Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 511 din 7 iunie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 523/2002, şi ale art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru ţigarete, produse din tutun şi băuturi alcoolice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
Nicolae Popa – preşedinteCostică Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorLucian Stângu – judecătorIoan Vida – judecătorAurelia Popa – procurorGabriela Dragomirescu – magistrat-asistent-şefPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 523/2002, şi ale art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru ţigarete, produse din tutun şi băuturi alcoolice, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998.Excepţia a fost ridicată de Florin Brâncuşi în Dosarul nr. 8.039/CV/2003 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a civilă conflicte de muncă şi litigii de muncă, într-o cauză având ca obiect plângerea formulată împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii.La apelul nominal răspunde, pentru autorul excepţiei, avocat Doru Băjan, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul autorului excepţiei solicită admiterea acesteia. În legătură cu neconstituţionalitatea prevederilor art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 arată că, în sensul Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, actul normativ prin care se face modificarea trebuie să fie egal ca forţă juridică cu actul normativ modificat. Aşadar, Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 care reglementa în domeniul legii ordinare trebuia să fie modificată prin acte normative cu aceeaşi valoare juridică, pe când, în realitate, modificările succesive ale acesteia s-au realizat fie prin lege organică, fie prin ordonanţă de Guvern. În ceea ce priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001, care a fost abrogată prin Codul fiscal, arată că prevederile ei se vor aplica în cauză pentru perioada cât a fost în vigoare şi de aceea Curtea ar trebui să se pronunţe asupra constituţionalităţii sale. În acest sens arată că îşi însuşeşte argumentele formulate prin opinia separată la Decizia Curţii Constituţionale nr. 316 din 19 noiembrie 2002.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă, arătând că dispoziţiile legale criticate au fost abrogate prin dispoziţiile Codului fiscal.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 10 noiembrie 2003, pronunţată în Dosarul nr. 8.039/CV/2003, Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a civilă conflicte de muncă şi litigii de muncă, a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 523/2002, şi ale art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru ţigarete, produse din tutun şi băuturi alcoolice, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998. Excepţia a fost ridicată de Florin Brâncuşi, într-o cauză având ca obiect plângerea formulată împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii.În motivarea excepţiei se susţin următoarele:I. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001 încalcă art. 74 alin. (1) din Constituţie prin aceea că a fost aprobată cu modificări şi completări printr-o lege organică, Legea nr. 523/2002, deşi art. 56 din ordonanţă reglementează în domeniul legii organice.II. Art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998, încalcă art. 114 alin. (1) din Constituţie. Încălcarea constă în aceea că „sub aspect material prin Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998 a fost modificată o normă contravenţională ce aparţine legii ordinare” şi „ordonanţa a produs efecte modificatoare unui act normativ ce aparţine domeniului legii organice”.Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a civilă conflicte de muncă şi litigii de muncă apreciază că excepţia ridicată este neîntemeiată. Potrivit acestei opinii, deşi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001, care reglementează regimul juridic al accizelor, conţine şi o normă din domeniul de reglementare al legii organice, legea de aprobare a ordonanţei nu trebuie supusă procedurii de adoptare a acestei categorii de legi. În legătură cu excepţia de neconstituţionalitate a art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998 în esenţă se arată că, de vreme ce domeniul de reglementare nu priveşte legile organice, procedura de adoptare a legii de aprobare, cea prevăzută pentru legi ordinare sau cea pentru legi organice nu prezintă relevanţă.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată deoarece "actele normative criticate au fost preluate în cadrul titlului VII lt; lt;Accize gt; gt; şi al titlului VIII lt; lt;Măsuri speciale privind supravegherea producţiei, importului şi circulaţiei unor produse accizabile gt; gt; din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, fapt ce a determinat abrogarea acestora prin art. 298 din legea respectivă”.Guvernul consideră că excepţia ridicată este inadmisibilă în raport cu art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, deoarece Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal abrogă în mod expres atât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001, cât şi Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995.Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 523/2002, şi ale art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998, a devenit inadmisibilă, deoarece ambele ordonanţe au fost abrogate prin Legea nr. 571/2003.Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor, ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, republicată, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicată, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 523/2002, şi ale art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru ţigarete, produse din tutun şi băuturi alcoolice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, aceste dispoziţii legale contravin art. 74 alin. (1) şi art. 114 din Constituţie. Potrivit Constituţiei republicate, cu reactualizarea denumirilor şi o nouă numerotare a textelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, art. 74 alin. (1) a devenit art. 76 alin. (1), referitor la modul de adoptare a legilor organice şi hotărârilor privind regulamentele Camerelor şi art. 114 a devenit art. 115 privind "Delegarea legislativă".Examinând excepţia, Curtea Constituţională constată că ulterior sesizării sale prin Încheierea din 10 noiembrie 2003, atât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, cât şi Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru ţigarete, produse din tutun şi băuturi alcoolice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, au fost abrogate expres prin art. 298 alin. (1) pct. 14, respectiv pct. 39 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003. Totodată, potrivit art. 297 din lege, Codul fiscal intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2004, aşa încât, în prezent, actele normative ce făceau obiectul excepţiei de neconstituţionalitate nu mai sunt în vigoare. În consecinţă, în temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, potrivit căruia „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei”, excepţia de neconstituţionalitate urmează a fi respinsă ca devenită inadmisibilă.În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţională şi prin Decizia nr. 38 din 29 ianuarie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 145 din 18 februarie 2004, într-o cauză având ca obiect, de asemenea, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001.Faţă de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicată, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 523/2002, şi ale art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru ţigarete, produse din tutun şi băuturi alcoolice, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998, excepţie ridicată de Florin Brâncuşi în Dosarul nr. 8.039/CV/2003 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a civilă conflicte de muncă şi litigii de muncă.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 aprilie 2004.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent şef,Gabriela Dragomirescu_____________