Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 457 din 10 august 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 şi art. 43^2 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit
Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorGabriela Ghita – procurorCristina Radu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 şi art. 43^2 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicată de Gheorghe Crivat în Dosarul nr. 4.916/2000 al Curţii de Apel Pitesti – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal se constata lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, retine următoarele:Prin Încheierea din 20 decembrie 2000, pronunţată în Dosarul nr. 4.916/2000, Curtea de Apel Pitesti – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 şi art. 43^2 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicată de Gheorghe Crivat.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile art. 6 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 încalcă prevederile art. 43 alin. (2) din Constituţie referitoare la dreptul la pensie, deoarece printre veniturile exceptate de la impozitare nu este inclusă, în mod expres, pensia veteranilor de război. Se mai arata ca prin art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război toate veniturile veteranilor de război, cu excepţia celor realizate din activităţi comerciale, au fost scutite de impozit, situaţie în care nici o dispoziţie legală ulterioară nu putea sa prevadă impozitarea vreunuia dintre acestea.Curtea de Apel Pitesti – Secţia comercială şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Astfel se arata ca "pensia nu este declarata de Constituţie neimpozabila", precum şi ca impozitarea pensiei "a fost reglementată de art. I pct. 2 şi 17 ale Ordonanţei de urgenta a Guvernului României nr. 87 din 29 iunie 2000„, adoptată în condiţiile prevăzute la art. 114 alin. (4) din Constituţie. Se mai arata ca art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 nu prevede scutirea de impozit a veniturilor din pensii. În sfârşit, se considera ca neconcordanta dispoziţiilor unui act normativ cu cele ale altui act normativ ridica probleme de interpretare şi de aplicare în timp a legilor, iar nu probleme de control al constituţionalităţii acestora.Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, arata ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile art. 43 alin. (2) din Constituţie "nu au incidenţa faţă de prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999, astfel cum a fost modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 87/2000„.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca excepţia ridicată este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 şi art. 43^2 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, introduse prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, nu încalcă dreptul la pensie consacrat prin art. 43 alin. (2) din Constituţie, ci, dimpotriva, sunt în concordanta cu dispoziţiile constituţionale ale art. 53, care prevăd obligaţia cetăţenilor „[…] să contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice”, precum şi cu cele ale art. 138 alin. (1), referitoare la stabilirea prin lege a impozitelor şi a taxelor.Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 şi art. 43^2 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999), modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 3 iulie 2000). Aceste dispoziţii legale au următorul conţinut:– Art. 4 alin. (1) lit. d^1): "Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt: […] d^1) venituri din pensii, pentru suma ce depăşeşte 2.000.000 lei pe luna.";– Art. 43^1: "(1) Este impozabilă totalitatea veniturilor nete, încasate cu titlu de pensie de către contribuabili, plătite atât din fonduri constituite prin contribuţii obligatorii la un sistem de asigurare socială, cat şi cele primite cu titlu de pensie finanţată de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depăşeşte suma de 2.000.000 lei pe luna.(2) Venitul net din pensie reprezintă diferenţa dintre venitul brut din pensie şi contribuţia pentru asigurările sociale de sănătate. … (3) Venitul brut din pensie reprezintă sumele plătite cu titlu de pensii de asigurări sociale de stat şi, după caz, pensii plătite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordată pentru asigurări sociale de sănătate. … (4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe neimpozabile lunare de 2.000.000 lei."; … – Art. 43^2: "(1) Impozitul pe veniturile din pensii se calculează lunar de unităţile plătitoare a acestor venituri, prin aplicarea baremului lunar prevăzut la art. 8 asupra venitului impozabil lunar din pensii, determinat potrivit art. 43^1 alin. (4).(2) Impozitul calculat se retine la data efectuării plăţii pensiei şi se virează la bugetul de stat la unitatea fiscală pe raza căreia îşi au sediul plătitorii de venituri din pensii, până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se face plata pensiilor, impozitul fiind final. … (3) Drepturile de pensii restante se defalcheaza pe lunile la care se referă în vederea calculării impozitului datorat." … Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine ca textele legale anterior reproduse contravin art. 43 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia "Cetăţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţa medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asistenţa socială prevăzute de lege".I. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca dispoziţiile legale criticate nu inlatura şi nici nu ingradesc dreptul cetăţenilor la pensie. Dreptul la pensie nu este încălcat prin dispoziţia legală invocată, deoarece din cuantumul pensiei, stabilit potrivit criteriilor legale, pentru partea ce depăşeşte suma de 2.000.000 lei se retine un impozit pe venit, determinat conform baremurilor aprobate prin hotărâre a Guvernului. Nici o dispoziţie constituţională nu statuează în sensul că veniturile din pensii nu ar fi impozabile, iar textele de lege referitoare la impunerea acestor venituri se aplică în acelaşi mod pentru toate categoriile de pensionari. Astfel legiuitorul a prevăzut impozitarea veniturilor din pensii în concordanta cu prevederile art. 53 alin. (1) din Constituţie, conform cărora "Cetăţenii au obligaţia să contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice".II. Curtea constata ca, potrivit prevederilor art. 138 alin. (1) din Constituţie, "Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege". Asadar stabilirea impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat intră în competenţa exclusiva a legiuitorului, care poate să opteze în privinta cuantumului impozitelor şi taxelor, a unor exceptari sau scutiri de la aceste obligaţii ori în privinta revenirii şi modificării reglementărilor anterioare, cu condiţia respectării dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora "Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale".Ordonanţele Guvernului, indiferent ca sunt adoptate în conformitate cu prevederile art. 107 alin. (3) sau conform art. 114 alin. (4) din Constituţie, au putere de lege pe durata cat sunt în vigoare. Potrivit dispoziţiilor art. 114 alin. (5) teza întâi din Constituţie, "Aprobarea sau respingerea ordonanţelor se face printr-o lege […]".III. Art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 7 iulie 1994, prevedea scutirea de impozite pentru, printre altele, „şi alte venituri”, iar autorul excepţiei considera ca veniturile din pensii se încadrează în această categorie. Prin art. 44 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoane fizice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 29 decembrie 1997, au fost abrogate „prevederile referitoare la impozitul pe venit cuprinse la art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război”. Aceasta dispoziţie legală a fost abrogată în integralitate prin Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, fără a mai fi prevăzută nici o scutire de impozit pe venit a oricăror categorii de pensii, pentru sumele ce depăşesc 2.000.000 lei.În legătură cu această categorie de critici Curtea retine ca la examinarea constituţionalităţii unor dispoziţii legale conţinutul acestora nu poate fi raportat la alte dispoziţii legale, ci exclusiv la normele şi principiile Constituţiei. Prin urmare, eventuala neconcordanta a dispoziţiilor legale criticate cu alte reglementări legale, şi anume cu cele ale art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994, nu ridica o problemă de constituţionalitate, ci una de interpretare şi de aplicare a legii, care se rezolva de către instanţele judecătoreşti pe baza principiilor privind acţiunea în timp a normelor juridice.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 şi art. 43^2 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicată de Gheorghe Crivat în Dosarul nr. 4.916/2000 al Curţii de Apel Pitesti – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 mai 2001.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Cristina Radu––-