Având în vedere Infograma Reprezentanței Permanente a României de pe lângă Uniunea Europeană nr. 8.654 din 2 octombrie 2009 și Scrisoarea Comisiei Comunităților Europene nr. C (2009) 5.135 din 23 iunie 2009 [ref. SG-Greffe (2009) D/3.563], prin care se solicită amendarea de urgență a Deciziei președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislației referitoare la accesul terților la sistemele de transport al gazelor naturale și de la metodologiile de tarifare, cu modificările și completările ulterioare,în scopul:– respectării pe deplin a prevederilor art. 22 – Noua infrastructură din Directiva 2003/55/CE privind reglementările comune pentru piața internă în sectorul gazelor naturale și de abrogare a Directivei 98/30/CE; … – asigurării eficacității deciziei de scutire a tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislației referitoare la accesul terților la sistemele de transport al gazelor naturale și de la metodologiile de tarifare; … – garantării intensificării concurenței în domeniul furnizării gazelor naturale; … – consolidării securității aprovizionării cu gaze naturale, … în temeiul dispozițiilor art. 3 alin. (3) din Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 410/2007,președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezenta decizie. +
Articolul IDecizia președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislației referitoare la accesul terților la sistemele de transport al gazelor naturale și de la metodologiile de tarifare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 488 din 1 iulie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 1, literele c), d) și g) se modifică și vor avea următorul cuprins:c)În situația în care Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH decide implementarea proiectului, aceasta are obligația să deruleze cel puțin o ofertă publică de contractare a capacităților (procedura de sezon deschis). Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH are obligația să transmită Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei sau acelei autorități administrative căreia i s-a transferat această competență, în cel mai scurt timp posibil, după încheierea ofertei publice de contractare a capacităților, o listă finală a companiilor care au participat la procedura de sezon deschis și o listă a acelor companii care au încheiat contracte de rezervare de capacitate în conducta Nabucco. În cazul în care Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritatea administrativă căreia i s-a transferat această competență constată că una sau mai multe companii care ocupă o poziție dominantă depășește/depășesc plafonul de capacitate pentru dominanța individuală sau pentru dominanța colectivă, își va exprima, în termen de 30 de zile de la înregistrarea comunicării, opoziția preliminară sau, după caz, finală față de alocarea respectivă a capacității. … d)Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH sau succesoarea de drept a acesteia are obligația să notifice Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei sau autorității administrative căreia i s-a transferat această competență orice modificare a structurii acționariatului companiei, raportat la situația descrisă în cererea de scutire, precum și situația în care oricare dintre companiile acționare în Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH este achiziționată de o altă companie acționară la aceasta sau dacă două companii acționare la aceasta fuzionează. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritatea administrativă căreia i s-a transferat această competență împreună cu toți ceilalți factori implicați vor analiza efectele modificărilor notificate asupra competiției pe piață. În cazul în care modificarea conduce la întărirea unei poziții dominante a Companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH în România sau în țările vecine, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritatea administrativă căreia i s-a transferat această competență se va asigura că se respectă plafoanele de capacitate menționate la lit. c), pentru a contracara efectele negative asupra concurenței. În cazul în care modificarea acționariatului este notificată autorităților de concurență ale Uniunii Europene, conform reglementărilor comunitare, nu este necesară această informare. … …………………………………………………………………………….g)În cazul în care se constată că în urma ofertei publice de contractare a capacităților (procedura de sezon deschis) solicitările ferme pentru rezervări de capacitate depășesc capacitatea maximă disponibilă de 25,5 miliarde mc/an, Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH este obligată să extindă capacitatea gazoductului la nivelul solicitărilor, în