Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 237 din 5 aprilie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor măsuri în domeniul bugetar şi art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare
Augustin Zegrean – preşedinteAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorMircea Ştefan Minea – judecătorIulia Antoanella Motoc – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorBenke Karoly – magistrat-asistent-şefCu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor măsuri în domeniul bugetar şi art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, excepţie ridicată de Victor Cordoş în Dosarul nr. 158/112/2010 al Tribunalului Bistriţa-Năsăud – Secţia civilă.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că textul legal criticat nu mai este în vigoare.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 21 iunie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 158/112/2010, Tribunalul Bistriţa-Năsăud – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor măsuri în domeniul bugetar şi art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, excepţie ridicată de Victor Cordoş într-o cauză având ca obiect recalcularea cuantumului pensiei.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile legale criticate încalcă dreptul de proprietate privată din moment ce pensionarul are un drept de proprietate privată asupra cuantumului pensiei sale. Astfel, suspendarea succesivă a dispoziţiilor art. 80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale în privinţa determinării cuantumului punctului de pensie constituie o încălcare atât a prevederilor art. 44, cât şi a celor ale art. 47 din Constituţie.Tribunalul Bistriţa-Năsăud – Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. În acest sens, se arată că textele criticate au fost adoptate în scopul contracarării unei măsuri de politică legislativă în domeniul pensionării adoptate de Parlament, astfel încât sunt pe deplin aplicabile şi în cauza de faţă considerentele de principiu care au stat la baza pronunţării Deciziei nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008 şi a Deciziei nr. 842 din 2 iunie 2009.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată, întrucât, în considerarea deficitului resurselor bugetului de asigurări sociale de stat, legiuitorul este în drept să menţină şi pentru anul 2010 valoarea punctului de pensie la nivelul stabilit la momentul 1 octombrie 2009. Mai mult, se arată că, în conformitate cu jurisprudenţa Curţii Constituţionale, legiuitorul, ordinar sau delegat, poate suspenda temporar aplicarea unor dispoziţii legale în situaţia în care condiţiile economice, financiare şi sociale o impun. Totodată, se arată că stabilirea punctajului mediu anual este de competenţa legiuitorului şi că nici jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi nici cea a Curţii Europene a Drepturilor Omului nu garantează dreptul la o pensie într-un anumit cuantum, sumele plătite cu titlu de contribuţie la sistemul de asigurări sociale neputând da naştere vreunui drept de creanţă asupra statului.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze prezenta excepţie.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor măsuri în domeniul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 16 februarie 2009, şi art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiarbugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009, care au următorul cuprins:– Art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009: „Prevederile art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în anul 2009.”;– Art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009: „Prevederile art. 80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în anul 2010.”Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 44 privind dreptul de proprietate privată şi art. 47 privind nivelul de trai.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că textele legale criticate au avut o aplicare limitată în timp, respectiv art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 s-a aplicat în cursul anului 2009, iar art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009, în cursul anului 2010. În aceste condiţii, se constată că, în momentul de faţă, aceste dispoziţii legale nu mai sunt în vigoare în sensul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992; astfel, ţinând seama şi de faptul că sesizarea Curţii a intervenit în cursul anului 2010, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 urmează să fie respinsă ca inadmisibilă, iar cea privind art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009, ca devenită inadmisibilă.Obiter dictum, Curtea constată că Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, nu a mai preluat modalitatea de calcul şi actualizare a punctului de pensie în funcţie de salariul mediu brut, prevăzută de art. 80 din Legea nr. 19/2000 – în prezent abrogată. Prin urmare, Curtea reţine că nici soluţia legislativă criticată nu a mai fost preluată de noua reglementare legală în materie.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor măsuri în domeniul bugetar şi art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, excepţie ridicată de Victor Cordoş în Dosarul nr. 158/112/2010 al Tribunalului Bistriţa-Năsăud – Secţia civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 februarie 2011.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent-şef,Benke Karoly––––-