DECIZIE nr. 154 din 12 octombrie 1999

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 554 din 12 noiembrie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 85 01/06/1999
ActulREFERIRE LALEGE 154 15/07/1998
ActulREFERIRE LADECIZIE 64 14/04/1998
ActulREFERIRE LAOUG 28 14/10/1998 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 19 01/02/2000

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998 şi ale art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998



Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorPaula C. Pantea – procurorDoina Suliman – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998 şi ale art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, excepţie ridicată de Gheorghe Barbu, Elena Trana, Dionisie Cioroianu, Ioana Andrei, Nicusor Marsiu, Aura Biticu, Mihail Ştefan, Gheorghita Hristea, Liviu Simion, Virgil Olteanu, Costica Tanasie, Gheorghita Coada, Simona Tanea, Alina Iancu, Jenel Necsutu, Andrei Butaru, Nicolae Iliescu, Costica Reţea şi Gheorghe Inasel în Dosarul nr. 794/1999 al Judecătoriei Craiova.La apelul nominal, pentru autorii excepţiei răspunde Nicolae Iliescu, care depune împuternicirea la dosar, iar Direcţia Sanitară Veterinara Dolj este reprezentată de consilier juridic Florin Ionut Stancu. Procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul autorilor excepţiei solicita admiterea excepţiei ridicate, deoarece aplicarea retroactivă a unor dispoziţii legale contravine Constituţiei.Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere Decizia Curţii Constituţionale nr. 85 din 1 iunie 1999, solicita respingerea, ca inadmisibila, a excepţiei de neconstituţionalitate a art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998. În ceea ce priveşte art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1998, solicita respingerea excepţiei, întrucât nu se poate retine nici un motiv de neconstituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 16 aprilie 1999, pronunţată în Dosarul nr. 794/1999, Judecătoria Craiova a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998 şi ale art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998. Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Barbu, Elena Trana, Dionisie Cioroianu, Ioana Andrei, Nicusor Marsiu, Aura Biticu, Mihail Ştefan, Gheorghita Hristea, Liviu Simion, Virgil Olteanu, Costica Tanasie, Gheorghita Coada, Simona Tanea, Alina Iancu, Jenel Necsutu, Andrei Butaru, Nicolae Iliescu, Costica Reţea şi Gheorghe Inasel într-o cauza ce are ca obiect contestaţia formulată împotriva Deciziei nr. 64 din 30 iulie 1998, emisă de Direcţia Sanitară Veterinara Dolj.În motivarea excepţiei se susţine ca art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, dispunând ca pentru salariaţii instituţiilor bugetare coeficienţii de multiplicare (ierarhizare) să fie utilizaţi de la data aplicării Legii nr. 154/1998, iar nu de la data publicării acesteia, contravine principiului neretroactivitatii legilor, înscris în art. 15 alin. (2) din Constituţie. Acelaşi principiu constituţional este încălcat şi de art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1998, prin care s-au modificat, cu aplicabilitate şi pentru trecut, coeficienţii de multiplicare.Instanţa de judecată apreciază "admisibile excepţiile de neconstituţionalitate ridicate", întrucât ele se referă la dispoziţiile legale din categoria celor prevăzute în art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată.Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia ridicată este neîntemeiată, art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 neinfrangand principiul neretroactivitatii legilor conţinut de art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece „Coeficienţii de multiplicare (ierarhizare), stabiliţi prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 […], fiind elemente ale sistemului de salarizare instituit prin Legea nr. 154/1998 […], utilizarea lor este legată de data aplicării acestei legi”. Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 „nu stabileşte altceva decât valoarea concretă a coeficienţilor, determinata de rectificarea bugetului de stat pe anul 1998”. Pentru aceleaşi motive, se arata în continuare, nici art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 nu contravine principiului neretroactivitatii legilor.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, retine următoarele:Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa să se pronunţe asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Examinând dispoziţiile art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, potrivit cărora „Coeficienţii de multiplicare (ierarhizare) prevăzuţi la alin. (2) se utilizează de la data aplicării prevederilor Legii nr. 154/1998„, Curtea constata ca acestea au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, concretizat în Decizia nr. 85 din 1 iunie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 336 din 15 iulie 1999, prin care s-a admis excepţia de neconstituţionalitate. Pentru a pronunţa aceasta soluţie Curtea a reţinut ca textul legal criticat este neconstitutional, deoarece reglementează aplicarea retroactivă a alin. (2) al art. 6 din ordonanţa atacată, incalcand astfel principiul neretroactivitatii legii, consfintit de art. 15 alin. (2) din Constituţie.Deşi în cauza ce face obiectul prezentei decizii Curtea este legal sesizată de către instanţa de judecată, stabilirea neconstitutionalitatii dispoziţiilor legale criticate printr-o decizie a Curţii Constituţionale ulterioară sesizării determina ca, în temeiul art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, acestea sa nu mai poată face obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, fiind una dintre cauzele de inadmisibilitate prevăzute la art. 23 alin. (6) din legea menţionată.În ceea ce priveşte art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1998, care prevede că „Anexa nr. V şi anexa nr. VII/2 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publică se înlocuiesc cu anexa nr. 1 şi, respectiv, anexa nr. 2 la prezenta ordonanţă de urgenţă”, Curtea nu retine vreun motiv de neconstituţionalitate. Cele doua anexe cuprind coeficienţii de multiplicare corectati astfel cum s-a dispus prin art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, dar nu conţin nici o dispoziţie cu privire la data de la care aceştia vor fi utilizaţi.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:1. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, excepţie ridicată de Gheorghe Barbu, Elena Trana, Dionisie Cioroianu, Ioana Andrei, Nicusor Marsiu, Aura Biticu, Mihail Ştefan, Gheorghita Hristea, Liviu Simion, Virgil Olteanu, Costica Tanasie, Gheorghita Coada, Simona Tanea, Alina Iancu, Jenel Necsutu, Andrei Butaru, Nicolae Iliescu, Costica Reţea şi Gheorghe Inasel în Dosarul nr. 794/1999 al Judecătoriei Craiova.2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, excepţie ridicată în acelaşi dosar de către aceiaşi autori.Definitivă.Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 octombrie 1999.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Doina Suliman––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x