conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 RENAULT a depus la Consiliul Concurentei formularul de notificare a concentrarii economice realizate prin achiziţionarea de către RENAULT a 50,96% din capitalul social al DACIEI. În notificarea ce a devenit efectivă la data de 5 iulie 1999 se face referire şi la clauzele privind planul de investiţii prevăzut în contractul încheiat cu F.P.S.;5. la data de 23 iulie 1999 preşedintele Consiliului Concurentei a dispus, prin Ordinul nr. 47/1999, declanşarea unei investigaţii având ca obiect verificarea compatibilitatii concentrarii economice notificate de RENAULT cu un mediu concurential normal.Raportul de investigatie cuprinzând concluziile şi măsurile propuse de echipa de investigatie a fost transmis părţilor implicate la data de 26 august 1999, în vederea formulării eventualelor observaţii;6. la data de 27 septembrie 1999 s-a desfăşurat şedinţa de audiere în Plenul Consiliului Concurentei, în cadrul căreia a fost prezentat Raportul de investigatie, iar reprezentanţii legali ai părţilor implicate şi ai celorlalţi agenţi economici interesaţi şi-au exprimat opiniile cu privire la concentrarea economică investigata;7. la data de 28 septembrie 1999 a avut loc şedinţa de deliberare în cadrul căreia Plenul Consiliului Concurentei a adoptat prezenta decizie, după analizarea Raportului de investigatie, a observaţiilor la raport şi a declaraţiilor făcute în timpul audierii,III. luând în considerare următoarele motive:1. art. 13 din Legea concurentei nr. 21/1996 interzice realizarea concentrarilor economice care, având ca efect crearea sau consolidarea unei poziţii dominante, conduc sau ar putea conduce la restrangerea, înlăturarea sau denaturarea semnificativă a concurentei pe piaţa românească ori pe o parte a acesteia, dacă sunt întrunite cumulativ următoarele condiţii:– sa creeze sau sa consolideze o poziţie dominantă pe piaţa relevanta;– să aibă sau să poată avea ca efect restrangerea, înlăturarea sau denaturarea semnificativă a concurentei pe piaţa românească ori pe o parte a acesteia;2. în cazul analizat pieţele relevante pe care are loc concentrarea economică sunt piaţa autoturismelor din clasa C "medie inferioară" şi piaţa autovehiculelor utilitare uşoare, iar piaţa relevanta geografică este întregul teritoriu al României;3. cotele de piaţa deţinute de DACIA înainte de realizarea concentrarii economice sunt de 67% pe piaţa autoturismelor din clasa C "medie inferioară" şi de 53% pe piaţa autovehiculelor utilitare uşoare. Cotele de piaţa deţinute de RENAULT înainte de realizarea concentrarii economice sunt de 1% pe piaţa autoturismelor din clasa C şi de 7% pe piaţa autovehiculelor utilitare uşoare. Prin realizarea concentrarii economice cotele de piaţa deţinute vor fi de 68% pe piaţa autoturismelor din clasa C şi de 60% pe piaţa autovehiculelor utilitare uşoare. Se estimeaza ca poziţia dominantă pe piaţa a DACIEI se va menţine şi după realizarea concentrarii economice (…);4. deşi DACIA detinea, înainte de realizarea concentrarii economice, o poziţie dominantă pe pieţele relevante, care se va păstra, fără a se întări însă, după achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni de către RENAULT, nu exista temeiuri sau indicii care să arate ca DACIA va abuza de aceasta poziţie, afectand în acest fel concurenta. Prin urmare, aceasta concentrare economică nu cade sub incidenţa interdicţiei prevăzute la art. 13 din Legea concurentei nr. 21/1996;5. analiza concentrarii economice prin prisma criteriilor prevăzute de dispoziţiile art. 14 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 conduce la concluzia ca operaţiunea de concentrare economică investigata este compatibila cu un mediu concurential normal, întrucât:– prin operaţiunea de concentrare economică investigata sunt create condiţiile pentru continuarea producţiei de autovehicule produse de DACIA şi după data de 1 ianuarie 2000, cu respectarea condiţiilor EURO-2 şi, implicit, pentru menţinerea unui mediu concurential normal pe pieţele relevante; de asemenea, sunt create condiţiile pentru creşterea calităţii autovehiculelor produse de DACIA şi pentru producerea, începând cu trimestrul IV al anului 2004, a unui autoturism complet nou, ceea ce va avea ca