pentru modificarea şi completarea Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile de tarifare
Având în vedere:solicitarea de amendare a Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008, înaintată de Nabucco Gas Pipeline International GmbH în data de 8 septembrie 2008, înregistrată la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 27.016 din 22 septembrie 2008,ca urmare a:începerii exploatării zăcământului de gaze naturale Shah Deniz II, din Azerbaidjan, la sfârşitul anului 2013, în întârziere cu aproximativ un an faţă de previziunea iniţială, zăcământ ce constituie una dintre principalele surse de aprovizionare a conductei Nabucco;crizei economice internaţionale, inclusiv a pieţei de capital, cu repercusiuni asupra împrumuturilor acordate de instituţiile financiare din Uniunea Europeană, cu un rol major în finanţarea proiectului Nabucco, instituţii care impun condiţii mai restrictive din punctul de vedere al garanţiilor, îngreunând astfel procesul de obţinere a unor finanţări pe termen lung;necesităţii instituirii unui regim juridic şi fiscal unitar la nivelul întregului proiect Nabucco, prin semnarea unui acord interguvernamental de către toate ţările membre ale proiectului;recentei crize a gazelor naturale, survenită în luna ianuarie 2009 din cauza sistării livrărilor de gaze naturale dinspre Rusia, care face imperios necesară prelungirea scutirii tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile de tarifare, întrucât realizarea acestui proiect conduce în mod nemijlocit la creşterea siguranţei în furnizare şi diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze naturale,în temeiul dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 410/2007,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezenta decizie. +
Articolul IDecizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile de tarifare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 488 din 1 iulie 2008, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 1, literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"b) După 20 de ani de la data începerii operării primului tronson al gazoductului Nabucco, metodologia de tarifare înaintată de Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH spre aprobare Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei sau acelei autorităţi administrative căreia i s-a transferat această competenţă va fi reexaminată. În cazul în care tarifele de utilizare a gazoductului Nabucco pe teritoriul României diferă cu mai mult de 10% faţă de tarifele medii ale sistemelor de transport asemănătoare de pe teritoriul Uniunii Europene, Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH sau succesoarea de drept a acesteia este obligată să modifice metodologia de tarifare aprobată sau să elaboreze o nouă metodologie. Metodologia de tarifare modificată sau nou-elaborată se supune aprobării Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei sau autorităţii administrative căreia i s-a transferat această competenţă, înainte de intrarea acesteia în vigoare. Tarifele de utilizare pentru tronsonul românesc al gazoductului Nabucco, calculate conform metodologiei modificate sau noii metodologii, se vor aplica contractelor încheiate după data intrării în vigoare a acestor metodologii.c) În situaţia în care Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH decide implementarea proiectului, aceasta are obligaţia să deruleze cel puţin o ofertă publică de contractare a capacităţilor (procedura de sezon deschis). Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH se obligă să transmită Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei sau acelei autorităţi administrative căreia i s-a transferat această competenţă, fără întârziere, după încheierea ofertei publice de contractare a capacităţilor, o listă finală a companiilor care au participat la procedura de sezon deschis şi o listă a acelor companii care au încheiat contracte de rezervare de capacitate în conducta Nabucco." … 2. La articolul 1, literele e) şi f) se abrogă.3. La articolul 2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 2. – (1) Scutirea prevăzută la art. 1 se aplică pentru cel mult jumătate din capacitatea anuală disponibilă tehnic, dar nu mai mult de 15 miliarde mc/an."4. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 3. – Prezenta decizie îşi încetează valabilitatea în cazul în care tronsonul românesc nu a fost pus în funcţiune în termen de 7 ani de la data acordării scutirii în statele membre ale Uniunii Europene traversate de gazoductul Nabucco şi a obţinerii aprobării Comisiei Europene sau cel mai târziu la data de 31 decembrie 2016."5. La anexa "Descrierea proiectului gazoductului Nabucco", după punctul 3 "Descrierea proiectului gazoductului Nabucco" se introduce un nou punct, punctul 4, cu următorul cuprins:"4. Modificări ale proiectului Nabucco, ulterioare Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008După aprobarea Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile de tarifare şi după comunicarea acesteia la Comisia Europeană, Nabucco Gas Pipeline International GmbH a solicitat Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei modificarea acesteia, ca urmare a evoluţiilor ulterioare pe pieţele internaţionale de energie.Astfel, Nabucco Gas Pipeline International GmbH a trimis Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei în data de 8 septembrie 2008 o cerere de amendare a Deciziei nr. 1.228/2008, înregistrată la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 27.016 din 22 septembrie 2008, prin care solicită modificarea unor articole din cuprinsul deciziei, prorogarea termenului de dare în funcţiune a conductei de la 2012 la 2013, precum şi prelungirea valabilităţii exceptării prevăzute în decizie până în anul 2017, datorită posibilităţii de prelungire a termenului de punere în funcţiune a tronsonului românesc al conductei.