DECIZIE nr. 198 din 2 iulie 2002

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 576 din 5 august 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 27 29/01/2002
ActulREFERIRE LALEGE 130 03/04/2001
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 136 14/09/2000
ActulREFERIRE LALEGE 138 20/07/1999 ART. 31
ActulREFERIRE LALEGE 138 20/07/1999 ART. 32
ActulREFERIRE LAOUG 100 29/06/1999
ActulREFERIRE LAORDONANTA 73 27/08/1999 ART. 5
ActulREFERIRE LAOG 7 26/01/1998
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 323 26/11/2002

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorLucian Stangu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorIoan Vida – judecătorGabriela Ghita – procurorLaurentiu Cristescu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, ridicată de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru şi Dumitru Pandurasu în dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 şi nr. 6.994/2001, ale Tribunalului Bucureşti – Secţia a III-a civilă, în litigii având ca obiect pretenţii băneşti.Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 27 iunie 2002 şi au fost consemnate în încheierea din acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 2 iulie 2002.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin încheierile din 13 noiembrie 2001, pronunţate în dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 şi nr. 6.994/2001, Tribunalul Bucureşti – Secţia a III-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, excepţie ridicată de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru şi Dumitru Pandurasu.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin ca dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 au creat o grava discriminare între cadrele militare care au fost trecute în rezerva, cu drept la pensie, anterior datei intrării în vigoare a ordonanţei şi cele care au fost trecute în rezerva după acea data. În acest sens arata ca anterior datei intrării în vigoare a ordonanţei cadrele militare trecute în rezerva au beneficiat de plati compensatorii şi ajutoare calculate pe baza soldei lunare brute avute în luna în care îşi încetează activitatea ca urmare a disponibilizarii, potrivit prevederilor art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţionala, ordine publică şi siguranţa naţionala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, plati şi ajutoare care, conform dispoziţiilor art. 5 alin. 1 lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, au fost scutite de impozitul pe venit. Cadrelor militare trecute în rezerva ulterior, conform prevederilor ordonanţei, li s-au acordat plati compensatorii şi ajutoare calculate pe baza soldei lunare nete, aceste cadre fiind astfel dezavantajate, deşi au desfăşurat aceeaşi activitate, în aceleaşi condiţii şi într-o perioadă identică. Pentru aceste motive autorii excepţiei considera ca dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie.Tribunalul Bucureşti – Secţia a III-a civilă apreciază ca excepţia este nefondata pentru considerentele reţinute în Decizia Curţii Constituţionale nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002. Instanţa mai arata ca dispoziţiile legale criticate urmăresc consacrarea unui regim unitar de impozitare a veniturilor şi astfel "nu numai că nu este încălcat principiul egalităţii în drepturi a persoanelor, dimpotriva, este asigurata respectarea stricta a acestuia …..".Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciază ca dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 sunt constituţionale, iar excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Prin aceasta ordonanţa s-a modificat modalitatea de calcul şi de acordare a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor acordate cadrelor militare conform prevederilor Legii nr. 138/1999 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 7/1998. Aceste modificări au fost impuse de schimbările intervenite în situaţia economico-financiară a tarii, în special de introducerea impozitului pe venitul global, şi au fost făcute fără încălcarea vreunei dispoziţii constituţionale. Invoca şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 27 din 29 ianuarie 2002 prin care s-a statuat asupra constituţionalităţii Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată, întrucât "schimbarea sistemului de calcul al ajutoarelor acordate cadrelor militare, prin înlocuirea bazei de calcul a acestora, nu este de natura sa conducă la încălcarea art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală". Conform jurisprudenţei constante a Curţii Constituţionale, "principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii nu înseamnă uniformitate, astfel încât unor situaţii diferite trebuie să le corespundă un tratament juridic diferenţiat", iar "în speta, trecerea în rezerva sau direct în retragere anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000, reprezintă doua situaţii juridice distincte, justificând reglementarea unor tratamente diferite". Mai arata ca noua reglementare vizează probleme de oportunitate şi de opţiune a legiuitorului, iar nu o problemă de contencios constituţional. De altfel, Curtea Constituţională, prin Decizia nr. 27/2002, a statuat deja asupra constituţionalităţii Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul judecătorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, aprobată prin Legea nr. 130/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001. Dispoziţiile acestei ordonanţe au următoarea redactare:– Art. 1: "Sumele reprezentând plăţile compensatorii prevăzute la art. 7, 8 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 100/1999, precum şi ajutoarele prevăzute la art. 31 şi la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc în raport cu solda lunară neta.”;– Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunară bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o sumă calculată prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.Baremul lunar de impozitare este cel prevăzut de Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.”;– Art. 3: "Plăţile compensatorii şi ajutoarele prevăzute la art. 1, plătite începând de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."În opinia autorilor excepţiei, stabilirea în mod diferit a bazei de calcul al plăţilor compensatorii şi al ajutoarelor acordate cadrelor militare, în raport cu data trecerii în rezerva, anterioară sau ulterioară datei intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, este contrară prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora: „Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.”Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata:În motivarea excepţiei autorii acesteia considera ca prin schimbarea bazei de calcul al plăţilor compensatorii şi al ajutoarelor acordate s-a instituit un tratament juridic diferenţiat între cadrele militare trecute în rezerva anterior şi, respectiv, ulterior datei intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.Analizând aceasta motivare, Curtea observa ca autorii excepţiei au în vedere doar neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 1 şi 2 din ordonanţa, motiv pentru care numai aceste articole constituie obiectul controlului de constituţionalitate.Curtea Constituţională a mai fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 cu raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie şi, respingând excepţia, a statuat ca dispoziţiile ordonanţei criticate sunt constituţionale. Astfel, în Decizia nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002, Curtea a reţinut ca „principiul egalităţii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie nu înseamnă uniformitate, asa încât la situaţii diferite trebuie să corespundă un tratament juridic diferenţiat. Trecerea în rezerva anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000, generează situaţii juridice diferite, fapt care justifica reglementarea unor tratamente diferite”.Întrucât nu s-au invederat elemente noi care să determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, soluţiile şi considerentele din acea decizie rămân valabile şi în cauza de faţa.În plus, Curtea mai retine ca legiuitorul este în drept sa reglementeze în mod diferit şi în raport cu posibilităţile existente în privinta îndeplinirii măsurilor de protecţie socială drepturile ce se acordă unor categorii de cetăţeni, bineînţeles fără sa aducă atingere drepturilor anterior stabilite, precum şi sa determine veniturile supuse impozitării, cu condiţia sa nu contravina dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, referitoare la aşezarea justa a sarcinilor fiscale, problema ce nu se pune în legătură cu textele de lege examinate. De altfel, în cazul reglementării în mod diferit a unor drepturi prin acte normative succesive, nu se ridica probleme de constituţionalitate, ci de aplicare a legii în timp, ceea ce intră în competenţa exclusiva a instanţelor judecătoreşti.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, excepţie ridicată de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru şi Dumitru Pandurasu în dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 şi nr. 6.994/2001 ale Tribunalului Bucureşti – Secţia a III-a civilă.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 iulie 2002.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Laurentiu Cristescu──────────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x