efect consolidarea mediului concurential pe piaţa relevanta a autoturismelor din clasa C "medie inferioară", având totodată impact favorabil asupra mediului concurential pe segmentele de piaţa formate din clasa A – autoturisme "Mini" şi din clasa B – autoturisme "Small";– faţă de cotele de piaţa deţinute de cele doua părţi la concentrare, principalul concurent, DAEWOO Craiova, deţine o cota de 25% pe piaţa autoturismelor, iar pe piaţa autovehiculelor utilitare uşoare este prezenta, prin importuri, majoritatea producătorilor importanti din Europa şi Asia, care, împreună cu Societatea Comercială "ARO" – S.A. Campulung, deţine 41,75% din piaţa; în ceea ce priveşte puterea economică şi financiară a părţilor la concentrare, în vreme de DACIA se confrunta cu o decapitalizare continua, demonstrata şi de deprecierea indicatorilor de diagnostic financiar, RENAULT dispune de o putere economică şi financiară mare, demonstrata şi de cuantumul total al investiţiei de 219,7 milioane dolari S.U.A., pe care s-a angajat sa o facă la DACIA într-un interval de 5 ani din momentul preluării;– furnizorii de subansambluri şi componente pentru DACIA îşi vor păstra calitatea de furnizori şi după realizarea concentrarii, în măsura în care vor face faţa cerinţelor din punct de vedere calitativ; consumatorii au la dispoziţie o gama larga de autoturisme şi autovehicule utilitare, care, chiar dacă au preţuri substanţial mai mari decât cele practicate de DACIA, sunt de o calitate superioară; principalele bariere la intrarea pe piaţa relevanta sunt taxele vamale şi normele de siguranţă a circulaţiei şi de prevenire a poluarii prevăzute de Ordinul ministrului transporturilor nr. 251/1999;– dat fiind numărul relativ redus de autoturisme existente pe piaţa românească, se apreciază ca atât cererea, cat şi oferta vor spori în perioada următoare;– interesele consumatorilor, cumpărători de autoturisme produse de DACIA, nu vor fi afectate în măsura în care creşterea preţurilor de vânzare va fi însoţită de sporirea corespunzătoare a calităţii; de asemenea, creşterea calităţii va avea ca efect şi o sporire a exporturilor de autoturisme produse de DACIA;– concentrarea economică investigata va contribui substanţial la modernizarea utilajelor industriale şi a gamei actuale de autoturisme, precum şi la modernizarea şi îmbunătăţirea sistemului de distribuţie şi service; într-un interval de timp mai lung, aceasta va conduce la realizarea unui autoturism complet nou, competitiv, care va deveni a doua marca a grupului RENAULT, destinat atât pieţei interne, cat şi exportului. Pe plan economic va avea ca efect o creştere a profiturilor obţinute, inclusiv în valută, prin creşterea exporturilor;6. analiza concentrarii economice prin prisma îndeplinirii în mod cumulativ a condiţiilor prevăzute la art. 14 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 conduce la concluzia ca, în măsura în care RENAULT îşi executa obligaţiile asumate prin contractul încheiat cu F.P.S. privind planul de investiţii ce urmează a fi realizat la DACIA, cuprinse şi în Notificarea concentrarii economice înaintată Consiliului Concurentei, operaţiunea de concentrare economică investigata este admisibilă, deoarece conduce la:– ameliorarea producţiei, concretizata în ridicarea calităţii actualelor automobile produse de DACIA, asigurarea îndeplinirii normelor europene de siguranţă a circulaţiei şi de prevenire a poluarii, modernizarea produselor existente în fabricaţie şi introducerea în fabricaţie a unui autoturism complet nou, care va fi a doua marca a grupului RENAULT; ameliorarea distribuţiei automobilelor, prin crearea unei reţele moderne şi eficiente de unităţi de prezentare, vânzare şi service; de asemenea, concentrarea investigata va conduce la creşterea eficientei economice prin reducerea costurilor de producţie şi distribuţie, fiind estimată şi o creştere semnificativă a exportului, mai ales a noului autoturism;– realizarea programului de investiţii asumat de RENAULT, cu toate efectele menţionate mai sus, face ca în cazul acestei operaţiuni sa prevaleze efectele pozitive;– preţurile la vehiculele rutiere produse de DACIA vor creşte în urma realizării acestei concentrari economice, iar noul autoturism produs va costa aproximativ 