În completare la cererea Nabucco Gas Pipeline International GmbH, S.N.T.G.N. TRANSGAZ – S.A., în calitate de partener al companiei pentru sectorul românesc al gazoductului, a trimis prin Scrisoarea 31.384 din 2 decembrie 2008, înregistrată la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 35.125 din 3 decembrie 2008, o serie de informaţii ce susţin solicitarea de modificare a Deciziei nr. 1.228 din 24 iunie 2008, după cum urmează:– începerea operării conductei Nabucco este strict condiţionată de începerea exploatării zăcământului de gaze naturale Shah Deniz II, din Azerbaidjan. Este puţin probabil să existe surse alternative de aprovizionare cu gaze naturale anterior anului 2013, an în care conducta Nabucco este programată să devină operaţională. La începutul anului 2008, promotorii zăcământului Shah Deniz au anunţat că exploatarea acestui zăcământ va fi întârziată cu aproximativ un an şi se estimează că va începe la sfârşitul anului 2013;– întârzierea finalizării acordului interguvernamental dintre ţările de pe traseul conductei. Finalizarea acordului interguvernamental are o importanţă majoră în special în ceea ce priveşte asigurarea unei stabilităţi juridice necesare în Turcia (singura ţară de pe traseul conductei care nu este membru UE). Acest acord reprezintă o condiţie necesară, de exemplu, pentru înfiinţarea companiei naţionale Nabucco în Turcia, pentru stabilirea regimului fiscal aferent companiilor naţionale Nabucco şi pentru garantarea faptului că tronsonul turc al conductei beneficiază de o exceptare similară exceptării specificate în art. 22 al Directivei gazelor;– criza actuală de pe piaţa financiară cu repercusiuni asupra câtorva bănci importante din UE, îngreunează procesul de obţinere a unor finanţări pe termen lung, necesare proiectului Nabucco. Mai exact, băncile solicită mai multe garanţii şi o stabilitate juridică mai mare, care, printre altele, este asigurată şi de încheierea acordului interguvernamental mai sus menţionat;– posibile întârzieri ale procedurilor administrative naţionale aferente obţinerii de autorizaţii de mediu şi deficitul pieţei de aprovizionare cu oţel care ar putea întârzia furnizarea ţevilor pentru construcţia conductelor.Un alt factor care nu a fost cunoscut la momentul solicitării exceptării de către Nabucco International îl reprezintă conflictul militar apărut în Georgia, în august 2008, care evidenţiază instabilitatea politică din regiunea considerată a fi o sursă semnificativă de gaze naturale destinate conductei Nabucco. Acest conflict poate afecta semnificativ graficul lucrărilor aferente conductei Nabucco, deoarece băncile ar putea impune cerinţe mai exigente de acordare a unor credite financiare şi deoarece există posibilitatea ca utilizatorii sistemului (Shipperi) să dea dovadă de precauţie în ceea ce priveşte achiziţionarea de gaze naturale din regiunea caspică şi transportul acestora în UE.Totodată, Comisia Europeană, prin Scrisoarea nr. TREN/C2/LC/CS/cs D (2008) 430086 din 18 iulie 2008, înregistrată la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 21.990 din 28 iulie 2008, şi, respectiv, nr. TREN/C2/FE/cs D (2008) 444860, înregistrată la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 37.525 din 23 decembrie 2008, a recomandat autorităţii de reglementare din România să armonizeze termenele de scutire a tronsonului românesc al gazoductului Nabucco cu cele acordate de celelalte autorităţi de reglementate în domeniu, ale ţărilor implicate în proiect.De altfel, măsuri de prelungire a exceptării au fost adoptate de celelalte autorităţi de reglementate în domeniu, ale ţărilor implicate în proiect (Austria, Ungaria şi Bulgaria), măsuri pe care Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH le-a comunicat Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei prin e-mail, în data de 15 ianuarie 2009, şi prin Scrisoarea înregistrată la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 1.515 din 20 ianuarie 2009."Prin urmare, având în vedere cele enumerate, este de aşteptat ca punerea în funcţiune a gazoductului Nabucco să fie amânată cu un an, urmând a fi efectuată în anul 2013, iar celelalte termene prevăzute în anexa privind descrierea proiectului gazoductului Nabucco la decizia Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228 din 24 iunie 2008, să fie decalate în mod corespunzător.” +
Articolul IIPrezenta decizie se comunică Comisiei Europene de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei. +
Articolul IIIPrezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Preşedintele Autorităţii Naţionalede Reglementare în Domeniul Energiei,Nicolae OprişBucureşti, 21 ianuarie 2009.Nr. 145.––-