DECIZIE nr. 162 din 22 mai 2001

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 453 din 9 august 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 101 10/04/2001
ActulREFERIRE LAOG 83 25/08/1998 ART. 18
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 83 25/08/1998 ART. 6
ActulREFERIRE LALEGE 180 04/11/1997
ActulREFERIRE LAOG 47 28/08/1997 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 41
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente



Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorIuliana Nedelcu – procurorCristina Radu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 47/1997 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoanele fizice şi juridice nerezidente, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Romanian Broadcasting System” – S.A. Oradea în Dosarul nr. 2.582/CA/2000 al Curţii de Apel Oradea.La apelul nominal se prezintă avocat Augustin Man, pentru autorul excepţiei, precum şi consilier juridic Nicoleta Negut, pentru Ministerul Finanţelor Publice, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul autorului excepţiei de neconstituţionalitate solicita admiterea acesteia, arătând ca dispoziţiile legale invocate privind impozitarea, prin aplicarea unei penalităţi de 100%, echivaleaza cu măsura confiscării.Ministerul Finanţelor Publice, prin consilier juridic, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând ca aceasta a devenit inadmisibila. În acest sens se arata, pe de o parte, ca dispoziţiile legale invocate au fost abrogate expres prin art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 83 din 25 august 1998, fiind însă reluate în integralitate prin art. 6 alin. (3) din ordonanţa sus-menţionată; pe de altă parte, Curtea Constituţională s-a pronunţat cu privire la neconstituţionalitatea art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998, admiţând excepţia de neconstituţionalitate având ca obiect acest text legal.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece prin Decizia nr. 101 din 10 aprilie 2001 a Curţii Constituţionale, în curs de publicare, a fost admisă excepţia de neconstituţionalitate a art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998, text legal al cărui conţinut este identic cu obiectul excepţiei din prezenta cauza.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, retine următoarele:Prin Încheierea din 9 octombrie 2000, Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 47/1997 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoanele fizice şi juridice nerezidente, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Romanian Broadcasting System” – S.A. Oradea.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arata ca dispoziţiile art. 4 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 47/1997 stabilesc „drept sancţiune plata unei penalităţi de 100% din impozitul ce trebuia reţinut şi vărsat”, care se plăteşte „pe lângă majorările de întârziere aplicabile oricărui impozit”. În acest fel, considera autorul excepţiei, textul respectiv încalcă dispoziţiile art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie, întrucât măsura prevăzută la art. 4 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 47/1997 „echivaleaza, prin efecte, cu o confiscare”, dar, în speta,”nu suntem în prezenta unor bunuri destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni sau contravenţii”, iar suma menţionată în textul respectiv „nu constituie nici despăgubiri, deoarece despăgubirile se includ în majorările legale, […] care se achită o dată cu impozitele datorate”.Curtea de Apel Oradea, exprimandu-şi opinia, apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata, deoarece penalitatea de 100% aplicată la impozitul ce trebuia reţinut şi/sau vărsat este neconstitutionala, "echivaland cu măsura confiscării în afară unui cadru legal".Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca "art. 4 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 47/1997 nu contravine dispoziţiilor art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie, întrucât nu este vorba de o confiscare, ci despre o penalitate pe care statul, din considerente economice, a înţeles sa o reglementeze ca sancţiune fiscală, nivelul acesteia neputând conduce în mod automat la interpretări de ordinul unei măsuri a confiscării”.Preşedintele Senatului şi preşedintele Camerei Deputaţilor nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională este competenţa, conform dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost legal sesizată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulată, îl constituie dispoziţiile art. 4 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 47/1997, care au următorul conţinut: „Neretinerea la sursa a impozitului datorat conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi/sau nevărsarea acestuia la bugetul de stat se sancţionează cu o penalitate de 100% din impozitul ce trebuia reţinut şi/sau vărsat, care va avea regimul juridic şi procedura aplicabile acestui impozit.”Textele constituţionale invocate de autorul excepţiei ca fiind incalcate sunt art. 41 alin. (7) şi (8), care au următorul conţinut: ")(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se prezuma.(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii."Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca dispoziţiile criticate ale Ordonanţei Guvernului nr. 47/1997 nu mai erau în vigoare la data ridicării excepţiei de neconstituţionalitate, 9 octombrie 2000, întrucât, prin art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 83 din 25 august 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 27 august 1998, se dispusese abrogarea în întregime a Ordonanţei Guvernului nr. 47/1997, aprobată prin Legea nr. 180/1997, cu modificările şi completările ulterioare.Curtea constata însă ca dispoziţia criticata din Ordonanţa Guvernului nr. 47/1997, abrogată, a fost reluată în mod integral, într-o redactare identică, prin dispoziţiile art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente, astfel încât Curtea Constituţională urmează să se pronunţe cu privire la acest text. Sub acest aspect, Curtea retine ca dispoziţiile art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/1998 au fost declarate ca fiind neconstituţionale prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 101 din 10 aprilie 2001. În conformitate cu dispoziţiile art. 23 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, nu pot face obiectul excepţiei de neconstituţionalitate prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară a Curţii Constituţionale. Asa fiind, rezultă ca excepţia de neconstituţionalitate ce face obiectul prezentei cauze a devenit inadmisibila, conform dispoziţiilor alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 83//1998 privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Romanian Broadcasting System” – S.A. Oradea în Dosarul nr. 2.582/CA/2000 al Curţii de Apel Oradea.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 mai 2001.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Cristina Radu───────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x