6.000 dolari S.U.A.; aceste cresteri de preţ vor fi mai mici, comparativ cu cele care ar trebui să fie practicate, prin raportare la creşterea calităţii autovehiculelor rutiere produse de DACIA;7. analiza efectuată asupra ajutorului de stat acordat de Guvernul României pentru Proiectul DACIA-RENAULT sub forma unor facilităţi de natura fiscală demonstreaza ca acordarea acestuia nu contravine dispoziţiilor art. 64 alin. (1) paragraful (iii) din Acordul de asociere a României la Uniunea Europeană, deoarece nu afectează comerţul cu ţările Uniunii Europene şi are un impact nesemnificativ asupra mediului concurential normal pe pieţele relevante din România, după cum urmează:– volumul ajutorului de stat este mic, insumand, pe întreaga perioadă de 5 (cinci) ani pe care este acordat, suma de (…) (din valoarea totală a ajutorului s-au scăzut pierderile estimate pentru primii 2 ani de activitate şi valoarea taxelor a căror plata este amânată, iar nu anulată);– actualmente DACIA nu exporta în ţările Uniunii Europene; posibilitatea DACIEI de a exporta în aceste tari va exista numai după începerea fabricării noului automobil, deci la o dată ulterioară acordării ajutorului de stat;– ajutorul de stat nu influenţează semnificativ preţul autovehiculelor produse şi livrate pe piaţa interna; astfel, influenţa acestuia asupra preţului unui automobil produs de DACIA creşte de la (…) în trimestrul IV 1999 la (…) în trimestrele I-III 2004; prin urmare, nu vor fi afectaţi nici ceilalţi producători interni şi nici importatorii;– ajutorul de stat nu va afecta direct preţul noului automobil ce va fi produs de DACIA cu începere din trimestrul IV al anului 2004;– ajutorul de stat nu este un ajutor definitiv, ci consta, în principal, în decalarea cu 3 (trei) ani a plăţii T.V.A. şi cu 65 de zile a plăţii taxei pentru drumurile publice;8. condiţiile din Notificarea înaintată de RENAULT Consiliului Concurentei, respectiv condiţiile prevăzute în contractul încheiat cu F.P.S.,în temeiul art. 21 alin. (4) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996, decide: + 
Articolul 1În temeiul dispoziţiilor art. 51 alin. (2) lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996 se autorizeaza concentrarea economică realizată prin achiziţionarea de către RENAULT a 50,96% din capitalul social al Societăţii Comerciale „Automobile Dacia” – S.A. Pitesti.
 + 
Articolul 2În temeiul dispoziţiilor art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 agenţii economici, părţi la aceasta concentrare economică, vor plati taxa de autorizare în cuantum de 2.774.509.790 lei. Suma menţionată va fi virata cu ordin de plată tip trezorerie la bugetul de stat în contul 20.17.01.03, deschis la Trezoreria municipiului Pitesti, beneficiar Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, cu menţiunea „taxa de autorizare în baza Legii concurentei nr. 21/1996„. O copie de pe ordinul de plată va fi transmisă imediat Consiliului Concurentei.
 + 
Articolul 3Prezenta decizie devine aplicabilă de la data primirii de către Consiliul Concurentei a unei copii de pe ordinul de plată.
 + 
Articolul 4Prezenta decizie se comunică părţilor, conform art. 62 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, de către Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
 + 
Articolul 5Prezenta decizie poate fi atacată de persoanele interesate, conform dispoziţiilor art. 21 alin. (6) din Legea concurentei nr. 21/1996 la Curtea de Apel Bucureşti – Secţia contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicare.
 + 
Articolul 6În conformitate cu dispoziţiile art. 62 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala părţilor la concentrarea economică.
 + 
Articolul 7Departamentul bunuri de consum şi Secretariatul general din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei decizii.
 + 
Articolul 8Prezenta decizie se comunică la:– F.P.S., prin reprezentant;– RENAULT, prin reprezentant director general adjunct Christian Esteve;– Societatea Comercială "Automobile Dacia" – S.A. Pitesti, Str. Uzinei nr. 1, judeţul Arges;– GIDE LOYRETTE NOUEL, str. Dionisie Lupu nr. 74, sectorul 1, Bucureşti.PREŞEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,VIOREL MUNTEANU–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x