Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 4 din 7 ianuarie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată
Ioan Muraru – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorPaula C. Pantea – procurorDoina Suliman – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată, ridicată de Adrian Dodan în Dosarul nr. 1.810/1999 al Judecătoriei Buzau.La apelul nominal lipsesc părţile Adrian Dodan şi Societatea Comercială "Foraj Sonde" – S.A. Berca – Buzau, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea excepţiei, considerând ca dispoziţiile legale criticate nu încalcă prevederile constituţionale ale art. 94 lit. a), potrivit cărora Preşedintele României conferă decoraţii şi titluri de onoare,CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, retine următoarele:Prin Încheierea din 20 aprilie 1999, pronunţată în Dosarul nr. 1.810/1999, Judecătoria Buzau a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată, excepţie ridicată de Adrian Dodan într-o cauza civilă ce are ca obiect contestaţia formulată împotriva deciziei de imputare emise de Societatea Comercială „Foraj Sonde” – S.A. Berca – Buzau, pentru plata unei sume reprezentând impozit pe salariu plus majorări pentru nevirarea în termen a acestuia la buget.În motivarea excepţiei se susţine ca deţinătorii titlului de Luptător pentru Victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989 sunt scutiţi de plată impozitului pe salarii, astfel ca art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991, republicată, care condiţioneaza scutirea de plată impozitului pe salarii de conferirea titlului prin brevet, este neconstitutional în raport cu prevederile constituţionale ale art. 94 lit. a), potrivit cărora Preşedintele României „conferă decoraţii şi titluri de onoare”.Exprimandu-şi opinia, instanţa de judecată apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată este nefondata, întrucât textul art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991, republicată, este în concordanta cu prevederile art. 94 lit. a) din Constituţie. După cum rezultă chiar din definitia data în Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, răniţilor, precum şi luptătorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, titlul de Luptător pentru Victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989 reprezintă un titlu de onoare, în înţelesul prevederilor art. 94 lit. a) din Constituţie, fiind conferit de către Preşedintele României la propunerea Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, iar conferirea lui se atesta prin brevet.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.În punctul de vedere comunicat de Guvern se apreciază ca excepţia ridicată este nefondata, deoarece, potrivit prevederilor art. 2 din Legea nr. 42/1990, republicată, titlul de Luptător pentru Victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989 s-a instituit în semn de preţuire şi de recunoştinţă pentru cei care au fost răniţi în luptele pentru victoria Revoluţiei. Prin urmare, acesta reprezintă un titlu de onoare, care poate fi conferit doar în condiţiile prevăzute la art. 94 lit. a) din Constituţie, iar atestarea conferirii unui asemenea titlu se poate face doar prin brevet, condiţie expres prevăzută şi la art. 5 alin. 1 şi 2 din Legea nr. 42/1990, republicată.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996, conform cărora „Sunt scutite de plată impozitului prevăzut de prezenta lege următoarele categorii de persoane: […]e) urmaşii eroilor-martiri ai Revoluţiei, precum şi deţinătorii titlului de Luptător pentru Victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile realizate în cadrul funcţiei de baza". … Autorul excepţiei considera ca aceste dispoziţii legale sunt neconstituţionale, datorită condiţionarii scutirii de plată impozitului pe salarii de conferirea prin brevet a titlului de Luptător pentru Victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989. Susţine ca prin brevet se atesta decoratiile şi titlurile de onoare conferite de către Preşedintele României. Titlul de Luptător pentru Victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989 se acordă printr-un certificat de atestare a acestei calităţi, pe baza constatărilor comisiei speciale, instituită prin Hotărârea Guvernului nr. 566 din 15 iulie 1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989. Condiţionarea scutirii de plată impozitului de atestarea prin brevet a titlului se apreciază ca încalcă art. 94 lit. a) din Constituţie, care prevede că Preşedintele României „conferă decoraţii şi titluri de onoare”.Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, răniţilor, precum şi luptătorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, completată prin Legea nr. 30/1996 şi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 198 din 23 august 1996, prevede la art. 2 alin. 1 ca: „În semn de preţuire şi recunoştinţă pentru cei care au fost răniţi în luptele pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989 se instituie titlul de Luptător pentru Victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989”. Rezultă din acest text de lege ca prin el s-a instituit un titlu de onoare a cărui conferire intră în atribuţiile Preşedintelui României prevăzute la art. 94 lit. a) din Constituţie. De altfel, aceasta precizare se face în mod expres în art. 5 alin. 1 din Legea nr. 42/1990, republicată, în sensul că „Titlurile prevăzute la art. 1, 2 şi 3, precum şi medaliile prevăzute pentru fiecare titlu se conferă de către Preşedintele României, la propunerea comisiei prevăzute la art. 2 alin. 4; competenţa comisiei, precum şi criteriile de atribuire a titlurilor sunt prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezenta lege”.Comisia specială constituită potrivit Hotărârii Guvernului nr. 566 din 15 iulie 1996 examinează doar îndeplinirea criteriilor şi face propuneri pentru conferirea titlului. Titlul produce însă efecte juridice numai după ce a fost conferit de către Preşedintele României şi s-a atestat prin brevet. Acest fapt rezultă şi din alin. 2 al art. 5 din Legea nr. 42/1990, republicată, potrivit căruia „Titlurile care nu au fost conferite în condiţiile alin. 1 sau al căror beneficiar nu a avut merite deosebite sunt nule”.Ca urmare, dispoziţiile art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991, republicată, concretizează prerogativa constituţională a Preşedintelui României, prin impunerea unei dovezi legale şi certe a împrejurării ce are ca efect scutirea de plată impozitului.Aceste dispoziţii legale au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, sens în care Curtea a pronunţat Decizia nr. 112 din 13 iulie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 506 din 19 octombrie 1999.Deoarece nu au intervenit elemente noi care să justifice reconsiderarea jurisprudenţei Curţii în acest domeniu, urmează ca excepţia de neconstituţionalitate să fie respinsă.Faţa de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată, ridicată de Adrian Dodan în Dosarul nr. 1.810/1999 al Judecătoriei Buzau.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 noiembrie 1999.PREŞEDINTE,prof. univ. dr. Ioan MuraruMagistrat-asistent,Doina Suliman–––