condițiile în care această extindere este tehnic posibilă și economic fezabilă. Compania Nabucco International GmbH este obligată să creeze, de asemenea, capacitate suplimentară pentru cereri ferme de capacitate, la punctele de ieșire din România, la un nivel intermediar față de cele 4 trepte de construcție prezentate în cererea din 23 februarie 2007, în măsura în care asemenea extindere este posibilă din punct de vedere tehnic și viabilă din punct de vedere economic și cu condiția ca aceste cereri ferme de capacitate să se ridice la cel puțin 1,0 mld mc/an. În situația în care, deși există cereri ferme de capacitate, Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH consideră că extinderea gazoductului nu este posibilă din punct de vedere tehnic sau viabilă din punct de vedere economic, va notifica Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei sau autorității administrative căreia i s-a transferat această competență, justificând această situație. … … 2.Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 3Prezenta decizie își încetează valabilitatea în cazul în care tronsonul românesc nu a fost pus în funcțiune în termen de 7 ani de la data intrării în vigoare a ultimei decizii de exceptare emise de oricare dintre statele membre ale Uniunii Europene, traversate de gazoductul Nabucco, și a obținerii aprobării Comisiei Europene sau cel mai târziu la data de 31 decembrie 2016. … 3.După articolul 3 se introduce un articol nou, articolul 3^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 3^1Cota de capacitate anuală contractată de una sau mai multe companii dominante se va limita în conformitate cu următoarele principii:a)Unei companii care ocupă o poziție dominantă în mod individual pe una sau mai multe dintre piețele de gaz relevante nu i se permite contractarea a mai mult de 50% din capacitatea totală la punctele de ieșire din tronsonul românesc al gazoductului Nabucco. Capacitatea totală la punctele de ieșire din tronsonul românesc se definește ca fiind capacitatea tehnică maximă disponibilă în respectivele puncte. Pentru calcularea plafonului de capacitate în cazul dominanței individuale, companiile controlate direct sau indirect de către aceleași companii sau persoane care aparțin aceluiași grup se examinează împreună. … b)În eventualitatea unei dominanțe colective, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritatea administrativă căreia i s-a transferat această competență are dreptul de a limita cota de capacitate a oricăreia dintre companiile care ocupă o poziție de dominanță colectivă. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritatea administrativă căreia i s-a transferat această competență va stabili un plafon de capacitate, astfel încât să se permită companiilor care nu ocupă o poziție dominantă să concureze în mod real cu companiile care ocupă o poziție de dominanță colectivă. … c)În cazul în care, din cauza lipsei de interes a altor părți, plafoanele de capacitate menționate la lit. a) și b) împiedică extinderea gazoductului sau fac să rămână neutilizată capacitatea existentă, se aplică o derogare de la plafoanele de capacitate în condiția în care compania (companiile) în cauză să ofere pe piață volumul de gaze naturale aferent capacității pe care o deține (dețin) în exces față de plafon, printr-o procedură deschisă, transparentă și nediscriminatorie, aprobată de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritatea administrativă căreia i s-a transferat această competență. Volumul de gaze naturale care urmează a fi oferit pe piață se calculează după cum urmează: punctele procentuale de capacitate anuală contractată care depășește plafonul de capacitate (de exemplu, 5% în cazul unei contractări de capacitate de 55% și al unui plafon aplicabil de 50%) se vor împărți la cota totală a capacității anuale contractate de compania în cauză (de exemplu, 55%). Valoarea rezultată (de exemplu, 9,09%) se va înmulți cu cantitatea totală de gaze naturale pe care o va importa compania în România prin gazoductul Nabucco într-un anumit an, efectuându-se o estimare inițială a respectivei valori, urmată de ajustări pentru perioadele ulterioare. … d)În eventualitatea contractării unei capacități superioare capacității disponibile, alocarea capacității se va realiza printr-o procedură transparentă și nediscriminatorie, de exemplu pe bază pro-rata, care să asigure că fiecărui participant la licitație i se alocă o capacitate minimă. … … +
Articolul IIPrezenta decizie se comunică Comisiei Europene de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei. +
Articolul IIIPrezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei,
Iulius Dan PlavetiBucurești, 3 octombrie 2009.Nr. 2.246.