Informatii Document
Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 576 din 14 septembrie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 86 liniuţa a noua din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit şi a dispoziţiilor art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar
Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorGabriela Ghita – procurorFlorentina Geangu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 86 liniuţa a noua din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit şi ale art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, excepţie ridicată de Marius Brumusescu în Dosarul nr. 14.982/2000 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti.Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 22 mai 2001 în prezenta părţilor şi a reprezentantului Ministerului Public şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 23 mai 2001.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 4 decembrie 2000, pronunţată în Dosarul nr. 14.982/2000, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 86 liniuţa a noua din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit şi ale art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, excepţie ridicată de Marius Brumusescu.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile art. 86 liniuţa a noua din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit încalcă prevederile art. 72 alin. (1) şi alin. (3) lit. r), ale art. 107 alin. (3), ale art. 114 alin. (1) şi ale art. 117 alin. (2) din Constituţie, deoarece „Guvernul nu putea aduce modificări unei legi organice, în speta Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, din care au fost abrogate prevederile art. 9 lit. c) referitoare la reduceri sau scutiri de impozit pe venit şi ale art. 10 referitoare la reducerea impozitului pe venit”. De asemenea, se mai susţine ca art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar contravine art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia legea dispune numai pentru viitor.Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, considera ca fiind "admisibilă excepţia de neconstituţionalitate".Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca prevederile art. 86 liniuţa a noua din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 şi ale art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu contravin dispoziţiilor art. 72 alin. (1) şi alin. (3) lit. r), ale art. 114 alin. (1), ale art. 107 alin. (3), ale art. 117 alin. (2) şi, respectiv, ale art. 15 alin. (2) din Constituţie.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecătorului-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 86 liniuţa a noua din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999) şi dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000). Aceste dispoziţii au următorul conţinut:– Art. 86 liniuţa a noua din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999: „Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga: […]– prevederile art. 9 lit. c) referitoare la reduceri sau scutiri de impozit pe venit şi ale art. 10 referitoare la reducerea impozitului pe venit din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995;”;– Art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000: „Plăţile compensatorii şi ajutoarele prevăzute la art. 1, plătite începând de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii.”Autorul excepţiei susţine ca dispoziţiile art. 86 liniuţa a noua din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 contravin următoarelor prevederi constituţionale:– Art. 72 alin. (1) şi alin. (3) lit. r): "(1) Parlamentul adoptă legi constituţionale, legi organice şi legi ordinare. […](3) Prin lege organică se reglementează: […] … r) celelalte domenii pentru care, în Constituţie, se prevede adoptarea de legi organice."; … – Art. 107 alin. (3): "Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta.";– Art. 114 alin. (1): "Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.";– Art. 117 alin. (2): "Structura sistemului naţional de apărare, organizarea armatei, pregătirea populaţiei, a economiei şi a teritoriului pentru apărare, precum şi statutul cadrelor militare, se stabilesc prin lege organică."În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 autorul excepţiei susţine ca acestea încalcă prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile”.I. Examinând critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 86 liniuţa a noua din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, prin raportare la prevederile art. 72 alin. (1) şi alin. (3) lit. r), ale art. 107 alin. (3), ale art. 114 alin. (1) şi ale art. 117 alin. (2) din Constituţie, Curtea constata ca aceasta este neîntemeiată.Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, prin care se abroga prevederile art. 9 lit. c) şi ale art. 10 din Legea nr. 80/1995, a fost emisă în temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie şi al art. 1 lit. D pct. 13 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe. Prin aceasta ordonanţa se reglementează aspecte ce ţin de domeniul fiscal, care nu intră în sfera de reglementare a legilor organice în condiţiile art. 72 alin. (3) şi ale art. 117 alin. (2) din Constituţie. Faptul ca prin art. 86 liniuţa a noua din ordonanţa se abroga unele prevederi de natura fiscală din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare nu poate fi interpretat în sensul emiterii de către Guvern a unei ordonanţe într-un domeniu ce face obiectul legilor organice, întrucât domeniul de reglementare este exclusiv fiscal, şi anume impozitul pe venit, iar nu statutul cadrelor militare, astfel cum susţine autorul excepţiei.II. Analizând critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, Curtea retine ca, în ipoteza în care aceste prevederi legale ar fi declarate neconstituţionale, prin admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, consecinţa ar fi aceea ca ele ar deveni inaplicabile. În speta însă o asemenea decizie a Curţii ar contraveni intereselor autorului excepţiei, deoarece acesta nu s-ar mai putea prevala de dispoziţiile legale criticate, dar a căror aplicare o solicita. Asa fiind, rezultă ca sub acest aspect excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:1. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 86 liniuţa a noua din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit şi ale art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, excepţie ridicată de Marius Brumusescu în Dosarul nr. 14.982/2000 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti.2. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, excepţie invocată de acelaşi autor în acelaşi dosar.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 mai 2001.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Florentina Geangu–––––-