DECIZIE nr. 149 din 27 octombrie 1998

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 51 din 4 februarie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 69 26/11/1991 ART. 115
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 115 alin. (2) din Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991, republicată



Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorPaula C. Pantea – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol, soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 115 din Legea nr. 69/1991, republicată, invocată de Consiliul Local al Municipiului Arad în Dosarul nr. 3.508/CA/1994 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi comercial.Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de 20 octombrie 1998 şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 27 octombrie 1998.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Curtea de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi comercial, prin Încheierea din 27 ianuarie 1998, a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 115 din Legea nr. 69/1991, republicată, ridicată de Consiliul Local al Municipiului Arad într-o cauza civilă având ca obiect anularea dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 706/1994, prin care au fost trecute în administrarea prefecturii imobilele situate în municipiul Arad, Bd. Revoluţiei nr. 73-75.Instanţa de judecată apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate invocată este nefondata, deoarece, potrivit prevederilor art. 135 alin. (4) teza ultima din Constituţie, prin lege pot fi stabilite ca bunuri din domeniul exclusiv al proprietăţii publice şi altele decât cele enumerate în art. 135 din Constituţie.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.În punctul de vedere al Guvernului se apreciază ca dispoziţiile art. 115 alin. (2) din Legea nr. 69/1991, republicată, sunt constituţionale, iar problema ridicată nu este de neconstituţionalitate, ci de apreciere a probelor. Totodată art. 135 alin. (4) din Constituţie prevede că, în afară bunurilor enumerate, fac obiectul exclusiv al proprietăţii publice şi altele stabilite prin lege. De aceea, prevederile atacate sunt în deplina concordanta cu dispoziţia constituţională.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere. CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile pârâtului, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicată, retine următoarele:În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea este competenţa să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate invocată.Prin art. 1 al Hotărârii Guvernului nr. 706/1994, s-a stabilit ca Palatele administrative din municipii-reşedinţa de judeţ, care au funcţionat ca sedii ale fostului partid comunist, trecute în proprietatea statului prin Decretul-lege nr. 30/1990 şi prin Hotărârea Guvernului nr. 115/1990, sunt bunuri proprietate publică de interes naţional, iar prin art. 2 s-a dispus ca acestea sa treacă în administrarea fostelor prefecturi, fiind nominalizate în anexa la hotărâre, unde se regăsesc şi imobilele din municipiul Arad, Bd Revoluţiei nr. 73-75, judeţul Arad.Ulterior datei de 28 decembrie 1994, când a fost sesizată instanţa de judecată, Legea nr. 69/1991 a fost modificată prin Legea nr. 24 din 12 aprilie 1996 şi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996; între alte dispoziţii ale acestei legi, a fost adăugată şi cea cuprinsă în art. 105, potrivit căreia consiliul judeţean şi aparatul propriu al acestuia îşi au sediul în Palatul administrativ, proprietate publică de interes naţional, care este situat în municipiul-reşedinţa de judeţ.Întrucât în susţinerea legalităţii Hotărârii Guvernului nr. 706/1994 s-a invocat noul text de lege, astfel cum a fost modificat, devenit art. 115 alin. (2), excepţia de neconstituţionalitate a avut ca obiect tocmai aceasta reglementare, care prevede că "prefectul, subprefectul şi aparatul propriu îşi desfăşoară activitatea în prefectura. Prefectura şi, după caz, consiliul judeţean şi aparatul propriu al acestuia îşi au sediul în Palatul administrativ, proprietate publică de interes naţional, care este situat în municipiul-reşedinţa de judeţ".Dispoziţia legală potrivit căreia Palatul administrativ, sediul prefecturii şi al aparatului propriu al acesteia aparţine proprietăţii publice este în concordanta cu prevederile art. 135 alin. (4) din Constituţie, care permit organului legislativ ca, în afară bunurilor expres enumerate în conţinutul normei constituţionale, sa stabilească şi altele care pot face obiectul proprietăţii publice. Prin aceasta nu se aduce nici o atingere principiului ocrotirii dreptului de proprietate privată prevăzut la art. 41 din Constituţie, fiind incontestabil ca aceste imobile nu au avut niciodată caracter de proprietate privată.De altfel, cu privire la dispoziţiile art. 115 din Legea nr. 69/1991, republicată, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 40 din 11 aprilie 1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 13 aprilie 1996, constatandu-se constituţionalitatea lor, deoarece prevederile ei nu sunt în contradictie cu dispoziţiile art. 119, care reglementează principiul autonomiei locale şi cel al descentralizării serviciilor publice, cu ale dispoziţiilor art. 135 relativ la proprietatea publică şi nici cu dispoziţiile referitoare la autonomia locală şi consiliul judeţean, cuprinse la art. 120 şi 121 din Constituţie.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 115 alin. (2) din Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991, republicată, excepţie invocată de Consiliul Local al Municipiului Arad în Dosarul nr. 3.508/CA/1994 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi comercial.Definitivă.Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 octombrie 1998.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x